AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #41 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Folk burde sjekke opp programmet til lundehunden.... så mye innavl at hundene blir syke. Å ja programmet går ut på å beholde rasen med å gi mere innavl. Hundene dør smertefullt i hytt å pine nå. Glad jeg sjekket onkelig opp da jeg hadde tenkt å skaffe rasen. Nå har jeg endt opp med ett hat til dritten som avler på dem! Anonymkode: 3f011...806 Jøss. Jeg driver ikke med Lundehund, men kjenner til flere som gjør det og de gjør en kjempejobb! Dette er en utrydningstruet norsk rase og de har en utrolig liten genpool å jobbe med. Jeg antar at du med sykdom sikter til til IL? Dette er jo ikke en sykdom som kan styres med avl, dessverre. Dessuten syns jeg dette er gode nyheter: https://www.nkk.no/aktuelt/soker-nkks-hovedstyre-om-a-fa-apne-stamboka-article217077-991.html?fbclid=IwAR1LWlKYb7axVFca3owbjyb0FIYLg2HYHOZhXGGHpRiMFtOBv6i5d0YgoM0 Anonymkode: f3e81...b20 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #42 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.44): Les ditt avsnitt nr. 2 igjen. Og mitt avsnitt nr. 4. Det er et fremragende eksempel på at dere har låst dere totalt og enten misforstår med vilje, eller rett og slett ikke klarer å oppfatte noe av deres motdebattanter skriver. I tillegg er det et godt eksempel på besserwisserspråket dere hele tiden bruker. Samme som ditt nest siste avsnitt. Og siden du ikke gidder å lese mitt innlegg ordentlig, gidder ikke jeg å tilfredsstille din nysgjerrighet av blanding. Men jeg kan garantere at uansett hvilken blanding, hadde du snakket den ned. Og det fortjener ikke min nydelige lille kompis. Anonymkode: db111...e4c Jeg kan forsikre deg om at de aller færreste vil "snakke ned" hunden din. Hunden er er helt uskyldig. Det er du som er problemet. Anonymkode: f3e81...b20 3 1
Shaloow Skrevet 25. september 2022 #43 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.04): Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c Jeg er enig i alt, bortsett fra dette med Golden. Golden er kjent for å være snill, derfor lar folk barna sine plage dritten ut av bikkja.. klart den da ender opp med å bite. Det var også i en periode ekstreeemt mye Golden i Norge, og statistikken blir jo deretter. Jeg har aldri møtt på en aggressiv Golden, de skal avles til et rolig temperament. Sikkert enkelte som ødelegger dem, men sånn er det med alle raser.. Ellers enig med deg. Har selv en Pomme/chihuahua blanding som jeg kjøpte fra finn. Men, han var importert fra utlandet, hadde alt av veterinærsjekker i passet sitt, og hadde vært hos ei norsk ung dame i 1 år før jeg overtok han. Han er det beste kjøpet jeg har gjort, og har aldri vært syk eller hatt plager. Men nå passer jo de rasene sammen i blanding da.. mye av samme temperament og gemytt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #44 Skrevet 25. september 2022 Jeg har eid to doodler. (labrador, golden, lagotto, puddel- miks). Den første kjøpte vi fra en valpefabrikk, den neste fra en seriøs og etisk oppdretter. Og jeg kan skrive under på at det har mye å si hvor valpen kommer fra. Når det er sagt, så tenker jeg at kynisk oppdrett skjer både på renrasede og på blandinger, og jeg anbefaler alle som vil kjøpe hund å undersøke hvordan oppdretter driver oppdrettet sitt. Det skjer mye uetisk i begge leire. Jeg er 100% enig i at en del av disse blandingene høres helt forferdelig ut, på samme måte som en del raser er fullstendig avlet i stykker da utseende går foran hundevelferd (eks for trange skaller, for mye løs hud, uproposjenerte ben, osv som gir kronisk hodepine, pustevansker, øyer som faller ut, kronisk eksem, osv). Et annet problem jeg ofte ser er at folk kjøper hund etter utseende og glemmer å sjekke egenskaper. F.eks vet jeg noen som kjøpte en typisk varsler der de jobber med å avlære at hunden bjeffer når det kommer noen(!), gjeterhunder som får kjeft når de gjeter, polare trekkhunder som lever mest inne som sofahund, osv. Så: enten du vil ha renrase eller blanding: 1. sjekk hvilke egenskaper hunden har: passer de med din livsstil? 2. sjekk hvordan oppdrettet drives. Hvilke oppfølging får valpene i starten, er det fokus på omsorg og dyrevelferd? Og dere med rasehunder: slutt å mobbe oss som velger blanding. Slutt å kall all blandingsoppdrett for uetisk og fabrikk, slutt å si at alle blandingskjøpere har blitt lurt. Dumme hundekjøpere og uetiske oppdrettere finnes det jammen meg i begge leier!! Anonymkode: bae81...832 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #45 Skrevet 25. september 2022 Jeg tenker det faktisk er to helt forskjellige diskusjoner blandingshundavl og rasehundavl. Ja, å avle frem syke rasehund er uetisk og bør forbys, så her har raseklubber, oppdrettere og kjøpere mye å ta tak i. Fordelen her er at det faktisk er mulig å gjøre noe med disse uetiske oppdrettene og samtidig beholde rasene (som ofte i utgangspunktet har vært sunne, men blitt ødelagt av ekstreme krav). Uetisk blandigsavl er derimot et helt annet problem. Det finnes ingen kontrollmuligheter eller krav annet enn det kjøperne selv bestemmer og helt ærlig, kjøperne er ganske ukritiske og det synes når man ser på annonsene på Finn. Folk vil ha trendhundene og det er de villige til å betale for, helt ukritisk til hva det faktisk er de betaler for. Derfor avler folk populære blandinger og selger de dyrt, fordi folk vil ha det og valpene selger som hakka møkk. Ingen kjøper spør seg om det er riktig å blande en minihund med en diger hund så lenge blandingen er "k åul" nok, det er ingen spørsmål om helse, stell eller temperament. Jeg kjenner flere med doodler som syntes det var kule hunder og helt klart mye friskere enn blandingshunder, men som sliter med f.eks et enormt pelsstell fordi det viste seg at krøllepels som røyter er et mareritt... I grunnen synes jeg vel Norge burde gå til samme skritt som Frankrike for å få kontroll på hundeoppdrett, både på rase- og blandingshunder. Der må all oppdrett registreres og godkjennes, parringer og valpekull må meldes og registreres. ALLE valper må registreres på oppdretter innen1 uke (mener jeg å huske) etter fødsel og overføres på kjøper etterhvert. Uregistrerte valpekull og valper fører til store bøter. Anonymkode: 18714...2cd 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #46 Skrevet 25. september 2022 Shaloow skrev (1 time siden): Jeg er enig i alt, bortsett fra dette med Golden. Golden er kjent for å være snill, derfor lar folk barna sine plage dritten ut av bikkja.. klart den da ender opp med å bite. Det var også i en periode ekstreeemt mye Golden i Norge, og statistikken blir jo deretter. Jeg har aldri møtt på en aggressiv Golden, de skal avles til et rolig temperament. Sikkert enkelte som ødelegger dem, men sånn er det med alle raser.. Ellers enig med Nemlig. At golden retriever topper bitestatistikken er jo litt som at de fleste som kjører utfor veien på vinteren har vinterdekk. (Eller den famøse statistikken fra i vinter, hvor man så at flere med koronavaksine enn uten døde av sykdommen). Det som er interessant i en bitestatistikk er andelen. Altså hvor stor andel av golden retrievere som biter sammenlignet med hvor stor andel av en eller annen rase som lever i liknende forhold. Og der vil golden retriever havne langt nede. Anonymkode: 859bb...7f6 5
Vera Skrevet 25. september 2022 #47 Skrevet 25. september 2022 Jeg faller av lasset når man kaller hunder for bastarder - samtidig som man iherdig kaller seg hundeelsker. 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #48 Skrevet 25. september 2022 Det som forundrer meg er at ikke folk kjøper en renraset puddel istedet for en eller annen puddelblanding. Det er alltid puddelens egenskaper som blir fremhevet i disse valpeannonsene (røytefrie, allergivennlige), og du skal virkelig ikke ha mye omløp i hodet for å forstå at når du krysser inn en rase som verken er røytefri eller allergivennlig, så får du mest sannsynlig en hund som både røyter og ikke er allergivennlig. I følge mange av mine hundefrisørvenner så er det en overvekt av hunder med skikkelig marerittpels blant disse puddelblandingene, noe som er helt logisk. Når man blander en pelshund som puddel med en rase med underull, så ender man gjerne opp med en hundepels som er langt verre å holde fin og flokefri enn en ren puddelpels. Retrievere og pudler har veldig like egenskaper, begge er vannapporterende hunder som brukes på fuglejakt, så for den del er ingen grunn til å krysse disse rasene heller. De eneste grunnene jeg kan se er at 1. Det er en motehund som folk er villige til å betale ukristelige summer for. 2. De som avler trenger ikke følge noen retningslinjer verken når det gjelder sykdommer, helse, innavl, antall kull eller noen andre etiske retningslinjer. Anonymkode: f3e81...b20 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #49 Skrevet 25. september 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det som forundrer meg er at ikke folk kjøper en renraset puddel istedet for en eller annen puddelblanding. Det er alltid puddelens egenskaper som blir fremhevet i disse valpeannonsene (røytefrie, allergivennlige), og du skal virkelig ikke ha mye omløp i hodet for å forstå at når du krysser inn en rase som verken er røytefri eller allergivennlig, så får du mest sannsynlig en hund som både røyter og ikke er allergivennlig. I følge mange av mine hundefrisørvenner så er det en overvekt av hunder med skikkelig marerittpels blant disse puddelblandingene, noe som er helt logisk. Når man blander en pelshund som puddel med en rase med underull, så ender man gjerne opp med en hundepels som er langt verre å holde fin og flokefri enn en ren puddelpels. Retrievere og pudler har veldig like egenskaper, begge er vannapporterende hunder som brukes på fuglejakt, så for den del er ingen grunn til å krysse disse rasene heller. De eneste grunnene jeg kan se er at 1. Det er en motehund som folk er villige til å betale ukristelige summer for. 2. De som avler trenger ikke følge noen retningslinjer verken når det gjelder sykdommer, helse, innavl, antall kull eller noen andre etiske retningslinjer. Anonymkode: f3e81...b20 Jeg har lurt på det samme, hvorfor kjøper ikke folk puddel når det er puddelegenskaper de vil ha? Og eneste grunn jeg kommer frem til er at puddel er stigmatisert som "gammel dame hund" og folk ikke liker utseendet, dvs løveklipp (som jo er helt valgfritt, man trenger ikke klippe bikkja si sånn...) Og akkurat det med røytefri og krøllete pels. det er ikke en garanti når man blander seg en doodle. Morsomt nok blir det like gjerne glatthåra valp som røyter eller enda verre, krøllete pels som røyter... Sistnevnte er ganske vanlig og et rent helvete av en pels å holde fin fordi strukturen gjør at løse hår ikke faller ut men toves fast om man ikke børster HVER ENESTE DAG. Har også sett mange doodleroppdrettere selge de glatthåra valpene som "silken, en mer sjelden variant av doodle" og så ser hunden helt ut som en vanlig retriever. Og I denne aktuelle annonse med doodlehusky.. Jeg vil tro planen var krøllete minidoodlehusky, men det gikk vist ikke helt sånn nei.. Folk vil bedras og motehunder vil alltid lide for det.. Anonymkode: 18714...2cd 2
Shaloow Skrevet 25. september 2022 #50 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nemlig. At golden retriever topper bitestatistikken er jo litt som at de fleste som kjører utfor veien på vinteren har vinterdekk. (Eller den famøse statistikken fra i vinter, hvor man så at flere med koronavaksine enn uten døde av sykdommen). Det som er interessant i en bitestatistikk er andelen. Altså hvor stor andel av golden retrievere som biter sammenlignet med hvor stor andel av en eller annen rase som lever i liknende forhold. Og der vil golden retriever havne langt nede. Anonymkode: 859bb...7f6 Riktig! Andelen er lavere hos Golden, da gemyttet i avelen er deretter. Men når folk skaffer seg feil rase, og lar barn eller andre tråkke på grensene til hunden så går det galt til slutt. Jeg hadde Golden som ung, og drev å tulla med henne en gang, det endte med at hun fikk nok og glefset etter meg. Jeg var vel 12-13, så det var min feil. Hu var den snilleste hunden jeg har vært borti, det er de fleste. Hunder har også sine grenser, og man må lytte til dem! Helt enig med deg. 2
Shaloow Skrevet 25. september 2022 #51 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har eid to doodler. (labrador, golden, lagotto, puddel- miks). Den første kjøpte vi fra en valpefabrikk, den neste fra en seriøs og etisk oppdretter. Og jeg kan skrive under på at det har mye å si hvor valpen kommer fra. Når det er sagt, så tenker jeg at kynisk oppdrett skjer både på renrasede og på blandinger, og jeg anbefaler alle som vil kjøpe hund å undersøke hvordan oppdretter driver oppdrettet sitt. Det skjer mye uetisk i begge leire. Jeg er 100% enig i at en del av disse blandingene høres helt forferdelig ut, på samme måte som en del raser er fullstendig avlet i stykker da utseende går foran hundevelferd (eks for trange skaller, for mye løs hud, uproposjenerte ben, osv som gir kronisk hodepine, pustevansker, øyer som faller ut, kronisk eksem, osv). Et annet problem jeg ofte ser er at folk kjøper hund etter utseende og glemmer å sjekke egenskaper. F.eks vet jeg noen som kjøpte en typisk varsler der de jobber med å avlære at hunden bjeffer når det kommer noen(!), gjeterhunder som får kjeft når de gjeter, polare trekkhunder som lever mest inne som sofahund, osv. Så: enten du vil ha renrase eller blanding: 1. sjekk hvilke egenskaper hunden har: passer de med din livsstil? 2. sjekk hvordan oppdrettet drives. Hvilke oppfølging får valpene i starten, er det fokus på omsorg og dyrevelferd? Og dere med rasehunder: slutt å mobbe oss som velger blanding. Slutt å kall all blandingsoppdrett for uetisk og fabrikk, slutt å si at alle blandingskjøpere har blitt lurt. Dumme hundekjøpere og uetiske oppdrettere finnes det jammen meg i begge leier!! Anonymkode: bae81...832 Det er nok ikke lenge til disse doodle-blandingene er avla i stykker heller.. Jobbet en liten periode i hundefrisørsalong, der var det mye doodle blandinger som hadde grusom hud under pelsen. De to pelstypene passer ikke sammen, så hos en del spesielt mindre raser får ikke huden puste. Det ender med eksem og ubehag for hunden. Håper de bedrer det med tiden ved avl, for det er en flott rase for de som er allergiske eller ønsker de egenskapene disse rasene bringer sammen.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #52 Skrevet 25. september 2022 "I opened a Pandora's box, that's what I did. I released a Frankenstein." Intervju med han som startet elendigheten. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/canine-corner/201404/designer-dog-maker-regrets-his-creation Anonymkode: f3e81...b20 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #53 Skrevet 25. september 2022 On 9/22/2022 at 7:32 PM, AnonymBruker said: https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 Jeg kan ikke noe om hunder, så unnskyld for uvitenheten, men hvorfor er det en dårlig blanding? Anonymkode: 5e295...b6e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #54 Skrevet 25. september 2022 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=273754972 Her var det jammen mange raser involvert! Anonymkode: 0f5d4...6c7 1
tussi680 Skrevet 25. september 2022 #55 Skrevet 25. september 2022 (endret) Her ligger i bunn og grunn en ting og det er at årsaken er p e n g e n e man får for blandinger, raser etc. Det er jo sykt å vite at et dyr må lide for skjønnheten sin fordi de må se slik og sånn ut, ellers sees det nesten på som ubrukelig. All avling er neimen ikke til fordel for hunden sånn sett. Ja, jeg vet at det vil være feil å se det kun fra denne innstillingen, men vi har jo lagt opp til det selv over årenes løp. Vi inne i en sånn runddans hele tiden, pga utseende på dyret. Folk før har sett og nå også sees det penger, masse penger! Men også lidelse og jobb ligger bak hva dyrene angår. Dyrene har neimen ikke bedt om å komme til verden overhodet. Det er vi mennesker som skaper prbl. og gir oss selv et spark bak når vi ser alle hemningene noen raser har. Hvordan vil dette ende? Endret 25. september 2022 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #56 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 20.55): 34 000 kr for en blandingshund?? Anonymkode: a63c3...e71 Folk er så utrolig lettlurte. Hadde aldri betalt så mye for en gatemiks 😅😅 Anonymkode: 54876...053 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #57 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan ikke noe om hunder, så unnskyld for uvitenheten, men hvorfor er det en dårlig blanding? Anonymkode: 5e295...b6e Se størrelsesforskjellen på mor og far... Anonymkode: 859bb...7f6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #58 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har lurt på det samme, hvorfor kjøper ikke folk puddel når det er puddelegenskaper de vil ha? Og eneste grunn jeg kommer frem til er at puddel er stigmatisert som "gammel dame hund" og folk ikke liker utseendet, dvs løveklipp (som jo er helt valgfritt, man trenger ikke klippe bikkja si sånn...) Og akkurat det med røytefri og krøllete pels. det er ikke en garanti når man blander seg en doodle. Morsomt nok blir det like gjerne glatthåra valp som røyter eller enda verre, krøllete pels som røyter... Sistnevnte er ganske vanlig og et rent helvete av en pels å holde fin fordi strukturen gjør at løse hår ikke faller ut men toves fast om man ikke børster HVER ENESTE DAG. Har også sett mange doodleroppdrettere selge de glatthåra valpene som "silken, en mer sjelden variant av doodle" og så ser hunden helt ut som en vanlig retriever. Og I denne aktuelle annonse med doodlehusky.. Jeg vil tro planen var krøllete minidoodlehusky, men det gikk vist ikke helt sånn nei.. Folk vil bedras og motehunder vil alltid lide for det.. Anonymkode: 18714...2cd Puddel er en fin hund altså, men det er ikke alle puddelegenskapene som er ønsket av doodle-eiere hvis det er det du tror. Jeg har selv en cobberdog, og ift pelsen er det bare et bonus at den ikke røyter (nei, pelsen er heller ikke trøblete eller floker så lenge den er stelt ordentlig). Det jeg vil ha og verdsetter aller mest er gemyttet, mildheten, vennligheten, det sosiale vesenet og happy-go-lucky innstillingen den har. Det får du ikke i puddelen i samme grad. Det kommer i stor grad fra de andre rasene den er blandet med (labrador, cocker, port. vannhund). Anonymkode: c8b15...ce3 2
Firkantrav Skrevet 25. september 2022 #59 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 18.04): Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c Golden har ikke et aggressivt gen. Det er en populær rase og den er «markedsført» som en barnevennlig kosebamse. Dermed havner de hos folk som ikke har peiling på hunder og som lar barna sine bruke de som klatrestativ 4
Shaloow Skrevet 25. september 2022 #60 Skrevet 25. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Puddel er en fin hund altså, men det er ikke alle puddelegenskapene som er ønsket av doodle-eiere hvis det er det du tror. Jeg har selv en cobberdog, og ift pelsen er det bare et bonus at den ikke røyter (nei, pelsen er heller ikke trøblete eller floker så lenge den er stelt ordentlig). Det jeg vil ha og verdsetter aller mest er gemyttet, mildheten, vennligheten, det sosiale vesenet og happy-go-lucky innstillingen den har. Det får du ikke i puddelen i samme grad. Det kommer i stor grad fra de andre rasene den er blandet med (labrador, cocker, port. vannhund). Anonymkode: c8b15...ce3 Men har du hørt en hundefrisør sin personlige mening om pelsen på hunden din? Jeg har jobbet i hundefrisørsalong, der var det mye bedritne pelstyper. Mange av disse blandingene hadde eksem, og en hud som ikke får luft. Mulig du er heldig med din, men 90% av de jeg har vært borti har en altfor tett pels. Å blande krøllete tett pels med langhåra pels er det dummeste jeg ser i avl. Det finnes alltid en annen rase der ute som funker like bra for en. Ikke ta dette som kritikk, jeg dømmer ingen. Jeg dømmer kun den type avl fra oppdrettere, for det er tåpelig avl. Mye annen avl som også er tåpelig. De eneste rasene jeg ikke synes passer inn med noen andre raser er puddel, eller disse hundene med dreads. Ellers kan vel mye annet funke sammen. Endret 25. september 2022 av Shaloow 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå