AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #21 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Aner ikke hvilke innlegg du sikter til. Men det er ingen som nekter for at hunderaser bør utelukkes grunnet maisavlingene. Denne tråden handler om blandingshunder og ikke renrasede. Hvor du har vært de siste årene som ikke har fått med deg diskusjoner rundt Golden Retriever, aner i hvertfall ikke jeg, men det er ikke noe nytt. For det andre 35k for en hund, da er du jammen lettlurt. Ingen vet 100% sikkert hvordan en hund blir som voksen. Slike som deg ødelegger det etiske rundt hundehold, som betaler i dyre dommer for hunder og skaper et marked der det blir butikk å ha hunder. Det siste du skriver skjønte ikke jeg bære av. Blandingshunder er jo ikke rasehunder. Til slutt ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hund du betalte så mye for? Anonymkode: 07a50...58a Les ditt avsnitt nr. 2 igjen. Og mitt avsnitt nr. 4. Det er et fremragende eksempel på at dere har låst dere totalt og enten misforstår med vilje, eller rett og slett ikke klarer å oppfatte noe av deres motdebattanter skriver. I tillegg er det et godt eksempel på besserwisserspråket dere hele tiden bruker. Samme som ditt nest siste avsnitt. Og siden du ikke gidder å lese mitt innlegg ordentlig, gidder ikke jeg å tilfredsstille din nysgjerrighet av blanding. Men jeg kan garantere at uansett hvilken blanding, hadde du snakket den ned. Og det fortjener ikke min nydelige lille kompis. Anonymkode: db111...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #22 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c 34 000 kr for en blandingshund?? Anonymkode: a63c3...e71 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #23 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 34 000 kr for en blandingshund?? Anonymkode: a63c3...e71 Ikke uvanlig pris for doodleblandingene, dessverre. Så noen som ville ha 44000 for cava/hava/whatever-poo i sommer. Glemte å lagre annonsen så fikk aldri med meg om de satt ned prisen. Anonymkode: 72554...065 1
Gregarious Skrevet 23. september 2022 #24 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c Hvilken dokumentasjon har du på at Golden troner høyt på liste over hundeangrep? 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #25 Skrevet 24. september 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c Det du gjorde var å betale 34000 kroner til støtte for useriøs blandingsavl og normalisere valpefabrikker som avler uten hverken krav eller kompetanse.. Det er helt irrelevant at du mener DIN "oppdretter" er seriøs og skikkelig, for blandingsavlopspdrettere gjør det kun før penger, faktisk. De aller færreste har testet foreldredyrene, f.eks og blander over en lav sko for å få søte valper som er trendy akkurat nå. Det er ingen kontroll på hvor mange valper de har, om tispene får "fri" mellom prektighetene og om de bare bor i kennel. Hvem vet i hvilken skala valpevfabrikker opererer i Norge tilsvarende andre land? Hvem vet i vilken skala valper smugles inn og presenteres for kjøpere fra vanlige folks hjem? Prisene på doodlerblandinger i Norge er vanvittige, jeg ville være svært overrasket om det ikke finnes smuglervalper som selges ja.. Jeg har faktisk ingenting imot blandingshunder, men når de selges for 35 000 kroner og det meste faktisk er ren profitt for selger, da bør man faktisk tenke seg om dette er en avl man bør støtte. Anonymkode: 18714...2cd 8 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #26 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er et fremragende eksempel på at dere har låst dere totalt og enten misforstår med vilje, eller rett og slett ikke klarer å oppfatte noe av deres motdebattanter skriver. I tillegg er det et godt eksempel på besserwisserspråket dere hele tiden bruker. Samme som ditt nest siste avsnitt. Nå er det velt ærlig du som ikke tar poenget med diskusjonen her. Tydeligvis gikk alt deg hus forbi, og du skriver selv hvordan du støtter denne uetiske avlingen av hunder. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du gjorde var å betale 34000 kroner til støtte for useriøs blandingsavl og normalisere valpefabrikker som avler uten hverken krav eller kompetanse.. Det er helt irrelevant at du mener DIN "oppdretter" er seriøs og skikkelig, for blandingsavlopspdrettere gjør det kun før penger, faktisk. De aller færreste har testet foreldredyrene, f.eks og blander over en lav sko for å få søte valper som er trendy akkurat nå. Det er ingen kontroll på hvor mange valper de har, om tispene får "fri" mellom prektighetene og om de bare bor i kennel. Nettopp! Anonymkode: 07a50...58a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #27 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 19.32): https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 Hvis en ser bort i fra prisen så ser det ut til å være oppegående folk som sjekker, vaksinerer og passer på valpene med å stille krav til at de får det bra. Det florerer med andre selgere som ikke engang har hatt valpene utenfor døra, og iallefall ikke til kontroll hos dyrlege. Anonymkode: 8eb15...e21 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #28 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis en ser bort i fra prisen så ser det ut til å være oppegående folk som sjekker, vaksinerer og passer på valpene med å stille krav til at de får det bra. Det florerer med andre selgere som ikke engang har hatt valpene utenfor døra, og iallefall ikke til kontroll hos dyrlege. Anonymkode: 8eb15...e21 Åååhh.. Nå så jeg hva valpene er mix av. Det der kan da ikke være en heldig genpool. Anonymkode: 8eb15...e21 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #29 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Aner ikke hvilke innlegg du sikter til. Men det er ingen som nekter for at hunderaser bør utelukkes grunnet maisavlingene. Denne tråden handler om blandingshunder og ikke renrasede. Hvor du har vært de siste årene som ikke har fått med deg diskusjoner rundt Golden Retriever, aner i hvertfall ikke jeg, men det er ikke noe nytt. For det andre 35k for en hund, da er du jammen lettlurt. Ingen vet 100% sikkert hvordan en hund blir som voksen. Slike som deg ødelegger det etiske rundt hundehold, som betaler i dyre dommer for hunder og skaper et marked der det blir butikk å ha hunder. Det siste du skriver skjønte ikke jeg bære av. Blandingshunder er jo ikke rasehunder. Til slutt ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hund du betalte så mye for? Anonymkode: 07a50...58a Labradoodle, goldendoodle, malti/hava/cockerpoo sikkert. Eller kanskje brittanypoo? Folk er altså så dumme😂 Anonymkode: 47103...3a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #30 Skrevet 24. september 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvis en ser bort i fra prisen så ser det ut til å være oppegående folk som sjekker, vaksinerer og passer på valpene med å stille krav til at de får det bra. Det florerer med andre selgere som ikke engang har hatt valpene utenfor døra, og iallefall ikke til kontroll hos dyrlege. Anonymkode: 8eb15...e21 INGEN oppegående folk parrer en toypuddel med en husky.... Det er på ingen måte en parring som har foregått uten hjelp, for å si det sånn... Og så lister de helt vanlige ting som egenskaper hundene har, gå i bånd/ike bjeffe/være alene hjemme, som noe spesielt eller eksempel på den gode dressuren? Resten er helt selvfølgeligheter... Det er også et utmerket eksempel på at disse blandingene er umulig å forutsi hva man får... Regner med planen var søte minihuskyer med krøller/bølget pels som de kunne solgt for betydelig mye mer som huskydoodle. Morsomt nok ser det ut som de fikk et kull glatthåra valper og resten av utviklingen vil vel være like uforutsigbar når det kommer til størrelser og temperament. Så nei, IKKE oppegående folk... Anonymkode: 18714...2cd 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #31 Skrevet 24. september 2022 Grunnen til at prisene er så høye, er at det fødes få valper i forhold til etterspørselen. Jeg har selv solgt valper, og fikk drøssevis av mailer fra folk som ville kjøpe. Mange av disse har ikke muligheten til å skaffe seg en hund fordi de ikke har penger nok, kanskje bor de i blokk eller har ikke hatt hund før, og da blir de ikke valgt ut som kjøpere hvis det feks er 20 mulige kjøpere pr valp. Det er synd, for det er en stor glede i livet å ha en hund. Hvis en skal følge retningslinjene til NKK, må en avlshund ha vunnet priser i utstillinger, eieren må forplikte seg til å delta på møter etc, det er da ikke alle som gidder det, og får derfor ikke valper på hunden sin. Jeg for min del synes kravene har gått for langt. Hvis hundene har tatt noen tester for rasetypiske sykdommer og en finner en fin match med to hunder, enten av samme rase eller to liknende hunder, så må det være greit. Anonymkode: ab7cb...780 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #32 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at prisene er så høye, er at det fødes få valper i forhold til etterspørselen. Jeg har selv solgt valper, og fikk drøssevis av mailer fra folk som ville kjøpe. Mange av disse har ikke muligheten til å skaffe seg en hund fordi de ikke har penger nok, kanskje bor de i blokk eller har ikke hatt hund før, og da blir de ikke valgt ut som kjøpere hvis det feks er 20 mulige kjøpere pr valp. Det er synd, for det er en stor glede i livet å ha en hund. Hvis en skal følge retningslinjene til NKK, må en avlshund ha vunnet priser i utstillinger, eieren må forplikte seg til å delta på møter etc, det er da ikke alle som gidder det, og får derfor ikke valper på hunden sin. Jeg for min del synes kravene har gått for langt. Hvis hundene har tatt noen tester for rasetypiske sykdommer og en finner en fin match med to hunder, enten av samme rase eller to liknende hunder, så må det være greit. Anonymkode: ab7cb...780 Hvor har du det i fra, at NKK sine retningslinjer sier at "avlshund må ha vunnet priser og at eier må delta på møter etc"? Hele innlegget ditt lyser av liten kunnskap om hvordan avl på rasehunder foregår. Anonymkode: 88910...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #33 Skrevet 24. september 2022 Folk burde sjekke opp programmet til lundehunden.... så mye innavl at hundene blir syke. Å ja programmet går ut på å beholde rasen med å gi mere innavl. Hundene dør smertefullt i hytt å pine nå. Glad jeg sjekket onkelig opp da jeg hadde tenkt å skaffe rasen. Nå har jeg endt opp med ett hat til dritten som avler på dem! Anonymkode: 3f011...806 2
Arx Skrevet 24. september 2022 #34 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor har du det i fra, at NKK sine retningslinjer sier at "avlshund må ha vunnet priser og at eier må delta på møter etc"? Hele innlegget ditt lyser av liten kunnskap om hvordan avl på rasehunder foregår. Anonymkode: 88910...2c3 Enig, dette stemmer jo ikke 🤷♀️ NKK har minimalt med krav, i vårt tilfelle har raseklubben noen ekstra krav, men ingen av de eksemplene som nevnes her.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #35 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 15.19): Folk driver nærmest hallikvirksomhet på sine hunder og da spesielt på blandingshunder. Disse selges til ekstreme priset på Finn. Eierne har null kunnskap om hverken avl, gener eller raser til å kunne vurdere om disse blandingene er egnet sammen. Finn.no tar ikke grep og utelukket slik uetisk avl. Hvem kan gjøre det da? Mattilsynet? Folk parrer bikkjene sine med feks 4kg far med 20 kg mor, og dette gjør de for penger. Hundehold har blitt til fabrikkvirksomhet der kapitalismen råd og tisper bærer oftest flere kull enn hun tåler og hva som et unaturlig. Når valpene skal selges selges de av mennesker med mer cash i blikket enn hjernevirksomhet. Dette er stygt, uetisk og umoralsk. Dyrevelferden lider! Hva skjer med valpene de ikke får solgt på grunn av de sykt høye prisene? Burde det vært et register og søknad for å drive med hundeavl? Eiere av Bastarder som selges over et symbolsk sum burde utestenges fra hundemarkedet og Finn. Noe må gjøres! Anonymkode: 07a50...58a Nei vet du hva! Raseoppdrettere av hunder og katter er ofte verstingene, og fremavler dyr som er resultat av innavl, dyr som er så ihjelavlet at de fører all verdens sykdommer videre. Raser som ikke kan få valper uten keisersnitt, som trenger x antall operasjoner for å kunne se og gå. Hunder som knapt har vært utenfor husets fire vegger. Det er ikke noe mindre uetisk med overprisede blandingshunder enn overprisede rasehunder med all verdens helseproblemer. Og 25-30 000 for katter med så dårlig helse at de knapt kan gå stuen på tvers daglig. Jeg syntes ikke den ene er noe bedre enn den andre her. Anonymkode: 26d7f...079 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #36 Skrevet 24. september 2022 Jeg såg nettopp en annonse på Finn. Mellompuddel blandet med pyreneerhund. Altså puddel: 7-12 kg. Pyreneerhund: opptil 80 kg. 🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: 47103...3a2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #37 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg såg nettopp en annonse på Finn. Mellompuddel blandet med pyreneerhund. Altså puddel: 7-12 kg. Pyreneerhund: opptil 80 kg. 🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: 47103...3a2 Dette er grunnen til at vi trenger et dyrevern ig dyrepoliti. Mennesker som avler disse dyrene burde blitt anmeldt, fått en saftig bot og fraskrevet rett til dyrehold resten av livet! Stakkars, stakkars dyr. Håper du sendte melding og sa hva du syntes. Anonymkode: 07a50...58a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #38 Skrevet 24. september 2022 5 hours ago, Arx said: Enig, dette stemmer jo ikke 🤷♀️ NKK har minimalt med krav, i vårt tilfelle har raseklubben noen ekstra krav, men ingen av de eksemplene som nevnes her. Nei, det er kanskje ikke fra NKK, men fra raseklubbene. Jeg har sett disse kravene på flere terriere for å få oppdretterlink på sidene etc. Anonymkode: ab7cb...780
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #39 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det er kanskje ikke fra NKK, men fra raseklubbene. Jeg har sett disse kravene på flere terriere for å få oppdretterlink på sidene etc. Anonymkode: ab7cb...780 Det går an å avle etisk, utenom å gå via raseklubbene. Anonymkode: 88910...2c3 1
Anonymbruker*** Skrevet 25. september 2022 #40 Skrevet 25. september 2022 Som andre poengterer er det minst like mye dyremishandling og mangel på etikk i oppdrett av rasehunder. Noen som har fulgt litt med på alle problemene til Staffordshire bullterrier etter de ble så populære? Valper som må avlives pga allergier og fordøyelsesproblemer. Dachs med ryggproblemer, schæfere med hofteproblemer, cavalier med for små kranium, mops, fransk og engelsk bulldog med pusteproblemer og deformiteter. Gigantraser som bare bli 6-8 år gamle pga påkjenningen på organer. Nei, fy faen det er mye dritt! 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå