AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Folk driver nærmest hallikvirksomhet på sine hunder og da spesielt på blandingshunder. Disse selges til ekstreme priset på Finn. Eierne har null kunnskap om hverken avl, gener eller raser til å kunne vurdere om disse blandingene er egnet sammen. Finn.no tar ikke grep og utelukket slik uetisk avl. Hvem kan gjøre det da? Mattilsynet? Folk parrer bikkjene sine med feks 4kg far med 20 kg mor, og dette gjør de for penger. Hundehold har blitt til fabrikkvirksomhet der kapitalismen råd og tisper bærer oftest flere kull enn hun tåler og hva som et unaturlig. Når valpene skal selges selges de av mennesker med mer cash i blikket enn hjernevirksomhet. Dette er stygt, uetisk og umoralsk. Dyrevelferden lider! Hva skjer med valpene de ikke får solgt på grunn av de sykt høye prisene? Burde det vært et register og søknad for å drive med hundeavl? Eiere av Bastarder som selges over et symbolsk sum burde utestenges fra hundemarkedet og Finn. Noe må gjøres! Anonymkode: 07a50...58a 6 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Så lenge folk er villige til å betale, vil det være slik. Anonymkode: 88910...2c3 5
anon01 Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Dette har skjedd i flere tiår..... Godt dere begynner å våkne 🙄 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge folk er villige til å betale, vil det være slik. Anonymkode: 88910...2c3 Folk må seriøst slutte å støtte dette markedet for hundehold. På tide med en offentlig debatt rundt dette. Anonymkode: 07a50...58a 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 anon01 skrev (47 minutter siden): Dette har skjedd i flere tiår..... Godt dere begynner å våkne 🙄 Det stemmer ikke. Kjøpte selv en blanding for 15 år siden, og da var ikke markedet slik. Når man ser på Finn annonsene så ser man hvor mange hunder folk kvitter seg med. Spesielt hunder som er 2/3 år gamle- covid hunder. Anonymkode: 07a50...58a 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Folk driver nærmest hallikvirksomhet på sine hunder og da spesielt på blandingshunder. Disse selges til ekstreme priset på Finn. Eierne har null kunnskap om hverken avl, gener eller raser til å kunne vurdere om disse blandingene er egnet sammen. Finn.no tar ikke grep og utelukket slik uetisk avl. Hvem kan gjøre det da? Mattilsynet? Folk parrer bikkjene sine med feks 4kg far med 20 kg mor, og dette gjør de for penger. Hundehold har blitt til fabrikkvirksomhet der kapitalismen råd og tisper bærer oftest flere kull enn hun tåler og hva som et unaturlig. Når valpene skal selges selges de av mennesker med mer cash i blikket enn hjernevirksomhet. Dette er stygt, uetisk og umoralsk. Dyrevelferden lider! Hva skjer med valpene de ikke får solgt på grunn av de sykt høye prisene? Burde det vært et register og søknad for å drive med hundeavl? Eiere av Bastarder som selges over et symbolsk sum burde utestenges fra hundemarkedet og Finn. Noe må gjøres! Anonymkode: 07a50...58a https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 De menneskene dere skulle vært anmeldt og fratatt hundene. Tydelig hvorfor de har hunder🤬🤬🤬 Anonymkode: 07a50...58a 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Folk må seriøst slutte å støtte dette markedet for hundehold. På tide med en offentlig debatt rundt dette. Anonymkode: 07a50...58a Det har vært oppe flere ganger. Men folk skaffer seg hund fordi de er litt ensomme. Og da er de villig til å kjøpe hva som helst, bare de får hund NÅ. Anonymkode: 88910...2c3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært oppe flere ganger. Men folk skaffer seg hund fordi de er litt ensomme. Og da er de villig til å kjøpe hva som helst, bare de får hund NÅ. Anonymkode: 88910...2c3 Trist at de finnes slike mennesker. Anonymkode: 54876...053 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: De menneskene dere skulle vært anmeldt og fratatt hundene. Tydelig hvorfor de har hunder🤬🤬🤬 Anonymkode: 07a50...58a Som om innavls oppdrett ikke gjør det for penger? Come on! Hovedproblemet med hundeoppdrett er ikke blandingshundene- det er de kyniske renrasede oppdrettere som knuser helsen på STADIG flere hunderaser. Anonymkode: b78f6...a30 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som om innavls oppdrett ikke gjør det for penger? Come on! Hovedproblemet med hundeoppdrett er ikke blandingshundene- det er de kyniske renrasede oppdrettere som knuser helsen på STADIG flere hunderaser. Anonymkode: b78f6...a30 Jeg er veldig enig at hundeoppdrettere også driver en skitten business, mengder betyr ikke at det ikke går an å ha en debatt om bastarder, som denne tråden handler om. Å sammenligne noe gjør det ikke mer greit. Anonymkode: 07a50...58a 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 109 har som favoritt??? Anonymkode: 47103...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): 109 har som favoritt??? Anonymkode: 47103...3a2 Sier i grunn sitt om hvor uansvarlige mange hundeeiere er ! 🤮 Anonymkode: 54876...053 4 1
Myrmica Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som om innavls oppdrett ikke gjør det for penger? Come on! Hovedproblemet med hundeoppdrett er ikke blandingshundene- det er de kyniske renrasede oppdrettere som knuser helsen på STADIG flere hunderaser. Anonymkode: b78f6...a30 Et av hovedproblemene er faktisk blandingshunder. Det er langt i fra alt som er bra med avlen hos registrerte hunder, men der er i alle fall ting dokumentert. Du kan sjekke innavlsgrad, helse hos foreldrene og linjene bakover, og du har en garanti for at det ikke drives rovavl på tispa, og at hun i alle fall er innenfor minimumskravene til NKK når det gjelder alder og antall kull. Med blandinger har man NULL kontroll. Det kan forekomme kull på for unge eller for gamle tisper, kull flere løpetider på rad for tispa, smuglervalper eller null kontroll på helse. Og dette støttes opp av folk som kjøper uregistrerte hunder. Om alle hadde kjøpt registrerte hunder hadde f.eks praksisen med å smugle valper inn i landet dødd ut på dagen. Eneste grunnen til at smugling forekommer er at folk ukritisk kjøper uregistrerte hunder. 6 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #15 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://www.finn.no/271722411 feks denne 🤢 Anonymkode: 859bb...7f6 Nå må jeg si at jeg veldig sjeldent (aldri!) ser for meg hvordan andre har sex, det være seg dyr eller mennesker. Men laginga av disse valpene får jeg bare ikke til å gå opp. Hvordan i all verden får man en så liten hund til å pare seg med en så stor? Gardintrapp? Anonymkode: 859bb...7f6 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #16 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må jeg si at jeg veldig sjeldent (aldri!) ser for meg hvordan andre har sex, det være seg dyr eller mennesker. Men laginga av disse valpene får jeg bare ikke til å gå opp. Hvordan i all verden får man en så liten hund til å pare seg med en så stor? Gardintrapp? Anonymkode: 859bb...7f6 Jeg skal love deg de som lever av slik uetisk avl hverken bryr seg eller er opptatt av hvordan, men det er nok velgjennomtenkt og planlagt. Kanskje til og mer på grensa til dyremishandling. Anonymkode: 07a50...58a 1 2
tussi680 Skrevet 23. september 2022 #17 Skrevet 23. september 2022 Husk at alle hunder en gang var født "bastarder", mens det er vi mennesker som har planlagt og handlet slik at det skulle bli disse fine rasehundene som er nå. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #18 Skrevet 23. september 2022 tussi680 skrev (35 minutter siden): Husk at alle hunder en gang var født "bastarder", mens det er vi mennesker som har planlagt og handlet slik at det skulle bli disse fine rasehundene som er nå. Ja, er det ikke fantastisk! Se hvordan en norsk elghund jager og får elgen til å stå, frem til jegeren får skutt dyret. Eller hvordan border collien løper opp og ned bratte skråninger for å sanke sau, mens fører står på 3-500 meters hold og gir kommandoer. Det er så fascinerende å se hva de forskjellige hundene er avlet til for og hvordan hundene fungerer. Bare så synd at det så og si kun er jakthundene som ikke er blitt ødelagt av ekstrem avl.... Til og med diverse brukshund raser er ødelagt av raseklubber som tar bort brukskravene til rasene! Anonymkode: 88910...2c3 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #19 Skrevet 23. september 2022 Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #20 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere som skriver og og gir likes i denne tråden evner ikke å se en sak fra begge sider. Det er klart det er skitne oppdrettere i blandingsavl. Det er det jammen i renavl også, til de grader! Se på golden retrieveren. Den har rykte på seg for å være en rolig og fin familiehund, men troner høyt på lista over hundeangrep på mennesker, også i Norge. INGEN snakker om aggressive gener hos denne hunden. Jeg gidder ikke engang å nevne alle helseproblemer til mange ulike raser, det kjenner dere veldig godt til, alle sammen. Jeg er en av dem som betalte 34.000 for min hund. Ikke fordi den er så utrolig søt (som han selvfølgelig er), ikke fordi han er en designerhund (nevn én eneste rase som ikke er nettopp det), men fordi hunden passet oss, og vi den. Vet vi 100% sikkert hvordan han blir som voksen...nei. Men det gjør virkelig ikke noen av dere andre heller. Ja, avl som utelukkende er profittmotivert er uetisk. Men det hatet til blandingshunder og blsndingseiere som gjennomsyrer disse trådene, begynner å bli patetisk. Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om HI i seg selv, men det hatefulle språket og den konstante påminnelsen om at blandingshunder ikke er rasehunder, som gjentar seg til deg uendelige. Anonymkode: db111...e4c Aner ikke hvilke innlegg du sikter til. Men det er ingen som nekter for at hunderaser bør utelukkes grunnet maisavlingene. Denne tråden handler om blandingshunder og ikke renrasede. Hvor du har vært de siste årene som ikke har fått med deg diskusjoner rundt Golden Retriever, aner i hvertfall ikke jeg, men det er ikke noe nytt. For det andre 35k for en hund, da er du jammen lettlurt. Ingen vet 100% sikkert hvordan en hund blir som voksen. Slike som deg ødelegger det etiske rundt hundehold, som betaler i dyre dommer for hunder og skaper et marked der det blir butikk å ha hunder. Det siste du skriver skjønte ikke jeg bære av. Blandingshunder er jo ikke rasehunder. Til slutt ble jeg veldig nysgjerrig på hva slags hund du betalte så mye for? Anonymkode: 07a50...58a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå