AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 Kjenner en som jobber som lærer, uten å være utdannet lærer. Har hatt diverse lederjobber. Har tatt type økonmiutdannelse på høyskole. Jobber ikke som lærer innen økonomi. Han roper nå ganske høyt under streiken at de må ha mer lønn bl.a. Har han egentlig noe å rope for? Han er en lærer uten lærerutdannelse.... Anonymkode: ff757...bd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner en som jobber som lærer, uten å være utdannet lærer. Har hatt diverse lederjobber. Har tatt type økonmiutdannelse på høyskole. Jobber ikke som lærer innen økonomi. Han roper nå ganske høyt under streiken at de må ha mer lønn bl.a. Har han egentlig noe å rope for? Han er en lærer uten lærerutdannelse.... Anonymkode: ff757...bd0 Regner med at han roper for de andre, for selv er han vel ganske heldig som i det hele tatt har fått en (fast) lærerjobb som ukvalifisert. Ikke at det nødvendigvis betyr at han er noen dårligere lærer enn de som er utdannet, altså. Anonymkode: c8ac9...118 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Regner med at han roper for de andre, for selv er han vel ganske heldig som i det hele tatt har fått en (fast) lærerjobb som ukvalifisert. Ikke at det nødvendigvis betyr at han er noen dårligere lærer enn de som er utdannet, altså. Anonymkode: c8ac9...118 Neida, han kan sikkert gjøre en god jobb. Men jeg trodde det var mye på grunn av ufaglærte lærere i skolen streiken gikk ut på. Å da føler jeg det blir litt feil han roper så høyt som han gjør. Anonymkode: ff757...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Neida, han kan sikkert gjøre en god jobb. Men jeg trodde det var mye på grunn av ufaglærte lærere i skolen streiken gikk ut på. Å da føler jeg det blir litt feil han roper så høyt som han gjør. Anonymkode: ff757...bd0 Nei, da har du misforstått. Streiken går kun på lønn. Og det komiske er at når lærerne klager på lønn, DA er alle disse «håpløse uutdannede» med på å dra den ned. Da er de gode å ha! Anonymkode: f9a30...db1 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Han er vel ikke tatt ut i streik. Men han heier fra sidelinjen altså? Anonymkode: a68bc...2dd
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner en som jobber som lærer, uten å være utdannet lærer. Har hatt diverse lederjobber. Har tatt type økonmiutdannelse på høyskole. Jobber ikke som lærer innen økonomi. Han roper nå ganske høyt under streiken at de må ha mer lønn bl.a. Har han egentlig noe å rope for? Han er en lærer uten lærerutdannelse.... Anonymkode: ff757...bd0 Kan vel være en like god pedagog som utdannede «lærere» av den grunn? Men den norske skolen har mye å gå på og mye å streike for, men lønna er ikke en av de tingene. Fullstendig manglende kompetanse? Det er en av tingene. Detaljstyring ovenfra? Det er en av tingene. Mangel på praktisk undervisning i praktiske fag som naturfag, samfunnsfag, matematikk etc? Det er en av tingene man kan streike for. Skal lærere flest fortjene mer lønn må de bevise at de klarer gjøre en ålreit jobb. Jeg har gått gjennom ikke mindre enn 16 år norsk skole. Antallet utmerkede lærere? Null. Antallet helt ålreite lærere? 4. Antallet elendige lærere? Uendelig. Lærere som underviser i fag de ikke kan, lærere som diskriminerer, lærere som ikke evner lære fra seg noe, lærere som tror på tusser og troll og overtro og forventer taes alvorlig av elever, etc.. Hev kravene til å bli og forbli lærer. For all del. Eller gi høyere lønn til de ytterst få som duger sånn noenlunde. Jeg synes ikke mine skattepenger skal gå til udugelige lærere. Og de er det store flertallet. La elevene gi dem karakterer et tiår. Og lønn dem deretter. Anonymkode: 8de1c...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er vel ikke tatt ut i streik. Men han heier fra sidelinjen altså? Anonymkode: a68bc...2dd Han er tatt ut tror jeg. Man kan vel være organisert selv om man ikke er utdannet lærer? Er da med på streikearrangement rundt, går med streiketskjorte. Kommenterer jevnt på Facebook at folk må forstå at lærere trenger mer lønn osv. Deler masse om dette på Facebook. ts Anonymkode: ff757...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han er tatt ut tror jeg. Man kan vel være organisert selv om man ikke er utdannet lærer? Er da med på streikearrangement rundt, går med streiketskjorte. Kommenterer jevnt på Facebook at folk må forstå at lærere trenger mer lønn osv. Deler masse om dette på Facebook. ts Anonymkode: ff757...bd0 Man kan ikke være organisert gjennom Utdanningsforbundet uten å være kvalifisert til en lærerstilling. Her er det noe du ikke har fått med deg. Eventuelt er han organisert i skolenes landsforbund, de er ikke like steile på det. Anonymkode: 77654...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke være organisert gjennom Utdanningsforbundet uten å være kvalifisert til en lærerstilling. Her er det noe du ikke har fått med deg. Eventuelt er han organisert i skolenes landsforbund, de er ikke like steile på det. Anonymkode: 77654...b5b Ja jeg vet jo ikke hvor han er organisert. Men utdannet lærer vet jeg han ikke er. ts Anonymkode: ff757...bd0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, da har du misforstått. Streiken går kun på lønn. Og det komiske er at når lærerne klager på lønn, DA er alle disse «håpløse uutdannede» med på å dra den ned. Da er de gode å ha! Anonymkode: f9a30...db1 Du tar dessverre helt feil. Det du skriver er tull. Anonymkode: 89661...206
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Du har nok misforstått. Han kan ikke være verken organisert eller tatt ut i streik hvis han ikke er lærer. Og jo, ufaglærte som jobber som lærere er kampsak for utdanningsforbundet. Anonymkode: 6264e...da3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 Om han har en master innen noe annet, kan han jo ha tatt hva man tidligere kalte ped sem for å bli kvalifisert lærer. Vet du 100 % sikkert at han ikke har gjort dette, på deltid eller heltid? Jeg vurderer å gjøre dette. https://www.uio.no/studier/program/ppu/ Anonymkode: 2c452...a21
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Han er tatt ut tror jeg. Man kan vel være organisert selv om man ikke er utdannet lærer? Er da med på streikearrangement rundt, går med streiketskjorte. Kommenterer jevnt på Facebook at folk må forstå at lærere trenger mer lønn osv. Deler masse om dette på Facebook. ts Anonymkode: ff757...bd0 Selvsagt kan man ikke det. Anonymkode: 6264e...da3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Hvis han har høyere utdanning og praktisk pedagogisk utdanning kan han ha fag som kvalifiserer for undervisning. Da er han lærer selv om han ikke lærerutdanning. Anonymkode: e10ad...18c 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, da har du misforstått. Streiken går kun på lønn. Og det komiske er at når lærerne klager på lønn, DA er alle disse «håpløse uutdannede» med på å dra den ned. Da er de gode å ha! Anonymkode: f9a30...db1 1. Nei, det er flere kampsaker og de henger sammen. Ufaglærte lærere, problemer med rekruttering og dårlig lønnsutvikling er ulike sider av en større helhet og påvirker hverandre. Derfor er utdanningsforbundet i streik. 2. Lønnen til ufaglærte eller andre yrkesgrupper teller nok ikke i lønnsstatistikk for lærere. Anonymkode: 6264e...da3 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis han har høyere utdanning og praktisk pedagogisk utdanning kan han ha fag som kvalifiserer for undervisning. Da er han lærer selv om han ikke lærerutdanning. Anonymkode: e10ad...18c Da har han lærerutdanning. Anonymkode: 6264e...da3 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Penger spart for skolen tenker jeg. Vet at en sykmeldt spesialpedagog ble erstattet i perioden med en skoleassistent, Slike har nærmest bunnlønn.. Anonymkode: 42eaa...f33
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Jeg har høyere utdanning og praktisk pedagogisk utdanning. Det er en lærerutdanning og det betyr at jeg er lærer og utdannet lærer. Stusser over at folk i denne tråden ikke skjønner det. Anonymkode: 6264e...da3 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, da har du misforstått. Streiken går kun på lønn. Og det komiske er at når lærerne klager på lønn, DA er alle disse «håpløse uutdannede» med på å dra den ned. Da er de gode å ha! Anonymkode: f9a30...db1 Du bør kanskje lese deg litt opp på hvorfor lærerne streiker, det er ikke kun lønn !! Anonymkode: ee9af...dcc
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ikke være organisert gjennom Utdanningsforbundet uten å være kvalifisert til en lærerstilling. Her er det noe du ikke har fått med deg. Eventuelt er han organisert i skolenes landsforbund, de er ikke like steile på det. Anonymkode: 77654...b5b Man kan være medlem av Norsk lektorlag så lenge man har master også, man trenger ikke PPU. Anonymkode: 32f7f...ede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå