Gjest Warrior Skrevet 22. september 2022 #1 Skrevet 22. september 2022 (endret) Jeg ser det blir litt mye tråder fra meg om min angst, depresjon, bekymringer og ting angående min psykiske helse så skal nå holde meg til denne tråden når jeg har spørsmål og ber om råd om angående dette. Så alt fra meg kan samles på et sted som har med dette teamet å gjør. Så jeg ikke lager nye tråder hele tiden om samme teamet. Håper dette er ok. Jeg trenger av og til å lufte tanker og spørre om ting og be om råd. Det hjelper meg å spørre/lufte tanker her når jeg ikke har mulighet til å ta det opp med andre for eksempel psykolog. Andre må også gjerne komme med spørsmål og egne erfaringer og ting dere sliter med. Så kan vi gi hverandre råd og støtte. Endret 22. september 2022 av Gjest
Gjest Warrior Skrevet 22. september 2022 #2 Skrevet 22. september 2022 Når man sliter eller noe som plager deg så har jeg hørt det hjelper å gråte og få det ut. Hvorfor hjelper det ikke meg å gråte? Er like trist eller sint etterpå. Flere som har det sånn?
Purple_Pixiedust Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Warrior skrev (2 timer siden): Når man sliter eller noe som plager deg så har jeg hørt det hjelper å gråte og få det ut. Hvorfor hjelper det ikke meg å gråte? Er like trist eller sint etterpå. Flere som har det sånn? Kan hjelpe innimellom, men det løser ikke situasjonen på noen måte akkurat. Jeg har grått i strie strømmer i det siste, under innleggelse i psykiatrien for det har vært så vondt. Men jeg føler meg helt nede fortsatt. Nå klarer jeg plutselig ikke å gråte igjen. Er bare fylt av en grusom følelse.
Gjest Warrior Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Purple_Pixiedust skrev (8 minutter siden): Kan hjelpe innimellom, men det løser ikke situasjonen på noen måte akkurat. Jeg har grått i strie strømmer i det siste, under innleggelse i psykiatrien for det har vært så vondt. Men jeg føler meg helt nede fortsatt. Nå klarer jeg plutselig ikke å gråte igjen. Er bare fylt av en grusom følelse. Håper det går bedre for deg snart og at du føler deg bedre❤️ Ja av og til blir man helt tom når man har grått mye og ikke klarer å gråte.
Purple_Pixiedust Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 Warrior skrev (10 minutter siden): Håper det går bedre for deg snart og at du føler deg bedre❤️ Ja av og til blir man helt tom når man har grått mye og ikke klarer å gråte. Takk. Det samme til deg.
Gjest Warrior Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Har så angst for og gruer meg sånn for å gå til tannlege. Jeg har ikke vært nå siden før pandemien. Er veldig redd for at det er sjanse for å få korona hos tannlege på grunn av de har mye folk hver dag hele dagen, og de skal nedi munnen på meg. Derfor har jeg unngått å gå til tannlege og er veldig opptatt av tannhygienen min, pusser med elektrisk tannkost morgen og kveld, bruker tanntråd, skyller med fluor. Alt for å prøve å unngå å gå mye tannlege, men nå må jeg gå. Har avbestilt flere ganger, men denne gang må jeg prøve å ikke gjøre det når jeg skal, men gruer meg sånn enda det er flere dager til. Angsten for det er så sterk nå fordi jeg har hørt koronabølgen er i gang igjen. I tillegg har jeg litt tannlegeskrekk. Hva skal jeg gjøre så angsten og ubehaget kan gi seg litt? Kan det være en den koronasmitte hos en tannlege? Eller er det trygt?
Pellepingpong Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Jeg vil anbefale disse https://www.metakognitivterapi-oslo.no De har «ukentlig live» onsdager kl 9, gratis webinar. Jeg syns det er veldig fint å høre på. Får litt nye perspektiv på engstelige tanker. Lykke til ❤️
Sofakona Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 Warrior skrev (6 minutter siden): Har så angst for og gruer meg sånn for å gå til tannlege. Jeg har ikke vært nå siden før pandemien. Er veldig redd for at det er sjanse for å få korona hos tannlege på grunn av de har mye folk hver dag hele dagen, og de skal nedi munnen på meg. Derfor har jeg unngått å gå til tannlege og er veldig opptatt av tannhygienen min, pusser med elektrisk tannkost morgen og kveld, bruker tanntråd, skyller med fluor. Alt for å prøve å unngå å gå mye tannlege, men nå må jeg gå. Har avbestilt flere ganger, men denne gang må jeg prøve å ikke gjøre det når jeg skal, men gruer meg sånn enda det er flere dager til. Angsten for det er så sterk nå fordi jeg har hørt koronabølgen er i gang igjen. I tillegg har jeg litt tannlegeskrekk. Hva skal jeg gjøre så angsten og ubehaget kan gi seg litt? Kan det være en den koronasmitte hos en tannlege? Eller er det trygt? Du må ikke være redd for korona, en tannlege bruker også masker hele dagen og han bytter masker og hansker mellom vør6 pasient. Du kan få tabletter som gjør deg mer avslappet før timen.. Det er mye bedre å dra nå..en å vente...la oss si du har 1 hull nå..men venter du flere år kan det bli 4 hull og plutselig må du oftere til tannlegen. Snakk med tannlegen din at du har tannlegeskrekk og de vil hjelpe deg. Det er smitte ute nå...men de kan være på skolen.. butikken..buss etc. Om du vil ta på deg maske og vask hender:)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 1 hour ago, Pellepingpong said: Jeg vil anbefale disse https://www.metakognitivterapi-oslo.no De har «ukentlig live» onsdager kl 9, gratis webinar. Jeg syns det er veldig fint å høre på. Får litt nye perspektiv på engstelige tanker. Lykke til ❤️ Hvor kan jeg se webinarene? Kanskje det ligger rett foran nesen på meg, men jeg finner det ikke. 🙈 Anonymkode: 744ab...03d
Gjest Warrior Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 Takk for svar Sofakona skrev (3 timer siden): Du må ikke være redd for korona, en tannlege bruker også masker hele dagen og han bytter masker og hansker mellom vør6 pasient. Du kan få tabletter som gjør deg mer avslappet før timen.. Det er mye bedre å dra nå..en å vente...la oss si du har 1 hull nå..men venter du flere år kan det bli 4 hull og plutselig må du oftere til tannlegen. Snakk med tannlegen din at du har tannlegeskrekk og de vil hjelpe deg. Det er smitte ute nå...men de kan være på skolen.. butikken..buss etc. Om du vil ta på deg maske og vask hender:) Takk. Ja har sagt til meg selv mange ganger at jeg ikke må være redd korona, men angsten sitter like godt. Er også så redd for long covid og at jeg skal slite med å bli frisk. Jeg som elsker å trene og må trene hver dag. Hva hvis jeg plutselig får mindre energi og kraft etter en koronasykdom. Ja tannlegen vet jeg har tannlegeskrekk.
Pellepingpong Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 15.40): Hvor kan jeg se webinarene? Kanskje det ligger rett foran nesen på meg, men jeg finner det ikke. 🙈 Anonymkode: 744ab...03d Man melder seg på nyhetsbrev, så kommer det info om dem. Man ser webinarene live. Og for de som har meldt seg på, kan man se opptak i noen dager etter at det ble sendt 😊
Pellepingpong Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Her ligger et webinar ute: https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/webinar-bekymringer-og-bekymringsmestring
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 Det eneste som har hjulpet for meg er å møte angsten. Jeg har selv vært livredd i dagesvis før tannlegebesøk, og grått til jeg måtte ta på jakken og gikk ut av døra hjemme. Det er for jævlig, men det går bra. Ett skritt av gangen. Prøv å distraher deg selv så du ikke går inn i tankespinn om at det kommer til å bli slik og slik. Pusteteknikker funker for mange, prøv det i noen minutter og se hvordan det er for deg. Antakelig blir det ikke supergøy, men min erfaring er at det aldri er like ille som jeg forestilte meg det. Lykke til ❤️ Anonymkode: 96581...7f9
Silva Pluvialis Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 Warrior skrev (23 timer siden): Takk for svar Takk. Ja har sagt til meg selv mange ganger at jeg ikke må være redd korona, men angsten sitter like godt. Er også så redd for long covid og at jeg skal slite med å bli frisk. Jeg som elsker å trene og må trene hver dag. Hva hvis jeg plutselig får mindre energi og kraft etter en koronasykdom. Ja tannlegen vet jeg har tannlegeskrekk. Jeg tror tannlege er det tryggeste stedet å gå mtp corona. Det er vel ingen som har bedre smittetiltak enn tannleger?
Gjest Warrior Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Tvillingsjel skrev (2 timer siden): Jeg tror tannlege er det tryggeste stedet å gå mtp corona. Det er vel ingen som har bedre smittetiltak enn tannleger? Det har du sikkert rett i. Det er det at de skal i munnen på meg jeg tenker sånn på. Tenk hvis det likevel kommer virus i munnen på meg. Hva hvis personen før meg har korona eller begynner å få det. I tillegg til litt tannlegeskrekk. Men skal prøve å tenke at tannleger har veldig god smittetiltak.
Lea Skrevet 22. november 2022 #16 Skrevet 22. november 2022 Jeg tror det går helt fint.❤️ Heier på deg.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 On 9/22/2022 at 3:08 PM, Warrior said: Når man sliter eller noe som plager deg så har jeg hørt det hjelper å gråte og få det ut. Hvorfor hjelper det ikke meg å gråte? Er like trist eller sint etterpå. Flere som har det sånn? Det skal hjelpe deg å gråte hvis du faktisk er lei deg. Det handler om å være i kontakt med de riktige følelsene og utrykke disse følelsene på en "riktig" måte. Først da er det til hjelp. Hvis du egentlig er fly forbanna men har laget deg systemer for å undertrykke følelsene dine, fordi det er mest hensiktsmessig overlevelsesstrategi (angst) , og du plutselig kjenner ubehag som du feiltolket som tristhet f. Eks så vil det kanskje ikke hjelpe å gråte det ut. Kanskje har du behov for å adressere hvor ubehaget hører hjemme, og gi bekymringen den oppmerksomheten den fortjener, ved å bli sint, stå opp for deg selv og så gråte ut hvis det er en naturlig reaksjon på det du nettopp har tatt tak i. Gir det mening? Anonymkode: e02cb...ba0
Gjest Warrior Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Får fortsatt små sinneutbrudd og det er så veldig ubehagelig. Det er så voldsomt sinne som skal ut og vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg når det skjer. Har ikke hatt så mye angst nå etter nyttår, det er der jo hele tiden men jeg føler meg bedre der. Så går ikke til psykolog nå. Har ikke de her voldsomme sinneutbruddene der jeg har knust og ødelagt osv. Men sånne små som kommer når jeg er alene og som ikke varer så lenge, og jeg klarer å enten bare skrike rett ut eller dempe skrike i en pute, klær eller det nærmeste jeg finner. Likevel er det så ubehagelig hver gang for det så sterkt det som vil ut. Blir utslitt, andpusten og nærmest glemmer noen sekunder hva jeg holdt på med etterpå. blir også skjelven en stund etter utbruddet er ferdig. Er det vanlig? Det er i alle fall veldig ubehagelig og vondt. Er det det for dere andre som har det sånn? Endret 13. januar 2023 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #19 Skrevet 14. januar 2023 Warrior skrev (7 timer siden): Får fortsatt små sinneutbrudd og det er så veldig ubehagelig. Det er så voldsomt sinne som skal ut og vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg når det skjer. Har ikke hatt så mye angst nå etter nyttår, det er der jo hele tiden men jeg føler meg bedre der. Så går ikke til psykolog nå. Har ikke de her voldsomme sinneutbruddene der jeg har knust og ødelagt osv. Men sånne små som kommer når jeg er alene og som ikke varer så lenge, og jeg klarer å enten bare skrike rett ut eller dempe skrike i en pute, klær eller det nærmeste jeg finner. Likevel er det så ubehagelig hver gang for det så sterkt det som vil ut. Blir utslitt, andpusten og nærmest glemmer noen sekunder hva jeg holdt på med etterpå. blir også skjelven en stund etter utbruddet er ferdig. Er det vanlig? Det er i alle fall veldig ubehagelig og vondt. Er det det for dere andre som har det sånn? Jeg har ikke akkurat sinneutbrudd, men har litt kortere lunte noen ganger når jeg har angst, og det forventes mye av meg. Da føles alt overveldende og jeg blir stresset av krav og forventninger. Det er nesten sånn at den psykiske smerten blir fysisk. Har hatt en god periode i forbindelse med julen, men når hverdagen kom igjen, så kom også angsten. Det er nok fordi at jeg skal ha møte med Nav veileder og lege snart, og da vet jeg at legen har tenkt å ta opp ufør med veileder. Dette er noe jeg er veldig redd for. Er redd for avslag og at jeg blir gående uten inntekt, men er også redd for hva jeg må igjennom for å avklares da jeg har blitt veldig dårlig når jeg skulle eksponeres og snakke med ev arbeidsgivere med tiltaksarrangør tidligere. Har blitt tatt ut av tiltak 3 ganger nå grunnet angst på 3 år, og kommer aldri så langt som til å eksponeres eller møte ev arbeidsgivere. Jeg vet ikke om dette var svar du lurte på, men tror ikke det er uvanlig å være plaget av sinne. Man føler seg så maktesløs da det ikke bare er å fjerne angsten. Anonymkode: 0438e...d54
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #20 Skrevet 14. januar 2023 Warrior skrev (På 22.9.2022 den 15.08): Når man sliter eller noe som plager deg så har jeg hørt det hjelper å gråte og få det ut. Hvorfor hjelper det ikke meg å gråte? Er like trist eller sint etterpå. Flere som har det sånn? Har du prøvd å skrike inn i en pute? Det funket veldig bra for min del, følte en merkelig ro etterpå. Anonymkode: 7f345...530
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå