Gå til innhold

Teit om vi bare bruker samboers etternavn til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en komplisert familie, og har selv to etternavn. Min mor er gift på nytt, og har tatt mannen sitt etternavn. Det er ingen i familien min som har mitt etternavn som jeg fikk av min mor. Min fars etternavn ønsker jeg ikke at barnet har, pga vi har ett utrolig dårlig forhold, han har vært stygg og voldelig med meg siden jeg var liten og vi har svært liten kontakt. 

Er det på grunnlag av dette teit av meg å ønske at barnet bare har fars etternavn? Hans familie er så snille, gode, omsorgsfulle og jeg vil være stolt av at barnet mitt har deres etternavn. 

Anonymkode: 23b5d...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke teit, men du bør være obs på at det ikke er mulig å endre på barnets etternavn seinere, uten at begge foreldrene signerer på dette.

Anonymkode: 5e328...b2d

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ett etternavn siden mamma tok navnet til pappa da de giftet seg, har også et godt forhold til hele min familie, men orker ikke to etternavn på barna, så her har barna etternavnet til far 😊

Anonymkode: d960f...d2a

• Liker 2
Skrevet

Velg det dere føler er riktig! Vi valgte å ta mitt + hans med bindestrek fordi vi fikk høre at det var "riktig", men stort sett bruker vi bare mitt fordi mannens er nederlandsk og folk klarer ikke skrive det rett. 😅

Anonymkode: 6d21d...5c5

Skrevet

Begge mine barnebarn har etternavnet til Pappa,n sin.

Anonymkode: d9858...f03

Skrevet

Vi har valgt bare mitt etternavn til våre barn, litt av samme grunn som deg. Samboeren har etternavnet til sin far,  som han ikke har noe godt forhold til. Hvis vi gifter oss en gang tar han også mitt etternavn.

Det er ingen fasit! Velg det som er rett for dere :)

Anonymkode: 7699b...df5

Skrevet

Gjør akkurat som dere vil! :) Det er mange tradisjoner og ulike syn på dette, ingenting er mer eller mindre riktig. 

Anonymkode: 3e1be...f3b

Skrevet

Vi vurderte lenge å kun bruke pappas etternavn, rett og slett fordi jeg har et kjedelig type «Hansen» navn som det ikke var noe poeng i å ha med. Valgte likevel å ta det med da initialene til barnet ville utgjort et ukvemsord med bare pappas etternavn 🙈

Mange hensyn å ta, men i deres situasjon synes jeg det høres helt innafor ut å kun bruke pappas navn!

Anonymkode: acf83...f63

Skrevet

Kommer kun til å bruke fars etternavn her. Barnet er jo fra mer uansett, så jeg synes det er fint å gi hans navn videre. Synes heller ikke våre to etternavn passer så bra sammen uansett. Planen er jo å gifte oss etterhvert og da vil jeg nok ta hans navn også.

Anonymkode: d1ec9...f68

• Liker 1
Skrevet

Har «likestillingen» gått så langt at det er blitt teit å ikke drukne ungen i etternavn? Bare velg det etternavnet som passer for dere! :) 

(Eneste etternavnet jeg ville sagt var «teit» var hvis dere valgte et etternavn ingen av dere hadde noen tilknytning til …)

Anonymkode: 9e8dd...83c

• Liker 3
Skrevet

Etter at det ble slutt med pappaen er jeg veldig glad gutten min har mitt etternavn som mellomnavn 😊 

Anonymkode: 0308a...926

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har «likestillingen» gått så langt at det er blitt teit å ikke drukne ungen i etternavn? Bare velg det etternavnet som passer for dere! :) 

(Eneste etternavnet jeg ville sagt var «teit» var hvis dere valgte et etternavn ingen av dere hadde noen tilknytning til …)

Anonymkode: 9e8dd...83c

Ts har da ikke nevnt noe om likestilling. Ser ikke helt at dette er en situasjon der det kan tolkes at "likestillingen er gått for langt". Det er ikke akkurat snakk om å legge mannen hennes i en fødeseng ved siden av. :)

Anonymkode: 030cc...21d

Skrevet

Nei? Vi brukte mors etternavn, tror det er mer vanlig slik dere vurderer. 

Anonymkode: b1de4...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Velg det dere føler er riktig! Vi valgte å ta mitt + hans med bindestrek fordi vi fikk høre at det var "riktig", men stort sett bruker vi bare mitt fordi mannens er nederlandsk og folk klarer ikke skrive det rett. 😅

Anonymkode: 6d21d...5c5

Med bindestrek er vel to navn gjort til ett etternavn? Kan dere da bare bruke det ene, eller hvordan fungerer dette? Har alltid trodd at bindestrek mellom etternavn blir ett navn, men mulig jeg har noe nytt å lære her.

Anonymkode: ab0d5...db7

Skrevet

Alle barna har fars etternavn her. Vi skal i fremtiden gifte oss, og jeg skal kun ha ett etternavn, som da er hans. Hadde jeg hatt finere etternavn enn mannen, så hadde barna og mannen fått mitt😅

Anonymkode: dd250...137

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle barna har fars etternavn her. Vi skal i fremtiden gifte oss, og jeg skal kun ha ett etternavn, som da er hans. Hadde jeg hatt finere etternavn enn mannen, så hadde barna og mannen fått mitt😅

Du trenger da ikke vente til dere gifter dere med å ta hans etternavn om det er det du ønsker.

Anonymkode: 1e3f3...e58

Skrevet

Her har ungen kun fars etternavn 😊

Anonymkode: 70f2c...458

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger da ikke vente til dere gifter dere med å ta hans etternavn om det er det du ønsker.

Anonymkode: 1e3f3...e58

Fullstendig klar over det, men det er ikke noe jeg ønsker før vi gifter oss😉

• Liker 1
Skrevet

Er i samme situasjon som deg. Kunne skrevet innlegget selv, rent bortsett fra at jeg aldri ville tenkt tanken på at det var teit. Det er sånn ståa er, og jeg er stolt over at barna mine har det fine etternavnet til faren sin. Jeg kommer også til å skifte etternavn dersom vi gifter oss. Og skulle vi gli fra hverandre så har jeg ingen anger på at barna heter det samme som faren 😊 det etternavnet forbinder jeg kun med gode minner, tvers igjennom godhet og en raus familie med mye fin historie. 

Anonymkode: 0cb7e...d96

• Liker 1
Skrevet

Neida, helt ok og mange gjør det. Nå tok jeg mannen min sitt etternavn da vi giftet oss (jeg hadde "hansen"-navn) så datteren vår fikk dette automatisk. Men jeg var bestemt på at vårt fremtidige barn skulle ha hans etternavn før vi gifta oss også.

Har søsken som har faren deres sitt etternavn og har aldri tenkt noe over det egentlig. 

Anonymkode: c65b1...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...