Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg deltok nettopp i en tråd hvor det var henholdvis…

1. En kverulant og en bråkmaker som kom med innsigelser til noe som alle kunne se at var pur fornuft (at man ikke skal presse kvinner til abort).

2. En kvinne som dillet og dullet med denne kverulanten, og forklarte ting som ingen voksen kvinne skal behøve å forklare.

3. En kvinne som hevdet at hele to menn hadde definert seg som snille, og så viste det seg - bombe! - at de ikke var det likevel.

Begge disse kvinnene skrev noe a la;

Hvordan kunne jeg vite at disse mennene ikke var bra? De var jo bra fra starten!

Og da lurer jeg på;

Ser de virkelig ikke disse lysende og blinkende alarmene og røde flaggene?

Er du en av de damene som finner deg en dårlig mann, og du ønsker å finne en bra mann, så må du lære deg å gjenkjenne hva som er et rødt flagg, og du må i tillegg ta konsekvensen av det røde flagget; Dumpe fyren hardt og brutalt.

Gjør du ikke det, så ender du opp med bare dårlige menn, resten av ditt liv.

Anonymkode: c3abb...349

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh nå er realiteten sånn at mange ikke viser sitt sanne jeg før etter en lang stund og har ingen røde flagg i begynnelsen. Tråden din er unyttig, feilaktig og dømmende men det var kanskje det som var intensjonen din og ikke å "hjelpe" 

Anonymkode: 27dec...270

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Øh nå er realiteten sånn at mange ikke viser sitt sanne jeg før etter en lang stund og har ingen røde flagg i begynnelsen. Tråden din er unyttig, feilaktig og dømmende men det var kanskje det som var intensjonen din og ikke å "hjelpe" 

Anonymkode: 27dec...270

I begge disse tilfellene viste mennene sitt sanne jeg.

Det var plenty av røde flagg.

Det var damene som ikke evnet å 1) kjenne dette igjen, eller 2) ta konsekvensen av det.

Og i begge tilfellene skyldte da disse kvinnene på andre - nøyaktig slik du gjør her. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er nr 3

Jeg skrev ikke at jeg ikke hadde noe ansvar for hvilke situasjoner jeg har vært i? Jeg skrev at mellommenneskelige forhold er mer komplekse enn jeg opplevde at du oppfatter/beskriver.

Det jeg reagerte på var: 

Sitat

Jo verre en mann er, jo mer elsker damene på KG denne mannen.

Problemet er dermed ikke mannen, men dama som velger en sånn slask.

Dette er så godt som ordrett hva disse to mennene kunne sagt/skrevet. Nå er jeg ikke sammen med noen, og jeg har det veldig fint alene. Jeg er godt voksen, og jeg har venner jeg har kjent i 30-40 år. Flere av disse har vært gift i 30 år +/-. Der mennene over tid har vist at de er reflekterte og omsorgsfulle fedre, ektefeller, svigersønner, venner, .... 

De to jeg tenkte på var omsorgsfulle og engasjerte en stund - før mer av hvordan de følte det kom frem. Siden jeg er oppvokst med ærlige mennesker rundt meg som ønsker andre godt, så tok det litt tid før jeg innså at disse to ikke var der. Jeg var godtroende, men vi er mange mennesker av begge kjønn som er det. 

Jeg har absolutt vært naiv, men jeg tar uansett ansvar for eget liv. Det betyr ikke at jeg mener problemet er bare mitt. Jeg har lært mye om meg selv og andre underveis. Som sagt, så ville kollegaer og venner ha et helt annet bilde av disse to. Det vet jeg fordi jeg var med i begravelsen til en og jeg har kontakt med venner av den andre. 

Begge var flinke til å vise en side av seg selv ute. En de ikke viste hjemme. Altså var jeg ikke den eneste som ble lurt. Begge trodde også at alle andre gjorde som de. Viste velvilje og omtanke mest som et skuespill, men de kom hjem og ventilerte om hvor idiotiske, manipulative og naive andre var.

Anonymkode: 10487...7bf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Siden jeg er oppvokst med ærlige mennesker rundt meg som ønsker andre godt, så tok det litt tid før jeg innså at disse to ikke var der. Jeg var godtroende, men vi er mange mennesker av begge kjønn som er det. 

Jeg forstår det.

Likevel, det viser seg gang på gang at menn som definerer seg som snille, og lignende ting, de er det motsatte.

Og dermed må man ta dette på alvor og ta avstand.

Det er også en dårlig idé å skylde på andre. Det også er et rødt flagg, enten den det gjelder føler at de har gjort det, er enig i at de har skyldt på andre, er enig i at de ikke tar eget ansvar - eller ei. Det jeg prøver å si, er at det er nok til at du selv kan bli valgt bort av en god mann, fordi han opplever det som et rødt flagg.

Det sagt, det du skriver nedigjennom, tyder jo på at du tar ansvar likevel. Så det kan være lurt å flagge. Det er et hvitt flagg - om man kan kalle det det. Et positivt signal.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

r de virkelig ikke disse lysende og blinkende alarmene og røde flaggene?

Er du en av de damene som finner deg en dårlig mann, og du ønsker å finne en bra mann, så må du lære deg å gjenkjenne hva som er et rødt flagg, og du må i tillegg ta konsekvensen av det røde flagget; Dumpe fyren hardt og brutalt.

Gjør du ikke det, så ender du opp med bare dårlige menn, resten av ditt liv

Skal dette være er hjelpsomt innlegg? Eller sparker du folk som ligger nede? Grunnen til at folk går inn i skadelige relasjoner er ofte at de er vokst opp med slike relasjoner og det er det som er kjentfolk dem. De kan også ha lav selvfølelse. Men kjærlighet gjør også blind, og en person som er sårbar blir kanskje ekstra blind. Ja det er lurt å jobbe med dette før man går inn i et forhold og risikerer flere dårlige erfaringer. Men lett er det ikke.

Anonymkode: 0b5e4...769

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal dette være er hjelpsomt innlegg? Eller sparker du folk som ligger nede? Grunnen til at folk går inn i skadelige relasjoner er ofte at de er vokst opp med slike relasjoner og det er det som er kjentfolk dem. De kan også ha lav selvfølelse. Men kjærlighet gjør også blind, og en person som er sårbar blir kanskje ekstra blind. Ja det er lurt å jobbe med dette før man går inn i et forhold og risikerer flere dårlige erfaringer. Men lett er det ikke.

Anonymkode: 0b5e4...769

Ja, det skal det. Det kalles tough love. Og her kommer mer;

Hvis du vil få det til med andre, må du for faen lære deg å takle selvkritikk.

Har du vokst opp med omsorgssvikt, lav selvfølelse, lav tillit til andre - uten å ha tatt et oppgjør med dette - og du hele tiden angriper andre og sutrer og føler deg som et offer, så har du faktisk ingenting i et forhold å gjøre.

Da er det du selv som lyser og blinker rødt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde nå bare vært så enkelt at alle menn faktisk viste sin sanne side. Min eksmann viste sin voldelige side etter vi ble gift. Og banket meg opp og voldtok meg. Det var ingen som trodde det var mulig, og aller minst meg selv. 

Og det er jo ikke rart man føler mye skam i etterkant, og sliter desto mer med å gå, når man møter tråder som dette. Du tror liksom ikke det var skamfullt nok å skulle skille seg etter et halvt år pga vold, om jeg ikke skal pålegges skyld for det også? Problemet er også at grenser skyves litt etter litt, uten at man merker det selv, og plutselig står man der. "Heldigvis" opplevde jeg å bli banket opp, for det gav meg en tankevekker.

JA, det var røde flagg før vi giftet oss, men det var veldig små røde flagg jeg ikke så i starten, før vi hadde vært sammen i 2-3 år, og da var grensene for hva som var greit og ikke strukket så langt at jeg trodde det var en normalitet. Han startet ikke som en psykopat i det vi ble sammen, han var snill og omsorgsfull og sjarmerende. Og så endret det seg. Gradvis. Svært gradvis. Skulle jeg så det mye før, veldig mye før, men sånn er det. Og jeg nekter å ta på meg skyld for at han var en idiot og banket meg opp og senere voldtok meg. Det var IKKE min skyld.

• Liker 4
  • Hjerte 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår det.

Likevel, det viser seg gang på gang at menn som definerer seg som snille, og lignende ting, de er det motsatte.

Og dermed må man ta dette på alvor og ta avstand.

Det er også en dårlig idé å skylde på andre. Det også er et rødt flagg, enten den det gjelder føler at de har gjort det, er enig i at de har skyldt på andre, er enig i at de ikke tar eget ansvar - eller ei. Det jeg prøver å si, er at det er nok til at du selv kan bli valgt bort av en god mann, fordi han opplever det som et rødt flagg.

Det sagt, det du skriver nedigjennom, tyder jo på at du tar ansvar likevel. Så det kan være lurt å flagge. Det er et hvitt flagg - om man kan kalle det det. Et positivt signal.

Fortsatt - jeg kjenner flere menn som definerer seg som snille og som er det. Menn jeg har kjent i mange år og som har kone/samboer og mer eller mindre voksne barn som er trygge og fornøyde. Familier som finner mye glede sammen.

Mitt opplevelse - selv om den er farget av egen vurdering - er at naboer, familie, venner, kollegaer, .... de så en intelligent mann som tok ansvar og var interessert i andre mennesker. Det var også det jeg så, før jeg etter en stund kom "på innsiden". Altså var det ikke bare jeg som ikke så de røde flaggene. I ettertid har jeg innsett at det var en tidligere kjærester/samboer og hans forrige kone som hadde opplevd skyggesidene hans (vi møttes da vi begge var over 40 år). Et ekteskap og en samboer i løpet av over 20 år er ikke uforståelig. 

Med min erfaring føler jeg du ser litt naivt på verden. Jeg har som sagt gode menn i livet mitt. De fleste ser at man er sammensatte mennesker med utfordringer og gode kvaliteter i en god miks.  De fleste av oss har også tatt valg som vi ikke vet resultatet av før vi er der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fortsatt - jeg kjenner flere menn som definerer seg som snille og som er det. Menn jeg har kjent i mange år og som har kone/samboer og mer eller mindre voksne barn som er trygge og fornøyde. Familier som finner mye glede sammen.

Mitt opplevelse - selv om den er farget av egen vurdering - er at naboer, familie, venner, kollegaer, .... de så en intelligent mann som tok ansvar og var interessert i andre mennesker. Det var også det jeg så, før jeg etter en stund kom "på innsiden". Altså var det ikke bare jeg som ikke så de røde flaggene. I ettertid har jeg innsett at det var en tidligere kjærester/samboer og hans forrige kone som hadde opplevd skyggesidene hans (vi møttes da vi begge var over 40 år). Et ekteskap og en samboer i løpet av over 20 år er ikke uforståelig. 

Med min erfaring føler jeg du ser litt naivt på verden. Jeg har som sagt gode menn i livet mitt. De fleste ser at man er sammensatte mennesker med utfordringer og gode kvaliteter i en god miks.  De fleste av oss har også tatt valg som vi ikke vet resultatet av før vi er der. 

Igjen, jeg forstår det.

Det er likevel røde flagg.

Antar at de mange gode mennene du har i livet ditt, aldri ville funnet på å definere seg som snille?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Meget sympatisk du. Ja, det er riktig at man må ta ansvar for eget liv. Men du strekker det veldig langt og mister sympatien og medmenneskeligheten på veien. Det er mye som ligger bak og mange ting som spiller inn, som ofte gjør det mye mer komplisert enn som så. 

Anonymkode: 8990a...6a3

Helt korrekt! 👏🏻👏🏻👏🏻

Dette er det altså som må til, for å finne en bra mann. Snillisme funker ikke. Medlidenhet funker ikke. Selvmedlidenhet funker ikke.

Man må være hard og usympatisk for å klare å få en bra mann.

Du har skjønt det! :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er kjempelett å være etterpåklok!

Han utro mannen som gjemte mobilen hver gang du nærmet deg? Da han chattet med elskerinnen? Vel, jeg gjemmer også mobilen når jeg surfer på pinlige tråder på kvinneguiden. Alle liker litt privatliv. Det kunne vært private meldinger fra en kompis. Men i ettertid var det selvsagt 150% opplagt at det var elskerinnen, ikke sant? Vi BURDE jo skjønt det (selv om det kunne vært 100 andre helt uskyldige ting)

Og at kjærlighet gjør blind er dessverre sant... 😕 Det ER faktisk ting vi BURDE sett, men som vi lukker øynene for, fordi vi VIL så gjerne at denne mannen skal være drømmeprinsen. Vi ORKER ikke en drittsekk til. Lukker vi øynene, så kanskje han ikke er det.

Anonymkode: 6e873...9d6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det skal det. Det kalles tough love. 

Det ville krevet at det var love og nærhet også. Det er jo bare du som kjefter på et tenkt kollektiv av fremmede.

Anonymkode: 91c6b...0a5

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er kjempelett å være etterpåklok!

Han utro mannen som gjemte mobilen hver gang du nærmet deg? Da han chattet med elskerinnen? Vel, jeg gjemmer også mobilen når jeg surfer på pinlige tråder på kvinneguiden. Alle liker litt privatliv. Det kunne vært private meldinger fra en kompis. Men i ettertid var det selvsagt 150% opplagt at det var elskerinnen, ikke sant? Vi BURDE jo skjønt det (selv om det kunne vært 100 andre helt uskyldige ting)

Og at kjærlighet gjør blind er dessverre sant... 😕 Det ER faktisk ting vi BURDE sett, men som vi lukker øynene for, fordi vi VIL så gjerne at denne mannen skal være drømmeprinsen. Vi ORKER ikke en drittsekk til. Lukker vi øynene, så kanskje han ikke er det.

Anonymkode: 6e873...9d6

Å gjemme mobilen er et rødt flagg, ja, uansett hvorfor. 

Etterpåklok er bra, da vet man det til neste gang.

Eventuelt kan man lære det allerede nå, fordi andre har erfaring og kan fortelle.

Og de som vil lukke øynene, kan selvfølgelig gjøre det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det ville krevet at det var love og nærhet også. Det er jo bare du som kjefter på et tenkt kollektiv av fremmede.

Kjærlighet og nærhet er ikke det samme.

Du må gjerne komme med innvendinger, alle forstår jo hvorfor du gjør det, men det hjelper deg ikke.

Skrevet

Med min eks var det røde flagg fra dag 1. Men jeg var ung og hadde bare SÅ lyst på kjæreste og var åpentbart villig til å finne meg i mye. Folk prøvde å advare, men jeg klarte ikke gå fra han. Vi var sammen i 13 år. Aldri noe vold eller noe slik, men bare mye dataspill og egotrip. 

Min nye mann har jeg ingen røde flagg på, spurt venner og familie om deres ærlige mening og heller ingen av de har lagt merke til noe. Vi har vært sammen i 3 år nå og har det veldig godt. Så dersom det skulle oppstå ting nå å ville det overrasket meg stort, men igjen, man kan jo aldri vite, folk kan forandre seg.  

Anonymkode: bd045...b23

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 17.49):

Kjærlighet og nærhet er ikke det samme.

Du må gjerne komme med innvendinger, alle forstår jo hvorfor du gjør det, men det hjelper deg ikke.

Stemmer. Det er derfor det sto som to ord.

Du må gjerne komme med vagt svada. Det gjør jo ingen forskjell. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med min eks var det røde flagg fra dag 1. Men jeg var ung og hadde bare SÅ lyst på kjæreste og var åpentbart villig til å finne meg i mye. Folk prøvde å advare, men jeg klarte ikke gå fra han. Vi var sammen i 13 år. Aldri noe vold eller noe slik, men bare mye dataspill og egotrip. 

Min nye mann har jeg ingen røde flagg på, spurt venner og familie om deres ærlige mening og heller ingen av de har lagt merke til noe. Vi har vært sammen i 3 år nå og har det veldig godt. Så dersom det skulle oppstå ting nå å ville det overrasket meg stort, men igjen, man kan jo aldri vite, folk kan forandre seg.  

Godt å høre at du lærte å ta på alvor de røde flaggene. Som du sier, de prøvde å advare, men det er oftest at de man sier det til, ikke hører, fordi de er så dypt inne i det. 

• Liker 2
Skrevet

Godt å høre at du lærte å ta på alvor de røde flaggene. Som du sier, de prøvde å advare, men det er oftest at de man sier det til, ikke hører, fordi de er så dypt inne i det. 

Helt klart, samt man finner seg kanskje i mer når man er yngre enn hva jeg ville gjort nå som jeg er godt voksen. 

Skrevet

Helt klart, samt man finner seg kanskje i mer når man er yngre enn hva jeg ville gjort nå som jeg er godt voksen. 

Ja, det tror jeg også. Det er det normale i alle fall.

Men enkelte kommer liksom aldri over badboy-fascinasjonen. Det andre kaller røde flagg, kaller de attraksjon. Og det andre kaller gode menn, kaller de kjedelige menn. Så de ser ikke at det er de samme tingene de tiltrekkes av, som også er røde flagg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...