Gå til innhold

Klage på forelegg/ botens størrelse? Er det verdt? Noe erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært i en "mild" kollisjon for ca 1 måned siden, jeg var på sparkesykkel og på overgangsfeltet og dessverre så skjedde det en kollisjon med en bilist. Jeg mente hele veien at jeg forsøkte å unngå, jeg prøvde å bremse og kjøre unna for å unngå å kollidere men det ble ikke mulig, jeg var den som var mest skadet, og bilisten kom ikke bort til meg for å se om jeg trengte hjelp eller høre hvordan det gikk. Dette har sittet litt igjen som et lite umenneskelig hensyn.

Jeg har siden politi avhøret jobbet med tanken på at jeg skulle motta et forelegg, men jeg i mitt hodet antok det skulle kanskje bli rundt 3500 kroner. Noe som jeg hadde forsonet meg med å betale... Men idag mottok jeg i posten et forelegg på kr 8000,- jeg synes den var ganske stor, mtp andre jeg hører som overstrider fartsgrensen og betaler like høye bot. 

Jeg tok en telefon til politiet for å høre om det var kun meg som var funnet skyldig, men kan dessverre ikke vite pga personopplysninger. Da jeg snakket om at boten virket urimelig sa hun at jeg kunne klage på botens størrelse. MEN når en leser papirene nøyere så ser det ikke ut at det vil ha noe for seg og teller til min fordel å klage på botens størrelse.

Har dere noe erfaringer? Er det verdt å klage? Slik jeg forstå så vil boten økes betraktelig til kr 9600 pluss må jeg ut med saksomkostninger...

Dette eller fengsel i 15 dager.

Anonymkode: 488e2...81b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vits i å klage. Dessuten må du belage deg på å betale, det er en teoretisk mulighet for fengsel men i praksis skjer det ikke.

Betaler du ikke blir boten sendt til innkreving og betaler du ikke da heller får du lønnstrekk til slutt.

Anonymkode: c84ed...100

• Liker 2
Skrevet

Vær glad kollisjonen var med en bil og ikke et lite barn. Du har forårsaker en ulykke. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bot for trafikkovertredelse tilpasses lønnsnivået ditt og dette er sånn sett en ganske lav bot. Hilsen jurist

Anonymkode: cbe99...eaa

• Liker 3
Skrevet

8000 kroner er ikke så mye i en typisk bot-sammenheng. Man får like mye for å bruke mobilen mens man kjører! så jeg tror jeg bare hadde vedtatt den, da de fleste bøter ligger rundt det skiktet der uansett...

• Liker 2
Skrevet

Du har brutt vikeplikt og forårsaket ulykke, og synes 8000,- er høy bot?

Anonymkode: bdea5...120

Skrevet

Her er det bare å betale. Bøter skal være litt sure penger. 

• Nyttig 1
Skrevet

*Forenklet forelegg

Anonymkode: dd0ff...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...