Gå til innhold

Jobb hos NAV - mulig uten utdanning, kun personlig egnethet og erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 50% ufør, jobber som lærervikar.

Men, etter årevis på AAP, der jeg lærte meg alle mulige regler og satte meg inn i hele systemet, har jeg fått en del erfaring jeg har brukt til å hjelåpe andre som har slitt i møte med NAV.
Jeg har dessuten - helt frivillig - lest en del bøker om sosionom-yrket, pluss en del annen faglitteratur som ville vært relevant i jobb som saksbehandler. Jeg vet jeg ville vært en svært god saksbehandler, kunne jeg fått jobb hos NAV?

Man hører jo stadig om folk uten relevant utdanning som jobber der, saksbehandlere som tilogmed innrømmer dette selv. Hva tror dere? Jeg tror jeg kunne gjort en forskjell for folk. 

Anonymkode: e86f3...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Håper du tuller.

Anonymkode: 0f3ae...c53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, men ikke som rådgiver eller veileder. 
kunne sikkert fått en jobb som merkantil eller noe annet som ikke krever utdanning. Kunne sikkert ha scannet dokumenter. Men ikke noen rolle som innebærer kontakt med brukere.

Anonymkode: e33e8...adf

• Liker 3
Skrevet

jo det vil jeg tro. Du kan jo registrere deg hos ett vikarbyrå, det kan jo være en fot innenfor

Skrevet

I dag er det krav til utdanning. De som ikke har utdanning i NAV er de gamle traverne som har jobbet der en mannsalder, og som selv sier at de aldri hadde fått jobb i dag. De er borte om noen år, for da er alle pensjonert.

Hva med å ta ta fag på universitetet først? Du kan jo bygge en bachelor over noen år.

Anonymkode: 59bc5...acc

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer jo ann på hva slags utdanningsnivå du har. Ja, det jobber mennesker i Nav, som ikke er sosionomer, men samtlige har bachelor eller enda høyere utdanning. 

Anonymkode: 901ee...f82

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskjellen ligger i at selv om de som jobber der ikke er sosionomer, så har de en annen utdanning i bunn, eller evt relevant erfaring fra arbeidslivet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du tenker at du har veldig mye å tilby som rådgiver hadde jeg vurdert å starte konsulentselskap.

Anonymkode: e9a44...3ee

Skrevet

En sjelden gang søker NAV etter erfaringskonsulenter. Da er det kanskje en mulighet - men ellers nei..

Anonymkode: 68dba...1ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tenker at du har veldig mye å tilby som rådgiver hadde jeg vurdert å starte konsulentselskap.

Anonymkode: e9a44...3ee

TS her:
Har nesten vurdert det. 
Jeg har hjulpet sånn sju-åtte med å få uføretrygd. 
De hadde helt legitime saker, altså, men alt i livene deres var så kaos at de ikke visste hva søknaden krevde, hvilke spesialister de måtte ha erklæring fra osv (og NAV hjalp selvsagt ikke til med info her).

Jeg har også hjulpet et par ut i jobb igjen, funnet steder de kunne hospitere som ivaretok deres behov som syke. Flere av dem jobber nå fast i bedriftene jeg fant til dem.

Sånne ting føler jeg er saksbehandler-arbeid, og nå har jeg gjort det såpass mye at jeg føler jeg kunne gjort det enda mer. Fast.
Men som konsulent vil man vel måtte ta betalt fra folk - og folk på NAV har jo ikke penger. Det ville vært slemt av meg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En sjelden gang søker NAV etter erfaringskonsulenter. Da er det kanskje en mulighet - men ellers nei..

Anonymkode: 68dba...1ab

Oftere og oftere faktisk, så erfaringskonsulent er absolutt en mulighet

Anonymkode: 5d79e...1db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei. Håper du tuller.

Anonymkode: 0f3ae...c53

Hvorfor skulle jeg tulle?
Hvorfor er jeg dårligere skikket enn en hvilkensomhelst annen NAV-ansatt uten relevant utdanning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle jeg tulle?
Hvorfor er jeg dårligere skikket enn en hvilkensomhelst annen NAV-ansatt uten relevant utdanning?

Fordi det du ser for deg ikke er mulig. Det er idag krav til utdanning for stillinger som rådgiver/veileder, hvilken utdanning du treng kommer ann på arbeidsområdet. 

Bor du i en form for middels/stor by er det utrolig nok ganske stor rift om Nav jobber, ikke bare krever det utdanning man møter også ofte på saker som spiller på utdanningsprinsippet hvor i korte trekk den med høyest grad blir ansatt.

Hvis målet er å bli rådgiver/konsulent så må du i det minste starte på utdanning i riktig retning, da kan man evt søke seg til avsidesliggende kontor som kanskje er villig til å gi deg en sjanse i mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Anonymkode: 29813...d7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det du ser for deg ikke er mulig. Det er idag krav til utdanning for stillinger som rådgiver/veileder, hvilken utdanning du treng kommer ann på arbeidsområdet. 

Bor du i en form for middels/stor by er det utrolig nok ganske stor rift om Nav jobber, ikke bare krever det utdanning man møter også ofte på saker som spiller på utdanningsprinsippet hvor i korte trekk den med høyest grad blir ansatt.

Hvis målet er å bli rådgiver/konsulent så må du i det minste starte på utdanning i riktig retning, da kan man evt søke seg til avsidesliggende kontor som kanskje er villig til å gi deg en sjanse i mangel på kvalifisert arbeidskraft.

TS her:
Jeg bor nokså avsides, i en kommune der NAV-ansatte har rykte på seg for å være ekstra vanskelige. Virker ikke som om de er spesielt glade i å ta telefoner, og de er svært lite oppdaterte på regler. Mange av de jeg har hjulpet allerede har bodd i samme kommune, så jeg har mer enn bare mine egne erfaringer å gå på.

Tviler på at det er noen rift om NAV-jobbene her, er stort sett ikke rift om noen jobber, ser stillingsannonser både fra NAV og andre bli stående i månedsvis. (Ingen jeg har vært kvalifisert for, da)

Jeg har lyst til å bli rådgiver, jeg har det. 
Problemet mitt nå er at jeg var 100% ufør et par år, og fikk slettet studiegjelda. Jeg må vente en del år før jeg får lov til å søke Lånekasse-støtte igjen, ellers får jeg hele studielånet i fleisen igjen... Og med uføretrygd (50% ung ufør, uten opptjening i forkant) pluss halv vikarlønn trenger jeg stipend/lån for å kunne studere. Jeg har to barn som, hvis jeg skal studere, må i barnehage/aktivitetsskole, samtidig som de medisinene og den behandlingen som gjør at jeg klarer 50% ikke dekkes av Helfo, så jeg må ut med minst 2000 kr månedlig bare i helseutgifter. 

...Som du skjønner er jeg litt klemt mellom barken og veden.
Men jeg har lyst, og håper jeg kan få det til en dag.
Kuleste hadde vært hvis jeg kunne ta hele utdannelsen hjemme, på deltid - gratis - og så levere BA-oppgave eller tilsvarende uten å ha møtt opp. 

Jeg antar dette går seg til på et eller annet vis, før eller siden. Jeg er positiv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 50% ufør, jobber som lærervikar.

Men, etter årevis på AAP, der jeg lærte meg alle mulige regler og satte meg inn i hele systemet, har jeg fått en del erfaring jeg har brukt til å hjelåpe andre som har slitt i møte med NAV.
Jeg har dessuten - helt frivillig - lest en del bøker om sosionom-yrket, pluss en del annen faglitteratur som ville vært relevant i jobb som saksbehandler. Jeg vet jeg ville vært en svært god saksbehandler, kunne jeg fått jobb hos NAV?

Man hører jo stadig om folk uten relevant utdanning som jobber der, saksbehandlere som tilogmed innrømmer dette selv. Hva tror dere? Jeg tror jeg kunne gjort en forskjell for folk. 

Jeg hadde egnet mwg bra. Å miste eller rote vekk papirer er min spesialitet. 

Anonymkode: 940e6...61b

Skrevet

Det er jo mulig. En kamerat av broren min jobber som veileder på NAV. Han har bare en avbrutt utdannelse innen markedsføring på BI, og ellers noen strøjobber hist og her. NAV-jobben er den han har hatt lengst, og nå har han vært der i ca. 2 år. Han er under 30, og jobber med å "motivere" andre i tjueårene på AAP. 😂

Anonymkode: 0370e...447

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her:
Jeg bor nokså avsides, i en kommune der NAV-ansatte har rykte på seg for å være ekstra vanskelige. Virker ikke som om de er spesielt glade i å ta telefoner, og de er svært lite oppdaterte på regler. Mange av de jeg har hjulpet allerede har bodd i samme kommune, så jeg har mer enn bare mine egne erfaringer å gå på.

Tviler på at det er noen rift om NAV-jobbene her, er stort sett ikke rift om noen jobber, ser stillingsannonser både fra NAV og andre bli stående i månedsvis. (Ingen jeg har vært kvalifisert for, da)

Problemet mitt nå er at jeg var 100% ufør et par år, og fikk slettet studiegjelda. Jeg må vente en del år før jeg får lov til å søke Lånekasse-støtte igjen, ellers får jeg hele studielånet i fleisen igjen... Og med uføretrygd (50% ung ufør, uten opptjening i forkant) pluss halv vikarlønn trenger jeg stipend/lån for å kunne studere. Jeg har to barn som, hvis jeg skal studere, må i barnehage/aktivitetsskole, samtidig som de medisinene og den behandlingen som gjør at jeg klarer 50% ikke dekkes av Helfo, så jeg må ut med minst 2000 kr månedlig bare i helseutgifter. 

Kuleste hadde vært hvis jeg kunne ta hele utdannelsen hjemme, på deltid - gratis - og så levere BA-oppgave eller tilsvarende uten å ha møtt opp. 

Jeg antar dette går seg til på et eller annet vis, før eller siden. Jeg er positiv. 

Det hørtes ut som ren ønsketenkning, sorry..

Anonymkode: 66129...f93

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

Ingenting av det du skriver er relevant. 

Steg 1 er å starte med utdanning for det aktuelle fagfelte. Og jo det er rift om nav/statlige jobb, men søker man avsidesliggende så vil man kunne få en stilling basert på at det ikke er nok kvalifiserte søkere. Men du vil fortsatt ikke bli vurdert uten noe relevant utdanning i det hele og store.

Men for all del du står jo fritt til å søke på alle disse jobbene du snakker om så får du samtidig sett søkerlister og hva du konkurrer med, just dont get your hopes up. 

Skrevet

Kravet for å få jobb i NAV er treårig høyskoleutdannelse, har du det? Du må ikke være sosionom.

Anonymkode: 133e8...0cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke fast jobb i NAV uten minimum en bachelorgrad, med mindre du har "særlig relevant saksbehandlingserfaring" å vise til. For vikariater stilles det krav om påbegynt høyere utdanning. 

Anonymkode: 8477f...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...