Gå til innhold

De som er frivillige lavtlønnet og de andre som kaster bort penger har ikke rett til å klage nå som alt blir dyrere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har dere ikke rett til å klage? Jo, fordi det er deres egen feil.

Hvorfor skal du klage når du har satt deg iden situasjonen at du jobber i et lavtlønnet yrke, eller ikke har tatt utdannelse? Det er ditt eget valg og det som bidrar til at du har lite penger inn hver måned. Enda mindre blir det å rutte med, nå som alt blir dyrere. Ja, det er kjipt for deg å bare ha 22.000 utbetalt hver måned, men det er din egen feil, og du må prioritere de pengene på alt som blir dyrere: Boliglån/leie, matvarer, strøm, bil

Det samme mener jeg også gjelder de som er shoppegale. Man ser jo bare her hvor populære disse postene om hva man har kjøpit i dag er. Så du som handler nips og andre pyntegjenstander, du som ukentlig, eller månedlig handler klær, er hos frisøren og kaster bort penger på annet, du får null sympati fra meg i disse tider. Du har selv valgt å bruke penger på ting du ikke trenger og ting som virkelig ikke er bra klima. Hallo!? Tenker du bare på deg selv eller?

Det værste er jo de som både har lavtlønnet OG som er shoppegale og som hele tiden skal ha noe nytt. Lurer på hva som får slike mennesker til å skakkjøre sin egen økonomi så hardt?

Anonymkode: f971c...76f

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg lavlønnet selv, men jeg klarer meg. Min eks «svigermor» er pensjonist. Klager hele tiden, men sløser så jævlig. Handler inn mat for en familie på 15. kjøleskapet er stappet. Har 2 kjøleskap. Er enslig, så ingen behov for det. Har nye sko og klær hele tiden, men har ikke «råd» til å fikse bilen sin. Så det måtte vi ta. Har hatt mye penger mellom fingrene opp igjennom, slik som arv fordelt over mange perioder. Og forsikrings utbet. Sløst alt sammen. Helt sinnsykt

Anonymkode: 4f0f5...459

Skrevet

Jeg er litt enig i HI, men må få understreke ordet «frivillig». Mange er ufrivillig lavtlønnede av mange grunner, men de må selvsagt havne i en annen kategori.

Jeg er stadig forbauset over hvor mye selvbedrag folk bedriver. De tjener knapper og glansbilder, men de simpelthen STORtrives på jobben, og slenger rundt seg med «penger er ikke alt», og «det viktigste er å trives» samtidig som de hevder på KG at de holder på å både sulte og fryse ihjel på grunn av prisene… Litt vanskelig å trives når man har lån til ørene, spiser First Price nudler og går med varmedress inne. Eller?

Og igjen: Dette handler om frivillig lavtlønnede. Frivillig.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde jeg vært så fattig at jeg måtte ha spist First Price nudler hver dag, tatt sykkelen til jobb og gått med varmedress inne, så hadde jeg slutta i jobben og gått på NAV i stedet. 

Får være grenser for lav lønn man skal finne seg i. 

Anonymkode: 382d8...887

• Liker 1
Skrevet

På samme måte som at de som har høye låne ikke kan klage på økt rente - det er frivillig å ta opp lån.

Ellers de som har store hus ikke kan klage på strømregningen - de bor der frivillig.

Eller de som har mange barn ikke kan klage på økte matpriser - de har frivillig fått alle barna.

Osv.

Anonymkode: 0ac87...344

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Sitat

Hvorfor skal du klage når du har satt deg iden situasjonen at du jobber i et lavtlønnet yrke, eller ikke har tatt utdannelse?

Mange 'satte seg' i denne situasjonen da de var 16 år... Årene gikk, og plutselig hadde man både barn og boliglån som gjorde at man ikke bare kan slippe alt for å gå på skole. Man tenker ikke nødvendigvis på slike konsekvenser når man er ungdom. Her mener jeg at det er foreldrene som har et ansvar for at barnet ikke dropper skolen. 

Anonymkode: 487b3...982

• Liker 6
Skrevet

Nå må ikke dere høytlønnede slafse så høyt, selv om du har valgt å velge en jobb bare for penger og ikke trivsel så trenger du ikke være så ekkel

Anonymkode: b5000...0e9

• Liker 8
Skrevet

Finnes plenty med mennesker som ikke har/hadde hode til å studere, du! Men det er vel ikke synd på de da, siden de ikke hadde vett nok til å bli født smartere....  Nå får unger hjelp i huet og ræva på skolen, det har ikke alltid vært sånn. 

Anonymkode: c2d2e...bc3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå må ikke dere høytlønnede slafse så høyt, selv om du har valgt å velge en jobb bare for penger og ikke trivsel så trenger du ikke være så ekkel

Dette har ingen sammenheng. Føler det er motsatt: Vi som studerer, studerer noe vi har interesse for. Noe vi liker og vi får oss jobber deretter. Dere som jobber i lavtlønnede yrker (ofte uten utdannelse) må ta det dere får, gjerne jobber på "gulvet" hvor dere blir sjefet og styrt rundt, til lite penger. ts

• Nyttig 1
Skrevet

Så fint for deg at du har lykkes da. Jeg skal hilse legen min å si at det var min egen feil at jeg ble syk.

🖕

Anonymkode: 6baec...bd6

• Liker 5
Skrevet

Dette har ingen sammenheng. Føler det er motsatt: Vi som studerer, studerer noe vi har interesse for. Noe vi liker og vi får oss jobber deretter. Dere som jobber i lavtlønnede yrker (ofte uten utdannelse) må ta det dere får, gjerne jobber på "gulvet" hvor dere blir sjefet og styrt rundt, til lite penger. ts

Eksempel, du kan ikke si at en person som blir barn og ungdomsarbeider er interesseløs

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pass på så du ikke ramler ned av pidestallen din.

Anonymkode: 0ac87...344

• Liker 10
Skrevet

Så fint for deg at du har lykkes da. Jeg skal hilse legen min å si at det var min egen feil at jeg ble syk.

🖕

Jeg tar for gitt at du vet hva frivillig betyr. Hvis ikke kan ikke jeg hjelpe deg. ts

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for det er umulig å trives i normalt og høytlønnede yrker, nemlig…😂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Ja, for det er umulig å trives i normalt og høytlønnede yrker, nemlig…😂

For det er umulig å trives i yrker som ikke er så godt betalt, nemlig 😂

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

🖕

Tråden gjelder frivillig lavtlønnede. Frivillig. Frivillig.

• Liker 4
Skrevet

Nå er det vel ikke folk som er «frivillig lavtlønnet». At du kan «bli hva du vil» er en illusjon. Mye må ligge til rette for å lykkes livet. Du trenger en god oppvekst og familie som støtter deg, du bør være skoleflink, du må være frisk, du må ha gode venner og god sosiale ferdigheter, og du må ha et godt hode til å studere med. 

Anonymkode: 4cab6...2e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tar for gitt at du vet hva frivillig betyr. Hvis ikke kan ikke jeg hjelpe deg. ts

Men samtidig sparker du på en måte mot alle andre som er lavtlønnet, helt uforskyldt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel ikke folk som er «frivillig lavtlønnet». At du kan «bli hva du vil» er en illusjon. Mye må ligge til rette for å lykkes livet. Du trenger en god oppvekst og familie som støtter deg, du bør være skoleflink, du må være frisk, du må ha gode venner og god sosiale ferdigheter, og du må ha et godt hode til å studere med. 

Av ren nysgjerrighet. En med en slik holdning om livet, hva jobber du med egentlig? Hva slags utdannelse har du?

Skrevet
Portia Catonis skrev (Akkurat nå):

Tråden gjelder frivillig lavtlønnede. Frivillig. Frivillig.

Og hvem er frivillig lavtlønnet?! Frivillig! Da har vedkommende altså valgt mellom to jobbtilbud der de har gått for den med lavest lønn. Hvem gjør det? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...