Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt en MA tidligere. Da måtte jeg gjennom medisinsk abort fordi kroppen selv ikke hadde ordnet opp. Den første kuren fungerte ikke, så jeg måtte gjenta den et par uker senere. Nå er jeg gravid igjen og er bekymret for at dette vil si at kroppen min ikke nødvendigvis klarer å "få ut ting" og at jeg kanskje får komplikasjoner med vanlig vaginal fødsel og at det kanskje er bedre å satse på keisersnitt. Jeg ønsker i utgangspunktet vaginal fødsel fordi jeg vet det er bedre for barnet. Samtidig er jeg bekymret for komplikasjoner og at det allikevel blir hastekeisersnitt. Noen her som har erfaringer med dette eller som har valgt keisersnitt og evt hvorfor? jeg skal selvfølgelig snakke med legen om det, men det er noe med å høre fra andre som har gått gjennom det selv....

Anonymkode: 84ded...b24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring. Men alt etter hvor langt på vei du er, trenger du ikke bestemme deg akkurat nå.

Snakk med legen, snakk med gyn, snakk med sykehus, snakk med jordmor. Snakk med alle relevante fagfolk du har rundt deg.

Selv om kroppen din ikke klarte «ordne opp» i forhold til MA, så trenger ikke det å bety at kroppen ikke forstår hva den må gjøre når baby vil ut; når baby er ferdig utviklet og skal bli født.

Jeg tenker at om ditt ønske er vaginal fødsel, så burde du ha fokus på det, og så skjer det som evt. skjer. Det er mulig å ha et hastesnitt, men som ikke er noe dramatisk. Det er mulig å planlegge og ha «god tid», når man er der, og kroppen ikke får det til. 

Lykke til 💙

Anonymkode: b4ce1...2b4

Skrevet

Samme skjedde med meg, men fødselen gikk helt fint. Det var ikke engang et tema på fødestuen da jeg var der. Snakk med jordmor om bekymringen, det er greit å få satt ord på det. Man tenker for mye som gravid (og tiden etterpå), så det er lurt å få det ut

Lykke til! 

Anonymkode: dc3cb...8ff

Skrevet

Aldri hørt at det skulle være en sammenheng mellom MA og vanskeligheter med å føde vaginalt🤔 Har du snakket med jordmor om det?

Anonymkode: fb2f0...b93

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg har hatt en MA tidligere. Da måtte jeg gjennom medisinsk abort fordi kroppen selv ikke hadde ordnet opp. Den første kuren fungerte ikke, så jeg måtte gjenta den et par uker senere. Nå er jeg gravid igjen og er bekymret for at dette vil si at kroppen min ikke nødvendigvis klarer å "få ut ting" og at jeg kanskje får komplikasjoner med vanlig vaginal fødsel og at det kanskje er bedre å satse på keisersnitt. Jeg ønsker i utgangspunktet vaginal fødsel fordi jeg vet det er bedre for barnet. Samtidig er jeg bekymret for komplikasjoner og at det allikevel blir hastekeisersnitt. Noen her som har erfaringer med dette eller som har valgt keisersnitt og evt hvorfor? jeg skal selvfølgelig snakke med legen om det, men det er noe med å høre fra andre som har gått gjennom det selv....

Anonymkode: 84ded...b24

Hatt MA, hatt medisinsk abort med litt rester. Har født to barn vaginalt helt uten problem. Fødsel til termin er noe helt annet enn å skulle prøve å få kroppen til å kvitte seg med noe før den er klar, eller etter at hormonene har gått ned osv. Skjer jo endel når fosteret er dødt dessverre. Jeg mistet endel symptomer osv, så tydelig at hormonene avtok. Når man er fødeklar er man proppfull av hormoner klare til dyst.

Jeg ville ikke sammenliknet de to, og definitivt satset på at kroppen klarer å føde barn. Den pleier å klare det. Nå er det også slik at hvor stresset mor er faktisk også påvirker. Og jeg var full av sorg sinne og det meste da jeg måtte gjennom medisinsk abort etter MA. Greit stort sjokk med dødt foster i uke 13 da alt var tipp topp på UL i uke 10. Det er jo faktisk et traume man utsettes for. Det er nesten ikke rart at kroppen ikke ville fullføre. Når man føder har man stor motivasjon ikke langt unna og det er noe helt annet det også. Så jeg ser ingen grunn til å ikke satse på vaginal fødsel. Gikk supert for meg. Så får man heller ta nødløsningen om den må til. Det er såpass store fordeler med å bli født vaginalt at det bør man nok nesten prøve på så langt det går. Allerede der har vi ansvar for å gjøre det som er best for barnet :) Vil tro lege og jordmor råder deg til det samme. Men snakk med dem, masse støtt å hente, sørlig fra en god jordmor :)

Anonymkode: 2efa9...170

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...