Gå til innhold

Føling uten å ha diabetes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd det?

Samboeren min fikk et akutt ‘illebefinnende’ på trenings- sykkeltur i ettermiddag. Han hadde spist godt (my karbohydrater)  ca en time før han syklet. Underveis på turen fikk han et anfall av noe som jeg syns høres helt likt ut som føling. Har en søster som har diabetes, så har en del erfaring. Han ble svak i muskler og svimmel. Stoppet sykkelen og kjente på hjertebank og fikk ekstrem svettetokt. Generell uvelhetsfølelse som han ikke klarte å sammenligne med noe. Han har ikke kjent lignende før. Heldigvis var det ikke langt hjem og han kjente på akutt sult da han kom inn døra. Slukte 6 skiver skiver og drakk sjokomelk. Sakte men sikkert kom han seg, men var slapp og svak i muskler etter ette. La seg tidlig og sovnet fort. Leste litt på nett og fant dette:

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

Noen her med erfaring?

Og kan dette være symptom på noe annet? Han går selvfølgelig til legen om han ikke er bedre i morgen, men nå sitter jeg her litt å bekymrer meg. Om det kan være hjerte eller noe annet kjipt😞

Han er 29 år og godt trent, så er jo ikke akkurat i de baner vi tenker først da men..

Han har også tatt 3 doser vaksine, men det er jo 6 måneder siden, så tror ikke det er bivirkning av den. 

Hva tror dere? Svarer gjerne på oppfølgingsspørsmål om opplysningene her ble for sparsommelige.

Anonymkode: 8e3e2...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det også sånn innimellom og det kommer da jeg har spist for mye karbohydrater.

Feks spise havregrøt med syltetøy på til frokost, og etter 20 min er jeg sulten igjen med lavt blodsukker, og da er det hjertebank, svette, slapp osv

Må ha mat og kan hive innpå ALT.

Anonymkode: 083f7...a50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater er tomme kalorier. Så han ble nok bare for sulten. Har hatt det sånn i mange år, og jeg har ikke noe diabetes i familien. Har også målt blodsukkeret under et slikt "anfall", og det var helt normalt. 
Men om hans søster har diabetes type 1, så bør han ta en kontroll om det skjer igjen.

Anonymkode: 3b4bf...0ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan høres ut som blodtrykksfall også. 

Anonymkode: 58448...1f4

Underveis av en lang sykkeltur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha insulin problemer selv om man ikke har diabetes. Jeg har ikke diabetes i følge legen men får sånne symptomer hver gang jeg spiser for mye sukker.

Anonymkode: 6964f...f4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen som har opplevd det?

Samboeren min fikk et akutt ‘illebefinnende’ på trenings- sykkeltur i ettermiddag. Han hadde spist godt (my karbohydrater)  ca en time før han syklet. Underveis på turen fikk han et anfall av noe som jeg syns høres helt likt ut som føling. Har en søster som har diabetes, så har en del erfaring. Han ble svak i muskler og svimmel. Stoppet sykkelen og kjente på hjertebank og fikk ekstrem svettetokt. Generell uvelhetsfølelse som han ikke klarte å sammenligne med noe. Han har ikke kjent lignende før. Heldigvis var det ikke langt hjem og han kjente på akutt sult da han kom inn døra. Slukte 6 skiver skiver og drakk sjokomelk. Sakte men sikkert kom han seg, men var slapp og svak i muskler etter ette. La seg tidlig og sovnet fort. Leste litt på nett og fant dette:

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

Noen her med erfaring?

Og kan dette være symptom på noe annet? Han går selvfølgelig til legen om han ikke er bedre i morgen, men nå sitter jeg her litt å bekymrer meg. Om det kan være hjerte eller noe annet kjipt😞

Han er 29 år og godt trent, så er jo ikke akkurat i de baner vi tenker først da men..

Han har også tatt 3 doser vaksine, men det er jo 6 måneder siden, så tror ikke det er bivirkning av den. 

Hva tror dere? Svarer gjerne på oppfølgingsspørsmål om opplysningene her ble for sparsommelige.

Kanskje droppe den voldsomme karbodosen før trening?

Anonymkode: ddde9...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reaktivt hypoglykemi, altså jeg får lavt blodsukker og da føling, kanskje en gang i uken, uten å ha diabetes. Er da mellom 2 - 3 i blodsukker hvis jeg gidder å måle. Dette er en relativt sjelden tilstand, men er mulig å få lavt blodsukker en sjelden gang uten å ha en tilstand. Og til tross for at noen av symptomene kan ligne (ekstrem sulthetsfølelse, hjertebank og svette) så minner ikke alt om det. Man pleier ikke å føle seg uvel i muskler og slikt, og anfallet går heeeelt over med engang man får i seg sukker, slik som sjokomelken han drakk, på max 5-15 minutter. At det henger igjen gir null mening om det var lavt blodsukker. Ville nok oppsøkt legen for å være sikker, i og med at vi er privatpersoner her som ikke kan garantere noe på et nettforum.

Anonymkode: b648e...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del tror at når man har føling er det et symptom på diabetes, men når man har diabetes har man for høyt blodsukker. Det er insulinen de tar som gjør at blodsukkeret blir for lavt. 

Jeg har høy insulinproduksjon uten noen åpenbar grunn. Har målt blodsukker til 3,5 hos legen en times tid etter frokost som jo ikke er normalt når man ikke faster. Kan heller ikke spise f.eks syltetøy på brødskiva til frokost eller drikke et glass juice fordi da får jeg føling hvis jeg er i aktivitet de nærmeste timene etter et slikt måltid. 

Det kan vel hende jeg har et insulinom, men jeg vet ikke. 

Anonymkode: 51762...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke mystisk. Når du spiser karbohydrater, forbrenner kroppen karbohydrater fordi det er enkelt. Alternativet er å forbrenne fett, men det er mer komplisert.

Når kroppen har forbrent karbohydratene den har til rådighet, må den gå over på fettforbrenning. Det tar litt tid å få kobla over og da går det en halvtimes tid hvor kroppen kjennes helt tom ut. Omtrent som føling. Så starter systemet opp igjen.

Hvis du skal ut og trene om morgenen, kan det være lurt å ikke spise først. I løpet av natta har kroppen som regel tømt systemet for karbohydrater og allerede slått over på fettforbrenning. Tar du treningsrunden uten å spise karbohydrater, fortsetter kroppen fettforbrenningen. Og er det noe vi nordmenn har nok av i kroppen, så er det fett! Du kan gå i dagevis uten å spise når kroppen har startet fettforbrenning og henter energi fra kroppens rikholdige lager.

Kroppen prøver selvsagt å overtale deg til å spise karbohydrater (det kalles sulten), men fettforbrenningen gir nok energi til å holde gjennom treningsrunden uten å få føling.

Alternativet er et egg og et par skiver bacon til frokost: Fett og proteiner uten karbohydrater. Da fortsetter kroppen fettforbrenningen uten at du trenger å føle deg sulten.

Anonymkode: 5c805...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det der er ikke mystisk. Når du spiser karbohydrater, forbrenner kroppen karbohydrater fordi det er enkelt. Alternativet er å forbrenne fett, men det er mer komplisert.

Når kroppen har forbrent karbohydratene den har til rådighet, må den gå over på fettforbrenning. Det tar litt tid å få kobla over og da går det en halvtimes tid hvor kroppen kjennes helt tom ut. Omtrent som føling. Så starter systemet opp igjen.

Hvis du skal ut og trene om morgenen, kan det være lurt å ikke spise først. I løpet av natta har kroppen som regel tømt systemet for karbohydrater og allerede slått over på fettforbrenning. Tar du treningsrunden uten å spise karbohydrater, fortsetter kroppen fettforbrenningen. Og er det noe vi nordmenn har nok av i kroppen, så er det fett! Du kan gå i dagevis uten å spise når kroppen har startet fettforbrenning og henter energi fra kroppens rikholdige lager.

Kroppen prøver selvsagt å overtale deg til å spise karbohydrater (det kalles sulten), men fettforbrenningen gir nok energi til å holde gjennom treningsrunden uten å få føling.

Alternativet er et egg og et par skiver bacon til frokost: Fett og proteiner uten karbohydrater. Da fortsetter kroppen fettforbrenningen uten at du trenger å føle deg sulten.

Reaktiv hypoglykemi er ikke det samme som at karbolagrene er tomme. Da har du rett og slett ikke hatt føling selv. Det er selvsagt bra, men det du forklarer er ikke en forklaring på kjæresten til TS sine symptomer. Når man får føling grunnet reaktiv hypoglykemi får man kraftløsthet, skjelvinger, kaldsvetting og ekstrem sult. Selv kan jeg bli så sulten at jeg kan sluke et helt brød når jeg har de følingene. Det er umulig å forklare for noen som kun har opplevd symptomer på at karbolagrene blir tomme, men det er altså noe helt, helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Reaktiv hypoglykemi er ikke det samme som at karbolagrene er tomme. Da har du rett og slett ikke hatt føling selv. Det er selvsagt bra, men det du forklarer er ikke en forklaring på kjæresten til TS sine symptomer. Når man får føling grunnet reaktiv hypoglykemi får man kraftløsthet, skjelvinger, kaldsvetting og ekstrem sult. Selv kan jeg bli så sulten at jeg kan sluke et helt brød når jeg har de følingene. Det er umulig å forklare for noen som kun har opplevd symptomer på at karbolagrene blir tomme, men det er altså noe helt, helt annet. 

Ble det registrert reaktiv hypoglykemi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det daglig. Svettetokter, prikker i synet / mister synet, så ille skjelvinger at jeg ikke klarer taste på mobilen, kan plutselig miste all styrke i beina og gå rett i bakken, hjertebank. Har bulimi og det skjer nesten alltid etter overspising/oppkast. Veldig irriterende, da det eneste som hjelper er å spise, men å spise fører da ofte til at jeg igjen går inn i denne sirkelen.

Anonymkode: f0c76...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ble det registrert reaktiv hypoglykemi? 

Ble det registrert at karbolagrene var tomme? Du starter innlegget ditt med "det der er ikke mystisk" som om at du vet at de symptomene skyldes tomme karbolagre. Det stemmer jo absolutt ikke, og det stemmer heller ikke med symptomene som blir presentert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hyperinsulinisme, og hos meg fører dette til reaktiv hypoglykemi 😔

det høres veldig ut som dette, en legetur er noe jeg anbefaler på det sterkeste, før eventuelt neste anfall. Eller at han har med seg noe som får blodsukkeret opp igjen. 
veldig ubehagelig følelse, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 15.02):

Kanskje droppe den voldsomme karbodosen før trening?

Anonymkode: ddde9...459

Sakte karbohydrater går da helt fint.

TS sier ingenting om det var havregryn eller 10 hveteboller. 

hufsa87 skrev (8 timer siden):

Jeg har Hyperinsulinisme, og hos meg fører dette til reaktiv hypoglykemi 😔

det høres veldig ut som dette, en legetur er noe jeg anbefaler på det sterkeste, før eventuelt neste anfall. Eller at han har med seg noe som får blodsukkeret opp igjen. 
veldig ubehagelig følelse, 

Hvorfan fikk du testet dette?

Jeg har det samme som TS sin samboer - klarer regulere det med jevnlige og hyppige måltider. Unngå raske karbohydrater osv. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

😅 Sliter du med symptomer på føling selv?

Dette her hjelper iallefall ikke på meg. Følger jeg disse tipsene er det bare å vente på anfall med følingsymptomer. 
Det er ikke litt ubehagelig, man blir helt satt ut av spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DundreMilfin skrev (7 minutter siden):

Sakte karbohydrater går da helt fint.

TS sier ingenting om det var havregryn eller 10 hveteboller. 

Hvorfan fikk du testet dette?

Jeg har det samme som TS sin samboer - klarer regulere det med jevnlige og hyppige måltider. Unngå raske karbohydrater osv. 

😅 Sliter du med symptomer på føling selv?

Dette her hjelper iallefall ikke på meg. Følger jeg disse tipsene er det bare å vente på anfall med følingsymptomer. 
Det er ikke litt ubehagelig, man blir helt satt ut av spill. 

Jeg ble henvist til sykehuset etter jeg målte 1,6 i blodsukker 😬 

de fant ut av det der etter noen tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...