Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å amme offentlig? Kan butikkeiere og kaféer nekte kvinner å amme sine barn hos dem? 

Anonymkode: 351eb...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullstendig lovlig :) 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Men sant: det er lov å prompe og rape i offentlig rom også, men de fleste sparer det til de kommer hjem. Det er liksom litt mer logisk å sørge for at ungen er god og mett før man går på kafé eller inn i butikker, fremfor å satse på å dra frem puppen på HM. 

Anonymkode: 2cd66...bb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det lov. Men sant: det er lov å prompe og rape i offentlig rom også, men de fleste sparer det til de kommer hjem. Det er liksom litt mer logisk å sørge for at ungen er god og mett før man går på kafé eller inn i butikker, fremfor å satse på å dra frem puppen på HM. 

Ja. For alle spedbarn spiser en eksakt mengde med nøyaktig samme tidsintervall hver eneste dag 🙄

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke alltid man får styrt når ungen er sulten gitt 

Anonymkode: ed243...7b1

• Liker 1
Skrevet

I Norge skal det mye til for at en virksomhet kan avvise en mor som ammer. Jeg vet ikke om det er lover som beskytter mødres rett til å amme offentlig, men de store nettavisene elsker en slik story.

Det kan finnes regler mot å ta med barnevogn inn. Det kan skyldes dårlig plass, eller til og med brannsikkerhet. Det er likevel alltid lov å bære babyen inn.

Anonymkode: fd734...d58

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lov på restauranter. Der må man gå inn på toalett/bleieskifterom for å amme. Selv hadde jeg aldri sittet offentlig å ammet, aldri. Det er veldig 90-talls, og en uting. 

Anonymkode: f8a1b...6e8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke lov på restauranter. Der må man gå inn på toalett/bleieskifterom for å amme. Selv hadde jeg aldri sittet offentlig å ammet, aldri. Det er veldig 90-talls, og en uting. 

Hei, 1950-tallet!

Jo så klart er det lov å amme på restaurant. Man kan amme hvor som helst, men det er stort sett ikke noe problem å amme litt diskret, man trenger ikke vrenge av seg klærne på hele overkroppen og flashe mest mulig pupp og nippel altså.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Morsom du. Det er SELVFØLGELIG lov

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Amming offentlig er helt lovlig! 

Offentlig amming er viktig for at mødre skal ha muligheten til å finne på ting utenfor den lille babybobla hjemme. 

Har ammet masse offentlig selv. 

Ikke la dem som snakker negativt stoppe deg, de var bare ikke like tøffe som deg som tar et valg med barnets beste i fokus i stedet for å prioritere å gjøre andre til lags med å kun forlate huset med nymatet, skiftet og "indoktrinert" baby. 

Kos deg med en kopp te på kafé mens lille får sin melk, det er også helt innenfor. Jeg pleide å ha ammesinglet som gikk ned og en t-skjorte eller genser jeg dro opp, så jeg viste minst mulig for min egen del 😊

PS: Jeg er nå 30 år, ammet lille utover "normen" både hjemme og offentlig. 

Anonymkode: 0a407...2ec

• Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hahahahahahahahahahahaha😂

For babyer følger selvfølgelig klokka

Anonymkode: f089b...653

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er helt fjernt at det er så uspiselig for så mange mennesker å se noen amme barnet sitt 🙄 de fleste dekker seg til og sitter ikke å vifter puppene I ansiktet til folk. Å amme barnet sitt er det mest naturlige som finnes i verden! 

Ja du kan amme hvor du vil TS, med god samvittighet 😊

Skrevet

Klart det er lov. Babyer trenger jo også mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol 😂 de måtte gjerne forsøkt å tvinge meg inn på et toalett for å mate ungen min. Jeg slenger ikke rundt med puppen akkurat. Det er knapt så man kan se litt bar hud, ikke noe av areola eller brystvorte 

• Liker 3
Skrevet
velociraptor skrev (3 timer siden):

Hei, 1950-tallet!

Jo så klart er det lov å amme på restaurant. Man kan amme hvor som helst, men det er stort sett ikke noe problem å amme litt diskret, man trenger ikke vrenge av seg klærne på hele overkroppen og flashe mest mulig pupp og nippel altså.

theoneandonly skrev (3 timer siden):

Morsom du. Det er SELVFØLGELIG lov

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lol 😂 de måtte gjerne forsøkt å tvinge meg inn på et toalett for å mate ungen min. Jeg slenger ikke rundt med puppen akkurat. Det er knapt så man kan se litt bar hud, ikke noe av areola eller brystvorte 

Nei, på enkelte restauranter er det ikke lov. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Wrong. Har du lov til å være der har du lov til å amme. 

https://ammehjelpen.no/offentligamming/

Anonymkode: c4488...632

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gi meg kilden din på det er du snill 😂 

Skrevet

hvorfor skulle ikke det vær lov er jo noe av det mest natulige som finnes

det er bare di siste årne det har blitt så mye snakk om fordi noen rare fol er ukomfertabel med å se det men det er da søsren meg bare å se en annen vei er jo mer rart å stå der å glo på folk som ammer

Anonymkode: fc81e...69f

Skrevet

Jeg har ammet alle mulige rare steder frem til sønnen ble 18 måneder, aldri fått kommentarer på det. 

Anonymkode: 87f28...c9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...