AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Del Skrevet 21. september 2022 Jeg var en av dem som brukte begrepet feil. Nå som jeg har lært meg at det heter "med tanke på", så oppdager jeg hvor utrolig mange som sier det feil. Har samme irritasjon mot "værre" og "værst". Er det noen språkfeil som irriterer deg? Anonymkode: 9fc2d...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Del Skrevet 21. september 2022 Mest riktig er : "Sammenliknet med..." Med tanke på er nettopp det som gjorde at "I forhold til"ble så utvannet og distansert fra betydningen. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det noen språkfeil som irriterer deg? Ja da, siden jeg tar meg tid til sånt. Ett = 1, altså spesifikt ett eneste hus, ikke to. Men det gjelder ikke på kg. Der skriver alle at de har ett problem. Når irriterte meg lenge. "Når jeg ble født" er like feil å si som "Da jeg møter i kveld...." Det heter fremdeles DA i fortid. Men dette kommer språkrådet til å omgjøre snart. Ble for vanskelig for nordmenn. Menner 😤 Anonymkode: 0b379...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Del Skrevet 21. september 2022 Hvordan kamera har du? 🤯 Anonymkode: 871ba...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 22. september 2022 #4 Del Skrevet 22. september 2022 Ryddet for avsporing. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #5 Del Skrevet 23. september 2022 Når folk skriver "de" der det skal være "dem"! Itrriterer meg grønn over dette. f.eks. "Jeg så de i går" - det skal være "jeg så DEM i går"! argh På jobben min snakker mange om dataBASER. Altså med trykk på sisteleddet. Dette er jo helt veil i norsk - vi har jo trykk på første ledd. DATAbase. Nå har de opprettet datavarehus. Noen sier faktisk dataVAREhus, med trykk på VARE da holder jeg på å le meg skakk innvendig, det høres helt tullete ut. Anonymkode: 34072...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 23. september 2022 #6 Del Skrevet 23. september 2022 Altfor mange som bruker uttrykket feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 23. september 2022 #7 Del Skrevet 23. september 2022 Ååå jeg takler virkelig ikke feil bruk av «i forhold til». En annen versting er «hjerneteppe» 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå