Gå til innhold

Uttak av BSU og skattefradrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet i ny jobb, hvor jeg tjener mye mindre enn jeg har vært vant med de siste årene og har kun klart å sette inn 6000,- på BSU så langt i år. 
Gikk på en liten smell i forbindelse med ferie og noen uventede utgifter, og ble derfor nødt til å ta ut de 6000,- fra BSU. Jeg har siden ferien endret forbruket og har en plan om å kunne sette inn mer penger på BSU de kommende månedene. 

Jeg forstår selvfølgelig at jeg ikke får skattefradrag for de 6000,- jeg tok ut, men vil jeg få skattefradrag for fremtidige innskudd dette året eller faller hele denne goden bort ved uttak?
Om så- Er det f.eks mulig å opprette BSU i annen bank, gjøre innskudd og få fradrag? Har fra før av konto i både Sparebank1 og DnB.

Anonymkode: 393d7...e6a

Skrevet
6 hours ago, Anonym Brukar0 said:

Iflg skatteetaten kan du bare opprette BSU-konto en gang. Dersom du har avsluttet den du hadde er løpet kjørt.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/

TS har vel ikke avsluttet kontoen, men tatt ut de pengene hun har satt inn hittil i år, om jeg forstår det riktig? Det står hun helt fritt til å gjøre.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

TS har vel ikke avsluttet kontoen, men tatt ut de pengene hun har satt inn hittil i år, om jeg forstår det riktig? Det står hun helt fritt til å gjøre.

Jeg skrev vel "dersom du har avsluttet den du hadde"?

Skrevet (endret)

Innenfor samme år kan du sette inn og ta ut så mye du vil (av det årets innskudd). Pengene låses på nyttårsaften, og da kan du ikke lenger ta ut penger uten å terminere BSU-kontoen

Endret av newman01
Skrevet

Satte du de inn i år og tok ut i år har det ingenting å si for neste års sparing. Det eneste som er kjipt er at du ikke utnytter skattefordelene fullt ut, men det hadde du jo ikke gjort uansett med så lite. Så null stress. Har gjort det samme selv noen år. Går helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...