Gå til innhold

Jobbe som spesialpedagog i skolen: Krav og erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
1. Jeg lurer på om det er mulig å få stilling som spesialpedagog på skolen med bachelor i barnehagelærerutdanning + master i spesialpedagogikk. Jeg spør fordi jeg er jobber som barnehagelærer, men vurderer ganske ofte om jeg vil gå en master i spesialpedagogikk. Jeg trives i barnehagen, men kunne ønske meg en litt roligere jobbhverdag uten så mye støy, og litt mer konkrete arbeidsoppgaver. Skal også sies at jeg er litt lei av å dra hjem med snørr, bæsj og bakterier over hele meg.  Ønske er å jobbe som spesialpedagog i full stilling på en barneskole. Er det noen som har gått denne veien eller kjenner noen som jobber som spesialpedagog i skolen med samme bakgrunn som meg? 

2. Hvordan trives dere i en stilling som spesialpedagog i skolen sammenlignet med å være barnehagelærer?

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som spesialpedagog i skolen med barnehagelærerutdannelse, 23 års erfaring som pedagogisk leder og 60 studiepoeng med spesialpedagogikk. Jeg møter derfor Udirs krav om fast ansettelse i skolen. Er ansatt i samme ramme som en adjunkt. 

Vet at mange skoler/ rektorer ønsker at sine spesialpedagoger i tillegg har undervisningskompetanse, dvs min 60 stp i norsk, engelsk el matte. Så de ansetter helst en lærer med spesialpedagogikk i fagkretsen. Dette ser man i teksten i stillingsannonsen. På min skole søkte de spesifikt etter en barnehagelærer med min. 60 stp i spesialpedagogikk. Så føler meg heldig. 

2. Jeg trives veldig godt, varierte oppgaver og spennende læringsmiljø. Travelt der som i barnehagen, forskjellen er at undervisning er fra kl. 8.00 til 14.00 max., så da kan man puste ut litt. Med avspasering i skoleferiene rekker man ta igjen for kveldsmøter, papirarbeid mm. 

Vi er et team med flere spesialpedagoger og miljøterapeuter og det er veldig givende og lærerrikt. Tror det er annerledes der man er en spesialpedagog alene. 

Anonymkode: 4d4cf...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...