AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Hei Jeg har slitt med depresjon periodevis over mange år. Har gått til psykolog (privat) flere ganger og kommet ut av det igjen, men det vender stadig tilbake. Nå har jeg over noe tid hatt en stressende arbeidssituasjon, som begynner å tære skikkelig på meg. Jeg er usikker på om det jeg kjenner på er starten på utbrenthet, om det er depresjonen som kommer igjen eller om det er noe annet. Jeg er konstant trøtt, kjenner på apati, manglende glede over ting som burde være lystbetont etc. Scorer forholdsvis høyt på både depresjonstest og stresstest og skjønner at jeg må oppsøke hjelp igjen. Men, det som er nytt for meg nå, og som jeg har begynt å tenke litt på, er om jeg nå opplever en form for dissosiasjon? Dette er et ganske nytt begrep for meg, og noe jeg har sett for meg handler om traumer og at man «blacker helt ut» fra situasjonen. Men det gjelder jo ikke meg. Slik jeg opplever det nå, er det som om livet mitt er en bil som kjører foran meg. Jeg sitter ikke i førersetet, jeg sitter ikke i baksetet engang. Jeg løper etter, og føler at den bare ruller avgårde utenfor min kontroll. I det virkelige liv føles det litt som at jeg ikke er tilstede i egen kropp. Eller som jeg ser på verden og livet som skjer gjennom et vindu. Konsentrasjonen er elendig, jeg detter ut i samtaler, klarer knapt lese en nyhetsartikkel eller se et tv-program. Jeg var veldig nylig på en helgetur, og nå føles det som turen bare var en drøm. Som om jeg ikke var tilstede på reisen, men bare har sett den på film eller noe sånt. Er det noen som kan gjenkjenne denne opplevelsen uten at det har vært traumer involvert? For omverden tror jeg at jeg oppleves som mer eller mindre normal (har blitt utrolig god til å late som opp igjennom årene). Men jeg sitter bare og føler at jeg ikke er tilstede i eget liv. Og akkurat denne følelsen er ny og litt skremmende for meg. Anonymkode: f9c7f...066 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Har du noe annet som du kan trappe ned med utenom jobb? Høres ut som du må roe ned noen hakk i livet. Vil også anbefale å ta pause fra medier/ mobil så du ikke blir pepret med inntrykk akkurat nå. Anonymkode: 613dc...a64
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har du noe annet som du kan trappe ned med utenom jobb? Høres ut som du må roe ned noen hakk i livet. Vil også anbefale å ta pause fra medier/ mobil så du ikke blir pepret med inntrykk akkurat nå. Anonymkode: 613dc...a64 Takk for gode råd. Det høres sikkert litt spesielt ut, men jeg har en ganske altoppslukende jobb. Og lite annet på fritiden. Så det er veldig tydelig for meg at det er i jobbsammenheng jeg må bremse kraftig. Prioritere, si nei, kutte ned på ting. Det er bare så vanskelig i praksis. Men det må gjøres. På fritiden nå så er jeg rimelig tiltaksløs. Sovner på sofaen hver ettermiddag. Sliter med å planlegge og lage middag. Klarer heldigvis å trene ettpar ganger i uka. Men innsatsen/energibruken sosialt/privat er på et minimum. Tror det er en god tanke å prøve å begrense inntrykk. For jeg blir bare overveldet. Tror kanskje det er derfor kroppen soner ut endel også. For å beskytte meg mot inntrykk som jeg ikke har overskudd til å ta inn nå. Anonymkode: f9c7f...066 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå