AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Jeg har ligget i ganske stort kaloriunderskudd de siste 8 månedene. Nå opplever jeg at nedgangen går saktere og saktere (stopper mer eller mindre helt opp), selv om jeg holder meg på 14-1500 kalorier, og trener en god del. Vekta har nesten ikke beveget seg de siste par månedene. Leser om metabolsk tilpasning, og at man bør legge til noen kalorier for å øke forbrenningen igjen. Legge til for eksempel 50-100 kalorier per uke. Er det noen som har erfaring med dette? Hva har skjedd med vekta i ditt tilfelle? Jeg har gått ned 15 kg, og er veldig redd for å ødelegge dette, så jeg må være helt sikker på at det er riktig vei å gå før jeg legger til noe. Anonymkode: 0ffaf...7ae
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ligget i ganske stort kaloriunderskudd de siste 8 månedene. Nå opplever jeg at nedgangen går saktere og saktere (stopper mer eller mindre helt opp), selv om jeg holder meg på 14-1500 kalorier, og trener en god del. Vekta har nesten ikke beveget seg de siste par månedene. Leser om metabolsk tilpasning, og at man bør legge til noen kalorier for å øke forbrenningen igjen. Legge til for eksempel 50-100 kalorier per uke. Er det noen som har erfaring med dette? Hva har skjedd med vekta i ditt tilfelle? Jeg har gått ned 15 kg, og er veldig redd for å ødelegge dette, så jeg må være helt sikker på at det er riktig vei å gå før jeg legger til noe. Anonymkode: 0ffaf...7ae Mente såklart 50-100 kalorier per dag, og ta en uke av gangen og se hva som skjer 😊 Anonymkode: 0ffaf...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #3 Skrevet 22. september 2022 Øk sakte, med lite. Ta deg god tid. Anonymkode: 8c856...2dc
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #4 Skrevet 22. september 2022 Men om du trener mye vil vekt være den dårligste målevariabelen du kan bruke. Du vil jo legge på deg kg i muskler, som vil "skjule" vekttapet i fett. Om du øker kaloriene vil dette sammen med trening øke muskelmassen du bygger. Anonymkode: 9ea74...f08
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #5 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ligget i ganske stort kaloriunderskudd de siste 8 månedene. Nå opplever jeg at nedgangen går saktere og saktere (stopper mer eller mindre helt opp), selv om jeg holder meg på 14-1500 kalorier, og trener en god del. Vekta har nesten ikke beveget seg de siste par månedene. Leser om metabolsk tilpasning, og at man bør legge til noen kalorier for å øke forbrenningen igjen. Legge til for eksempel 50-100 kalorier per uke. Er det noen som har erfaring med dette? Hva har skjedd med vekta i ditt tilfelle? Jeg har gått ned 15 kg, og er veldig redd for å ødelegge dette, så jeg må være helt sikker på at det er riktig vei å gå før jeg legger til noe. Anonymkode: 0ffaf...7ae 50 kalorier per uke? det er ikke mulig å finjustere kaloriforbruk på den måten. Mye av det vi tror vi vet om kaloriinnholdet i en matvare er feil eller foreldet uansett. Anonymkode: b71a4...2b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ligget i ganske stort kaloriunderskudd de siste 8 månedene. Nå opplever jeg at nedgangen går saktere og saktere (stopper mer eller mindre helt opp), selv om jeg holder meg på 14-1500 kalorier, og trener en god del. Vekta har nesten ikke beveget seg de siste par månedene. Leser om metabolsk tilpasning, og at man bør legge til noen kalorier for å øke forbrenningen igjen. Legge til for eksempel 50-100 kalorier per uke. Er det noen som har erfaring med dette? Hva har skjedd med vekta i ditt tilfelle? Jeg har gått ned 15 kg, og er veldig redd for å ødelegge dette, så jeg må være helt sikker på at det er riktig vei å gå før jeg legger til noe. Anonymkode: 0ffaf...7ae Du skriver jo ikke noe om startvekt og nåværende, eller hvor du skal. Men kaloriunderskuddet vil jo bli mindre og mindre jo nermere du kommer at det er normalforbruket. Ergo vil vekttap gå saktere og saktere og. JO bedre form du er i jo mindre vil og kroppen bruke på de samme aktivitetene - det blir letter, og med 15 kg mindre vekt er det og mindre å holde vedlike for kroppen. Anonymkode: 0f94b...d2b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 50 kalorier per uke? det er ikke mulig å finjustere kaloriforbruk på den måten. Mye av det vi tror vi vet om kaloriinnholdet i en matvare er feil eller foreldet uansett. Anonymkode: b71a4...2b9 Jeg mente å skrive 50-100 per dag, og så ta en uke av gangen og se 😊 Anonymkode: 0ffaf...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mente å skrive 50-100 per dag, og så ta en uke av gangen og se 😊 Anonymkode: 0ffaf...7ae ok. Men det er fremdeles bare et eple til dagen, og jeg tviler sterkt på at det er mulig å finstemme kaloriene så nøye. Anonymkode: b71a4...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver jo ikke noe om startvekt og nåværende, eller hvor du skal. Men kaloriunderskuddet vil jo bli mindre og mindre jo nermere du kommer at det er normalforbruket. Ergo vil vekttap gå saktere og saktere og. JO bedre form du er i jo mindre vil og kroppen bruke på de samme aktivitetene - det blir letter, og med 15 kg mindre vekt er det og mindre å holde vedlike for kroppen. Anonymkode: 0f94b...d2b Begynte på ca 93 kg (bmi 33 ca) veier nå 78. Bør ned til 68 (da er jeg innafor normalvekt) eller mindre. Er forsåvidt klar over at energibehovet går ned, men å være i balanse på 1400-1500 kalorier oppleves litt lavt, når jeg også trener endel. Kan også hende jeg bare må innse at sånn er det… Anonymkode: 0ffaf...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ok. Men det er fremdeles bare et eple til dagen, og jeg tviler sterkt på at det er mulig å finstemme kaloriene så nøye. Anonymkode: b71a4...2b9 Sant nok, må kanskje tenke enda mer. Eller begynne med 100 og vurdere på nytt om ei ukes tid. Har du prøvd det ut selv? Anonymkode: 0ffaf...7ae
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Begynte på ca 93 kg (bmi 33 ca) veier nå 78. Bør ned til 68 (da er jeg innafor normalvekt) eller mindre. Er forsåvidt klar over at energibehovet går ned, men å være i balanse på 1400-1500 kalorier oppleves litt lavt, når jeg også trener endel. Kan også hende jeg bare må innse at sånn er det… Anonymkode: 0ffaf...7ae det finnes forskning som viser at en person som går ned i vekt, vedlikeholder på et lavere nivå enn en som har samme vekt, men som kom dit nedenfra. Anonymkode: b71a4...2b9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 50 kalorier per uke? det er ikke mulig å finjustere kaloriforbruk på den måten. Mye av det vi tror vi vet om kaloriinnholdet i en matvare er feil eller foreldet uansett. Anonymkode: b71a4...2b9 Denne metoden brukes faktisk flere steder i utlandet hvor man sakte, men sikkert skal få BMR tilbake til et naturlig nivå etter årevis med slanking. Anonymkode: 8c856...2dc
Embla Othea Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 (endret) Øk med ca 200 kalorier. Endret 22. september 2022 av Embla Othea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå