Gå til innhold

Hvis strømmen koster 10 kr+ pr kw i vinter. Hva gjør du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fryktet at den vil passere 10 kr kwh i vinter. Hvordan takler du det?

Anonymkode: b2986...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den passerte 10kr pr kwt her for to uker siden... 

Anonymkode: 929b2...d14

• Liker 6
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hva jeg gjør da? Jeg fortsetter å leve som før.

Skrevet

Da må jeg spare inn på bruken enda mer, bruke enda mer klær inne. Finne fram ekstra pledd. Henge opp tykkere gardiner og trekke dem for om kvelden. Dusje kortere og i kjøligere vann. Velge middager det tar kort tid å lage osv. Vi har hatt priser opp i 8kr kwt for kort tid siden, med strømstøtta så overlever vi, men vi har helt klart spart der det er mulig å spare. 

• Liker 2
Skrevet

Tilpasser meg, enkelt og greit. Og betaler den regningen som kommer, det går nok fint. Blitt ledd av i tidliger tråder på KG når jeg har fortalt om mine sparetiltak, men jeg har ingen vansker med å betale strømregningen, er både ren, varm og mett, så det går fint.

Anonymkode: d3a1c...6bb

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Strømstøtten hos meg kommer jo etter regningen er forfalt? Så kommer ikke til å ha nok penger ved forfall. 

Anonymkode: 88898...20e

• Hjerte 2
Skrevet

Leier med strøm inkludert så lever som vanlig. 

Anonymkode: 9c258...1a8

Skrevet

Betaler regningen, og livet går videre.

Anonymkode: 2a41f...b91

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet faktisk ikke. Strømstøtten hos meg kommer jo etter regningen er forfalt? Så kommer ikke til å ha nok penger ved forfall. 

Dersom den faktisk gjør dette bør du vurdere å skifte strømselskap. Noen selskap støtter gjennomfakturering av nettleien som vil si at du får alt på en faktura. De fleste andre selskap har nok også forfallsdato etter du har fått strømstøtten fra netteier.

Anonymkode: 99887...ed1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Med strømstøtten og lavt forbruk utgjør det veldig lite for min del. Verre at borettslaget stadig hever husleien fordi vi har oppvarming inkludert. Men da får det bare bli mindre sparing, og deretter begynne å ta av pensjonsfondet. 

Anonymkode: c2a83...862

Skrevet

Tror jeg må begynne med bløtkokt egg i stedet for hardkokt da. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Da blir jeg redd for å åpne avisene og lese dødsannonser.  Mange gamle sitter og fryser i trekkfulle og iskalde boliger. De tør ikke å skru opp varmen.  
Så fylles flere avissider med artikler om bedrifter som legger ned og arbeidsplasser som forsvinner. En lang artikkel om ventetid hos Nav og eksplosjon i ledighetstallene.

Hjemme må jeg spare på kilowattene og frykte rasjonering når Europa har brukt opp strømmen vår pluss sin egen. Samtidig begynner Morrow å produsere batterier og regjeringen starter med å elektrifisere sokkelen.  
Alt blir så dyrt at renten må opp til 7% for at vi skal bruke mindre penger. Vi har for høyt forbruk, påstår de,

Skrevet

Det driter jeg i. Heller det enn høyere renter.

Anonymkode: 4be42...291

• Liker 1
Skrevet

Sparer på strømmen så godt vi kan og har isolert litt der vi kunne. Det blir dyrt, men det er jo faktisk grenser for hvor ille det kan bli siden vi har strømstøtten. Strømstøtten gjelder inntil 5000 kWt og uansett om det skulle bli den kaldeste vinteren noensinne så har vi jo aldri brukt så mye strøm per måned noen gang. Likevel, det blir kjipt og vi planlegger å kutte ut en del ting. Det blir ikke noen flere innkjøp (eller julegaver) i år, men det kan vi greie oss uten. Det er bra for miljøet.

Anonymkode: 5ca92...496

• Liker 1
Skrevet
Hadi skrev (8 minutter siden):

Tror jeg må begynne med bløtkokt egg i stedet for hardkokt da. 

Jeg koker to akkurat passe smilende egg slik:

Legg 2 egg i en liten gryte. Fyll på kaldt vann så det dekker akkurat.  Sett på lokk.  Sett plata på fullt til det koker opp og skru av plata med det samme. La gryta stå i ro på plata i 7 minutter. Skyll i kaldt vann og spis.

Skrevet

Skal jeg gjøre noe spes? Den har vært over 10 kr før 

Anonymkode: dda45...376

Skrevet

Jeg har satt av 5500 kr til strøm hver eneste måned siden januar. Det står 23 000 kr på den kontoen nå, og med 16 000 kr til håper jeg det holder ut året.

I utgangspunktet skal vi, med dagens strømstøtte og et maks forbruk på 1400 kwh i mnd (20 % lavere enn vanlig vinterforbruk for vår del) tåle opptil 20 kr kWh.

Anonymkode: 3b79d...2b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da sparer du jo på strømstøtten fra månedene før.

• Liker 3
Skrevet

Med en kWt-pris på 10 kr så betaler du ca 2 kr kWt etter strømstøtte. 

10 kr kWt vil ikke vare over en hel måned. Det er snakk om enkelttimer. 

Så det går bare godt for de aller fleste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det gjorde den hos oss også, så vi byttet bare strømselskap til et som tilbyr gjennomfakturering, som beskrevet av brukeren under. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dersom den faktisk gjør dette bør du vurdere å skifte strømselskap. Noen selskap støtter gjennomfakturering av nettleien som vil si at du får alt på en faktura. De fleste andre selskap har nok også forfallsdato etter du har fått strømstøtten fra netteier.

Anonymkode: 99887...ed1

Anonymkode: ff3f0...897

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...