Gå til innhold

Flere enn meg som er lei av barnevognsmafiaen? Greit man har barn, men ro ned litt da... Vi vil ha plass på buss, kafeer osv vi å..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

D

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rullestolbrukere går ikke i bredden. De vet hvordan det er å slite med å komme seg fram, og plager ikke andre slik venninner på trilletur gjør. Selv om man har barnevogn, gir de dere ikke rett til å oppta hele fortauer, stien, eller gangen. Ved møtende forgjenger, skal dere gi plass som alle andre, senke farten, og gå bak hverandre. Det er normal høflighet.

Anonymkode: 9c5c2...9b4

Det gjør de da, går ikke mindre i bredden enn andre. Jeg tror ikke det er noen forskjell på folk med rullator, rullestol, gående, syklende, trillende på barnevogn. Det er ikke som om den éne gruppen er markant forskjellig fra den andre. Men i motsetning til rullestolbrukere er småbarnsmødre fritt vilt. 

Anonymkode: ad08e...e89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må jo ha med vogna om man skal ha med ungen ut. Eller tenker du barn under 3 år skal bare være hjemme?

Er man i perm med små barn er det gjerne andre småbarnsmødre man møter på dagtid siden de ikke er på jobb de heller, de må og ha med ungen og dermed ennå en vogn. Kanskje er det barselgruppe-treff, da er man fort 4-6 stykker. Alle må ha med vogn (med mindre de kun bærer barnet i skjal/sele noe bare få gjør)

Man er kanskje trøtt og sliten (det var iallfall jeg) og mener absolutt ikke å være unødig i veien om man faktisk står i veien. Men man må jo få oppta plass som alle andre. 

Man er nødt til å ta kollektivt selv med barnevogn. Og tro meg det er kjipere for dem enn for deg å ha med vogna på kollektivt + kanskje måtte vente til det er plass. 

Som gående uten barnevogn er det forøvrig svært sjeldent jeg har opplevd at folk med barnevogn ikke flytter seg om de går flere i bredden på fortau. Generelt synes jeg det er andre menneskegrupper som er mye mer i veien der, feks par som går på tur, ungdomsflokker, saktegående pensjonister osv. Men jeg tenker at alle må få bevege seg likeverdig i bybildet gitt.

Anonymkode: e3e7a...ed4

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt jeg er mor og unnskylder ingen... men...jeg har hat 2 barnevogner som har vært ræva og svinge med,så når det kom noen mot oss så måtte jeg nesten bare ta min plass på fortauet da det krevde en god del å svinge vogna.

Nå har vi en med 3 hjul og den svinger så mye lettere..jeg flytter meg om det trengs..men du må gi meg litt tid..å flytte en barnevogn med barn i på 20 kg er ikke bare bare

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 i bredden på et fortau og uten å ense at noen vil forbi, og hvor jeg faktisk ikke er så gira på å gå ut i veien for å bli kjørt ned av en lastebil. Har ikke noe særlig til overs for det nei.. Litt høylytt kan jeg bli også.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke meg i hvertfall. Sjelden mer en én vogn på bussen, og jeg har aldri blitt plaget av noen mafia noe sted ellers heller. Bor midt i Oslo, tar buss, går på kafe og går tur daglig. Skjønner ikke at dere kan oppleve at andre triller barnevogn som noe problem. 
(alle de hundrevis av hundene plager meg litt, men jeg kaller dem ikke for mafia eller klager på at de finns eller går tur eller tar med seg hundene sine der jeg er. Men hund på full buss så jeg må stå nære....usj. Første gang jeg skriver det, men det er bare fordi at det er så rart at barnevogner irriterer dere). 

Anonymkode: 061d8...a44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det er verre med eldre som står rett foran inngangen eller rulletrapp for å skravle, eller som står midt i mellom to reoler på butikken for å finne ut hvilket merke med potetmos de skal ha og du kan ikke gå forbi dem. 

Her om dagen måtte jeg gå rundt en hel reol på grunn av tilfellet over. De brydde seg ikke da jeg sa «unnskyld, kan jeg komme forbi?». Fikk et stygt blikk før de fortsatte å finne riktig potetmos. De fleste med barnevogn her jeg bor virker mer hensynsfulle enn de eldre, synes jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vogner kan trille fremover, bakover, og svinge. Det er ikke bare bare å ta et skritt til siden med vogn. Anbefaler prøve gå litt med vogn selv for å se hvordan det er. 

Anonymkode: 2f11f...f31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri opplevd. Derimot synes jeg nordmenn er særdeles lite hjelpsomme når mødre med vogn og/eller små barn skal inn og ut av busser og butikker. Jeg prøver alltid å være obs, åpne dører, tilby meg å hjelpe til med å løfte. Alle blir veldig overrasket og glade.

TS, hva med å løfte blikket og prøve å se hvordan DU kan gjøre andres hverdag lettere, istedet for å være så enormt selvsentrert? Livet blir så mye bedre da!

Anonymkode: 22fe7...ba6

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheik skrev (4 minutter siden):

Jeg opplever det er verre med eldre som står rett foran inngangen eller rulletrapp for å skravle, eller som står midt i mellom to reoler på butikken for å finne ut hvilket merke med potetmos de skal ha og du kan ikke gå forbi dem. 

Her om dagen måtte jeg gå rundt en hel reol på grunn av tilfellet over. De brydde seg ikke da jeg sa «unnskyld, kan jeg komme forbi?». Fikk et stygt blikk før de fortsatte å finne riktig potetmos. De fleste med barnevogn her jeg bor virker mer hensynsfulle enn de eldre, synes jeg. 

Hadde sagt fra litt krassere enn deg. Slike rasshøl kaster jeg ikke bort høflighet på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vogner kan trille fremover, bakover, og svinge. Det er ikke bare bare å ta et skritt til siden med vogn. Anbefaler prøve gå litt med vogn selv for å se hvordan det er. 

Anonymkode: 2f11f...f31

Da lar man være å ta opp hele fortauet med venninner, og unngår å gå i bredden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

de kommer gjerne flere på bussen, tar all plass på fortauet, blokkerer innganger på sentre, kafeer og bibliotek. De har livets rett, tror de selv i alle fall. Og prøv ikke å kommenter at de tar opp plass, for da hater du barn!!!

Hvor er det værste stedet du ser denne "mafiaen" og hvorfor bryr de seg kun om seg, sine og sitt? Eier de ikke sosiale antenner og det å tenke på andre, der de tar all plass som de tar.

Anonymkode: 28e64...92a

På fortauet hvis de faktisk vil ha meg ut i veibanen bare fordi de MÅ gå side om side. Og på bussen har jeg blitt bedt om å gå av så de kunne få plass til barnevogna. Så mafiaen eksisterer, men jeg er faktisk enig med en tidligere taler om at det har blitt mindre av dette. 

Anonymkode: 4455a...02c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne mafiaen pressa meg ut i grøfta på en gang- og sykkelvei en gang. 

Anonymkode: a53c7...39a

Fordi du lot dem gjøre det. Jeg hadde ikke flyttet meg. Risikerer ikke å tråkke i hundebæsj og klyser, bare fordi noen fitter tror de kan bruke hele stien fordi de har selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi du lot dem gjøre det. Jeg hadde ikke flyttet meg. Risikerer ikke å tråkke i hundebæsj og klyser, bare fordi noen fitter tror de kan bruke hele stien fordi de har selskap.

Herregud. 

Anonymkode: a53c7...39a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløst å møte på denne barnevogn mafiaen, ufordragelige småbarnsmødre som tror de eier hele verden og kan bare ture frem med vognene sine uten å ta hensyn til andre 😡

Anonymkode: 909f7...248

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 4 mnd gammel baby og drar på kafé med max én annen trillende mamma. Jeg synes det er fælt å føle at andre hater meg på bussen feks fordi jeg tar plass med vogna. Bussturen på 30-40 min er et angsthelvete pga jeg er livredd at babyen skal begynne å gråte 😅😅 

Har hørt andre mødre som tar med seg hele barselgruppa 4-6 stk på kafé. Det synes jeg rett og slett er en uting. Det sier seg selv at det blir MYE støy. Og folk er på kafé for å kose seg. 

I min barselgruppe treffes vi hjemme hos hverandre. Forstyrrer ingen andre, enkelt med mating og pupper ute, bleieskift på lett tilgjengelig bad, kan ha vogna stående utenfor huset, babyer på gulvet i babygym osv. Rart hvorfor noen på død og liv skal presse inn 4-5 babyer en formiddag på kafé….. 

Anonymkode: 32c3d...b11

• Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen som ikke har «livet rett», som det sto i HI så er det folk som ikke har tålmodighet og overbærenhet med gamle og babyer.

Anonymkode: 22fe7...ba6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

S, hva med å løfte blikket og prøve å se hvordan DU kan gjøre andres hverdag lettere, istedet for å være så enormt selvsentrert? Livet blir så mye bedre da!

Dette har du aldri opplevd. Ergo har ingen andre det heller?
DU er enormt selvsentrert når du automatisk antar at ts, og andre med tilsvarende holdning (ikke så slemt uttalt i hverdagen)  aldri har viket en tomme eller forsøkt å gjøre andres hverdag lettere. Livet blir så mye bedre for DEM, ja! Poenget er at vi andre ikke har noe valg dersom det kommer dominerende grupper med barnevogner. Følte i perioden det stod på som verst, at vi omtrent ble presset ut av sentrum der jeg bor.

Anonymkode: 67300...f8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Har selv en 4 mnd gammel baby og drar på kafé med max én annen trillende mamma. Jeg synes det er fælt å føle at andre hater meg på bussen feks fordi jeg tar plass med vogna. Bussturen på 30-40 min er et angsthelvete pga jeg er livredd at babyen skal begynne å gråte 😅😅 

Har hørt andre mødre som tar med seg hele barselgruppa 4-6 stk på kafé. Det synes jeg rett og slett er en uting. Det sier seg selv at det blir MYE støy. Og folk er på kafé for å kose seg. 

I min barselgruppe treffes vi hjemme hos hverandre. Forstyrrer ingen andre, enkelt med mating og pupper ute, bleieskift på lett tilgjengelig bad, kan ha vogna stående utenfor huset, babyer på gulvet i babygym osv. Rart hvorfor noen på død og liv skal presse inn 4-5 babyer en formiddag på kafé….. 

Anonymkode: 32c3d...b11

Takk for forståelsen :) Jeg hadde med glede viket plassen for deg fordi jeg tror du hadde spurt ydmykt og ikke oppført deg som en dronning alle måtte bøye seg for hele veien.

Anonymkode: 67300...f8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake så var det ikke uvanlig å møte 4-5 barnevogner mot en på fortauet. Det oppsto en vits om at man burde sende barnevognmafiaen i krig for de durer på som dampveivalser som ikke stopper ved hindringer.

Jeg var på en café for mange år tilbake, og det var stappet med folk der og kjempekos å sitte lenge. Så dukket det opp  en dag ørten barnevogner, de satt bare på et lite område, og sperret for alle andre så over noen få dager så forsvant alle de andre folkene og siden caféen tapte penger så satte de opp et skilt at barnevogner ikke var lov inne. Da kom alle de andre folkene tilbake igjen. 

Men nå vet jeg ikke hvordan det er da, har ikke vært så mye av det de senere år tror jeg? O_o

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...