AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Er det noen som vet om det er sånn at hvis en tiltrekkes extremt av duften til den andre så vil det automatisk være sånn at den andre tiltrekkes av duften til den første tilbake? Eller kan det være en-veis? Klarer ikke finne noe forskning på det og vet ikke helt hva jeg skal søke på. Det eneste jeg finner er at forskjell i genene til hverandre er noe som bidrar til at duftferomonene matcher men om det alltid er toveis match eller kan gå enveis lurer jeg på? Anonymkode: 6bccf...788 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Jeg har vært sammen med ei i 11 år og har aldri opplevd å synes hun lukter dårlig. Foretrekker faktisk at hun ikke har dusjet i løpet av dagen om vi skal ha sex på kvelden 🥰 Når det er sagt, har hun aldri klaget over mi kroppslukt heller. Så det kan være noe i dette. Anonymkode: aefa0...fe9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Klart at det bare kan gå en vei, men jeg skjønner hva du mener. Anonymkode: b169d...8db 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har vært sammen med ei i 11 år og har aldri opplevd å synes hun lukter dårlig. Foretrekker faktisk at hun ikke har dusjet i løpet av dagen om vi skal ha sex på kvelden 🥰 Når det er sagt, har hun aldri klaget over mi kroppslukt heller. Så det kan være noe i dette. Anonymkode: aefa0...fe9 Men er ikke slik «duft» det er snakk om her ubevisst? Altså lukt man ikke nødvendigvis kjenner. Anonymkode: 0b4e4...743 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 Det er facinerende at det er slik, og kan jo «forklare» litt sånn overraskende tiltrekning man kjenner til enkelte kanskje Anonymkode: 0b4e4...743
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men er ikke slik «duft» det er snakk om her ubevisst? Altså lukt man ikke nødvendigvis kjenner. Anonymkode: 0b4e4...743 Jo feromoner er en type lukt man egentlig ikke kjenner, men en kjemisk reaksjon fra subtil lukt på hvordan visse hormoner og DNA matcher med hverandre. Jeg tror man kun kjenner den duften om den passer til seg, for jeg har aldri opplevd å få en ubevisst lukt (svette og ekkel lukt er ikke feromoner men feromoner kommer fra oxytocin, kjærlighetshormonet) fra en mann å tenkt "nei dette passer ikke til meg", da har det bare vært en nøytral lukt som ikke har gjort noe for meg. Men så er det disse få som tydeligvis kroppen min tiltrekkes og som jeg kan få eimer av duften til og med flere dager etter vi møttes fordi noe henger igjen i klærne mine, håret eller kjemien i kroppen min og bare kjenne at shit han vil jeg ha! Er jo også gjort forskning på det at menn og kvinner uten å ha sett hverandre lukter på hverandre og finner "sin" match kun via lukt. Anonymkode: 6bccf...788 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Flere innspill? Syns dette er så fascinerende! Anonymkode: 6bccf...788
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Har det slik med min mann. Elsker lukten av han. Liker best at han ikke har parfyme på seg. Tror han tiltrekkes av min også. Ikke hørt noe annet. Da jeg datet husker jeg at dette faktisk var et problem. Jeg tror jeg er veldig var på lukter. Mange kjekke, flotte menn som røk fordi jeg ikke likte lukten av dem. Følte ikke de var kompatible med meg. Veldig rart Anonymkode: c8c0c...747
Druid Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det noen som vet om det er sånn at hvis en tiltrekkes extremt av duften til den andre så vil det automatisk være sånn at den andre tiltrekkes av duften til den første tilbake? Eller kan det være en-veis? Klarer ikke finne noe forskning på det og vet ikke helt hva jeg skal søke på. Det eneste jeg finner er at forskjell i genene til hverandre er noe som bidrar til at duftferomonene matcher men om det alltid er toveis match eller kan gå enveis lurer jeg på? Anonymkode: 6bccf...788 Mitt postulat er at det er en-veis men vil ha høy grad av samsvar. Vår genetiske motivasjon er ulik (Menn vil være motivert til å formere seg med så mange som mulig, kvinner vil formere seg med partnere som har høyes kvalitativ utfall. Så strengt tatt er det ikke noen verdi for kvinner å ha utskilling av feromoner, samtidig som vi vet de har det. Det er heller ingen motivasjon for menn å forholde seg til feromoner, og vi vet de gjør det) Det hadde vært interessant å dekodet feromoner : altså avdekket et mønster av signaler som forteller identiteten av tiltrekningen. Jeg tror det er altfor lite mekanisk forskning på dette hos mennesker. Dette kunne fortalt oss mye mer om mekanismen... og kunne gitt oss spennende og veldig umoralske parfymer.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 Veldig interessant tema! Min teori er at kvinner er mye mere var på en manns lukt, enn motsatt. Det er fordi det er vi som bestemmer, som oftest. Vi er mere var på at mannen skal være bra, inneha de og de kvalitetene, egenskapene og attributene. Fordi en graviditet er så stor risiko, så er vi mye mere picky enn menn. Tror jeg! Jeg elsket lukta av min eks. men ikke bare kroppslukta. Jeg likte også svettelukta og parfymene han brukte. Vi var en kjempegod match. Både mentalt og seksuelt. Han fortalte meg stadig vekk at jeg også luktet godt. Han kunne ta dype snus i nakken min og si "det lukter deg og det er så godt". Anonymkode: c3dac...975
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg er veldig var på lukt. Har også merket meg at det har vært en viktig faktor når jeg har blitt forelsket, så tror absolutt det er noe i slike teorier. Jeg elsker også lukta av barna mine, og også av min far. Han lukter trygt og godt, liksom, selv om jeg er voksen nå❤️ Anonymkode: 673cd...125
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Veldig interessant tema! Min teori er at kvinner er mye mere var på en manns lukt, enn motsatt. Det er fordi det er vi som bestemmer, som oftest. Vi er mere var på at mannen skal være bra, inneha de og de kvalitetene, egenskapene og attributene. Fordi en graviditet er så stor risiko, så er vi mye mere picky enn menn. Tror jeg! Dette tror jeg du har helt rett i. Det er instinktene som styrer her. Instinktene er etablert av evolusjon og hva som er riktig for menneskets utvikling. Jeg liker duften av dama, huden og håret, men tenker ikke at den er spesiell egentlig. Duften av kjønnet hennes derimot gjør meg gal av lyst. Nesten samme hva det lukter så lenge duften hører til der nede. Mannens drift er mindre nyansert, og vi er kanskje mer huleboer enn kvinnen. Anonymkode: e17fb...658
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Jeg kjøpte en feromon parfymen for flere år siden. Og når jeg har på meg parfymen, så får jeg alltid mer oppmerksomhet og folk flest er veldig hyggelig mot meg. Min mann kommenterer at jeg alltid lukter så godt og selvtilliten min er også bedre når jeg tar meg denne duften. Jeg har faktisk tatt på meg duften før jobb intervjuer og alltid fått jobbene (er konsulent, så bytter ofte jobb). Og duften gjør at jeg alltid er litt tryggere på meg selv. Jeg forteller ingen og kommer aldri til å fortelle noen om denne parfymen. Er liksom mitt eget hemmelig våpen Mannen liker også at jeg ikke alltid er nydusjet når vi har sex. Han liker at det lukter litt av meg Anonymkode: 2abf8...fb4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Kona og jeg har alltid snakket litt om dette. Hun mener (som meg og flere her) at noen bare oppleves å lukte helt "feil", at det er noe som ikke riktig matcher. Mens at vi to liker hverandres naturlige kroppslukt er helt klart. Ingen av oss bruker noe særlig av parfyme eller parfymerte produkter, så man blir bare enda mer obs på det. (Er litt mye allergi i familien.) Hvor mye av dette som handler om feromoner er kanskje mer usikkert. Jeg syns hun alltid lukter godt, selv når hun syns hun trenger en dusj. Og ja, liker at hun ikke er helt nydusjet før sex, fordi...kroppsduft! Og ja, hennes kjønnsduft gjør meg helt susete i hodet, er som en mild rus nærmest. Så den går virkelig rett i fletta på meg. Men det er det forsket på grunnene til, vet jeg... Men ellers, har ikke tenkt like mye på denne "matchen" i tidligere forhold, kanskje fordi det var damer som brukte mye mer parfyme, sminke osv. Men for all del, får overveldende assosiasjoner og sterke minner og kanskje blanke øyne om jeg kjenner duften av de parfymene igjen, selv etter 20+ år. Tror jeg er ganske sanselig som person, luktesansen er bare veldig med... Og noe er ganske sikkert nærmest underbevisst også. Anonymkode: 700af...662
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg kjøpte en feromon parfymen for flere år siden. Og når jeg har på meg parfymen, så får jeg alltid mer oppmerksomhet og folk flest er veldig hyggelig mot meg. Min mann kommenterer at jeg alltid lukter så godt og selvtilliten min er også bedre når jeg tar meg denne duften. Jeg har faktisk tatt på meg duften før jobb intervjuer og alltid fått jobbene (er konsulent, så bytter ofte jobb). Og duften gjør at jeg alltid er litt tryggere på meg selv. Jeg forteller ingen og kommer aldri til å fortelle noen om denne parfymen. Er liksom mitt eget hemmelig våpen Mannen liker også at jeg ikke alltid er nydusjet når vi har sex. Han liker at det lukter litt av meg Anonymkode: 2abf8...fb4 Hvilken feromon parfyme er det? 🙏 Anonymkode: 6bccf...788
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Jeg merker jeg tiltrekker meg veldig mange menn rett rundt eggløsning, tror det er pga feromoner. De som bruker hormonell prevensjon skiller ikke ut det samme, pga manglende eggløsning Anonymkode: e7856...e36
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 Kroppslukten vår påvirkes av mye rart, deriblant hormoner. Jeg leste for eksempel nylig noen referanser til studier som viser at single menn (eller, det vil si, desperate, single menn med mye testosteron 🤣) lukter mer enn det menn i etablerte forhold gjør. At man lukter litt forskjellig påvirkes nok både av disse berømte feromonene, hormoner, hygiene, stress (som igjen påvirker kjemien i kroppen vår), og hva vi spiser. Selv har jeg opplevd at min partners kroppslukt var tennende i starten, men etter hvert som årene gikk så likte jeg lukten hans dårligere og dårligere. Hva det skyldes vet jeg ikke. Alder? Hormonendringer? -Eller endringer i meg? Ikke godt å vite. Anonymkode: 2b76d...d01
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 Prevensjon gjør at man ikke lukter eller klarer å lukte feromoner. Anonymkode: fec22...136
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Interessant. Jeg er kjempeforelsket i en som røyker, selv om røyklukt i utgangspunktet er noe av det verste jeg vet. Til vanlig takler jeg det ikke, men jeg syns ikke han lukter vondt i det hele tatt. Jeg vet akkurat hvordan han lukter og kjenner på en lengsel hver gang jeg kjenner rester av lukten etter han. Når jeg tenker meg om, har jeg alltid syns at menn jeg har hatt følelser for lukter godt. Jeg trodde det bare var fordi man liker alt ved en mann man er forelsket i, jeg har ikke tenkt over at vi faktisk tiltrekkes av lukt. Anonymkode: fa1c4...fd4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #20 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 20.47): Jeg merker jeg tiltrekker meg veldig mange menn rett rundt eggløsning, tror det er pga feromoner. De som bruker hormonell prevensjon skiller ikke ut det samme, pga manglende eggløsning Anonymkode: e7856...e36 Husker jeg leste en artikkel om det for noen år siden om at kvinner rundt eggløsning gløder litt ekstra for å tiltrekke seg det motsatte kjønn for befruktning. Huden får mer glød, øynene blir klarere…, håret blir blankere og lukten blir sterkere bl.a. Egentlig ganske interessant og logisk. Og jeg syns faktisk jeg har merket det selv også noen ganger. Hilsen kvinne😁 Anonymkode: 5788c...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå