AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 For 10-15 nesten 20 år siden drev jeg med selvskading. Det er mest tynne risp som synes nå, men også tre tykke hvite arr. To på låret og ett på armen. De tykke arrene gjør at man ser de tynne rispearrene mye bedre også fordi de tykke arrene trekker fokus dit føler jeg. I alle år har jeg pakket meg inn i klær så ingen skal se arrene og flere jeg har vært intim med har kommentert dem.. Saken er at dette er ikke meg lenger. Nå er jeg godt voksen og vil ikke bli sett på som en gæren jente med trøblete bakgrunn og issues. Arrene hindrer meg fra å tørre å være intim, gå på stranden, bruke shorts og t skjorte osv. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget her men lurer på om å tatovere over er bedre eller værre? Syns ikke store tatoveringer er "meg" heller. Hva tenker dere når dere skal ha sex med noen for første gang og oppdager selvskadingsarr? Er det turnoff og får dere fordommer? Anonymkode: f75c8...d25 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Det er rødt flagg så jeg hadde avsluttet relasjonen ganske så snart det hadde kommet opp. Dette sier jeg fordi jeg også vet at de med en slik mental historie ikke er noe som de har vokst fra seg. Statistisk sett så vil det være større sannsynlighet for flere slike hysteriske episoder i fremtiden enn de som ikke har dette i journalen sin. I tillegg så nevner du at det hemmer deg ganske mye i hverdagen, være intim, gå på stranden, bruke short og gå i t-skjorte. Hvem ønsker vel å være sammen med hun som går i store gensere og bukser når det er 30 varmegrader, og som aldri vil være med på stranda. Eller som kun ønsker å være intime under dyna med lyset slukket. Litt på samme måte med de med spiseforstyrrelser etc. Sykdommen ligger å lurer i bakgrunnen konstant. Tror ikke det er god strategi å "lure mannen" til å bli glad i deg før du forteller det. Det finnes helt sikkert enkelte menn som takker ja til alt, så det er helt sikkert mulig for deg å få deg kjæreste også. Anonymkode: 17907...fe7 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Jeg håper dere har snakket sammen såpass før sex, at dere har vært innom fortiden din. ❤ Anonymkode: 0dfc0...586 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette sier jeg fordi jeg også vet at de med en slik mental historie ikke er noe som de har vokst fra seg. Statistisk sett så vil det være større sannsynlighet for flere slike hysteriske episoder i fremtiden enn de som ikke har dette i journalen sin. Anonymkode: 17907...fe7 Og hva er kildene dine på det? Utrolig spesielt å påstå! Anonymkode: f75c8...d25 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): For 10-15 nesten 20 år siden drev jeg med selvskading. Det er mest tynne risp som synes nå, men også tre tykke hvite arr. To på låret og ett på armen. De tykke arrene gjør at man ser de tynne rispearrene mye bedre også fordi de tykke arrene trekker fokus dit føler jeg. I alle år har jeg pakket meg inn i klær så ingen skal se arrene og flere jeg har vært intim med har kommentert dem.. Saken er at dette er ikke meg lenger. Nå er jeg godt voksen og vil ikke bli sett på som en gæren jente med trøblete bakgrunn og issues. Arrene hindrer meg fra å tørre å være intim, gå på stranden, bruke shorts og t skjorte osv. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget her men lurer på om å tatovere over er bedre eller værre? Syns ikke store tatoveringer er "meg" heller. Hva tenker dere når dere skal ha sex med noen for første gang og oppdager selvskadingsarr? Er det turnoff og får dere fordommer? Anonymkode: f75c8...d25 Jeg husker jeg var på en date med en ung dame hvor jeg oppdaget flere hvite arr på armen. Det er en del år siden. Hun var 18. Det første jeg tenkte var at det var trist at en så pen jente ødela seg selv på den måten, og slet psykisk. I og med at de er såpass synlige og at de vil se og kommentere tenker jeg det bedre er å være ærlig. Forklar at dette var fra en periode i livet ditt hvor ting var vanskelig, og at du ikke har gjort noe lignende siden. De er tross alt en del av livet ditt og din historie. Alternativet er at han tenker på det og skaper sine egne historier. Anonymkode: 8f00b...da1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper dere har snakket sammen såpass før sex, at dere har vært innom fortiden din. ❤ Anonymkode: 0dfc0...586 Fortid er fortid og det er virkelig ikke vanlig å snakke om hele livet sitt i revy fra tyve år tilbake. Selvskading med kutting er noe over tyve prosent av gjennomsnittsbefolkningen med gutter og jenter jevnt har gjort når de var under 18 år, enda høyere andel blandt jenter og man gjør mye rart i den alderen som ikke er relevant for voksenlivet. Det er en ikke-sak Anonymkode: f75c8...d25 1 1
Myrmica Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 Jeg håper du tør å vise dem frem for ham, og være deg selv på en avslappet måte, uten at du føler at du trenger å skjule arrene ❤️ Og så håper jeg daten din er moden nok til å ta deg som du er nå, og ikke dømme deg for noe som skjedde for lenge siden. Jeg tenker at det er bedre at han får vite om det nå/tidlig i forholdet, før dere kommer til sex og intimitet. Da blir sex bare en fin ting, og ikke noe du gruer deg til fordi du er redd for å vise frem arrene, og nervøs for hvordan han vil reagere. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 Myrmica skrev (3 minutter siden): Jeg håper du tør å vise dem frem for ham, og være deg selv på en avslappet måte, uten at du føler at du trenger å skjule arrene ❤️ Og så håper jeg daten din er moden nok til å ta deg som du er nå, og ikke dømme deg for noe som skjedde for lenge siden. Jeg tenker at det er bedre at han får vite om det nå/tidlig i forholdet, før dere kommer til sex og intimitet. Da blir sex bare en fin ting, og ikke noe du gruer deg til fordi du er redd for å vise frem arrene, og nervøs for hvordan han vil reagere. Tenker du at man skal informere datene sine om føflekker,fødselsmerker, operasjonsarr,cellulitter osv som man er usikker på også? Jeg syns det høres helt unødvendig ut å informere om dette og det var ikke det jeg spurte om i tråden. Nå lager dere en stor sak av ingenting. Jeg nyter sex og er glad i kroppen min men andres fordommer er hva som gjør meg usikker! Anonymkode: f75c8...d25 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 Mange som går igjennom vonde tider i livet har ikke arr. For arrene er usynlige på innsiden. De taklet smerten på en annen måte, men det betyr ikke at de heller ikke har gjort destruktive ting. F.eks håndtert smerten med en spiseforstyrrelse, alkoholmisbruk, levd et utsvevende sexliv eller andre ting. Dette synes ikke. ...og hvor mange mennesker går igjennom livet og gjør bare perfekte ting og alltid har det bra? Har ikke de fleste, med unntak av noen priveligerte folk, måtte håndtere smerte i en eller annen form? Noen mer enn andre? Hvorfor skal man dømme? Men selvskading synes. Det er det vonde med det. Arrene vises for alltid selv om man har vokst og blitt en helt annen person enn den man var. Jeg selvskadet fordi jeg var i et forhold som ung, med en mann som var veldig slem. Etter at jeg kom meg unna har jeg ikke selvskadet igjen på 10 år. Etter å ha lest denne tråden kommer jeg nok ikke til å fortelle min date om mine arr før det har gått en stund. Jeg må se ann hva slags type han er. Er han en som kan forstå eller er han en som vil dømme? Jeg vil han skal bli kjent med den jeg er nå og ikke bare anta ting utifra en skygge fra min fortid. En jeg ikke lengre er. Min eks var en veldig snill mann. Allikevel hadde han fordommer mot dem som selvskadet. Fordi han mente det ble gjort av oppmerksommhetsyke kvinner. Men da jeg viste han mine arr, så ble han satt ut. Han hadde kanskje ikke tenkt at en som meg hadde gjort noe sånt. Og da ble han mer villig til å forstå, og endre mening. Sikkert fordi han var blitt glad i meg. Etter noen samtaler sammen ble arrene et ikke-tema. Som om arrene aldri fantes. Det gikk aldri utover sexlivet vårt. Men det har nok litt å gjøre med min innstilling til dem også. Jeg skjuler dem sjeldent, fordi det er så mye pes. For meg betyr de ingenting lengre. Om han er den rette for deg så vil han ikke dømme. Om han dømmer, så er han ikke noen du skal være sammen med. Anonymkode: 6e1f9...d09 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange som går igjennom vonde tider i livet har ikke arr. For arrene er usynlige på innsiden. De taklet smerten på en annen måte, men det betyr ikke at de heller ikke har gjort destruktive ting. F.eks håndtert smerten med en spiseforstyrrelse, alkoholmisbruk, levd et utsvevende sexliv eller andre ting. Dette synes ikke. ...og hvor mange mennesker går igjennom livet og gjør bare perfekte ting og alltid har det bra? Har ikke de fleste, med unntak av noen priveligerte folk, måtte håndtere smerte i en eller annen form? Noen mer enn andre? Hvorfor skal man dømme? Men selvskading synes. Det er det vonde med det. Arrene vises for alltid selv om man har vokst og blitt en helt annen person enn den man var. Jeg selvskadet fordi jeg var i et forhold som ung, med en mann som var veldig slem. Etter at jeg kom meg unna har jeg ikke selvskadet igjen på 10 år. Etter å ha lest denne tråden kommer jeg nok ikke til å fortelle min date om mine arr før det har gått en stund. Jeg må se ann hva slags type han er. Er han en som kan forstå eller er han en som vil dømme? Jeg vil han skal bli kjent med den jeg er nå og ikke bare anta ting utifra en skygge fra min fortid. En jeg ikke lengre er. Min eks var en veldig snill mann. Allikevel hadde han fordommer mot dem som selvskadet. Fordi han mente det ble gjort av oppmerksommhetsyke kvinner. Men da jeg viste han mine arr, så ble han satt ut. Han hadde kanskje ikke tenkt at en som meg hadde gjort noe sånt. Og da ble han mer villig til å forstå, og endre mening. Sikkert fordi han var blitt glad i meg. Etter noen samtaler sammen ble arrene et ikke-tema. Som om arrene aldri fantes. Det gikk aldri utover sexlivet vårt. Men det har nok litt å gjøre med min innstilling til dem også. Jeg skjuler dem sjeldent, fordi det er så mye pes. For meg betyr de ingenting lengre. Om han er den rette for deg så vil han ikke dømme. Om han dømmer, så er han ikke noen du skal være sammen med. Anonymkode: 6e1f9...d09 Ja du har så rett så rett. En av tre sliter psykisk gjennom livet og det er maaaange måter å selvskade på! Spiseforstyrrelser, slåssing, kriminalitet, rus, sex, trening... Må skyte inn det at de av mine tidligere sexpartnere som har kommentert det har aldri vært slemme men de har vist mye sympati og syntes synd på meg og det er sånn jeg ikke vil bli møtt. Den perioden av livet er over og det er ikke synd på meg! Jeg var heller ikke oppmerksomhetssyk eller ustabil som noen tenker om selvskadere men det var bare min måte å takle følelser jeg ikke lærte av foreldrene mine hvordan jeg skulle takle siden de ikke var veldig pratsomme med meg. Siden jeg er godt voksen nå er det ikke like gøy lenger å bli sett på som en crazy dame noe som gutta syns var spennende i tyveårene. Nå nær 40 vil jeg bare bli sett på som den helt vanlige dama jeg er Anonymkode: f75c8...d25 2
Jr.Garcon Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): For 10-15 nesten 20 år siden drev jeg med selvskading. Det er mest tynne risp som synes nå, men også tre tykke hvite arr. To på låret og ett på armen. De tykke arrene gjør at man ser de tynne rispearrene mye bedre også fordi de tykke arrene trekker fokus dit føler jeg. I alle år har jeg pakket meg inn i klær så ingen skal se arrene og flere jeg har vært intim med har kommentert dem.. Saken er at dette er ikke meg lenger. Nå er jeg godt voksen og vil ikke bli sett på som en gæren jente med trøblete bakgrunn og issues. Arrene hindrer meg fra å tørre å være intim, gå på stranden, bruke shorts og t skjorte osv. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget her men lurer på om å tatovere over er bedre eller værre? Syns ikke store tatoveringer er "meg" heller. Hva tenker dere når dere skal ha sex med noen for første gang og oppdager selvskadingsarr? Er det turnoff og får dere fordommer? Anonymkode: f75c8...d25 Jeg hadde foretrukket å få den uthevede infoen - kanskje kombinert med 2 linjer om hva som plaget deg/utløste selvskadingen, før man hadde sex. Av den enkle grunnen at hvis de arrene kom helt overraskende på så hadde jeg lurt langt mer, enn om jeg hadde fått en enkel beskjed om det i forkant. Hadde selvfølgelig ikke tenkt noe negativt om deg av den grunn - heller satt pris på at du delte det og vært glad for din del at det var et tilbakelagt kapittel. Mulig det bare er meg, men det blir også helt feil for meg å være close nok til en person at man skal ha sex, men ikke close nok til at man vil dele det at man for 15 år siden drev med selvskading. Det definerer deg ikke når du tar kontrollen over det og informerer at det ligger 15 år tilbake i tid, men i den grad temaet ikke adresseres så åpner jo det opp for spekulasjoner og at den andre lettere ser deg i det lyset. Tatoveringer over arrene hadde jeg ikke tatt - hvis du ikke uansett ønsker deg tatoveringer. Endret 21. september 2022 av Jr.Garcon 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): For 10-15 nesten 20 år siden drev jeg med selvskading. Det er mest tynne risp som synes nå, men også tre tykke hvite arr. To på låret og ett på armen. De tykke arrene gjør at man ser de tynne rispearrene mye bedre også fordi de tykke arrene trekker fokus dit føler jeg. I alle år har jeg pakket meg inn i klær så ingen skal se arrene og flere jeg har vært intim med har kommentert dem.. Saken er at dette er ikke meg lenger. Nå er jeg godt voksen og vil ikke bli sett på som en gæren jente med trøblete bakgrunn og issues. Arrene hindrer meg fra å tørre å være intim, gå på stranden, bruke shorts og t skjorte osv. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget her men lurer på om å tatovere over er bedre eller værre? Syns ikke store tatoveringer er "meg" heller. Hva tenker dere når dere skal ha sex med noen for første gang og oppdager selvskadingsarr? Er det turnoff og får dere fordommer? Anonymkode: f75c8...d25 Si du ble stygt angrepet av en hund😅 Anonymkode: b6137...396
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 Jeg har også dette, men har aldri informert noen om det og har ikke opplevd at mange har spurt. Har ikke tenkt over at det er noe jeg skal være flau over eller menn skal dømme meg for. Om de gjør det, er det de som er dårlige mennesker som jeg ikke vil være sammen med uansett. Anonymkode: 914d4...91c 1 1
Embla Othea Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Ikke sjul arrene. En ordentlig mann kommer til å bli glad i deg for det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tenker du at man skal informere datene sine om føflekker,fødselsmerker, operasjonsarr,cellulitter osv som man er usikker på også? Jeg syns det høres helt unødvendig ut å informere om dette og det var ikke det jeg spurte om i tråden. Nå lager dere en stor sak av ingenting. Jeg nyter sex og er glad i kroppen min men andres fordommer er hva som gjør meg usikker! Anonymkode: f75c8...d25 Litt av en sammenligning. Når ble føflekker, strekkmerker osv tegn på selvskading? Anonymkode: 388e9...f1d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 20 år gamle arr ser man jo er helt fadet, det ville jeg neppe spurt om. Anonymkode: 04587...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Jr.Garcon skrev (18 timer siden): Jeg hadde foretrukket å få den uthevede infoen - kanskje kombinert med 2 linjer om hva som plaget deg/utløste selvskadingen, før man hadde sex. Av den enkle grunnen at hvis de arrene kom helt overraskende på så hadde jeg lurt langt mer, enn om jeg hadde fått en enkel beskjed om det i forkant. Hadde selvfølgelig ikke tenkt noe negativt om deg av den grunn - heller satt pris på at du delte det og vært glad for din del at det var et tilbakelagt kapittel. Mulig det bare er meg, men det blir også helt feil for meg å være close nok til en person at man skal ha sex, men ikke close nok til at man vil dele det at man for 15 år siden drev med selvskading. Det definerer deg ikke når du tar kontrollen over det og informerer at det ligger 15 år tilbake i tid, men i den grad temaet ikke adresseres så åpner jo det opp for spekulasjoner og at den andre lettere ser deg i det lyset. Tatoveringer over arrene hadde jeg ikke tatt - hvis du ikke uansett ønsker deg tatoveringer. Godt innlegg! Jeg tenker også at dersom relasjonen er "liv laga" bør det være rom for å ta en rolig samtale om arrene og evt det som ligger bak (om kanskje ikke på første daten). En kar som er verdt å satse på vil ikke automatisk forkaste noen pga noen arr. Anonymkode: 4356d...dde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå