Gå til innhold

Barnebidrag som endrer seg over natten når barnet blir 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ble gravid etter et ONS. Han er en mann med stor inntekt og formue. Han var ikke int i å ha noe med barnet å gjøre. Vi fikk til en privat avtale der jeg fikk en STOR sum hver måned, slik at han slapp å ha noe med barnet å gjøre (barnet vet hvem biologisk far er, men har aldri møtt ham). Avtalen var at summen skulle følge konsumindeksen, slik at vi ikke skulle trenge å kommunisere med hverandre igjen. Dette har gått veldig fint i alle år, vi har ikke hatt kontakt siden barnet var rundt året. Det har bare kommet barnebidrag inn hver måned.

Årene gikk, jeg fikk ny mann og to barn. Vi har jobbet begge to, og sammen med barnebidraget, så har vi hatt en økonomisk frihet som få er forunt

Nå er barnet straks 18 år. Plutselig kom det et brev i posten fra barnefars advokat. Han skriver at barnet skal få barnebidrag sålenge han er under videregående skole utdanning, etter det er det slutt. Summen blir også en helt annen nå, den skal NAV fastsette. Far skal fortsatt ikke ha noe med barnet å gjøre. 

Hva kan jeg gjøre i en slik situasjon? Kan summen endre seg fra VELDIG høy, til mer «normal» over natten? Er det også slik at den går da direkte til barnets konto (som da vil i teorien være voksen)? 

Hvem kan evt svare på dette? NAV? Advokat?

Anonymkode: 4453a...4f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han står jo fritt til å velge å betale bidraget som NAV fastsetter, du kan ikke kreve mer av ham enn det. 

Anonymkode: 5ec55...742

Vil NAV se på hva han har betalt til nå? Har det noen innvirkning på beløpet som blir fastsatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil NAV se på hva han har betalt til nå? Har det noen innvirkning på beløpet som blir fastsatt?

Nei. De regner ut fra samværsgrad og begges inntekt mm. Du kan gå og sjekke selv på navs bidragskalkulator.

• Liker 9
Skrevet

Haha, du tenkte at bidraget fortsatt skulle gagne deg og din nye familie? I all verden, alltid ryddig når NAV fastsetter beløper og så regner jeg jo med at det nå blir utbetalt til "barnet" nå og ikke deg.

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. De regner ut fra samværsgrad og begges inntekt mm. Du kan gå og sjekke selv på navs bidragskalkulator.

Men, der var det ikke plass til noen formue? Bare inntekt? Han har en enorm formue som er registrert på skattelisten. Er det ikke rart at den ikke skal noteres under utregningen?

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Haha, du tenkte at bidraget fortsatt skulle gagne deg og din nye familie? I all verden, alltid ryddig når NAV fastsetter beløper og så regner jeg jo med at det nå blir utbetalt til "barnet" nå og ikke deg.

Han har ikke hatt noe med barnet å gjøre. Min mann har fungert som pappa i maange år. Det er klart barnebidraget har gått inn i familien AS. 

Skrevet

Hadde du tenkt at han skulle betale bidrag til barnet gikk av med pensjon?

Anonymkode: 4899c...e34

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Du kan da ikke i fullt alvor bli overrasket over at ting endrer seg når barnet ikke lenger er mindreårig? Det tok meg for øvrig to sekunder å finne dette.

Endret av Daria
  • Liker 17
Skrevet

Du kan jo se på deg selv om ekstremt heldig. Det er jo ikke meningen at barnets far skal fø på hele den nye familien din. Dette har jo egentlig vært barnets penger.

Du kan ikke gjøre noe med dette. Ja, pengene skal inn på barnets konto og er barnets penger. 

• Liker 20
Skrevet

Han har ikke hatt noe med barnet å gjøre. Min mann har fungert som pappa i maange år. Det er klart barnebidraget har gått inn i familien AS. 

Ja, du det skjønte jeg, men nå er det slutt og du vil prøve å finne en måte å få mer på nå når barnefaren har satt ned foten. Skjønner greia, håper barnet har noen oppsparte midler i det minste når dere tydeligvis har fått inn så mye at dere har sittet godt i det takket være barnebidraget.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har jobbet begge to, og sammen med barnebidraget, så har vi hatt en økonomisk frihet som få er forunt

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men, der var det ikke plass til noen formue? Bare inntekt? Han har en enorm formue som er registrert på skattelisten. Er det ikke rart at den ikke skal noteres under utregningen?

Formue har ingen innvirkning på utregning av bidraget. 

Anonymkode: 3c3da...c8d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Når barnet fyller 18 skal bidraget inn pp barnets konto. Summen regnes ut utifra din og hans inntekt samt samværsprosent, formue har ingen innvirkning, ei heller tidligere bidragssum. 

Skrevet

Det høres ut som om du har nok penger fra før av.

Anonymkode: 90c54...659

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei

Jeg ble gravid etter et ONS. Han er en mann med stor inntekt og formue. Han var ikke int i å ha noe med barnet å gjøre. Vi fikk til en privat avtale der jeg fikk en STOR sum hver måned, slik at han slapp å ha noe med barnet å gjøre (barnet vet hvem biologisk far er, men har aldri møtt ham). Avtalen var at summen skulle følge konsumindeksen, slik at vi ikke skulle trenge å kommunisere med hverandre igjen. Dette har gått veldig fint i alle år, vi har ikke hatt kontakt siden barnet var rundt året. Det har bare kommet barnebidrag inn hver måned.

Årene gikk, jeg fikk ny mann og to barn. Vi har jobbet begge to, og sammen med barnebidraget, så har vi hatt en økonomisk frihet som få er forunt

Nå er barnet straks 18 år. Plutselig kom det et brev i posten fra barnefars advokat. Han skriver at barnet skal få barnebidrag sålenge han er under videregående skole utdanning, etter det er det slutt. Summen blir også en helt annen nå, den skal NAV fastsette. Far skal fortsatt ikke ha noe med barnet å gjøre. 

Hva kan jeg gjøre i en slik situasjon? Kan summen endre seg fra VELDIG høy, til mer «normal» over natten? Er det også slik at den går da direkte til barnets konto (som da vil i teorien være voksen)? 

Hvem kan evt svare på dette? NAV? Advokat?

Far har gitt deg en betydelig sum på eget initiativ, nå vil han heller fastsette via NAV. Så ja, bidraget blir nok mye mindre. Men du må vel ikke ha barnebidrag for å klare å overleve?  Har du også brukt opp alt barnefar har gitt deg i 18 år? Håper da for gudsskyld du har spart opp en vesentlig sum til barnet. 

Anonymkode: 7102e...b24

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du seriøs nå? Du har fått en så stor sum i måneden, som hovedsakelig skal gå til BARNET hans, men dette har du shippa inn i hele familieøkonomien? Det høres veldig egoistisk ut av deg. 

Anonymkode: 7102e...b24

• Liker 19
Skrevet

Ts her

Hvordan vi ordner vår økonomi, er i grunn en privatsak. 

Jeg synes bare det høres så rart ut at formue ikke har noen ting å si for utregning av barnebidrag. Det er også rart at summen kan endres, slik at det nå kun overføres i underkant av 10% av det som har blitt overført til nå (når jeg la inn tall på nav sin utregning, der det ikke ble tatt hensyn til formuen)  

Men, det er helt greit at pengene går direkte inn på barnets konto fremover, ville bare vite for sikkert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her

Hvordan vi ordner vår økonomi, er i grunn en privatsak. 

Jeg synes bare det høres så rart ut at formue ikke har noen ting å si for utregning av barnebidrag. Det er også rart at summen kan endres, slik at det nå kun overføres i underkant av 10% av det som har blitt overført til nå (når jeg la inn tall på nav sin utregning, der det ikke ble tatt hensyn til formuen)  

Men, det er helt greit at pengene går direkte inn på barnets konto fremover, ville bare vite for sikkert. 

Eh, nei. Det er faktisk ikke det. Du skriver jo på kvinneguiden at du har svindlet barnet ditt! 

Barnebidrag er ikke en inntektskilde for bidragsmottaker. Det er et supplement og skal brukes til kostnader knyttet til barnet. Du har mottatt penger på vegne av barnet ditt, så pengene du har fått skulle ikke gått inn i Familien AS. De skulle dekket kostnader for barnet. Det er heller ikke meningen at den ene av foreldrene skal dekke alle kostnadene. Dere skulle spleiset på dette. Da det å forsørge barnet er et felles ansvar. 

Anonymkode: 8d9e8...391

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Eh, nei. Det er faktisk ikke det. Du skriver jo på kvinneguiden at du har svindlet barnet ditt! 

Barnebidrag er ikke en inntektskilde for bidragsmottaker. Det er et supplement og skal brukes til kostnader knyttet til barnet. Du har mottatt penger på vegne av barnet ditt, så pengene du har fått skulle ikke gått inn i Familien AS. De skulle dekket kostnader for barnet. Det er heller ikke meningen at den ene av foreldrene skal dekke alle kostnadene. Dere skulle spleiset på dette. Da det å forsørge barnet er et felles ansvar. 

Anonymkode: 8d9e8...391

Jeg sa til far at vi kunne ha 50-50 etterhvert, det var helt uaktuelt for ham. At han kjøpte seg ut av ansvaret, får stå for hans regning. 

Hadde barnebidraget kun gått til dette barnet, hadde det skapt så store forskjeller mellom mine barn, at det aldri var et alternativ å spare kun til barnet selv. 

Vi har allerede snakket med barnet at den dagen han arver sin far, så skal dette deles likt mellom barna. Dette er han inneforstått med. Så skal arven etter min mann deles på 3 når den tid kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...