AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 sagt fra at jeg ikke trenger betaling uansett, da jeg har fast jobb og tjener bra, han tjener greit og hadde hatt råd til og gi bidrag,men det er ikke viktig for meg. Men gutta mine på 12 ( 13 i desember ) og 15 vil ikke til far mer, da de liker og henge med venner, og de spiller idrett som faren ikke gidder og gjøre de på mer,da han bor 3 timer unna, forstår den, så derfor guttene at det er bedre at de kun er hos far i helgene, de helgene det ikke er cup og kamper, det er ikke hver uke , og anhver jul og nyttår og påske, og hver høstferie og vinter ferie. Guttene har prøvd og nevnt dette til far,men han reagerer med sinne og at jeg bare er ute etter pengene hans, jeg har ny samboer og vi har en datter sammen som snart er 3 år,mens pappan er singel og alenefar til en gutt på snart 8år. Jeg og far har vert skilt siden minsten var nesten 1 år. får han ikke med på fvk ,prøvd det flere ganger. Er det noe annet jeg kan gjøre da? Anonymkode: dc22d...059
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 ser det blir litt feil i overskriften, tenker og gå ned på samvær,men pappan nekter fordi han er redd han må betalte bidrag Anonymkode: dc22d...059
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Barna bestemmer selv når de har fylt 12 så du kam bare informere far og bestille tid på familievernkontoret for samværsavtale om de ønsker noe samvær. Dette bestemmer ikke han, rett og slett. Anonymkode: dcf3b...d10 13
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Hvis du skal krever bidrag så må dere endre samværsavtalen. Så lenge dere ikke endrer denne trenger han ikke bekymre seg for å betale mer. Men dere kan endre samværet i praksis. Det er sånn vi har gjort det her. Han var veldig imot mindre samvær men barnet ønsket det. For meg er det viktigste barnets behov så jeg klarer meg på «feil» sum. Anonymkode: 59b8e...321 5
Gjest Chroma Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barna bestemmer selv når de har fylt 12 så du kam bare informere far og bestille tid på familievernkontoret for samværsavtale om de ønsker noe samvær. Dette bestemmer ikke han, rett og slett. Anonymkode: dcf3b...d10 De bestemmer ikke selv, de har rett til å bli hørt. Stor forskjell.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): sagt fra at jeg ikke trenger betaling uansett, da jeg har fast jobb og tjener bra, han tjener greit og hadde hatt råd til og gi bidrag,men det er ikke viktig for meg. Men gutta mine på 12 ( 13 i desember ) og 15 vil ikke til far mer, da de liker og henge med venner, og de spiller idrett som faren ikke gidder og gjøre de på mer,da han bor 3 timer unna, forstår den, så derfor guttene at det er bedre at de kun er hos far i helgene, de helgene det ikke er cup og kamper, det er ikke hver uke , og anhver jul og nyttår og påske, og hver høstferie og vinter ferie. Guttene har prøvd og nevnt dette til far,men han reagerer med sinne og at jeg bare er ute etter pengene hans, jeg har ny samboer og vi har en datter sammen som snart er 3 år,mens pappan er singel og alenefar til en gutt på snart 8år. Jeg og far har vert skilt siden minsten var nesten 1 år. får han ikke med på fvk ,prøvd det flere ganger. Er det noe annet jeg kan gjøre da? Anonymkode: dc22d...059 Barn over 12 år skal ha mest å si ift samvær, når så store "barn" ikke vil til den ene forelderen og grunnlaget er akseptabelt - så skal dem selvfølgelig få slippe. Jeg forstår godt at de ikke vil dra så langt, og hvis det er så kjipt hos far i tillegg. Far har hatt hele barndommen deres, på seg - til å engasjere seg, men det gidder han jo ikke. Ungdommene dine skal ikke trenge å reise til faren sin, og ingen kan tvinge dem heller. Dette handler om hva de vil og hva de trives med. Ring til FVK og fortell dem hvordan ståa er, si at du ikke kommer til å sende dem til far, for du kan ikke tvinge dem - og spør hva du må gjøre heretter. Anonymkode: 97b26...1fd 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 Chroma skrev (3 minutter siden): De bestemmer ikke selv, de har rett til å bli hørt. Stor forskjell. Ja, og når grunnlaget er slik som dette - så tvinger man selvsagt ikke så store barn/ungdommer til å reise så langt for å tilbringe tid med en uengasjert far. Hvor de ikke har venner eller aktiviteter. Anonymkode: 97b26...1fd 4
Gjest Chroma Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, og når grunnlaget er slik som dette - så tvinger man selvsagt ikke så store barn/ungdommer til å reise så langt for å tilbringe tid med en uengasjert far. Hvor de ikke har venner eller aktiviteter. Anonymkode: 97b26...1fd Jeg er helt enig i det.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 Dette må vel være tulletråd. Man får vel ikke til 50/50 deling om far bor 3 timer unna.... Anonymkode: 383d0...0a2 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 Unga kan skrive egenerklæring på hvilket samvær de faktisk har. Den legger du som dokumentasjon når du ber nav fastsette bidrag. Anonymkode: b278f...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må vel være tulletråd. Man får vel ikke til 50/50 deling om far bor 3 timer unna.... Anonymkode: 383d0...0a2 nei ikke tulletråd, pappan kjører de på skolen også lillebror Anonymkode: dc22d...059
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): nei ikke tulletråd, pappan kjører de på skolen også lillebror Anonymkode: dc22d...059 Hvitvin får han dagen til å gå opp da? 6 timer tur retur. Leverer han ungene og er der du bor hele dagen da eller?han sparer isåfall mer på å betale mer barnebidrag. Enn all kjøringen koster han Anonymkode: 383d0...0a2 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. september 2022 #13 Skrevet 21. september 2022 Hvor mye man skal betale i barnebidrag er i utgangspunktet noe foreldrene blir enige om seg i mellom. Mange velger å få det fastsatt av NAV, men det er ikke pålagt. Hvis foreldrene er enige om at samværsforelder ikke skal betale bidrag, så er det ingen etater som kan pålegge det. Når barna er over 12 år skal deres mening vektlegges sterkt. Det vil i praksis si at de ikke kan tvinges til en samværsordning de ikke vil ha, så lenge begge foreldrene er normalt gode foreldre.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #14 Skrevet 21. september 2022 tusen takk for alle svar Nei jeg trenger ikke barnebidrag, begge sparer uansett til barna. Må man igjennom familievernskontoret?, far vil ikke dit Anonymkode: dc22d...059
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #15 Skrevet 21. september 2022 Hva er problemet? Hvis du ikke krever noe mer penger av ham, trenger dere ikke gjøre noenting. Anonymkode: e9f26...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #16 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er problemet? Hvis du ikke krever noe mer penger av ham, trenger dere ikke gjøre noenting. Anonymkode: e9f26...ab7 Ok. så jeg kan bare si at samværet blir sånn fremover? Anonymkode: dc22d...059 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #17 Skrevet 21. september 2022 Hvordan er det mulig å ha 50/50 når han bor 3 timer unna ? må vekke ungene midt på natta for å kjøre de til skolen da . Og han kan jo ikke jobbe med all den kjøringen i løpet av dagen. Anonymkode: 61c8c...4f6 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #18 Skrevet 21. september 2022 Så si at du ikke kommer til å kreve mer barnebidrag Anonymkode: 65380...a4d 1
Juniper Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 (endret) Du må få dokumentert reelt samvær og ta det derfra. Jeg synes ikle du skal la han slippe unna forsørgelsen av egne barn. Spar pengene om du ikke trenger de selv! Det er også rimelig relevant at han bor så langt unna. Det er klart en urimelig belastning på ungene med den reiseveien! Endret 22. september 2022 av Juniper 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): sagt fra at jeg ikke trenger betaling uansett, da jeg har fast jobb og tjener bra, han tjener greit og hadde hatt råd til og gi bidrag,men det er ikke viktig for meg. Men gutta mine på 12 ( 13 i desember ) og 15 vil ikke til far mer, da de liker og henge med venner, og de spiller idrett som faren ikke gidder og gjøre de på mer,da han bor 3 timer unna, forstår den, så derfor guttene at det er bedre at de kun er hos far i helgene, de helgene det ikke er cup og kamper, det er ikke hver uke , og anhver jul og nyttår og påske, og hver høstferie og vinter ferie. Guttene har prøvd og nevnt dette til far,men han reagerer med sinne og at jeg bare er ute etter pengene hans, jeg har ny samboer og vi har en datter sammen som snart er 3 år,mens pappan er singel og alenefar til en gutt på snart 8år. Jeg og far har vert skilt siden minsten var nesten 1 år. får han ikke med på fvk ,prøvd det flere ganger. Er det noe annet jeg kan gjøre da? Anonymkode: dc22d...059 Om du ikke skal kreve bidrag så har det ikke noe å si hva fordelingen står på? Regn ut faktiske overnattinger per år så blir det fort mye på far likevel. Jeg har en slik avtale selv. Annen hver helg som er fredag til mandag, 5 netter ved jul/nyttår, hver vinter og høstferie + 5 uker på sommeren. Det utgjør 40% samvær dett på hele året. Anonymkode: e5cb6...c53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå