Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tjener psykologer i spesialisthelsetjenesten? 

Erfaringer, anyone? 

Anonymkode: ebcb5...ad4

Skrevet

Alt fra fra 660.000 til 1.000 000

sprøs jo om du er spesialist eller ei. Om du er psykolog kat A, B eller C (altså hvor langt i spesialiseringa du har kommet). Hvor i landet du jobber (by, distrikt?). Hvor stort manko det er på psykologer og hvor mye foretaket er villig til å «gi» for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Er 660.000 i distriktet bra, da? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er 660.000 i distriktet bra, da? 

Spørs jo hvilket distrikt/landsdel du tenker på… 

660.000 gir jo en relativt romslig økonomi med mindre du har gjeld over øra. Det gir perspektiver for at du kan utvikle deg og tjene mer. Er du psykolog kat. B/C så er ikke 660.000 «bra» lønn. Men er du nyutdanna så er det grei lønn, iallfall god statslønn. Men det er viktig å våre bevisst på hvor mye andre tjener og veie opp mot det, spesielt dersom man har en attraktiv kompetanse som man bruker på arbeidsplassen. 

men vær obs på at jeg skriver utifra egen erfaring. 

Skrevet

Lønn varierer mye fra helseforetak til helseforetak. I 2020 hadde ahus laveste startlønn på 521.000 og helse Finnmark høyest med 586.000. 2020-tallene for psykolog b var fra 529-639 og for psykolog c 565-662. Noen helseforetak har ikke disse trinnene, men de fleste har dette i en eller annen form. Dagens lønn ligger 7-10% over dette etter de to forrige lønnsoppgjørene. 

Kommunen har helt andre rammer og lønnen må sees i sammenheng med om spesialisering og veiledning dekkes samt ansvarsområdet. Mange kommuner lønner psykologer bedre enn sykehusene, men har noen ganger dårligere vilkår på andre ting, og ikke alltid like mange goder for spesialister. Jeg gikk ned nesten 100.000 da jeg byttet fra kommune til sykehus, men tjener mye mer nå som jeg er spesialist på sykehus. 

Anonymkode: 63475...5b1

• Liker 3
Skrevet

Som nyutdannet i spesialisthelsetjenesten i dag begynner man gjerne på rundt 560-580 med årets lønnsøkning, men dette spørs litt hvor i landet du jobber. Øker betraktelig som spesialist, men ofte lite økning før du har blitt spesialist (minst fem år i jobb som psykolog). 

Anonymkode: c2c51...a6d

Skrevet

Tror de tjener sykt mye hvertfall. Jeg går to ganger i uka og har gjort det i fem år så det er bare å begynne å regne 1250,- x 42 uker i året x 2 ganger i uka x 5 år. Og det er bare på meg !!!

Anonymkode: 948a3...3c7

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror de tjener sykt mye hvertfall. Jeg går to ganger i uka og har gjort det i fem år så det er bare å begynne å regne 1250,- x 42 uker i året x 2 ganger i uka x 5 år. Og det er bare på meg !!!

Men det er vel privat? Da er det isåfall noe helt annet og kan ikke måles med spesialisthelsetjenesten

Skrevet
Gakkepus skrev (5 minutter siden):

Men det er vel privat? Da er det isåfall noe helt annet og kan ikke måles med spesialisthelsetjenesten

Er spesialisthelsetjenesten bare offentlige psykologer på DPS? Min er spesialist men privat med statlig avtale, så summen er hva hun får som lønn fra staten og ikke hva jeg betaler da jeg betaler samme egenandel som på DPS

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og fra det så skal alt av utgifter til praksisdrift trekkes fra (strøm, leie av lokale, renhold, utstyr, lisenser for dataprogrammer, lønn til andre ansatte hvis de har det, offentlige avgifter), pensjon, forsikringer, skatt, osv, før det kan tas ut noe i lønn.

Anonymkode: 8fd3a...a17

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 9.16):

Og fra det så skal alt av utgifter til praksisdrift trekkes fra (strøm, leie av lokale, renhold, utstyr, lisenser for dataprogrammer, lønn til andre ansatte hvis de har det, offentlige avgifter), pensjon, forsikringer, skatt, osv, før det kan tas ut noe i lønn.

Anonymkode: 8fd3a...a17

For ikke å snakke om vedlikeholdskurs. Ble også overrasket over hvor mye forskjellig tester, verktøy og skjema koster. 

Anonymkode: d3981...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...