Gå til innhold

Autistiske barn og luer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som det begynner å bli kaldt ute der vi bor så ser vi oss nødt til å ha på lue på vårt autistiske barn på 5 år så det ikke blir sykt.

Problemet er at hver gang vi prøver å ta på lue så ender det med hyl,gråt og helt meltdown, noe som ikke gir en bra start på dagen for verken liten eller stor.

Er det noen her med autistiske barn som har noen gode råd å dele med oss?🙏 Vi er desperate da barnet vårt ikke kan gå hele vinteren uten å ha lue på seg.

Anonymkode: 02513...cbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere forsøkt forskjellige materialer? Ull føles helt annerledes enn fleece feks. 

Anonymkode: 87235...2d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå som det begynner å bli kaldt ute der vi bor så ser vi oss nødt til å ha på lue på vårt autistiske barn på 5 år så det ikke blir sykt.

Problemet er at hver gang vi prøver å ta på lue så ender det med hyl,gråt og helt meltdown, noe som ikke gir en bra start på dagen for verken liten eller stor.

Er det noen her med autistiske barn som har noen gode råd å dele med oss?🙏 Vi er desperate da barnet vårt ikke kan gå hele vinteren uten å ha lue på seg.

Hvor kaldt er det og hvor mye hår har barnet? I helga i solskinnet i Oslo så jeg barn med lue. De skallede fedrene hadde caps, men mødrene gikk barhodet. For meg var det t-skjorte og tynn jakketemperatur, kanskje 15 pluss, og MANGE grader fra at det er nødvendig å ha på lue. Men dere bor kanskje et sted der det er kuldegrader allerede.

Prøv ulike luer? Kanskje barnet kan ta på bamse/dokke lue? 

Anonymkode: b7a00...289

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker kivat balaclava, men venter til det blir helt kaldt. Er det eneste hun godtar 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor kaldt er det og hvor mye hår har barnet? I helga i solskinnet i Oslo så jeg barn med lue. De skallede fedrene hadde caps, men mødrene gikk barhodet. For meg var det t-skjorte og tynn jakketemperatur, kanskje 15 pluss, og MANGE grader fra at det er nødvendig å ha på lue. Men dere bor kanskje et sted der det er kuldegrader allerede.

Prøv ulike luer? Kanskje barnet kan ta på bamse/dokke lue? 

Anonymkode: b7a00...289

Barnet har vært sterkt utsatt for ørebetennelse - såkalt ørebarn derfor har vi begynt med lue på morgenen (også for å forberede barnet til det blir enda kaldere ute)da det allerede da er veldig kaldt her vi bor.

ts

Skrevet
Elhaym skrev (Akkurat nå):

Vi bruker kivat balaclava, men venter til det blir helt kaldt. Er det eneste hun godtar 

Takk for tips, skal se om jeg finner det i butikken :)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere forsøkt forskjellige materialer? Ull føles helt annerledes enn fleece feks. 

Anonymkode: 87235...2d3

Vi har prøvd både ull og bomull, begge blir tatt av.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnet har vært sterkt utsatt for ørebetennelse - såkalt ørebarn derfor har vi begynt med lue på morgenen (også for å forberede barnet til det blir enda kaldere ute)da det allerede da er veldig kaldt her vi bor.

ts

Hvis hovedpoenget er å beskytte ørene, har dere prøvd pannebånd eller ørevarmere?

Ellers vil jeg anbefale å skaffe et stort utvalg luer i ulikt materiale og utforming og prøve dere frem. 

Anonymkode: c0f7d...4f7

• Liker 3
Skrevet

Pannebånd? 

Anonymkode: 2d2f0...f37

Skrevet

Bestill et generøst utvalg i tekstiler og varianter på f.eks Zalando - og prøve dere frem. 

Så returneres resten :) 

Anonymkode: 4498b...1e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for tips, skal se om jeg finner det i butikken :)

ts

Tar han det også av når han faktisk har vondt i ørene. Selve infeksjonene i øret kommer ikke av kulde, men kaldt vær kan forverre symptomer på infeksjon. Infeksjoner i den delen av øret, kommer av bakterier som beveger seg opp i den gang vi har mellom munnen og øret.

Skrevet

Er han villig til å prøve, eller er det totalt meltdown når den tas på? Hva om han tar den på selv i ro og mak hjemme i trygge og rolige omgivelser? At dere kjøper flere på butikken og spør om det går an å returnere de som ikke passer / faller i smak?

Har han prøvd forskjellige? Kan det være noe som plager på akkurat den ene luen? Sømmer, merkelapper, at stoffet klør? At luen går for langt ned og irriterer, og forstyrrer synsfeltet? Klarer han å sette ord på det?

Som noen foreslo, så kan noen foretrekke pannebånd. Uten sømmer og merkelapper og broderier er bra. Alt slikt kan være til irritasjon!

Fleece er mykt!

Anonymkode: a43ca...746

• Liker 1
Skrevet

Autister trenger gode grunner for å gjøre noe. Har du forklart barnet at om det ikke vil ha vondt i øret må det bruke lue?

Anonymkode: 61e9c...4aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sjekka fleece. Lindex hadde noen luer i fjor med fleece innersiden og bomull på utsiden. Det er det eneste gutten min på ni ville godkjenne. (Autismespekter og veldig sensitiv på tøy) ellers er det å forklare, lokke, forberede. Vi starter alltid med forberedelsene et par uker før lua må på, for tanken må modnes før det blir aktuelt å ta den på. 

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd sosiale historier?

Skrevet

Har hatt samme problem med mitt barn på 8 år, nå er det kun en lue han godtar.. og pannebånd, hals osv nekter han plent. 
Men prøv å la han få velge litt selv, f.eks gi han noen alternativer, evt prøv pannebånd.. alle er jo så forskjellige så dette er ikke lett:)

Hvis det blir helt krise så ta han med i butikken og la han velge en fin lue, eller bruke et eller annet som lokkemiddel. Det funker ofte her:) Jeg kan f.eks  si at "hvis du er flink å ta på deg lua så skal vi gå en tur og se på alle de fine traktorene senere i dag" Evt lokke med noe snacks eller noe han liker. 
Jeg har tre "vanlige" barn og et barn med autisme. Og er det en ting jeg har lært meg så er det at normale regler for barneoppdragelse er bare å glemme😄 

Lykke til❤️

Anonymkode: f5be0...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...