Gå til innhold

Har du gjort små mat-endringer for å spare strøm? Slik som å spise bløtkokt egg istedenfor hardkokt (mindre koketid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller spise brød med ost og skinke, fremfor toast med ost og skinke? Eller spise biffen blå, istedenfor medium? 

Slike små ting. Mange bekker blir til en elv vet dere 🙂 

Anonymkode: 0ebeb...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. :ler: Jeg tror ikke det er matlagingen min som velter lasset når det gjelder strømbruk.

• Liker 6
Skrevet

Det krever ikke særlig med energi å holde varmen i kjelen, så om man velger bløt eller hardkokt spiller ingen rolle. Kok med lokk. Mest effektive er å bruke eggekoker. Da reduseres energiforbruk med 90%. Eller spis rått egg... 

Toastjern bruker heller ikke særlig med strøm, siden det er liten overflate som skal varmes. Brukes stekeovn derimot, det krever mye mer energi. 

Men igjen, det meste av energien blir til varmeenergi som varmer opp huset, så så lenge du har behov for varme i huset går det omtrent i null 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, og hvis du gjør dette vil du oppdage at det utgjør svært lite, sannsynligvis ikke merkbart en gang, av strømforbruket ditt. Hvis du virkelig vil se en forskjell er det tre ting du bør gjøre_

- skru ned temperaturen noen grader og heller gå med ullsokker og genser

- vaske klær sjeldnere og på lavere temperaturer (man trenger IKKE vaske klær, heller ikke undertøy, på 60 grader, vask mest mulig på 40 og 30 og ingenting trenger vaskes på 90) og ikke bruk tørketrommel. Dette er det området de aller fleste vil kunne merke stor forskjell på, folk flest skifter og vasker klær altfor ofte og på altfor høye temperaturer. Med dagens vaskemidler er det fullstendig unødvendig.

- dusje sjeldnere og i litt lavere temperatur (og skru av vannet mens du sjamponerer håret og såper deg inn) og unngå karbad

Anonymkode: 270eb...4c6

Skrevet

Haha. Du kan koke opp vannet og la egget ligge der i ti min :) Du trenger ikke spise bløtkokt istedenfor.

Anonymkode: 9f220...5ce

• Liker 2
Skrevet

Ikke egentlig, men jeg har lurt på hva det koster å lage egne knekkebrød (krever ca 1,5 timer i ovn) 😅

• Liker 2
Skrevet

Nei, og vi sparer mye på strømmen.

Anonymkode: a8200...8e6

Skrevet

Nei, vi lager det som vi vil ha.

Anonymkode: 4137d...c00

Skrevet

Ja nå spiser jeg bare rått egg. Nei jeg tror ikke eggkoking er det som velter lasset.🤣

Anonymkode: 55a33...983

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Nei, bruk av komfyren gir ikke merkbare utslag på strømforbruket mitt.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, og hvis du gjør dette vil du oppdage at det utgjør svært lite, sannsynligvis ikke merkbart en gang, av strømforbruket ditt. Hvis du virkelig vil se en forskjell er det tre ting du bør gjøre_

- skru ned temperaturen noen grader og heller gå med ullsokker og genser

- vaske klær sjeldnere og på lavere temperaturer (man trenger IKKE vaske klær, heller ikke undertøy, på 60 grader, vask mest mulig på 40 og 30 og ingenting trenger vaskes på 90) og ikke bruk tørketrommel. Dette er det området de aller fleste vil kunne merke stor forskjell på, folk flest skifter og vasker klær altfor ofte og på altfor høye temperaturer. Med dagens vaskemidler er det fullstendig unødvendig.

- dusje sjeldnere og i litt lavere temperatur (og skru av vannet mens du sjamponerer håret og såper deg inn) og unngå karbad

Anonymkode: 270eb...4c6

Det stemmer til en viss grad, men man bør kjøre en 60 graders innimellom, siden kun 30 og 40 graders vask gjør at det danner seg mugg og bakterier i maskinen, slik at klærne ikke blir reine. 

Å koke egg kortere osv. har sannsynligvis minimalt eller ingenting å si for strømregninga. Men bløtkokt egg er mye bedre da ;) Hardkokt smaker jo ingenting.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

Nei, har gjort lite for å "spare" noe mer, vi har egentlig ganske lite forbruk av strøm synes jeg. Sparer ikke inn på vann, strøm og varme som er nødvendig for oss her i hus  og dusjing og eventuelt toast er ting vi unner oss.. 😄 Har dog prøvd å vaske klær og slikt når det skal være billigere siden vi tross alt bor der man har dyrest strøm men det blir raskt rotete og prisene er jo som oftest høye så jeg kommer nok bare til å kjøre mitt eget løp.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Blir for dumt å "spare" noen få minutters strøm fremfor hardkokt egg. 

Det man kan gjøre er å unngå å lage mat som skal stå leeenge i gryten eller i ovnen. F.eks langtidskokte gryter, braissert kjøtt i ovnen, kraft som skal koke 12t osv. 

Anonymkode: 803cb...a3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...