Gå til innhold

Asperger og å få barn. Hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne med Asperger som har tenkt mye på tanken om å få barn. Har aldri hatt kjæreste før, men ønsker å få det så jeg får barn ihvertfall. Men hva skjer om man når barnet begynner på skolen MÅ man dra på slike foreldremøter da? I barnehagen med kun 1 eller 2 barnehagetanter og meg går bra, men vet ikke om jeg klarer dra på slike foreldremøter med mange folk. Er det egentlig "pålagt" å dra på slikt for ellers blir man meldt til barnevernet? Og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å holde bursdagselskaper for barnet. Da må jo jeg være verten og det klarer jeg ikke. Er jeg dømt til et liv uten barn bare pga det helsikes syndromet? 

Anonymkode: 2c8d0...f7c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, om du vet du ikke klarer helt vanlige oppgaver ifbm barnet så bør du avstå ja.

Men det er forskjell på «jeg liker ikke» (veldig få liker foreldremøter og dugnad), og «jeg evner/klarer ikke». 

Du må kunne stille i selskaper, følge til idrett og vente på barnet osv. 

Om dette er umulig for deg må du dessverre avstå fra å få barn. 

Sjansen for at ditt barn får autisme er jo stor, så der vil det kreve endel oppfølging mtp utredning (møter hos lege/PPT/BUP, barnehagen) samt ekstramøte på skole med samme instanser.

Det vil også kreve at barnet kan ha alt fra mildere til store behov for tilrettelegging i situasjoner. Så der må du kunne være fleksibel på for eksempel å være med på leketreff, andres bursdager osv om nødvendig. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du burde heller få deg et kjæledyr.

Det er utrolig mye greier med barn hele tiden. 

Anonymkode: e1d2e...c1c

• Liker 4
Skrevet (endret)
DundreMilfin skrev (På 21.9.2022 den 18.28):

Tja, om du vet du ikke klarer helt vanlige oppgaver ifbm barnet så bør du avstå ja.

Men det er forskjell på «jeg liker ikke» (veldig få liker foreldremøter og dugnad), og «jeg evner/klarer ikke». 

Du må kunne stille i selskaper, følge til idrett og vente på barnet osv. 

Om dette er umulig for deg må du dessverre avstå fra å få barn. 

Sjansen for at ditt barn får autisme er jo stor, så der vil det kreve endel oppfølging mtp utredning (møter hos lege/PPT/BUP, barnehagen) samt ekstramøte på skole med samme instanser.

Det vil også kreve at barnet kan ha alt fra mildere til store behov for tilrettelegging i situasjoner. Så der må du kunne være fleksibel på for eksempel å være med på leketreff, andres bursdager osv om nødvendig. 

Et barn har 2 foreldre. Det er ingenting i veien for at den andre forelderen kan dra på det som er av møter og dugnader osv. Men klart, man har jo færre strenger å spille på i så måte. Og skulle man bli aleneforsørger må man nesten stille opp selv...

Men, man tar jo en risiko ved at også barnet kan få samme diagnose som seg selv. Og om man greier å følge opp barnet på en god måte når man selv har utfordringer er noe TS burde ta en vurdering på.

Jeg vil ikke anbefale TS verken det ene eller det andre. Vurderingen tas best selv ved å vurdere for og imot. 🙂

Endret av fransine
Skrevet

Hvis du ikke engang klarer slike "hverdagsoppgaver" bør du la være. Dessuten er det arvelighet inne i bildet når det kommer til den diagnosen.

Anonymkode: 9478a...a1d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
fransine skrev (2 minutter siden):

Et barn har 2 foreldre. Det er ingenting i veien for at den andre forelderen kan dra på det som er av møter og dugnader osv. Men klart, man har jo færre strenger å spille på i så måte. Og skulle man bli aleneforsørger må man nesten stille opp selv...

Jeg har pga annen sykdom (fysisk) ikke møtt opp på dugnader og foreldremøter de siste 10 årene, så det er fullt mulig å få til uten å bli meldt til barnevernet eller lignende.

Men, man tar jo en risiko ved at også barnet kan få samme diagnose som seg selv. Og om man greier å følge opp barnet på en god måte når man selv har utfordringer er noe TS burde ta en vurdering på.

Jeg vil ikke anbefale TS verken det ene eller det andre. Vurderingen tas best selv ved å vurdere for og imot. 🙂

Neida, det spørs hva det gjelder.

Jeg står for at dersom man ikke gruer delta på vanlige ting i Hverdagen AS til barnet så kan man ikke planlegge å få barn. 

Aspberger er jo ikke noe man utvikler plutselig senere i livet etter man fikk barn slik som endel fysiske sykdommer man bare plutselig får. 

Noen med autisme kan være gode foreldre. Andre er svært lite fungerende i foreldrerollen. 

• Liker 2
Skrevet

Synes det er veldig rart at du ønsker barn når du har Asperger! Du klarer jo ikke alle andre oppgavene rundt det som jeg forstår på innlegget ditt. Ikke har du hatt kjæreste, orker ikke tanken på møter osv. og det er ganske arvelig, hvordan skal du takle at det evt blir ekstra oppfølging med barnet ditt?

Anonymkode: 299a1...7b4

• Liker 4
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Neida, det spørs hva det gjelder.

Jeg står for at dersom man ikke gruer delta på vanlige ting i Hverdagen AS til barnet så kan man ikke planlegge å få barn. 

Aspberger er jo ikke noe man utvikler plutselig senere i livet etter man fikk barn slik som endel fysiske sykdommer man bare plutselig får. 

Noen med autisme kan være gode foreldre. Andre er svært lite fungerende i foreldrerollen. 

Jeg er forsåvidt enig med deg når det gjelder hvor utfordrende det kan være å få barn når man har autisme.

Men det kommer veldig an på hvordan man selv fungerer. Som du selv sier, noen med autisme kan være gode foreldre, andre ikke. Men sånn er det vel stort sett for de fleste.  Ikke alle som er uten diagnoser er gode foreldre de heller 😉

Skrevet
fransine skrev (21 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig med deg når det gjelder hvor utfordrende det kan være å få barn når man har autisme.

Men det kommer veldig an på hvordan man selv fungerer. Som du selv sier, noen med autisme kan være gode foreldre, andre ikke. Men sånn er det vel stort sett for de fleste.  Ikke alle som er uten diagnoser er gode foreldre de heller 😉

Men når utfordringene er såpass store og kjent på forhånd, så lar man være. Enkelt og greit!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan ville du håndtert å fått et handicappet barn eller et barn som trenger mye oppfølging fra forskjellige instanser og mye møter der du må være frempå og kjempe for å bli sett og hørt? For det er det du må vurdere, ikke om du vil klare å være forelder til et friskt og enkelt barn. 

Anonymkode: ebb17...0ae

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er litt erfaren i spillet.. Nå vet jeg ikke hvor uttalt din ADS er for deg. Mammaen i familien her preges mye av det.
Du trenger en super stødig kjæreste som blir faren til barnet.  Småbarnstiden er veldig mye mer krevende enn mange tror. Du får nesten ingen tid for deg selv, så det er imperativt at du og pappaen finner gode ordninger og at han er inneforstått med å ta i mer enn gjennomsnitspappaen. Det blir ekstra tak på ham. Og han vil bli veldig sliten. Det vil dere begge. selvfølgelig, men han må ta hensyn både til autismen og til barnet. Sensoriske overloads, tankekaos og sånt.

NTere. Ja, jeg vet det er sånn i alle småbarnsfamilier. NT-familier også. Men jeg har sammenlikningsgrunnlag.

Anonymkode: 94b0b...3f5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror det er en svært dårlig ide. 

Anonymkode: 8e719...c40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en kvinne med Asperger som har tenkt mye på tanken om å få barn. Har aldri hatt kjæreste før, men ønsker å få det så jeg får barn ihvertfall. Men hva skjer om man når barnet begynner på skolen MÅ man dra på slike foreldremøter da? I barnehagen med kun 1 eller 2 barnehagetanter og meg går bra, men vet ikke om jeg klarer dra på slike foreldremøter med mange folk. Er det egentlig "pålagt" å dra på slikt for ellers blir man meldt til barnevernet? Og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å holde bursdagselskaper for barnet. Da må jo jeg være verten og det klarer jeg ikke. Er jeg dømt til et liv uten barn bare pga det helsikes syndromet? 

Du ønsker en kjæreste, bare så du kan få barn?

Anonymkode: a48e3...5db

• Nyttig 1
Skrevet

Nei du må ikke være med på sånn. Det går fint ann å droppe arenaer med vrimling av folkemengder selv om en får barn. Det viktigste er at barnet er ubetinget elsket, ønsket og at du klarer å sette barnets behov foran dine egne.

• Liker 1
Skrevet
Nesly skrev (26 minutter siden):

Nei du må ikke være med på sånn. Det går fint ann å droppe arenaer med vrimling av folkemengder selv om en får barn. Det viktigste er at barnet er ubetinget elsket, ønsket og at du klarer å sette barnets behov foran dine egne.

Foreldremøter er vrimling? Om det er uoverkommelig skal man IKKE ha barn!

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har asperger, men fikk ikke diagnosen før barnet mitt var voksent. Jeg skjønner i ettertid at jeg egentlig ikke burde ha fått barn. Det ble altfor slitsomt for meg, særlig fordi jeg ble alenemor, og det er fremdeles en altfor overveldende oppgave å ha ansvar for et annet menneske resten av mitt liv.

Samtidig klarte jeg å oppdra barnet mitt på en god måte, jeg har gitt ham et trygt og godt hjem, uten krangling og med følelsesmessig stabilitet, faste rutiner og rammer, jeg har fulgt ham opp med lekser, aktiviteter og emosjonell støtte, alltid hjemmelaget mat på bordet, ryddig hjem og masse kvalitetstid sammen (er ufør).

Det negative er jo at jeg ikke fikset ukjente, ukontrollerbare og utfordrende sosiale situasjoner, som barnebursdager, arrangementer på skolen, masse barn på besøk hos oss daglig, vanskelige situasjoner på skolen osv. Min løsning ble å alliere meg med familie som heldigvis stilte opp. Vi arrangerte barnebursdag sammen, noen i min familie ble med på skolearrangementer, møter på skolen, ved løsning av konflikter, et cetera. 

Så ja, det har gått faktisk gått bra med støtte fra familien. Men uten dem? Aldri i livet. Da hadde ikke barnet mitt fått den trygge oppveksten og oppfølgningen som ethvert barn egentlig har krav på å få.

Har du støtte rundt deg, Ts? Noen som kan hjelpe deg i vanskelige situasjoner? For det blir garantert veldig vanskelig! Det kan jeg love deg 100% sikkert.

Anonymkode: f9af1...d85

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

DISLIKE!!
Du fremlegger det som uoverkommelig, og jeg mener du hinter om egoistisk holdning. Greit nok! Jeg kommer ikke til spore av med egne meninger om egoismen og dobbeltmoralen vi utviser vedrørende "egne" barn i Norge, holdninger om solomødre og assistert befruktning. Aspergere kan være mye bedre mødre på andre arenaer enn NT-mødre.

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ønsker en kjæreste, bare så du kan få barn?

DISLIKE!!
Du har ikke filla snøring på ASD. Har lyst til å be deg klappe igjen. Får nøye meg med å si at hun har blitt misforstått hele livet med sånne kommentarer som dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Foreldremøter er hovedsaklig helt unyttig. Det lærerne har å si på slike møter kunne likesågodt vært sendt ut på epost.

Resten av møtet består av en gjeng med kaklekjerringer som skal bestemme hvem man skal få lov til å be i bursdag eller ikke...

Det har svært lite å gjøre med folks omsorgsevne om man går på møtene eller ikke. Faktisk så det ingen betydning for omsorgsevnen i det hele tatt. Selv om for kaklekjerringene er det viktig å få vist seg fram utad at man er så pliktoppfyllende perfekte mødre da 🤮

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

DISLIKE!!
Du fremlegger det som uoverkommelig, og jeg mener du hinter om egoistisk holdning. Greit nok! Jeg kommer ikke til spore av med egne meninger om egoismen og dobbeltmoralen vi utviser vedrørende "egne" barn i Norge, holdninger om solomødre og assistert befruktning. Aspergere kan være mye bedre mødre på andre arenaer enn NT-mødre.

DISLIKE!!
Du har ikke filla snøring på ASD. Har lyst til å be deg klappe igjen. Får nøye meg med å si at hun har blitt misforstått hele livet med sånne kommentarer som dette.

Jeg spurte bare. Hva er det jeg har misforstått?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å få kjæreste bare for å få barn er en dårlig ide, dersom man ikke klarer å følge opp plikter og møter, så er det en dårlig ide å få barn, dersom man ikke en gang vet at det heter barnehagelærer, så er man kanskje ikke reflektert og moden nok for barn, og sist men ikke minst; dersom man ikke klarer å organisere eller holde en barnebursdag så er det en dårlig ide med barn. 

jeg syns det høres ut som om det er en del ting du bør få på plass før du tenker barn. 

Anonymkode: e2107...7ea

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...