AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Jeg vurderer å søke på dette studiet. Jeg kommer rett fra videregående, og synes fagene virker veldig spennende. Leste at man kan få jobb som rådgiver, innen HR, Nav, osv. Hva slags lønn kan jeg forvente etter studiene? Anonymkode: eeb8a...791
Hareena Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Jeg tror lønna vil variere ganske mye. Hvis du får jobb i et selskap der lønnsomheten er god, f.eks i energiindustrien, vil jeg tippe pluss/minus 700K, men i en kommunal beredskapsavdeling vil det nok være lavere og lønnstrinnet finner du sikkert på tabell. Der er gjerne pensjonsordningen bedre, lønn alene utgjør ikke hele kompensasjonspakken. Det kommer jo an på hvilke resultater du kan vise til, det er ikke bare å oppnå graden og så får du lønn deretter. La oss si du får innpass i et relevant selskap for å skrive bacheloroppgaven og den er aldeles glitrende, vil du kanskje bli tilbudt jobb der eller er i alle fall sikret gode referanser og kan vise til gode resultater, da vil arbeidsgivere strekke seg langt for å ansette deg som ung og lovende. Utdanningen er relevant for arbeid i selskapers HMS-avdelinger også, så mulighetene er mange. Lykke til, et godt valg - det blir ikke mindre relevant i framtida, ser vi i nyhetsbildet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Du kommer ikke til å få relevant jobb uten å ha mer bakgrunn enn en bachelor i dette. Du må enten ha utdanning og/eller omfattende erfaring for å få relevant jobb. Jeg har holdt på med beredskap og kjenner flere som jobber med dette, samtlige er utdannet innen helse, brann, politi, jus ect fra tidligere, eller har mye kunnskap fra f.eks forsvaret, kommunal planlegging ect. Anonymkode: bdbe0...de1 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Det er veldig vanskelig å vite om du vil få en godt betalt jobb - eller noen jobb i det hele tatt. Som ...de1 skriver, frem til nå har yrker som omhandler dette fagfeltet blitt besatt av folk med arbeidserfaring. Om man skal ut å søke jobb med kun denne bacheloren og uten praktisk erfaring, vil man garantert bli utkonkurrert av en som har jobbet som brannmann, ambulansesjåfør, som politi, på lufthavn, på plattform eller lignende. Anonymkode: b815b...f63 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig vanskelig å vite om du vil få en godt betalt jobb - eller noen jobb i det hele tatt. Som ...de1 skriver, frem til nå har yrker som omhandler dette fagfeltet blitt besatt av folk med arbeidserfaring. Om man skal ut å søke jobb med kun denne bacheloren og uten praktisk erfaring, vil man garantert bli utkonkurrert av en som har jobbet som brannmann, ambulansesjåfør, som politi, på lufthavn, på plattform eller lignende. Anonymkode: b815b...f63 Jepp. Praktisk erfaring med dette er så viktig! Anonymkode: 1d8da...de6 1
Portia Catonis Skrevet 22. september 2022 #6 Skrevet 22. september 2022 Krisehåndtering og beredskap er et typisk «mote»studie som har vokst frem under coronaen… Nå som coronahysteriet har lagt seg er det ikke like stor vilje i bedriftene til å investere i denne type stillinger. Men for all del, du kan sikkert bli instruktør. I sjøfarten er det krav om en rekke sikkerhetskurs, bla passasjer-og krisehåndteringskurs (for passasjerskip).
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #7 Skrevet 22. september 2022 Portia Catonis skrev (3 timer siden): Krisehåndtering og beredskap er et typisk «mote»studie som har vokst frem under coronaen… Nå som coronahysteriet har lagt seg er det ikke like stor vilje i bedriftene til å investere i denne type stillinger. Men for all del, du kan sikkert bli instruktør. I sjøfarten er det krav om en rekke sikkerhetskurs, bla passasjer-og krisehåndteringskurs (for passasjerskip). Her tar du feil, det har ikke noe med coronaen å gjøre. Oppsvingen i Norge kom etter 22.juli, internasjonalt etter 11.september. Mye av utdanning rundt dette ligger på masternivå, nettopp fordi de som faktisk får jobb med en slik utdannelse allerede er knyttet mot bedrifter/etater som jobber med dett kontinuerlig. Jeg har tatt amsterfag i dette, alle hadde omfattende yrkeserfaring, og jobbene vi i kullet besatt hadde ikke en 22 åring med bachelor i krisehåndtering og beredskap hatt sjans til å få. Coronaen var bare en påminner om det som var viktig, det la ikke grunnlag for opprettelsen av studiet. Anonymkode: bdbe0...de1 2
Hareena Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Jeg tror noen av respondentene her tenker alt for smalt om beredskap. Alle bedrifter som har aktiviteter som innebærer et element av risiko eller er eiere av områder der hendelser kan oppstå trenger noen til å lage beredskapsplaner, holde disse oppdatert, arrangere øvelser, informere ansatte, sørge for at lover og forskrifter følges - kort sagt sørge for at organisasjonen er rustet til å takle uforutsette hendelser. Det trenger ikke være nasjonal krise, en mindre hendelse kan skade en virksomhet hvis ikke dette fungerer. Hendelsen kan eskalere hvis man ikke vet hvordan det skal drives skadebegrensning, materielle skader kan føre til driftsstans, kunder kan unngå å kjøpe varer og tjenester pga dårlig mediaomtale, menneskene kan bli skadelidende osv. 1
Hareena Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 Altfortidligpensjonerte politi- og brannfolk er ikke akademikere, de er oftest praktikere. For systematisk planlegging, utarbeiding og oppfølging av prosedyrer og lovverk, kan en ung nyutdannet fungere like godt som en fra nødetatene som hever full pensjon og i tillegg skal ha full lønn fordi de liksom er bedre til nevnte tilnærming enn en som faktisk har denne utdanningen og har lært seg akademisk systematikk til problemstillinger. Jeg heier på ts, vi har alle vært nye, vi fikk jobb og erfaring etter hvert. 1
Portia Catonis Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Her tar du feil, det har ikke noe med coronaen å gjøre. Oppsvingen i Norge kom etter 22.juli, internasjonalt etter 11.september. Mye av utdanning rundt dette ligger på masternivå, nettopp fordi de som faktisk får jobb med en slik utdannelse allerede er knyttet mot bedrifter/etater som jobber med dett kontinuerlig. Jeg har tatt amsterfag i dette, alle hadde omfattende yrkeserfaring, og jobbene vi i kullet besatt hadde ikke en 22 åring med bachelor i krisehåndtering og beredskap hatt sjans til å få. Coronaen var bare en påminner om det som var viktig, det la ikke grunnlag for opprettelsen av studiet. Anonymkode: bdbe0...de1 Nei, det sa jeg ikke. Faget eksisterte fra før, men det var coronaen som gjorde at det ble på mote. Nå tror veldig mange flere enn før at det er en nyttig utdannelse og at det finnes jobb til alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå