Gå til innhold

Hva skrev du i ditt fødebrev? Og hvor skrives det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver man på papir? Legger ved helsekort? Når leverer man det? 

Jeg ønsker å skrive ned noen ønsker. Ikke mange, men ting som er viktig for meg. Lister man opp punktvis? Forklarer?

Anonymkode: bcc16...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk utdelt en punktliste fra jordmor på kontrollen i uke 36 med spørsmål om ønsker under fødsel. Den var veldig kjekk å fylle ut 😊 Handlet om hvordan jordmor best kunne trygge meg under fødsel, om jeg ønsket smertelindring og evt annen info (jeg skrev f.eks opp at jeg har en angstdiagnose). 

Vær kort og konsis, gjerne stikkord! Husk at fødeavdelingen er hektisk, de har ikke tid til å lese lange avhandlinger 😉

Anonymkode: 1348f...b4d

Skrevet

Jeg skrev bare et vanlig A4 ark på word og la det oppi mappa mi som jeg hadde med til føden.. I flere eksemplarer. 

Fikk veldig skryt av jordmor hvor konkret og oversiktlig det var. 

Jeg sliter med fysisk kontakt og de kan best mulig trygge meg ved å fortelle meg på forhånd at de skal ta på meg. Jeg ville heller ikke at det skulle komme flere enn nødvendig inn på rommet. Ingen studenter, helst ingen menn. Kommunikasjon er alfa og omega så langt det lar seg gjøre.. 

Anonymkode: 6a69d...725

Skrevet

Ingen spurte meg om fødebrev når jeg kom inn, og jeg hadde ikke fødebrev, jeg ville ikke binde meg til en fremgangsmåte eller metodikk, og bli skuffet over det underveis. Sa bare «ingen amming, studenter ok» og det var forstått. Jeg fulgte rådene og tipsene fra jordmoren, og jeg følte jeg hadde full kontroll. Helt til alt raknet. For det er slik at man har egentlig ingen kontroll. Og jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde sett for meg noen scenarioer basert på slutten av fødselen min! 

Anonymkode: 9493a...729

• Liker 3
Skrevet

Ingen fødebrev her..2 barn...aldri i livet at de hadde hat tid å lese brevet etc når tiden kom he he.

Med nr 1 viste vi at vi ville prøve vann fødsel og når ting kom igang så ble vi satt inn iet rom med badekar.

Med nr 2 kom 1 mnd for tidelig mens jeg lå på sykehuset for noe annet.

Jeg hadde ikke hat noe å skrive i et slikt brev, føde,gass og eventuelt epidural sa jeg i fra

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (17 minutter siden):

Ingen fødebrev her..2 barn...aldri i livet at de hadde hat tid å lese brevet etc når tiden kom he he.

Med nr 1 viste vi at vi ville prøve vann fødsel og når ting kom igang så ble vi satt inn iet rom med badekar.

Med nr 2 kom 1 mnd for tidelig mens jeg lå på sykehuset for noe annet.

Jeg hadde ikke hat noe å skrive i et slikt brev, føde,gass og eventuelt epidural sa jeg i fra

Ikke alle rom har badekar. Da kan det være ok å nevne ønske på forhånd. Og noen klarer ikke gi tydelige beskjeder under fødsel ifht ønsker om smertelindring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen spurte meg om fødebrev når jeg kom inn, og jeg hadde ikke fødebrev, jeg ville ikke binde meg til en fremgangsmåte eller metodikk, og bli skuffet over det underveis. Sa bare «ingen amming, studenter ok» og det var forstått. Jeg fulgte rådene og tipsene fra jordmoren, og jeg følte jeg hadde full kontroll. Helt til alt raknet. For det er slik at man har egentlig ingen kontroll. Og jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde sett for meg noen scenarioer basert på slutten av fødselen min! 

Jeg tenker ikke på scenarioer. Mer konkrete ønsker som ingen studenter, informasjon før undersøkelser/berøring ol. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke alle rom har badekar. Da kan det være ok å nevne ønske på forhånd. Og noen klarer ikke gi tydelige beskjeder under fødsel ifht ønsker om smertelindring.

Vi sa i fra når vi kom inn:) og da..når kynnene kommer...da er det første vi tenker på er smertelindring ha ha.. give me drugs 😂

Skrevet

Eg tok det muntlig. Hadde ikkje så mykje. 

1. Ikkje epidural.

2. Naturlig fødsel om det lar seg gjera.

Eg brukte hypnobirthing og hadde ein veldig fin fødsel. 

Anonymkode: 64ffc...9e3

Skrevet

Fødebrev? Du skal jo bare dra inn og trykke ut ungen. Trenger ikke skrive en stil.

Anonymkode: 553a8...bfd

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fødebrev? Du skal jo bare dra inn og trykke ut ungen. Trenger ikke skrive en stil.

Er sikkert greitt for dei som har blitt utsatt for overgrep og slikt.

Anonymkode: 64ffc...9e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jordmor på Ahus ba meg skrive fødebrev, fordi de mente det var lettere for dem å ha det skriftlig. 

Det blir bare punktvis da. Typ:

"Ønsker badekar. 

Ønsker epidural. 

Studenter velkomne." 

Anonymkode: 0f063...5b7

• Liker 1
Skrevet

Se litt bort ifra alle kvasse tilbakemeldinger her, de fleste jordmødre anbefaler å skrive et fødebrev.

Mitt er punktvis, av typen:

1. jeg har disse tilleggsdiagnosene, vær obs på fødeplan avtalt med spesialteamet

2. ønsker epidural

3. Gi min partner ro til å komme og gå som han har behov for selv. Jeg har med en ekstra person, dette er avklart med avd på forhånd - men tenker det er greit å nevne for sikkerhets skyld

4. ønsker mye informasjon underveis, da det gir mer økt opplevelse av kontroll

5. ønsker dempet belysning om mulig

6. studenter er ok å ta med

Sen avnavling etc er rutine på mitt sykehus så skriver ikke noe om sånt.

Legge det ved i plastmappen med helsekort.

Anonymkode: 9b526...392

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det er så synd at ts nesten blir «shamet» i tråder om fødebrev. Jeg hadde faktisk bestemt meg for å ikke skrive basert på lignende tråder hvor jeg fikk inntrykk av at det er helt håpløst innbilsk å skrive et slikt.

Heldigvis ba jordmor meg om å fylle ut og fulgte opp at det ble gjort på kontrollene før fødsel. Synes det var en god trygghet å ha gjort meg noen tanker rundt fødsel og at fødeavdelingen fikk denne informasjonen.

Synes de var kjempeflinke til å følge opp mine ønsker og behov under hele opplevelsen, helt til det ble litt dramatisk på slutten, men da måtte baby bare ut uavhengig av mine ønsker.

Anonymkode: 1348f...b4d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skrev ønskebrev sammen med JM denne gangen. Barn nr 3, første gang jeg gjorde det. For da visste jeg mer hva jeg ønsket, eller heller ikke ønsket.

JM sa hold det kort og konkret. Da er det lettere å huske det.

Jeg skrev om fødestilling og kommunikasjon under pressing fordi jeg var redd for å revne. JM under fødselen hadde lest hva jeg skrev og vi hadde god kommunikasjon på det.

Riktignok endte fødselen totalt motsatt av mine ønsker, så kunne bare spart meg for brevet 😂😂 Men det vet man jo ikke på forhånd

Skrevet

Håper ikke jeg er en av de deler føler shamer..for det er ikke meningen.

Men jeg fikk ikke noe info om p skrive brev til føden, men jeg er enig at har man sykdommer, angst eller andre ting jordmor må vite om er jo et fødebrev flott:)

Og som sakt jeg hadde mine ønsker ( i hode) men ingen av de ville blitt slikt jeg ønsket alikevel da ting gikk for fort og ting ble liksom bare tatt i farta. 

• Liker 1
Skrevet

Her har jordmor bedt meg/oss om å skrive fødebrev, men vi kom bare på 2-3 punkter, så det skrev vi på et A4 ark og la sammen med helsekort. Type «ønsker ikke studenter» og «all smertelindring ok».

For meg som ikke har store spesielle behov følte jeg nesten at det ble unødvendig, men det er nok lurt for de som har diagnoser, traumer ol. :) 

Anonymkode: 3f0fb...218

Skrevet

Jeg skrev ikke noe selv. Mot slutten av svangerskapet hadde vi noe som skulle være "omvisning på føden", men pga pandemien så var det et digitalt møte.

På videomøtet spurte hun litt om hva jeg tenkte om forskjellige ting. Min lå i seteleie, og jeg hadde hørt rykter om at da måtte man ha epidural, uansett om man brukte den eller ikke. Fikk avklart at det måtte jeg ikke, og da forklarte jeg at jeg ikke ønsker det fordi jeg er redd for den. La også til at alt kunne endre seg når jeg sto der, og da kunne det hende jeg ville ha den. Spurte også om pudendal, og etter at hun hadde forklart så sa jeg at det var noe jeg kanskje ønsket. Hun skrev ned alt, og konklusjonen i mitt "brev" var vel bare at jeg tar det som det kommer, og det jeg evt. har sagt nå kan fort endre seg.

Jeg er glad for at det ble sånn, for vannet mitt gikk for tidlig. Ble lagt inn mitt på natten, og pga spenthet sov jeg ikke. De to neste nettene sov jeg heller ikke, for da hadde jeg kraftige og hyppige rier med null åpning. Plutselig åpnet alt seg i rekordfart, og jeg kan huske at jordmor sa at "hun her trenger epidural for å slappe av", men kroppen bare presset den babyen ut. Fikk ikke med meg at de satte den pudendalen, men i journalen står det nå at jeg fikk den.

Fødselen ble med andre ord ikke som jeg hadde trodd, selv om jeg gikk inn med åpent sinn og null forventinger. Slik den endte opp var ikke noen av de hundre scenarioene jeg så for meg😂 Det er jo uansett greit å gi litt beskjeder i forkant hvis man vil. Typ "ønsker å føde i vann, vil ha epidural så fort jeg kan" osv. Det skader jo ikke selv om ting kan endre seg underveis.

Anonymkode: 7bc56...1cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 10.41):

Jeg tenker ikke på scenarioer. Mer konkrete ønsker som ingen studenter, informasjon før undersøkelser/berøring ol. 

Jeg tenkte personlig at hele fødselen er mange scenarioer. Vannet går ikke av seg selv, riene blir for svake, man må ta keisersnitt, badekaret er ikke ledig, epiduralen rekker ikke frem, babyen vil ikke ut uten sugekopp og tang, man må hasteopereres. «Jeg vil få beskjed før dere undersøker meg» forsvinner når du står i et scenario hvor de må faktisk bare gjøre det uten å spørre eller gi deg beskjed. Bare mine tanker, for jeg tror det er lettere å låse seg til det negative om hvordan det skulle være hvis man tenker fødselen skal være på en bestemt måte. Men uansett, ingen spurte meg om fødebrev når jeg kom inn, så jeg foreslår hvis du har noe du trenger og ønsker, at du er frempå med en gang! 

Skrevet

Skrev at jeg hadde sprøyteskrekk og helst ville unngå epidural 😛 da jeg tryglet om å få epidural ved 5-6 cm ble det brukt mot meg: «men du ønsket jo naturlig fødsel, du er jo så flink og takler dette så bra, tror ikke du trenger epidural altså😁»😅😅😅

Anonymkode: 6601b...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...