AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Jeg har AAP grunnet helsetilstand. Har søkt om endring i barnebidrag. Helseopplysninger er vedlagt som begrunnelse på AAP. Vil mine helseopplysninger bli delt med bidragsmottaker? Anonymkode: 299d7...739
I Grosny Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 (endret) Slettet, ser ut som jeg ikke er helt oppdatert. Endret 21. september 2022 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Alle opplysninger skal være tilgjengelig for begge parter i bidragssaker. Var nettopp gjennom det samme. Hvis du deler helseopplysninger i saken er disse tilgjengelig for begge parter. Det kan løses ved en legeerklæring som rett og slett bare sier "bekrefter med dette at navn navnesen har ytelsen aap pga helsemessige utfordringer." Anonymkode: 5f956...30a 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 I Grosny skrev (5 minutter siden): Det er strengt forbudt. Taushetsplikt. Var det jeg også trodde. Ringte dem, fikk svar at bidragsmottaker i utgangspunktet har rett til alle opplysninger relevant for saken. Jeg synes det er veldig ubehagelig hvis bidragsmottaker skal få innsyn i mine helseopplysninger. Anonymkode: 299d7...739 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle opplysninger skal være tilgjengelig for begge parter i bidragssaker. Var nettopp gjennom det samme. Hvis du deler helseopplysninger i saken er disse tilgjengelig for begge parter. Det kan løses ved en legeerklæring som rett og slett bare sier "bekrefter med dette at navn navnesen har ytelsen aap pga helsemessige utfordringer." Anonymkode: 5f956...30a Kan jeg da trekke saken? Ønsker overhodet ikke at disse opplysningene skal fremkomme. Er veldig nervøs nå. Trodde NAV gjorde en skjønnsvurdering på hvilke opplysninger de deler videre. Anonymkode: 299d7...739 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg da trekke saken? Ønsker overhodet ikke at disse opplysningene skal fremkomme. Er veldig nervøs nå. Trodde NAV gjorde en skjønnsvurdering på hvilke opplysninger de deler videre. Anonymkode: 299d7...739 Det vet jeg ikke, det må du høre med nav om. Anonymkode: 5f956...30a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Var det jeg også trodde. Ringte dem, fikk svar at bidragsmottaker i utgangspunktet har rett til alle opplysninger relevant for saken. Jeg synes det er veldig ubehagelig hvis bidragsmottaker skal få innsyn i mine helseopplysninger. Anonymkode: 299d7...739 Det er bare opplysningen om at man mottar AAP som er relevant for saken, ikke årsaken til at man mottar AAP. Anonymkode: e9a1d...1ec 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare opplysningen om at man mottar AAP som er relevant for saken, ikke årsaken til at man mottar AAP. Anonymkode: e9a1d...1ec Ja, det var det jeg også trodde. Men fikk da beskjed om at også hvorfor man mottar AAP kan deles med den andre parten. Jeg fikk avslag på en kort uttalelse fra lege om at «xx mottar AAP grunnet helsemessige årsaker». Derfor ble en mer detaljert sendt. Men jeg ønsker virkelig ikke at disse opplysningene skal komme på avveie. Da må jeg trekke saken, vil ikke ha mine helseopplysninger spredt til bidragsmottaker. Anonymkode: 299d7...739 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det var det jeg også trodde. Men fikk da beskjed om at også hvorfor man mottar AAP kan deles med den andre parten. Jeg fikk avslag på en kort uttalelse fra lege om at «xx mottar AAP grunnet helsemessige årsaker». Derfor ble en mer detaljert sendt. Men jeg ønsker virkelig ikke at disse opplysningene skal komme på avveie. Da må jeg trekke saken, vil ikke ha mine helseopplysninger spredt til bidragsmottaker. Anonymkode: 299d7...739 Det er i så fall hårreisende. Tviler på at dette er innenfor juridisk. Det er absolutt ingen grunn til at den andre parten skulle ha krav på innsyn til årsaken til AAP, like lite som at arbeidsgiver skulle ha krav på å få vite hvilken diagnose som ligger til grunn for en sykemelding. For øvrig forstår jeg ikke helt at NAV behøver noen flere erklæringer omkring dette heller, all den tid det er NAV som innvilger AAP. Stoler ikke NAV på sin egen etat? Anonymkode: e9a1d...1ec 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er i så fall hårreisende. Tviler på at dette er innenfor juridisk. Det er absolutt ingen grunn til at den andre parten skulle ha krav på innsyn til årsaken til AAP, like lite som at arbeidsgiver skulle ha krav på å få vite hvilken diagnose som ligger til grunn for en sykemelding. For øvrig forstår jeg ikke helt at NAV behøver noen flere erklæringer omkring dette heller, all den tid det er NAV som innvilger AAP. Stoler ikke NAV på sin egen etat? Anonymkode: e9a1d...1ec Jeg er svært fortvila. Jeg kan ikke gjøre annet en å trekke søknaden. Er det noen her som vet om det er mulig å trekke søknaden? Og om jeg med det sikrer meg at bidragsmottaker ikke får innsyn? Anonymkode: 299d7...739 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 Tenker det er helt fair når du ber om penger fra et annet menneske at de har innsikt i alle saksopplysninger, sånn at de faktisk kan komme med innsigelser om noe ikke stemmer. Er tross alt du som valgte å få barn med vedkommende. Anonymkode: f70e2...d4f 4 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenker det er helt fair når du ber om penger fra et annet menneske at de har innsikt i alle saksopplysninger, sånn at de faktisk kan komme med innsigelser om noe ikke stemmer. Er tross alt du som valgte å få barn med vedkommende. Anonymkode: f70e2...d4f Ja, enig i at det er helt fair med begrunnelser. Men detaljerte helseopplysninger kan jeg ikke se behovet for. Men samme det. Jeg må bare be om å få trekke søknaden. Anonymkode: 299d7...739 1 3
Gjest Chroma Skrevet 21. september 2022 #13 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bare opplysningen om at man mottar AAP som er relevant for saken, ikke årsaken til at man mottar AAP. Anonymkode: e9a1d...1ec Allikevel deler nav absolutt alt. Jeg var part i en sak med min eks, hvor mine helseopplysninger ble delt med hans andre eks/barnemor. Veldig hyggelig. Etter det har jeg ikke sendt inn noe mer til nav.
Gjest Chroma Skrevet 21. september 2022 #14 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, enig i at det er helt fair med begrunnelser. Men detaljerte helseopplysninger kan jeg ikke se behovet for. Men samme det. Jeg må bare be om å få trekke søknaden. Anonymkode: 299d7...739 Jeg forstår deg veldig godt og forstår ikke at nav har lov. De skriver at man som part i saken har taushetsplikt, men det hjelper ikke en dritt.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #15 Skrevet 21. september 2022 Chroma skrev (2 minutter siden): Jeg forstår deg veldig godt og forstår ikke at nav har lov. De skriver at man som part i saken har taushetsplikt, men det hjelper ikke en dritt. Jeg fikk til svar at: «De kan gjøre unntak, men vurdere opp mot hensynet til at andre part får uttale seg». Kan bare ikke skjønne hvorfor mine sensitive opplysninger skal være noe bidragsmottaker skal få uttale seg om?? Jeg tørr ikke annet en å trekke søknaden. Er ganske redd for at mine opplysninger skal spres. Pålegg om taushetsplikt hjelper ikke nei. Anonymkode: 299d7...739 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #16 Skrevet 21. september 2022 Den andre parten pålegges taushetsplikt av nav om de opplysningene de videreformidler. Så ham kan ikke gå rundt og plapre om dette. Anonymkode: ec521...e7a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #17 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Den andre parten pålegges taushetsplikt av nav om de opplysningene de videreformidler. Så ham kan ikke gå rundt og plapre om dette. Anonymkode: ec521...e7a Sendes opplysningene automatisk eller må det spesifikt bes om innsyn? Anonymkode: 299d7...739
Gjest Chroma Skrevet 21. september 2022 #18 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sendes opplysningene automatisk eller må det spesifikt bes om innsyn? Anonymkode: 299d7...739 Det sendes automatisk.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #19 Skrevet 21. september 2022 Chroma skrev (5 minutter siden): Det sendes automatisk. Gud hjelpes meg!!! Så alle mine sensitive opplysninger sendes automatisk.. herregud har de virkelig lov til dette. Anonymkode: 299d7...739 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #20 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er bare opplysningen om at man mottar AAP som er relevant for saken, ikke årsaken til at man mottar AAP. Anonymkode: e9a1d...1ec Nei, men skal nav hente inn opplysninger fra egne registre så blir alt tilgjengelig. De ulike nav avdelingene snakker ikke med hverandre grunnet taushetsplikt. Det burde dog holde med en legeerklæring slik jeg beskrev tidligere. Det gjorde det i min sak. Det stod omtrent ordrett det jeg skrev. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i så fall hårreisende. Tviler på at dette er innenfor juridisk. Det er absolutt ingen grunn til at den andre parten skulle ha krav på innsyn til årsaken til AAP, like lite som at arbeidsgiver skulle ha krav på å få vite hvilken diagnose som ligger til grunn for en sykemelding. For øvrig forstår jeg ikke helt at NAV behøver noen flere erklæringer omkring dette heller, all den tid det er NAV som innvilger AAP. Stoler ikke NAV på sin egen etat? Anonymkode: e9a1d...1ec Nav familie og nav helse er to forskjellige instanser i nav. De har taushetsplikt ovenfor hverandre, derfor vet ikke nav familie om noen er ufør eller har andre ytelser. Derfor må de innhente denne informasjonen. Skal nav familie hente inn opplysninger fra nav helse får de hele sulamitten og alt blir tilgjengelig for den andre parten, derfor gjøres ikke dette. Veldig merkelig all den tid hvis den andre parten er i jobb så får man ikke vite noe mer enn at den andre parten er i jobb og hva vedkommende tjener. Anonymkode: 5f956...30a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå