Gå til innhold

Mamma og pappa skal gifte seg neste sommer, hva er vanlig prisklasse på gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig prisklasse å gi i gave til sine foreldre fra sine voksne barn i 20-årene som såvidt har begynt å tjene til livets opphold etter endt studietid?

Anonymkode: 1aa9f...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dere ikke trenger store summen. Hva med en samling minner av forskjellig slag? Dere kjenner dem nok godt og kan finne en fin kreativ personlig gave. Når man gifter seg så sent har de fleste "alt" de ønsker og trenger. 

• Liker 7
Skrevet

Ville gått for noe av en mer sentimental verdi enn penger i seg selv, om du ikke har så god råd🤗 Litt avhengig av foreldrene dine selvsagt, men som eksempel;

vi barna lagde en gang en julekalender til mamma og pappa, med en oppsamling av gode minner/ting og tradisjoner vi satt pris på og gode ord ol dem. Skrev ned på 24 kort og gav de i en boks. Mange år senere er det fortsatt den de drar frem og koser seg med.

Nå som jeg har egne barn, er alt som viser kjærlighet/takknemlighet fra barna så utrolig verdsatt. Jeg tror jeg hadde satt mer pris på noe som minnet meg om barna og gode tider i en gave, enn en hotellovernatting feks.

Ellers har du jo gjerne mer innblikk i om de samler på en spesiell type interiør, hobby eller vin og kan bruke det mer enn andre gjester kan🤗 Prisen må være helt etter din økonomi, ikke relasjon…

Anonymkode: fd794...151

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville gått for noe av en mer sentimental verdi enn penger i seg selv, om du ikke har så god råd🤗 Litt avhengig av foreldrene dine selvsagt, men som eksempel;

vi barna lagde en gang en julekalender til mamma og pappa, med en oppsamling av gode minner/ting og tradisjoner vi satt pris på og gode ord ol dem. Skrev ned på 24 kort og gav de i en boks. Mange år senere er det fortsatt den de drar frem og koser seg med.

Nå som jeg har egne barn, er alt som viser kjærlighet/takknemlighet fra barna så utrolig verdsatt. Jeg tror jeg hadde satt mer pris på noe som minnet meg om barna og gode tider i en gave, enn en hotellovernatting feks.

Ellers har du jo gjerne mer innblikk i om de samler på en spesiell type interiør, hobby eller vin og kan bruke det mer enn andre gjester kan🤗 Prisen må være helt etter din økonomi, ikke relasjon…

Mener forresten ikke at eksempelet fra julekalender er passende som bryllupsgave 😆 Men at jeg har aldri sett dem sette så pris på en gave før.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Min bror mener nemlig at jeg burde spandere 4000 i gave til de. "Det er tross alt mamma og pappa som gifter seg". Jeg syns det er helt bak mål.

Jeg betaler ned på lån og renoverer hus, og da har jeg vitterlig ikke 4000 til overs å bruke på bryllupsgave til noen som har vært sammen hele livet. Føles liksom ikke som noen "biggie" at de gifter seg, selv om det helt sikkert er det for dem. Er jeg teit som tenker slik? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar! Min bror mener nemlig at jeg burde spandere 4000 i gave til de. "Det er tross alt mamma og pappa som gifter seg". Jeg syns det er helt bak mål.

Jeg betaler ned på lån og renoverer hus, og da har jeg vitterlig ikke 4000 til overs å bruke på bryllupsgave til noen som har vært sammen hele livet. Føles liksom ikke som noen "biggie" at de gifter seg, selv om det helt sikkert er det for dem. Er jeg teit som tenker slik? 

Nei, du er ikke teit som tenker sånn! Broren din derimot er sprø om han mener at du skal bruke 4000kr på en bryllupsgave til foreldrene deres!

Mine foreldre, eller mamma og stefar for å være nøyaktig da, giftet seg når jeg var i starten av tyveårene, min gave til dem var at jeg passet kidsa til mammas forlover. De hadde stor fest noen uker senere som jeg var med på, men på selve dagen var det kun de to og forlovere med følge som feiret de. Ingen av oss barna brukte penger på gaver til dem, de var/er jo godt etablerte og har mer penger enn det vi barna har.

Anonymkode: 342e0...866

• Liker 2
Skrevet

Siden dere er unge og i etableringsfasen synes jeg 4000 per søsken (som jeg regner med han mener) er mye. Siden det er deres aller nærmeste vil det likevel være naturlig å legge litt i det, synes jeg, men jeg ville foreslått max 1500 - 2000 kroner. 

Anonymkode: f108e...864

Skrevet

Hadde ikke forventet noen gave fra egne barn i eget bryllup altså. 

Anonymkode: e91cb...9b6

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville gitt noe som tilsvarer kuverten.

Anonymkode: 0ca99...123

Skrevet

Hva med å lage en fotobok fra livet deres sammen? Eller du kan med bilde av dem som barn og fortsett til ungdomstiden og når de møttes osv…  går ant å lage selv om du er kreativ eller så kan du laga på Fotoknudsen osv…  kjekt å ha slike bilder samlet 😊

Anonymkode: 48e51...aba

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er enig med broren din. Hvis du har fast jobb, hus og renoverer er du voksen selv om du er i etableringsfasen. Det er foreldrene dine som gifter seg og det er en kjempestor dag for de, og da burde de få en skikkelig gave! Om ikke 4000, Ihverfall 2500kr. Eller så kan du jo eventuelt lage noe billigere men veldig sentimentalt, som et fotoalbum. Vis ihvertfall at du har tenkt på de, det fortjener de.

Å komme med noe billig drit mens søsknene dine legger masse i gaven fordi du ikke syntes det er noe biggie at de gifter er kjipt av deg. 

Anonymkode: e931c...7b7

Skrevet

Kanskje dere kunne spandert en bryllupsreise danskebåten  eller noe ? :) 

Skrevet

Jeg syns ikke det er dårlig å ikk bruke masse penger på gave, men holdningen din er ganske kjip. 

Anonymkode: 34bdf...812

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2022 den 18.08):

Er enig med broren din. Hvis du har fast jobb, hus og renoverer er du voksen selv om du er i etableringsfasen. Det er foreldrene dine som gifter seg og det er en kjempestor dag for de, og da burde de få en skikkelig gave! Om ikke 4000, Ihverfall 2500kr. Eller så kan du jo eventuelt lage noe billigere men veldig sentimentalt, som et fotoalbum. Vis ihvertfall at du har tenkt på de, det fortjener de.

Å komme med noe billig drit mens søsknene dine legger masse i gaven fordi du ikke syntes det er noe biggie at de gifter er kjipt av deg. 

Anonymkode: e931c...7b7

Selv om jeg har fast jobb, renoverer hus og er voksen betyr ikke det at jeg har god lønn og flere tusen til overs å bruke på bryllupsgave til mine foreldre. Ihvertfall ikke nå som strømmen har blitt innmari dyr. Vi har måttet refinansiere huslånet for å ha råd til å i det hele tatt beholde huset fordi strømmen har blitt så innmari dyr.

Hadde de giftet seg da vi var små så hadde vi ikke gitt dem noe som helst. Selvfølgelig skal jeg ikke komme med noe "billig drit". Jeg kan garantere at jeg hadde neppe fått noe verdt mer enn 4000 fra foreldrene mine skulle jeg giftet meg nå, så hvorfor skal jeg spandere på noe mer enn de ville hatt råd til til meg? For meg virker det bare som min bror er ute etter å være best og gi den dyreste gaven når han vet at jeg ikke har råd til tusenvis av kroner på bryllupsgave. 

• Liker 3
Skrevet

Hva med å spørre hva brudeparet ønsker seg og er det eventuelt noe de ønsker seg at dere kan bidra/hjelpe til med for å gjøre dagen enklere for de.

Skrevet

Enig i at her passer der best med en «minnegave», en symbolsk gave eller noe helt enkelt. Pengeverdi er ikke viktig.

Men det du skriver om broren din, at du tror han er ute etter å være best og vil gi dyr gave fordi han vet dere ikke har råd - det er rart!

Hva så om han gir dyrere gave? Hvorfor tenker du at det gjør ham bedre? og konkurrerer dere liksom om hvem foreldrene liker best?

Anonymkode: f2b8c...77c

Skrevet

Vil ikke tro det er noen standard. Kommer vel helt an på relasjon, inntekt osv. Og ikke mist hva du vil gi.

Selv ga jeg og broren min, i midten av 20 årene, cruise i Middelhavet da mine foreldre giftet seg i fjor. de har ønsket seg det i alle år men ikke tatt seg råd. Kosta ca. 50.000. Vi har helt alminnelig inntekt. men skjønner at noen sikkert syntes det er helt bak mål, men vi hadde lyst og hadde spart 😊

Anonymkode: 6e899...845

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Lurer litt på det samme. Bare at det er storesøster på 36 som gifter seg neste år. Hennes forlovede har småbruk, og har egentlig det de trenger. Ikke er jeg forlover heller, vår store søster og ei venninne er det. 😊 Og hun er den eneste av oss 3 som blir gift, slik det ser ut nå. Så vil jo gi noe skikkelig, men aner ikke hva 🫣 

Håper de eventuelt legger ut ønskelister eller noe 😊 

Skrevet

Men støtter en minnebok med bilder og tekst. Er jo så koselig! Men og lagt slik at det er bryllupsgave. Eks bilde av de to på fremsiden og dato på bryllupsdagen i farger som blir brukt på festen. Hadde jeg gjort om jeg skulle ha laga noe slik. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...