Gjest Gjest_Sulten_* Skrevet 28. november 2005 #1 Skrevet 28. november 2005 Jeg prøver å lage middag nesten hver dag selv om jeg bor alene. Men er matlei og finner ikke på noe nytt. Å steke en biff, omelett eller kotelett er enkelt, men jeg er litt lei og synes det blir lite variasjon i matveien. Kjøper jeg f.eks. middag fra frysedisken som er lett å putte i stekovnen, så får jeg ikke spist opp alt... Noen som har forslag til enkle eller mer kompliserte retter som passer for en person?
Rav Skrevet 28. november 2005 #2 Skrevet 28. november 2005 Du sier at du ikke får spist opp alt - da kan du jo fryse ned det du ikke spiser, så har du lettvindt mat en annen dag.
Arkana Skrevet 28. november 2005 #3 Skrevet 28. november 2005 (endret) Lag mat som kan fryses ned og spise senere. F.eks. fiskegrateng, kjøttkaker, lasagne, moussaka, gryteretter, supper, wok osv. Veldig praktisk på travle dager også. Bakt potet, omelett, salater, ostesmørbrød o.l. er jo greit og lettvint. Ellers kan du jo titte her. Endret 28. november 2005 av Arkana
Gjest single-34-og vandt til det Skrevet 28. november 2005 #4 Skrevet 28. november 2005 Jeg vil tipse deg om å stadig ha i kjøleskapet rucola salat, cherry-tomater, en kiwi, og feta-ost. Nydelig salat-tilbehør til enhver rett, spicer veldig opp! Og kraften fra feta-ost glasset samt rucola salaten gir smak til det. 1. Chicken tandoori ferdig pappbokser fra Toro: der er egg-nudler, marinade til kyllingfilet og saus. 2. Spaghetti og karbonadedeig, med en boks knuste tomater til eller annen tomatsaus. 3. Slottspoteter i ovnen, rucola salat (som overfor) og stekt kyllingfilet. 4. Hjemmelagfet pizza (fryses og varmes opp) 5. Lasagne 6. Laks i biter (trekt i vann) i panne med creme fraiche, fersk sopp (ikke boks!) og hakket løk og pinjekjerner: små putrer til spaghetthien er ferdig 7. Kylling-pai (søk internett for oppskrift) Mye av dette kan varmes opp dagen etter, eller det kan fryses til en annen gang. Husk en god salat og eventuelt en baguette til -og et glass rødvin du liker. Man skal kose seg selv om man er - eller fordi man er- single
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Jeg lager i grunnen gryteretter til 4, og fryser ned de andre porsjonene. Superpraktisk for en travel singel, som gjerne gjør andre ting enn å lage middag fra bunnen av hver dag!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 1. desember 2005 #7 Skrevet 1. desember 2005 Pølselapskaus av pølser og frossen grønnsaksblanding. Da lager du nøyaktig så mye du spiser.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 Jeg prøver å lage middag nesten hver dag selv om jeg bor alene. Men er matlei og finner ikke på noe nytt. Å steke en biff, omelett eller kotelett er enkelt, men jeg er litt lei og synes det blir lite variasjon i matveien. Kjøper jeg f.eks. middag fra frysedisken som er lett å putte i stekovnen, så får jeg ikke spist opp alt... Noen som har forslag til enkle eller mer kompliserte retter som passer for en person? ← Anbefaler deg å lage store porsoner når du lager middag. Eks.kjøttkaker, sosakjøtt, fiskegrateng. Lag store posoner og frys ned. Slik slipper du å stå hver dag. Billigere blir det også.
fluesopp Skrevet 1. desember 2005 #9 Skrevet 1. desember 2005 på mat.no kan men skrive inn hvor menge porsoner det skal være til, så regner den det ut for deg. Du kan jo lage mange porsoner og så fryser du det ned i porsons pakninger. da kan du jo bare ta opp en pakke med det du vil ha.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. desember 2005 #10 Skrevet 2. desember 2005 Takk for tips. Det har blitt for mye stekt mat de siste månedene og jeg merker det på bukselinningen... Nå har jeg handlet inn en del basismat og fryst ned i porsjoner før maten er laget, bortsett fra karbonadedeigen som jeg skal tilberede først. Jeg er veldig glad i fisk (får det stort sett i meg via pålegg), og i supper, men å lage suppe når jeg ikke har slike bokser å fryse ned i, har jeg ikke gjort. Men det er vel ok å fryse ned i en liten kjele til jeg får kjøpt plastbokser... Litt av problemet er at jeg ikke kan lage x antall retter og fryse ned. Da regner jeg med at halvparten blir ødelagt. Og jeg er lei av å lage og spise det samme hver uke, eller det samme annenhver dag. På mange måter er jeg matlei, men bare brødmat frister i alle fall ikke... Dette er kanskje et luksusproblem, men jeg er vant til å lage middag til to eller fire, og ikke kun til meg selv... Også blir jeg ergelig når jeg må kaste mat. Det er mulig jeg kjøper inn for mye av enkelte ting, og at det er derfor det blir slik...
pusla Skrevet 3. desember 2005 #11 Skrevet 3. desember 2005 Det er veldig lettvint å woke når man er en person. Da kan man ganske greit beregne hvor mye man spiser. Også kan man variere i det uendelige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå