Gå til innhold

Sykemeldt, jobbe hjemmefra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 100% sykemeldt denne uka og sjefen spør om jeg kan delta på møter digitalt hver dag isteden. Jeg sier nei for jeg er sykemeldt 100% og skal ikke jobbe, jeg skal hvile. 
Jeg er da ikke pliktet til å jobbe hjemmefra når jeg er sykemeldt? 

Anonymkode: 8f85d...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 100% sykemeldt denne uka og sjefen spør om jeg kan delta på møter digitalt hver dag isteden. Jeg sier nei for jeg er sykemeldt 100% og skal ikke jobbe, jeg skal hvile. 

Det er fullstendig lov å delt på teams-møter selv om man er sykemeldt. Dersom du er i god nok form til å delta så bør du absolutt gjøre det også. En sykemelding gir deg ikke automatisk rett på fri fra alt arbeid.

Men om du faktisk trenger å hvile, så skal du selvfølgelig gjøre det. 

Er du snekker og har brukket armen, så må du tåle å delta på et møte over team liksom. Har du hodepine og høy feber, så kan du si med god samvittighet at du ikke er i form til å være med på møtet. Og så lenge arbeidsgiver respekterer at du ikke orker møtedeltagelse, så er det helt innafor å si at man gjerne kan delta om formen tillater det.

Anonymkode: 7626c...e8d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er fullstendig lov å delt på teams-møter selv om man er sykemeldt. Dersom du er i god nok form til å delta så bør du absolutt gjøre det også. En sykemelding gir deg ikke automatisk rett på fri fra alt arbeid.

Men om du faktisk trenger å hvile, så skal du selvfølgelig gjøre det. 

Er du snekker og har brukket armen, så må du tåle å delta på et møte over team liksom. Har du hodepine og høy feber, så kan du si med god samvittighet at du ikke er i form til å være med på møtet. Og så lenge arbeidsgiver respekterer at du ikke orker møtedeltagelse, så er det helt innafor å si at man gjerne kan delta om formen tillater det.

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor ts er sykemeldt, å dermed kan de ikke pålegge ts arbeid heller all den tid de ikke aner hvorfor ts er borte. 

Anonymkode: 918ed...0a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2022 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

Det er noe som heter restarbeidsevne. Hvis det er mulig, gjør du det. Hvis ikke hviler du. 

Anonymkode: e2863...dad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe som heter restarbeidsevne. Hvis det er mulig, gjør du det. Hvis ikke hviler du. 

Da må jo TS rapportere til NAV at hun har jobbet i sykemeldingsperioden, og bedriften får evt ikke full refusjon fra NAV

Anonymkode: f0a1f...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor ts er sykemeldt, å dermed kan de ikke pålegge ts arbeid heller all den tid de ikke aner hvorfor ts er borte. 

Men han kan anmode om at den ansatte deltar om han orker. Og dersom eksempelet over vedrørende snekker med brukket arm er det som er tilfelle, vil arbeidsgiver vite hva sykmeldingen gjelder. De fleste som er sykmeldt forteller faktisk til sjefen hvorfor de er det. Og ut fra min erfaring, er det stort sett de ansatte med lavest kompetanse som ikke forteller hvorfor de er syke. Grunnlaget er riktignok alt for lite til å være statistisk korrekt, men det er i alle fall min erfaring etter nær 20 år som leder. Har vært leder for en god del, og sykmeldinger grunnet fremfallen livmor, overgangsalder-plager og andre «kvinneplager» er anført flere ganger. Også fyllesyke som fraværsgrunn. Og tro det eller ei. Når man stort sett aldri er borte fra jobb, tør folk å fortelle sjefen om slikt. Også psykiske problemer.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må jo TS rapportere til NAV at hun har jobbet i sykemeldingsperioden, og bedriften får evt ikke full refusjon fra NAV

Hva gjør det. Man vil heller at den ansatte skal jobbe enn å få refundert sykepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brunello said:

Hva gjør det. Man vil heller at den ansatte skal jobbe enn å få refundert sykepenger. 

Kommer an på om de har leid inn og betalt for vikar. Ikke alle vil det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 16.46):

Nei. Men arbeidsgiver plikter forsøke legge til rette for at du kan jobbe. Så arbeidsgiver bommer om hen ikke kontakter deg og sjekker hva du kan gjøre. Kan du ikke gjøre noe som helst? Da sier du det. Men de fleste som er sykemeldte kan jobbe - de har knekt en fot eller hånd eller noe, og kan fint arbeide fra seng eller sofa med noe som møter.

Anonymkode: 5db61...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 16.46):

Det spørs jo om feks arbeidsplassen er en IA bedrift, og grunnen til sykemeldingen. I IA så forplikter du og legen dere til å fortelle arbeidsgiver om funksjonsevne. Er det virkelig så farlig å være med på et par teams møter om du ikke har feber etc? 

Anonymkode: 0cd19...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og det er jo ikke noe problem. Hvis det er de første dagene betaler arbeidsplassen uansett full lønn. Så da jobber,an jo det man er istand til. Enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei arbeidsgiver kan ikke pålegge ts å jobbe eller å få vite hvorfor ts er sykemeldt. Men arbeidsgiver har all rett til å høre om TS er i god nok form til  delta i et teams-møte, og TS har plikt til å gi arbeidsgiver denne infoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...