Gå til innhold

Mistanke om vekstavvik; urimelig overfor arbeidsgiver at far ønsker å være med på kontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mistanke om at babyens vekst har flatet ut. Vi er satt opp på på et par kontroller neste uke. På mandag skal det feks bestemmes om jeg skal settes i gang og evt. når. Jeg synes det er litt tungt, og bekymrer meg mye for babyen. Min mann (barnefar) ønsker å være med på kontrollene, både for egen del, men også for å støtte meg. Arbeidsgiver gir forsåvidt uttrykk for at det er forståelig, men er likevel lite villig til å la ham avspasere. Arbeidsgiver mener han heller bør få gradert sykemelding. Han er ganske nyansatt, og jeg er redd det skal bli dårlig stemning med sjefene grunnet dette. Men er det egentlig et urimelig ønske fra hans/vår side? Han er statlig ansatt.

Anonymkode: 0798a...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt snodig ut å få sykmelding for dette, det kan han vel egentlig ikke iht reglene. Utrolig stivbeint av arbeidsgiver da, spesielt om han avspaserer og jobber det inn. 

Anonymkode: 9472e...5b4

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg er selv advokat og kan heller ikke se at dette er i henhold til regelverk... Men det er ikke den slags juss jeg jobber med til vanlig, så jeg er ikke helt stødig på dette... Arbeidsgiver ba ham dessuten om å ikke si til legen at det er arbeidsgiver som har oppfordret til det, noe jeg synes høres snodig ut.. 

Får se litt mer på regelverket selv, tror jeg... 

Skrevet

Man kan bare sykmeldes pga egen sykdom, så dette høres helt feil ut. Men hvorfor er de så vanskelige hvis han kan jobbe det inn eller avspasere?

Jeg er sjøl gravid og min mann er i relativt ny jobb. De har fra første stund oppfordret han til å være med på det han ønsker av kontroller, og ikke lagt noen føringer på hva han skal velge å delta på (privat selskap). Vi har ikke hatt behov for at han er med mer enn 2-3 ganger i arbeidstiden, men det er veldig behagelig å vite at arbeidsgiver ikke synes det er negativt. Mannen min har en type jobb hvor han enkelt kan jobbe det inn, så de taper ingenting på det, men får masse goodwill av både den ansatte og hans kone når de er så ålreite. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan bare sykmeldes pga egen sykdom, så dette høres helt feil ut. Men hvorfor er de så vanskelige hvis han kan jobbe det inn eller avspasere?

Jeg er sjøl gravid og min mann er i relativt ny jobb. De har fra første stund oppfordret han til å være med på det han ønsker av kontroller, og ikke lagt noen føringer på hva han skal velge å delta på (privat selskap). Vi har ikke hatt behov for at han er med mer enn 2-3 ganger i arbeidstiden, men det er veldig behagelig å vite at arbeidsgiver ikke synes det er negativt. Mannen min har en type jobb hvor han enkelt kan jobbe det inn, så de taper ingenting på det, men får masse goodwill av både den ansatte og hans kone når de er så ålreite. 

Lett å få den sykemeldingen til å gå på psyke/stress da

Anonymkode: 8b570...3e9

Skrevet

Regelverket er lett å sno seg unna, da.

Mannen min ble sykemeldt fra uke 37 til fødsel under korona for å holde seg frisk (helsepersonell og jobbet med koronasyke) så han kunne få være med på fødsel. Legen skrev opp "Psykisk ubalanse" som grunn og jordmor sendte til og med anbefaling om sykemelding på samme grunnlag til legen hans. 😅

Anonymkode: f194a...e32

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mistanke om at babyens vekst har flatet ut. Vi er satt opp på på et par kontroller neste uke. På mandag skal det feks bestemmes om jeg skal settes i gang og evt. når. Jeg synes det er litt tungt, og bekymrer meg mye for babyen. Min mann (barnefar) ønsker å være med på kontrollene, både for egen del, men også for å støtte meg. Arbeidsgiver gir forsåvidt uttrykk for at det er forståelig, men er likevel lite villig til å la ham avspasere. Arbeidsgiver mener han heller bør få gradert sykemelding. Han er ganske nyansatt, og jeg er redd det skal bli dårlig stemning med sjefene grunnet dette. Men er det egentlig et urimelig ønske fra hans/vår side? Han er statlig ansatt.

Hvis han søker om velferdspermisjon med lønn, så kanskje de lar han avspasering istedet..

Anonymkode: 49283...537

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Høres helt snodig ut å få sykmelding for dette, det kan han vel egentlig ikke iht reglene. Utrolig stivbeint av arbeidsgiver da, spesielt om han avspaserer og jobber det inn. 

Er jo også veldig rart at arbeidsgiver ber ham om å sykemelde seg siden det er de som nå betale lønna hans.

???

Skrevet

Helt unødvendig at far skal få fri for å være med på kontroller,syns jeg.

Skrevet
forkjølajente skrev (3 timer siden):

Leste du HI? Det er ikke snakk om rutinekontroll, men ekstra kontroller pga vekst. Helt naturlig å vikle ha far med. Det er jo en sannsynlighet for at de kan finne flere avvik, de kan komme med infl som begge bør få med seg, hun trenger støtte og de kan i verste fall oppleve å få ubehagelige overraskelser. 

Anonymkode: fccf6...c41

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
forkjølajente skrev (3 timer siden):

Helt unødvendig av deg å kommentere når du ikke evner å se at man som mennesker har forskjellige behov og livssituasjoner :) 

Anonymkode: c1f84...d0e

• Liker 4
Skrevet

Far får ikke sykemelding på dette grunnlaget. Han skal være veldig skakkjørt av angst for resultatet av timen for å få sykemelding på psykisk grunnlag, og ærlig talt, selv da er sjansen liten for at en lege ville gitt sykemelding for en slil situasjon. 

Jeg forstår at du er stresset, det er kjipt å få slike nyheter i slutten av svangerskapet, men det er ikke akutt. Det er ikke farlig at veksten stagnerer litt, så fremst helsepersonellet tar det alvorlig og kontrollerer - slik de jo gjør, og iverksetter tiltak ved behov, slik de vurderer. Dette er i all hovedsak en helt vanlig kontroll. 

Det sagt, mannen bør finne en annen arbeidsplass. Den lederen høres ikke riktig god ut. 

Anonymkode: b2907...394

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo også veldig rart at arbeidsgiver ber ham om å sykemelde seg siden det er de som nå betale lønna hans.

???

Stat og kommune, da bryr de seg vel ikke siden de personlig ikke betaler.

Anonymkode: f3d37...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt unødvendig av deg å kommentere når du ikke evner å se at man som mennesker har forskjellige behov og livssituasjoner :) 

Anonymkode: c1f84...d0e

Helt unødvendig av deg også da folk har lov å ha forskjellige meninger 👍

Anonymkode: f2dbd...962

Skrevet
forkjølajente skrev (16 timer siden):

Helt enig.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Leste du HI? Det er ikke snakk om rutinekontroll, men ekstra kontroller pga vekst. Helt naturlig å vikle ha far med. Det er jo en sannsynlighet for at de kan finne flere avvik, de kan komme med infl som begge bør få med seg, hun trenger støtte og de kan i verste fall oppleve å få ubehagelige overraskelser. 

Anonymkode: fccf6...c41

Herregud så dramatisk.... Skulle det komme en beskjed så er det faktisk bare å ringe. Vi er mange som har hatt ekstra kontroller pga ditt og datt som kan være alvorlig. Det betyr ikke at man trenger å holde hverandre i hendene dag ut og dag inn. Arbeidsgiver vil ikke gi fri og det er da helt greit, dere er ikke verdens navle og kontroll for vekstavvik er heller ikke noe dramatisk. Skal du settes i gang så skjer det ikke på sekundet uansett. 

Ta deg sammen og kom deg ut av bobla du sitter i.

Anonymkode: fb856...6ed

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Helt enig.

Herregud så dramatisk.... Skulle det komme en beskjed så er det faktisk bare å ringe. Vi er mange som har hatt ekstra kontroller pga ditt og datt som kan være alvorlig. Det betyr ikke at man trenger å holde hverandre i hendene dag ut og dag inn. Arbeidsgiver vil ikke gi fri og det er da helt greit, dere er ikke verdens navle og kontroll for vekstavvik er heller ikke noe dramatisk. Skal du settes i gang så skjer det ikke på sekundet uansett. 

Ingen grunn til å bli aggressiv. Det er snakk om å bli med på én kontroll, i slutten av svangerskapet, som kan ende i igangsetting. 

Anonymkode: 808c1...472

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen grunn til å bli aggressiv. Det er snakk om å bli med på én kontroll, i slutten av svangerskapet, som kan ende i igangsetting. 

Og spørsmålet er om det er urimelig når arbeidsgiver sier nei; svaret er ja det er urimelig. Og fryktelig overdramatisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og spørsmålet er om det er urimelig når arbeidsgiver sier nei; svaret er ja det er urimelig. Og fryktelig overdramatisk.

Det er godt mulig at det er din tolkning av spørsmålet, men det er strengt tatt ikke det som er spørsmålet i HI.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig.

Min vekstkontroll endte med igangsetting, hvor jeg ikke fikk forlate sykehuset for å hente fødebagen engang. Venninnen min sin endte med hastekeisersnitt. Om mannen hennes ikke hadde vært med på kontrollen hadde han gått glipp av fødselen. 

Anonymkode: 32bb8...9f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig.

Kvinner er kvinner verst… hvorfor syns du det er greit å snakke så nedsettende til noen i en sånn situasjon? Herlighet 

Anonymkode: a94db...766

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...