Rem Skrevet 21. september 2022 #21 Skrevet 21. september 2022 Fødte min 3. En liten rift og minimalt med blod, under 1dl... men klarte ikke besøk de første 2-3 ukene. Ikke engang av min mor. Du bestemmer!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #22 Skrevet 21. september 2022 Synes man kan møtes på halvveien. Selvfølgelig er barn og foreldres behov viktigst, men synes ts er litt egoistisk. Å komme uanmeldt er ikke ok, men å komme innom å se barnet raskt eller at faren tar imot for kort besøk av visning av barnet synes jeg foreldrene skal legge til rette for. 15 min besøk tar vel ikke så mye energi? Mor kan gå på soverommet eller ligge i stua med fett hår og skitne klær. Det er jo tydeligvis viktig for slektningene å se babyen. Jeg hadde blitt litt sur på ts hvis hun var min nære slektning. Anonymkode: ce495...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #23 Skrevet 21. september 2022 Stort blodtap, vakum, rift 3b, klipp. Sa at vi ikke tok i mot besøk før vi var klar. De første kom 12 dager etter fødsel. Hadde ikke besøk hver dag etter det heller. Ca 1-2 besøk i uka. Jeg bare ignorerte forespørsler, men alle i min egen familie og vennekrets sa «si i fra når dere vil ha besøk», ferdig. Var svigerhelvetet som maste. Anonymkode: 2c2fb...50e 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #24 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Synes man kan møtes på halvveien. Selvfølgelig er barn og foreldres behov viktigst, men synes ts er litt egoistisk. Å komme uanmeldt er ikke ok, men å komme innom å se barnet raskt eller at faren tar imot for kort besøk av visning av barnet synes jeg foreldrene skal legge til rette for. 15 min besøk tar vel ikke så mye energi? Mor kan gå på soverommet eller ligge i stua med fett hår og skitne klær. Det er jo tydeligvis viktig for slektningene å se babyen. Jeg hadde blitt litt sur på ts hvis hun var min nære slektning. Anonymkode: ce495...f7e Ikke lest HI du eller? Lite reflekterte «råd» du kommer med! Ler meg ihjel. Du har ihvertfall ikke hatt en komplisert fødsel, som bagatellisere i så stor grad som du gjør. Anonymkode: b078e...30d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #25 Skrevet 21. september 2022 Familien min ville egentlig komme dagen etter hastekeisersnitt på sykehus på besøk, men heldigvis var det kun lov med partner så hadde det som unnskyldning. Følte meg mørbanket i kroppen, hadde ikke vasket håret på 1.5 uke (ble innlagt pga svangerskapsforgiftning før fødsel) og de syntes det var veldig synd. Ble bombardert av meldinger om besøk og hvordan man kunne sende blomster (hva med å finne ut ting selv liksom). Etter jeg ble skrevet ut ville de komme dagen etter men fikk forskjøvet besøket til baby var en uke. Nå ble de "bare" 2-3 timer da og mamma hadde med kake som måtte ferdigstilles hos oss så det var kaos på kjøkkenet etter de dro(ikke vasket opp nei). Og masse spørsmål før det hvor vi hadde miksere, kakefat osv. Egentlig ubetydelige ting i den store sammenheng men når man er nyoperert, slet med amming og sov maks 1 time i slengen så føltes det mye ut. I tillegg ble det publisert bilder på sosiale medier uten vår tillatelse av oss og baby så ja omtenksom familie😬 Anonymkode: b64f0...451 1 2
Tuppeluri Skrevet 21. september 2022 #26 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes man kan møtes på halvveien. Selvfølgelig er barn og foreldres behov viktigst, men synes ts er litt egoistisk. Å komme uanmeldt er ikke ok, men å komme innom å se barnet raskt eller at faren tar imot for kort besøk av visning av barnet synes jeg foreldrene skal legge til rette for. 15 min besøk tar vel ikke så mye energi? Mor kan gå på soverommet eller ligge i stua med fett hår og skitne klær. Det er jo tydeligvis viktig for slektningene å se babyen. Jeg hadde blitt litt sur på ts hvis hun var min nære slektning. Anonymkode: ce495...f7e Å hvorfor må man møtes på halvveien? Hvorfor kan ikke folk bare respektere at foreldrene vil ha tid med sin egen nyfødte baby, bli kjent, være i sin egen lille boble og få ting på plass før det skal være mas om det ene og det andre? 15 min besøk kan være mer enn nok, det er stressende og slitsomt å ha besøk etter fødsel. Jeg ga klar beskjed at vi ikke ville ha besøk før det hadde gått ca en uke. Jeg måtte frem og tilbake til sykehuset hele første uka for å ta blodprøver (gulsot), og da hadde jeg ikke orka besøk i tillegg. Selv om det bare var de 15 minuttene. Jeg driter i hva andre mener. Jeg har lov å være egoistisk når det gjelder meg selv, og min unge. Hvis ikke jeg er klar for besøk, så er jeg ikke klar. Det må folk respektere. Punktum. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #27 Skrevet 21. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg pleide å si at gjester kunne komme til middag og kaffe hvis de tok med og lagde middagen og ordnet kake til kaffen. Og det å se baby tidlig synes jeg faktisk er viktig for nærmeste familie, som jo besteforeldre og tanter/onkler er. Selvfølgelig ikke hver dag, men kanskje hver uke for besteforeldrene. Jeg synes du virker litt tverr som ikke tar imot besøk. Alt annet enn amming kan besøket hjelpe til med. Anonymkode: f34b2...38e Når du kanskje har blodprosent på 9, sting som gjør det vondt å sitte, verkende hovene pupper som du ikke orker ha klær utapå, en baby som har vanskelig å få tak i puppen og enda ikke er i nærheten å ha fått sovet ut etter de 36 timene du var sammenhengende våken fordi du fødte, DA ER DU IKKE TVERR FORDI DU IKKE VIL HA BESØK. Idiot! Anonymkode: 433e0...e28 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #28 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er veldig synd at du opplevde det og mange stygge historie på nettet, jeg er uenig, jeg har født to ganger i Stavanger, følte meg ivaretatt på sykehus og etterpå av helsesøstre, og av familie , men ja det er jo naturlig st de vil se baby, de har og ventet på å se den Anonymkode: 18836...b27 Det er naturlig at de vil se baby ja, men å ikke respektere deres ønsker for når det passer, det er ikke naturlig. Og det å komme å si at man begrenser besteforeldrene sin tid med barnebarnet (som er nyfødt!!!) er helt latterlig. Dette barnet trenger ingen andre enn foreldrene sine akkurat nå, og foreldrene må få lov til å ta ting i sitt tempo. Husk at formen etter en fødsel kan være svært varierende. Mor og barn først.. mener jeg. Anonymkode: db8db...538 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #29 Skrevet 21. september 2022 Kjenner jeg er evig takknemlig for min familie. Med første datteren vår kom foreldrene mine og lagde middag til oss, rydda og lærte meg hvordan å bade baby. De tok inn på hotell i nærheten pga reisevei. Med andremann hadde svigersøsteren min ryddet huset og laget deilig middag. Helt utrulig at det finnes så lite sosiale antenner hos folk slik som ta beskriver. Synes virkelig familien der burde respektere ts sine ønsker.. 😢❤️ Anonymkode: 3809a...ca3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #30 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Klarte ikke å fjerne den boksen over, beklager det. TS, svaret på spørsmålet ditt i overskriften er vel egentlig at ja, så fort babyen er ute, så driter man i mor. Både helsevesenet og folk flest. Da er det kun baby baby baby som er i fokus. Tenk alle de kontrollene som er før fødsel! Etter fødsel er du on your own. Anonymkode: 218b3...6dd Stemmer det. Babyen er viktigst, mor må mase seg til hjelp. Anonymkode: d939f...2d2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #31 Skrevet 22. september 2022 Bare hold på ditt og si nei! Ditt og deres behov er det viktigste. Jeg gruer meg til svigersbesøk etter fødsel, for de forventer kaffe, kake og servering - mine foreldre tar med middag, kake osv også ordner mamma alt. Hun er her med de andre ungene under fødselen, og da kommer vi hjem til nyvasket hus❤️ Mamma kunne vært her hver dag etter fødsel for min del, for hun hjelper til. Svigermor vil bare holde baby liksom, og gjerne når baby gråter.. Anonymkode: 34dd1...031 1
Brunello Skrevet 22. september 2022 #32 Skrevet 22. september 2022 Har du fortalt om at fødselen var så krevende, TS? Jeg tror de aller fleste respekterer at en nybakt mor trenger hvile dersom hun har vært gjennom en dramatisk fødsel. Men de fleste er i ganske bra form rett etter fødselen, og da forventer også de nærmeste å få komme på besøk.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #33 Skrevet 22. september 2022 De sier at dere begrenser dem i kontakt med barnebarnet. Da virker det som om det har oppfattet situasjonen riktig, gratulerer til dem. Men hva så? De får en reaksjon på at du setter grenser, men det får de jo bare få. Overse det. Anonymkode: fbb23...f42
Flamme Skrevet 22. september 2022 #34 Skrevet 22. september 2022 Opplevde det samme her. Og "alle" ville vaske, gjøre husarbeid osv som unnskyldning for å se babyen. Er liksom litt begrenset hvor mye husarbeid det er å gjøre når far i tillegg er hjemme og kan gjøre alt, vasker ikke 17 klesvasker pr dag som må brettes og støvsuging holder liksom hver 3 dag.. Gå med søpla eller papp eller bikkja klarer fint far å gjøre. Er ikke så sosial og synes det var anstrengende med besøk, uansett om de ville hjelpe eller ikke. Føler at egentlig familien dreit i om de var ønsket eller ikke, så lenge de fikk se babyen. 🤷♀️ Skjønner ikke stresset med å måtte se babyen så fort som mulig. Ble også nedringt på telefon. Kommer til å bare la være å svare denne gangen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #35 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 16.38): Vil si du mangler helt antenner, selvfølgelig innvaderer man ikke hjemmet til noen som er blitt foreldre med å kommer HVER dag, uansett hvor stolt man er. Du har selvfølgelig vært i veien, de har bare vært for høflig til å gi beskjed. Anonymkode: 59b83...496 Nå ble jeg omtrent tigget etter om å komme da, og hadde stadig en søster med tårer i øya i takknemlighet. Vi har et nært forhold, og bodde sammen inntil 10 mnd før fødsel. Åssen er dine sosiale antenner, som klarer å komme med såpass påstander uten å kjenne verken meg eller min familie?🤦🏻♀️ Anonymkode: dd144...874 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #36 Skrevet 22. september 2022 Hvorfor er det overraskende? Du lever, ts, i et samfunn som med vilje underkommuniseres hvor ekstremt farlig og garantert skadelig graviditet og fødsler er. Fordi samfunnet ønsker barn. Og kaster kvinner under bussen for å oppnå det. Hadde graviditet vært et medikament ville det øyeblikkelig blitt forbudt i salg og bruk. Hadde graviditet vært en aktivitet type bilkjøring ville den vært forbudt ved lov. Graviditet er så farlig og så skadelig at vi kastrerer våre kjæledyr om vi er glad i dem. Når en kvinne velger å likevel bli gravid regner man med at hun har satt seg inn i risikoen. Selv om den altså er kraftig underkommunisert. Og som slekt og venner regner man med at mor er innforstått med at hun ofrer sin fysiske helse (særlig mødre, fordi de jo vet at man gjør det). Besøk? Svar at det ikke passer. Vær åpen på at fødselen ikke gikk bra. Gjerne helt i starten når folk spør. For svarer du eller dere at «fødsel gikk bra» eller «alt er bra»? Da regner folk med at du fødte uten skader. Det skjedde ikke med deg. Barnet er friskt, fødselen var ikke videre vellykket. Da svarer man kanskje noe tilsvarende en venninne av meg. «Barnet er friskt. Jeg trenger noen uker til rekonvalens». Så vet folk at de ikke den neste måneden skal forvente at mor er tilgjengelig. Anonymkode: 53c92...242 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #37 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Synes man kan møtes på halvveien. Selvfølgelig er barn og foreldres behov viktigst, men synes ts er litt egoistisk. Å komme uanmeldt er ikke ok, men å komme innom å se barnet raskt eller at faren tar imot for kort besøk av visning av barnet synes jeg foreldrene skal legge til rette for. 15 min besøk tar vel ikke så mye energi? Mor kan gå på soverommet eller ligge i stua med fett hår og skitne klær. Det er jo tydeligvis viktig for slektningene å se babyen. Jeg hadde blitt litt sur på ts hvis hun var min nære slektning. Anonymkode: ce495...f7e Jeg hadde kuttet kontakten med deg om du var min slektning. Det er ingen andre enn foreldrene som har rett til å se barnet. Og foreldrene bestemmer selv når de ønsker besøk i sitt eget hjem. Det er ikke egoistisk å si nei til besøk rett etter fødsel, det er å sette grenser. Anonymkode: e3258...af0 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #38 Skrevet 22. september 2022 Dette er fars ansvar også ! Han må si fra til slekt og venner at dere ikke kan ta imot noe særlig besøk før du kommer deg etter en tøff fødsel Anonymkode: 91155...c21
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #39 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det overraskende? Du lever, ts, i et samfunn som med vilje underkommuniseres hvor ekstremt farlig og garantert skadelig graviditet og fødsler er. Fordi samfunnet ønsker barn. Og kaster kvinner under bussen for å oppnå det. Hadde graviditet vært et medikament ville det øyeblikkelig blitt forbudt i salg og bruk. Hadde graviditet vært en aktivitet type bilkjøring ville den vært forbudt ved lov. Graviditet er så farlig og så skadelig at vi kastrerer våre kjæledyr om vi er glad i dem. Når en kvinne velger å likevel bli gravid regner man med at hun har satt seg inn i risikoen. Selv om den altså er kraftig underkommunisert. Og som slekt og venner regner man med at mor er innforstått med at hun ofrer sin fysiske helse (særlig mødre, fordi de jo vet at man gjør det). Besøk? Svar at det ikke passer. Vær åpen på at fødselen ikke gikk bra. Gjerne helt i starten når folk spør. For svarer du eller dere at «fødsel gikk bra» eller «alt er bra»? Da regner folk med at du fødte uten skader. Det skjedde ikke med deg. Barnet er friskt, fødselen var ikke videre vellykket. Da svarer man kanskje noe tilsvarende en venninne av meg. «Barnet er friskt. Jeg trenger noen uker til rekonvalens». Så vet folk at de ikke den neste måneden skal forvente at mor er tilgjengelig. Anonymkode: 53c92...242 JA! TAKK! Akkurat sånn er det! Det er ikke akkurat klar tale man får fra jordmor på svangerskapskontrollene når man sier at man er redd for å bli skadet. Anonymkode: d939f...2d2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #40 Skrevet 22. september 2022 Ikke så uvanlig tror jeg. Min familie låste seg inn hos oss, rundvasket huset og bakte kake til vi kom hjem. De hadde dratt før vi kom, slik at vi skulle få ro til å bli kjent med den nye. Jeg ble så rørt at jeg gråt. Hans familie prøvde å kreve å få komme inn på fødestua, troppet opp uanmeldt på sykehuset, har fulgt etter meg opp i andre etg og inn på soverommet mitt da jeg gikk for å amme, gått rundt huset og tatt i dørene og banket på vinduene når jeg ikke åpnet døren, valset rett inn og ropt etter oss mens vi (jeg og barnet) lå i sengen og sov osv. Det er forskjell på folk! Og nesten ingen engasjerer seg under svangerskapet. Anonymkode: e3fa8...558 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå