Gå til innhold

Er det virkelig ingen som bryr seg om mor etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg vært uheldig, eller er folk så opptatt av baby at dem driter i mor? 

Vi fikk vårt første barn for en uke siden og har begrenset besøk i etterkant. Besteforeldre har fått komme en tur innom (snakk om 1 time hver), men øvrige har vi ikke åpnet dørene for enda. 

Jeg har hatt en tøff start! Stort blodtap (1,8 liter), rift grad 3a, mye smerter og ekstremt lite søvn. Jeg plages enda med amming. Har nok med meg selv og ta vare på baby. 

Men det er så mye mas! Nå vil besteforeldre komme innom igjen og har sagt rett ut at vi begrenser dem i kontakt med barnebarnet. Ene tanten og onkelen sto plutselig på døra og forventet å komme inn- og ble sint fordi mannen sa det ikke passet (jeg lå og ammet og baby hadde grått nesten hele dagen- vi var utslitt). 

Jeg blir så stresset av alt maset og forventningene. Vi har gitt beskjed i forkant av fødsel at vi gir beskjed når vi er klare for besøk. Men det blir ikke respektert! 

Får stadig melding om at det passer å komme innom sånn og sånn. Nå ignorerer jeg! Orker ikke svare. 

Er baby så viktig å se tidlig, istedenfor å ta hensyn til at man trenger tid? Driter folk i mor, bare for egen egoisme? 

Eller er jeg tverr som ikke tar imot besøk enda? 

Anonymkode: 53e1b...e4d

• Hjerte 22
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett ned foten og si at du trenger ro etter fødselen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ikke opplevd dette da jeg ga totalt faen i hva andre synes. Besøk har vi resten av livet til, la meg være i fred.
Du kan komme på besøk hvis du ordner mat og vasker huset.

Anonymkode: cd60b...97e

• Liker 4
Skrevet

Hadde det også tøft den første og til dels andre uken etter fødsel. Vi fant ut at vi ville gjøre unna alle besøkene med en gang så folk ble fornøyd, MEN i og med at jeg var så dårlig (også stort blodtap og vakuumfødsel med klipp+rift) satte vi krav, type: ja, dere må gjerne komme, men da hadde vi satt pris på hjelp med middag/om dere kan ta en tur med hunden/om dere orker handle på veien osv.

Folk har tatt det veldig fint og den hjelpen var veldig god å ha så jeg kunne fokusere på å bli bedre og mannen kunne fokusere på baby ❤️

Ikke vær redd for å stille krav til familien, de fleste er glad for å hjelpe til! 😊

Anonymkode: 3bbe3...c13

• Liker 5
Skrevet

Tror det er mer at du har uvanlig uemnpatisk familie og omgangskrets. Min opplevelse var helt annerledes, mamma og svigermor kom for å vaske hus, lufte hund og lage og servere mat, få unna klesvask, og å løpe opp og ned med flaske til sterilisering siden jeg kun klarte å delamme. Tilbud om å ta baby hvis jeg ville sove eller noe, men ikke masing. Og tilbud om massasje, og tilbud (der var det masing😝) om mat, drikke etc.

Anonymkode: 155ae...415

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er veldig synd at du opplevde det og mange stygge historie på nettet, jeg er uenig, jeg har født to ganger i Stavanger, følte meg ivaretatt på sykehus og etterpå av helsesøstre, og av familie , men ja det er jo naturlig st de vil se baby, de har og ventet på å se den

Anonymkode: 18836...b27

• Liker 2
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan din familie er, men kan det tenkes at de gjerne hjelper til i huset når de først er der?

Jeg var supertolt tante som var på besøk hos søster nesten hver dag fra hun kom hjem - men da busser jeg baby så hun fikk hvilt eller ordnet klesvask, ryddet kjøkken osv.

Ville nok føltes sårt om hun hadde sagt hun ikke orket å ha meg der, når jeg bare ville hjelpe😅

Men du skal for all del ikke fly rundt og varte opp. Så en forventningsavklaring er kanskje lurt?

Anonymkode: dd144...874

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå vet jeg ikke hvordan din familie er, men kan det tenkes at de gjerne hjelper til i huset når de først er der?

Jeg var supertolt tante som var på besøk hos søster nesten hver dag fra hun kom hjem - men da busser jeg baby så hun fikk hvilt eller ordnet klesvask, ryddet kjøkken osv.

Ville nok føltes sårt om hun hadde sagt hun ikke orket å ha meg der, når jeg bare ville hjelpe😅

Men du skal for all del ikke fly rundt og varte opp. Så en forventningsavklaring er kanskje lurt?

Skulle heller vært motsatt. At du hadde ryddet kjøkken osv så mor kunne fått fokusert på baby. 

Anonymkode: 5adaa...0e8

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle heller vært motsatt. At du hadde ryddet kjøkken osv så mor kunne fått fokusert på baby. 

Hehe, ser jeg mangler litt tegnsetting der - det var selvfølgelig jeg som ordnet klesvask eller kjøkken😂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg vært uheldig, eller er folk så opptatt av baby at dem driter i mor? 

Vi fikk vårt første barn for en uke siden og har begrenset besøk i etterkant. Besteforeldre har fått komme en tur innom (snakk om 1 time hver), men øvrige har vi ikke åpnet dørene for enda. 

Jeg har hatt en tøff start! Stort blodtap (1,8 liter), rift grad 3a, mye smerter og ekstremt lite søvn. Jeg plages enda med amming. Har nok med meg selv og ta vare på baby. 

Men det er så mye mas! Nå vil besteforeldre komme innom igjen og har sagt rett ut at vi begrenser dem i kontakt med barnebarnet. Ene tanten og onkelen sto plutselig på døra og forventet å komme inn- og ble sint fordi mannen sa det ikke passet (jeg lå og ammet og baby hadde grått nesten hele dagen- vi var utslitt). 

Jeg blir så stresset av alt maset og forventningene. Vi har gitt beskjed i forkant av fødsel at vi gir beskjed når vi er klare for besøk. Men det blir ikke respektert! 

Får stadig melding om at det passer å komme innom sånn og sånn. Nå ignorerer jeg! Orker ikke svare. 

Er baby så viktig å se tidlig, istedenfor å ta hensyn til at man trenger tid? Driter folk i mor, bare for egen egoisme? 

Eller er jeg tverr som ikke tar imot besøk enda? 

La far vise frem baby og ta deg en lur…

Klart folk er ivrige når det kommer ny baby i familien, må jo være en bra ting.

Anonymkode: 34043...afa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vil si du mangler helt antenner, selvfølgelig innvaderer man ikke hjemmet til noen som er blitt foreldre med å kommer HVER dag, uansett hvor stolt man er. Du har selvfølgelig vært i veien, de har bare vært for høflig til å gi beskjed.

Anonymkode: 59b83...496

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan være litt begge deler, noen ønsker litt «fri» fra baby og vil heller gjøre husarbeid uforstyrret en liten time, mens andre heller vil at besøket skal gjøre litt husarbeid, eller gå tur med babyen slik at man kan få sove ut litt. Alt er helt ok!

Anonymkode: 218b3...6dd

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er utrolig dårlig gjort å allerede slenge med "begrenser vår kontakt med barnebarnet"-kortet allerede så kort tid etter fødsel. Jeg tenker det er vel så viktig at du føler deg bedre. Ikke har besteforeldre noe krav på å se barnebarna sine heller. Det er et privilegie. De har jo allerede fått se barnet, man trenger ikke se det hele tiden. Har de mobil eller liknende, så dere kan sende bilder og video? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tviler STERKT! Ingen av foreldrene våre gjorde noe for oss ved første besøk. De hadde ikke med noe, annet enn gave til baby. Vi serverte kaffe og skolebrød som jeg hadde i fryseren, men ingen tok av etter seg da dem dro. Så de er her KUN for baby, ikke for oss. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg pleide å si at gjester kunne komme til middag og kaffe hvis de tok med og lagde middagen og ordnet kake til kaffen.

Og det å se baby tidlig synes jeg faktisk er viktig for nærmeste familie, som jo besteforeldre og tanter/onkler er. Selvfølgelig ikke hver dag, men kanskje hver uke for besteforeldrene.

Jeg synes du virker litt tverr som ikke tar imot besøk. Alt annet enn amming kan besøket hjelpe til med.

Anonymkode: f34b2...38e

• Liker 4
Skrevet

Hei ts, jeg hadde det ganske likt som deg og lurte også på det samme. I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde fått mannen min til å sende en melding til familien og forklart at hei, vi har på ingen måte hodet over vannet, det er faktisk litt krise, besøk osv må dessverre vente til vi får sovet i mer enn 20 minutter i slengen og baby har lært seg å drikke melk, vi greier ikke leke vert og vertinne nå, beklager det.

Anonymkode: a6c8d...81f

• Liker 4
Skrevet

Klarte ikke å fjerne den boksen over, beklager det.

TS, svaret på spørsmålet ditt i overskriften er vel egentlig at ja, så fort babyen er ute, så driter man i mor. Både helsevesenet og folk flest. Da er det kun baby baby baby som er i fokus. Tenk alle de kontrollene som er før fødsel! Etter fødsel er du on your own. 

Anonymkode: 218b3...6dd

• Liker 3
Skrevet

Opplevd det samme ts. Endte i hastesnitt med stort blodtap. Vært et helvete å ta seg av baby. Men får masse forventninger om besøk. Ingen hjelp. De vil bare se baby. Mas uke etter uke. 

Anonymkode: 54654...7d7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La far vise frem baby og ta deg en lur…

Klart folk er ivrige når det kommer ny baby i familien, må jo være en bra ting.

Anonymkode: 34043...afa

Blir bare rot om man ammer. Babyen er omtrent på puppen konstant. Det er ingen bra ting at folk ikke kan vente noen uker så mor får summe seg. 

Anonymkode: 54654...7d7

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det motsatt. Satt og lurte på hvorfor "ingen" ville se babyen min 😅 De prøvde å gi oss det rommet du sikkert trenger.

Beste hadde vært om folk spurte de nye foreldrene hvordan de vil ha det også respektert det. Veldig dumt når folk ikke kan ta ett nei for ett nei.

Anonymkode: 0160c...96a

• Liker 5
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...