Gå til innhold

Hvordan håndtere slappheten og sultfølelsen når man har begynt på diett/slankekur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så vidt jeg fungerer i jobben nå, tre dager etter at jeg startet. Stadig hodepine, hjernen overfokuserer på mat, mat, mat, magen verker. Dere andre som gikk ned i vekt - hvordan håndterte dere den første tiden? Var den like tung? Er det noe som hjelper? Og hvor lenge varte det for dere?

Anonymkode: 27ab2...430

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner igjen det med ekstra fokus på mat, det mentale må jobbes med kontinuerlig. Ikke minst når du skal holde vekta etterpå. Men jeg er aldri slapp og har hodepine, slanker meg med 1600 kalorier/smartkarbo. Hvilken diett er du på? 

Anonymkode: c60e2...15b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner igjen det med ekstra fokus på mat, det mentale må jobbes med kontinuerlig. Ikke minst når du skal holde vekta etterpå. Men jeg er aldri slapp og har hodepine, slanker meg med 1600 kalorier/smartkarbo. Hvilken diett er du på? 

Jeg må ligge ekstremt lavt for å få vekta til å rikke seg. Ligger på rundt 1200 til å begynne med, skal så øke til 1400 etter hvert. Jeg har ekstremt lav forbrenning.

Skrevet

Det var skikkelig lite kalorier, ikke rart du er sulten. Vet du hvorfor det er slik at du ikke går ned uten å ligge så lavt? Har du sjekket for eksempel stoffskiftet? Jeg går ned ca en kilo i måneden, når jeg spiser 1600. Det er ikke så mye, men når man har holdt på i halvannet år blir det litt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må ligge ekstremt lavt for å få vekta til å rikke seg. Ligger på rundt 1200 til å begynne med, skal så øke til 1400 etter hvert. Jeg har ekstremt lav forbrenning.

Det går ikke an p håndtere det, det er derfor dietter ikke fungerer.

Prøv med 1600 minst. 

• Liker 3
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 timer siden):

Det går ikke an p håndtere det, det er derfor dietter ikke fungerer.

Prøv med 1600 minst. 

Da opprettholder jeg vekta. Går jeg over 1600, så øker vekta, og jeg er allerede på grensa til diabetes type 2, så jeg takler ikke flere kilo opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var skikkelig lite kalorier, ikke rart du er sulten. Vet du hvorfor det er slik at du ikke går ned uten å ligge så lavt? Har du sjekket for eksempel stoffskiftet? Jeg går ned ca en kilo i måneden, når jeg spiser 1600. Det er ikke så mye, men når man har holdt på i halvannet år blir det litt. 

Stoffskifte er fucka, og som du sikkert vet så er det ikke alltid mulig å regulere den i Norge med den dritt-Levaxinen som bare fungerer på noen. Så har jeg noen hormonforstyrrelser som gjør at jeg nesten ikke forbrenner noen ting. 

Skrevet (endret)

Nummer 1. Kutt av sosial media. Hvis ikke vil du bli som dette

Det er null poeng i sosiale medier, du vil bare bli sliten av å se på en vegg hele tiden som er en gjentakelse som ikke hjelper deg bli bedre, og den er en drependes effekt. Kanskje det er mer problem for PC brukere enn telefon brukere. Men så liker jeg ikke ideen av å ha en vibrerendes brikke i lommen min heller (altså jeg har aldri sett greia med smart phones annet enn at den er god til å ta naken bilder. Og det er alt. Er andre grunner som at du ikke kan bytte batteri som tvinger deg til å kjøpe overdyre telefoner) Derfor jeg har Nokia 8000 bare, tastetelefon

Uansett prøv å tenk på noe som kan distrahere deg på en positiv måte, og ikke på en herskerteknikk innenfor teknologi manipulasjon. Når du har et mål, fullfør målet og vinn :)

Endret av Woah0
Skrevet

Burde ikke merke 3 dager....

Da spiser du feil mat.

Blir ikke svimmel om du spiser minst 800 g brokkoli f eks til kjøttet

Anonymkode: 6625f...b93

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Burde ikke merke 3 dager....

Da spiser du feil mat.

Blir ikke svimmel om du spiser minst 800 g brokkoli f eks til kjøttet

Spis epler heller. Brokkoli føler jeg gjør at du lukter. Gamle folk spiser det og det ser bare ikke bra ut.

Edit: vet ikke hvor kredibel denne nettsiden er. Men jeg har aldri stolt på noen som anbefaler brokkoli. Alle gamle folk som spiser de ser helt forferdelige ut oftest : I

https://www.thinkingnutrition.com.au/broccoli-bad-for-you/

Endret av Woah0
Skrevet
Woah0 skrev (1 time siden):

Spis epler heller. Brokkoli føler jeg gjør at du lukter. Gamle folk spiser det og det ser bare ikke bra ut.

Edit: vet ikke hvor kredibel denne nettsiden er. Men jeg har aldri stolt på noen som anbefaler brokkoli. Alle gamle folk som spiser de ser helt forferdelige ut oftest : I

https://www.thinkingnutrition.com.au/broccoli-bad-for-you/

Epler er mer kaloririkt...og ikke middag.

Folk lukter ikke av å spise grønne grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Epler er mer kaloririkt...og ikke middag.

Folk lukter ikke av å spise grønne grønnsaker.

Det gjør det. Det lukter forferdelig. Epler lukter godt. Også blåbær hvis det er de med lilla smak inni. ikke de falske hage blåbærene som er hvite inni.

Altså jeg kan takle salat hvis det er ting ved siden av mat. Men ikke tale om at jeg spiser plante basert tull som ikke hjelper. Men epler er ikke middag men det hjelper godt etter pølse og brød som jeg spiser til middag utenom lørdager. Antar man blir en gormet spiser på familie mat hvis man har familie sikkert :)

Spaghetti ville jeg sikkert blitt lei av å spise for mye av selv om noen liker det.

Endret av Woah0
Skrevet

Hvordan vet du at du har lav forbrenning?

Om du skal fortsette å spise så lite, så kommer du bare til å gå rett opp til gammel vekt, pluss noen kilo til, når du begynner å spise normalt. 
Skal du gå ned i vekt, så er det bedre å legge om kostholdet slik at du får nok, men mager mat til å holde deg mett men samtidig gå ned i vekt.

Skrevet

Hadde samme problemet og dette funka for meg:

1. Spis mer. 

2. Den ekstra maten gir overskudd til trening. Varm opp med kardio og ha deretter mye fokus på styrke! 

3. Når du trener styrke, så vil mye av kaloriene du får i deg gå til musklene dine og mindre vil legge seg som fett. 

4. Økt muskelmasse gir høyere forbrenning, noe som vil føre til vektreduksjon. 

Anonymkode: 55865...098

• Liker 1
Skrevet

Gå til fastlegen og be om hjelp til en kostholdsplan. Det er helt på bærtur med en diett på 1200 kalorier, så kan du diskutere om stoffskiftet er godt nok regulert på samme tid. Det er vanskeligere å gå ned i vekt for noen med lavt stoffskifte, men det skal ikke være så vanskelig eller umulig som dette her..pass på å ha mye kalorifattig volum i måltidene. Masse grønnsaker i middagen osv. Hva med å forsøke kombinasjonsbehandling for stoffskiftet med levaxin/liothyronin? Mange som syns det fungerer bedre. 

Anonymkode: 1353f...976

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stoffskifte er fucka, og som du sikkert vet så er det ikke alltid mulig å regulere den i Norge med den dritt-Levaxinen som bare fungerer på noen. Så har jeg noen hormonforstyrrelser som gjør at jeg nesten ikke forbrenner noen ting. 

Skjønner det, har lavt stoffskifte selv.

Det er ikke riktig at Levaxin bare funker på «noen», og mat må du faktisk ha.

Av erfaring så rikker ikke vekta seg en millimeter om man ikke er riktig dosert på den medisinen som fungerer best.

Anbefaler deg å sjekke ut grupper på FB, det ene er den for lavt stoffskifte - den andre for monobehehandling med T3.

Har du forsøkt Armour/Lio uten bedring i form? 

Men - uansett: dietter fungerer ikke, derfor blir du dårlig. 

For noen er moderat lavkarbo en bedre løsning.

Hvor lenge har du holdt deg konsekvent til 1600-1809 kcal?

Og om du har BMI over 30 - har du vurdert  Mysimba eller liknende? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da opprettholder jeg vekta. Går jeg over 1600, så øker vekta, og jeg er allerede på grensa til diabetes type 2, så jeg takler ikke flere kilo opp. 

Men hva spiser du da? Og til hvilke tidspunkt og hvor ofte? Det er mange ting man kan justere på utenom kalorier. 

Anonymkode: 8c232...303

Skrevet

Vel, du spiser svært lite.

Det er ikke farlig å være sulten. Selv er jeg sulten noen timer hver dag før et måltid, greit å vite at det er helt normalt. Tror, uten å være skråsikker, at mange overvektige spiser så fort sultfølelsen melder seg, og det er litt av problemet.

Når jeg er sulten, hva gjør jeg da? Jeg drikker vann eller lager en kopp te. Er det så ille at konsentrasjonen går, tar jeg en banan eller liten neve mandler.

Anonymkode: bf1c6...d39

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha et for høyt kaloriunderskudd. Ikke gå under 1200 kcal/dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...