Gjest PanteneProVVV Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 (endret) Og er ikke dette et samfunnsproblem? Det er den enorme produksjonen av underholdning som bare øker og øker som bekymrer meg. Burde vi underholdes så til de grader hele tiden? Og all denne valgfriheten, hva skal vi egentlig med den når det tar like lang tid å lete frem en dugelig film/serie som det tar å se den. Det jeg savner er større fokus på oppbyggelig material, kunnskap og dannelse i vår oppskattede underholdningsmekkamedievirkelighet. Det er de store strømmetjenestene som er de verste her, for eksempel Netflix som har blitt en kanon av tonnevis med middelmådig skrot. Det virker som jaget etter kvantitet foran kvalitet også smitter av på for eksempel NRK radio. Her har p2 i alle år vært kunnskapskanalen. Men jeg merker meg at flere og flere kunnskapsbaserte program må vike for mer bablete podcast. Og hva i huleste skjer med alle podcastene? Vi trenger jo ikke dette! - En haug med narsissister som prater retningsløst i påvente av å komme på TV. Når underholdningen er middelmådig og i så store kvanta, blir ikke da denne valgfriheten vi setter så høyt bare en illusjon? Endret 5. oktober 2022 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Nope. Hvorfor sitter du på KG egentlig? Er ikke det litt vell lavkulturelt og udannet for din smak? Anonymkode: e5b7e...274 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Det er noen som holder liv i alt dette. Det er ikke meg. Netflix synes jeg har mye bra forresten. Men du må lete. Årsaken til at det er så stort tilbud er all reklamen som må plasseres et sted. Jeg tviler på om noen hadde sett eller hørt en kanal som var øremerket kun reklame. Reklame er snylteren som holder liv i all dritten. Reklame burde sterkt begrenset, da hadde verden blitt et langt bedre sted. Reklame er den største trusselen mot miljøet btw. Den får oss til å bytte ut og kaste mye som ikke behøver å byttes eller kastes. Anonymkode: 8acb7...c9b 1 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er noen som holder liv i alt dette. Det er ikke meg. Netflix synes jeg har mye bra forresten. Men du må lete. Årsaken til at det er så stort tilbud er all reklamen som må plasseres et sted. Jeg tviler på om noen hadde sett eller hørt en kanal som var øremerket kun reklame. Reklame er snylteren som holder liv i all dritten. Reklame burde sterkt begrenset, da hadde verden blitt et langt bedre sted. Reklame er den største trusselen mot miljøet btw. Den får oss til å bytte ut og kaste mye som ikke behøver å byttes eller kastes. Anonymkode: 8acb7...c9b Så vi konsumerer forkledd reklame i høy kvanta. Brød og sirkus til folket, men det blir kanskje litt vel mye av både brød og sirkus. Er det reklame på Netflix nå? Har lest at de skal begynne med det.
Gjest PanteneProVVV Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nope. Hvorfor sitter du på KG egentlig? Er ikke det litt vell lavkulturelt og udannet for din smak? Anonymkode: e5b7e...274 Meningsutveksling/samtale med andre blir vel aldri lavkulturelt eller udannet. Det er jo nettop slik man får sett flere sider av en sak og lære noe nytt.
Gjest PanteneProVVV Skrevet 5. oktober 2022 #6 Skrevet 5. oktober 2022 Det som hadde vært fint var om vi selv kunne bestemme filter på strømmetjenestene. For eksempel alt som har under 6,4 på IMDB vises ikke. Alt av reality — bort med seg! Det trengs rydding for å få oversikt over det man er interessert i å se, ikke algoritmebasert, men av oss selv.
Gjest Paramount Skrevet 5. oktober 2022 #7 Skrevet 5. oktober 2022 Det handler om brød og sirkus til folket, for å holde oss dumme og fornøyde. Det er en kjent lederstrategi. Tenk om politikerne, framfor å beskatte de som arbeider og investerer i bedrifter, heller økte skattene til de som tjener penger på å ligge og rulle seg i sofaen mens de filmer seg selv. Typ influensere, bloggere, podcastere og youtubere. Det er meningsløst at enkelte skal tjene penger på slikt vås.
Entern Skrevet 5. oktober 2022 #8 Skrevet 5. oktober 2022 PanteneProVVV skrev (På 21.9.2022 den 15.33): Meningsutveksling/samtale med andre blir vel aldri lavkulturelt eller udannet. Det er jo nettop slik man får sett flere sider av en sak og lære noe nytt. Korrekt Og er for øvrig ingenting galt med "lavkultur"/"lowbrow" heller. Noen ganger passer det bedre med Fast & Furious enn Ibsen. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #9 Skrevet 5. oktober 2022 men folket har lyst på brød og sirkus... Anonymkode: 401a5...9d3 2
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 5. oktober 2022 #10 Skrevet 5. oktober 2022 Jeg vil si ja. Jeg merker selv jeg er noe avhengig av serier. Dette fordi serier har fått en så høy kvalitet og på grunn av strømme-mulighetene har vi tilgang til mye variert. Jeg vet jeg er avhengig og liker det!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #11 Skrevet 5. oktober 2022 Inkludert virkelighets-serier og sport. Anonymkode: 5ca9a...633 1
AliceNextDoor Skrevet 5. oktober 2022 #12 Skrevet 5. oktober 2022 Føler det begynner flomme over av pod-casts, og jeg er imponert over hvordan så mange klarer handle om egentlig akkurat det samme. TV er overflommet av programmer med kjendiser på tur til Nordkapp, Farmen, danseprogrammer og husrestaurering. Litt kan sikkert være spennende, men personlig mener jeg det blir veldig mye. Er det noe typisk lørdagsunderholdning så er det fort veldig ofte de samme ansiktene med dermed de samme vitsene. Jeg klarer ikke enda et program med Else KF, Harald Eia eller noen av de samme programlederne som ikke gjør annet enn å snakke om det de allerede har snakket om før i et annet program. Og da spesielt seg selv. Her synes jeg svensk tv av og til er litt mer vågale og lager litt utenfor boksen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #13 Skrevet 6. oktober 2022 On 10/5/2022 at 9:54 AM, Entern said: Korrekt Og er for øvrig ingenting galt med "lavkultur"/"lowbrow" heller. Noen ganger passer det bedre med Fast & Furious enn Ibsen. Det er sant. Men jeg tenker to ting: 1) Selv om lavkultur har sin plass, så er det dumt når den fortrenger høykultur når det allerede flommer over av lavkultur. P2 har tradisjonelt vært NRKs kulturkanal som fronter nyheter, debatt og populærvitenskap. 2) Også lavkultur kan ha varierende kvalitet. Disse rene bableprogrammene ligger som regel helt lavest når det kommer til kvalitet Mens det kan kreve en viss innsats å lage Fast & Furious så kreves det ingen innsats å bare bable om ting som faller en inn. Det er minimalt med arbeid bak disse programmene. Og det er også en av grunnene til at det er så mange av dem. Det er blant den billigste og enkleste underholdningen å lage. Anonymkode: 2e7a0...66d 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er sant. Men jeg tenker to ting: 1) Selv om lavkultur har sin plass, så er det dumt når den fortrenger høykultur når det allerede flommer over av lavkultur. P2 har tradisjonelt vært NRKs kulturkanal som fronter nyheter, debatt og populærvitenskap. 2) Også lavkultur kan ha varierende kvalitet. Disse rene bableprogrammene ligger som regel helt lavest når det kommer til kvalitet Mens det kan kreve en viss innsats å lage Fast & Furious så kreves det ingen innsats å bare bable om ting som faller en inn. Det er minimalt med arbeid bak disse programmene. Og det er også en av grunnene til at det er så mange av dem. Det er blant den billigste og enkleste underholdningen å lage. Anonymkode: 2e7a0...66d Edit: Samme gjelder alle disse kjendisprogrammene, reality-programmene, osv. De dominerer ikke kun fordi de er populære, men fordi de krever svært lite innsats å lage. Det ligger ikke noe kreativtet bak dem. Det er bare å kjøre samme formel igjen og igjen. Anonymkode: 2e7a0...66d 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #15 Skrevet 6. oktober 2022 Ok og hva gjør du med det? Du br i keramikk ganske mye tid på forumer og skriverier, er det noe bedre? Du er like skjermavhengig du og Anonymkode: ba3fc...622
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sant. Men jeg tenker to ting: 1) Selv om lavkultur har sin plass, så er det dumt når den fortrenger høykultur når det allerede flommer over av lavkultur. P2 har tradisjonelt vært NRKs kulturkanal som fronter nyheter, debatt og populærvitenskap. 2) Også lavkultur kan ha varierende kvalitet. Disse rene bableprogrammene ligger som regel helt lavest når det kommer til kvalitet Mens det kan kreve en viss innsats å lage Fast & Furious så kreves det ingen innsats å bare bable om ting som faller en inn. Det er minimalt med arbeid bak disse programmene. Og det er også en av grunnene til at det er så mange av dem. Det er blant den billigste og enkleste underholdningen å lage. Anonymkode: 2e7a0...66d Bare så enig. Og folk blir bare tettere og teitere (rent faktisk faller iq-en i rike land), husker dårligere og dårligere (f.eks. ikke hva politikerne sa før valget) og tommere og tommere. Man trenger å leve sitt eget liv, bruke kroppen (til meningsfulle aktiviteter), fantasien og kreativiteten sin. Ikke rart det er så mange deprimerte folk der ute. Anonymkode: e9446...995
Entern Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er sant. Men jeg tenker to ting: 1) Selv om lavkultur har sin plass, så er det dumt når den fortrenger høykultur når det allerede flommer over av lavkultur. P2 har tradisjonelt vært NRKs kulturkanal som fronter nyheter, debatt og populærvitenskap. 2) Også lavkultur kan ha varierende kvalitet. Disse rene bableprogrammene ligger som regel helt lavest når det kommer til kvalitet Mens det kan kreve en viss innsats å lage Fast & Furious så kreves det ingen innsats å bare bable om ting som faller en inn. Det er minimalt med arbeid bak disse programmene. Og det er også en av grunnene til at det er så mange av dem. Det er blant den billigste og enkleste underholdningen å lage. Anonymkode: 2e7a0...66d AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Edit: Samme gjelder alle disse kjendisprogrammene, reality-programmene, osv. De dominerer ikke kun fordi de er populære, men fordi de krever svært lite innsats å lage. Det ligger ikke noe kreativtet bak dem. Det er bare å kjøre samme formel igjen og igjen. Anonymkode: 2e7a0...66d Er ikke uenig Du har gode poeng her
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok og hva gjør du med det? Du br i keramikk ganske mye tid på forumer og skriverier, er det noe bedre? Du er like skjermavhengig du og Anonymkode: ba3fc...622 Det gjør jo ikke saken noe bedre at f.eks jeg også er en hjernedød konsument av søplegreier? Anonymkode: e9446...995
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #19 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjør jo ikke saken noe bedre at f.eks jeg også er en hjernedød konsument av søplegreier? Anonymkode: e9446...995 Når man klager på et problem bør man i det minste sørge for å være en del av løsningen og ikke problemet Anonymkode: ba3fc...622
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #20 Skrevet 6. oktober 2022 Opium for folket og brød og sirkus i tilmålte mengder så folk ikke begynner å tenke eller handle for selvstendig. Anonymkode: e9446...995 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå