Gjest Husmusa Skrevet 28. november 2005 #1 Del Skrevet 28. november 2005 Vi har et tømmerhus fra 1930 som vi har bygd ut. Vi skal nå sette igang innvendig både i den nye og den gamle delen. Tømmerarbeidet er veldig bra utført (til og med høvla) og jeg kunne tenkt meg å la den komme til syne i enkelte deler av huset, feks som en hel vegg på soverommet og i stuen. Egentlig er jeg veldig glad i det lyse og enkle og jeg tror derfor det blir mye å trekke fram tømringa på alle veggene. Jeg har derfor lyst til å ha tømring på 1 vegg og noe lyst på de andre 3 veggene. I tillegg blir det parkett på gulvet (trolig lys og rolig eik, vi har lagt inn vannbåren varme). Spørsmålet er da: hva skal jeg ha på de andre 3 veggene og i taket. Min teori er at jeg tror det kan bli rotete med hvitmalt panel på veggene og i taket. Man får jo da 3 ulike tremønster i rommet. Tror det kan bli bedre med lysmalte plater på vegger og tak. Men "passer" det med plater inn i et tømmerhus, eller hører det mer hjemme i leiligheter/ hus av betong. Dette ble litt rotete men jeg håper dere skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #2 Del Skrevet 28. november 2005 Vi bor i et gammelt tømmerhus som er panelt innvendig og utvendig. I tillegg er det noen rom med plater med tapet på. jeg ser egentlig ikke noe galt i å ha plater på veggene - men jeg ville tenkt nøye gjennom hvordan det skal gjøres. Om du har tenkt å ha åpent tømmer på en eller flere vegger setter dette etter min mening "standrden" for hvordan resten av rommet bør gjennomføres. Hos oss (vi leier) er det feks brukt plastaktig tapet, noe som definitivt ødelegger mye av den ellers robuste og gode inntrykket av huset. Så gjør det solid og pent, i hvert fall. Det var en artikkel om et nydelig hus i aftenposten her om dagen: http://forbruker.no/bolig/trendoginterior/article1165226.ece Ellers kan det jo gå an å male tømmeret også, selv om det kanskje er siste utvei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #3 Del Skrevet 28. november 2005 Dette er vel et dårlig råd for deg....men pokker heller...jeg ville hatt frem tømmeret alle stedene det hadde latt seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #4 Del Skrevet 28. november 2005 Dette er vel et dårlig råd for deg....men pokker heller...jeg ville hatt frem tømmeret alle stedene det hadde latt seg gjøre. ← Men hva ville du gjort med tømmeret? Jeg synes også tømmer kan være veldig fint, men samtidig tror jeg det kan bli veldig mørkt og grovt også... Ville du malt/beiset? Eller er det "synd"? .. Og hvis man SKAL dekke over noe av det, hva går an å bruke? (leker med tanken på å kjøpe et gammelt lite tømmerhus og tilpasse til våre behov når vi en dag får råd til et helt hus.. meg som skrev gjesteinnlegget over) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #5 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Men hva ville du gjort med tømmeret? Jeg synes også tømmer kan være veldig fint, men samtidig tror jeg det kan bli veldig mørkt og grovt også... Ville du malt/beiset? Eller er det "synd"? .. Og hvis man SKAL dekke over noe av det, hva går an å bruke? (leker med tanken på å kjøpe et gammelt lite tømmerhus og tilpasse til våre behov når vi en dag får råd til et helt hus.. meg som skrev gjesteinnlegget over) ← Det kommer helt an på hvordan tømmeret er nå. Ville jeg hatt det helt lyst...så hadde jeg nok beist det i en lutgrå farge...og lagt på patina der jeg syntes det måtte passe. Tømmeret i det ene rommet hos oss er brunt...det er glatt og fint...så noe er det satt inn med tidligere, jeg vet bare ikke hva. Noe av tømmeret var teljet for å passe inntil platene som var utenpå tidligere....for å få tilnærmet lik farge på det som resten av tømmeret ,så brukte jeg brent umber....og la på litt sjateringer med sort som jeg gned utover....ble bra det. Jeg personlig ville gått for en variant av brent umber, men det blir mørkt...ingen tvil om det, men innmari fint da. ---------- Hva man kan dekke over det med vet jeg ikke helt...er ikke alt som passer til tømmer. Mulig jeg ville satt opp gipsplater og malt med en type "murmaling" jeg har lest om. Jeg har sett ny panel inntil gammel tømmervgg...og det synes jeg ikke var så veldig fint, men det er smak og behag. Jøye meg...jeg må være løsemiddelskadd jeg Skulle til å poste innlegget...løfter blikket og ser på veggene...og her i dette rommet er det tømmervegger og gips. Ok...forklare hvordan dette rommet er. Mørkt grunbrunt tømmer, gipsplater tapetsert med en type papir på som det er gnidd maling på....også murvegg jeg har hatt forskjellig maling på. Helt umulig å forklare. Endret 28. november 2005 av sixx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #6 Del Skrevet 28. november 2005 Jøye meg...jeg må være løsemiddelskadd jeg Skulle til å poste innlegget...løfter blikket og ser på veggene...og her i dette rommet er det tømmervegger og gips. Ok...forklare hvordan dette rommet er. Mørkt grunbrunt tømmer, gipsplater tapetsert med en type papir på som det er gnidd maling på....også murvegg jeg har hatt forskjellig maling på. Helt umulig å forklare. ← Betryggende med tanke på framtidige oppussingsplaner Hehe - men takk for svar. Jeg tror hovedpoenget må være å finne noe som underbygger inntrykket av tømmeret - enten det står i kontrast (er veldig "lett" og luftig) solid.. Og at man tilpasser flatene ved hjelp av farger; kontraster eller nyanser. Skakke være lett. Jeg tror ikke jeg ville hatt så mørke vegger selv, i hvert fall ikke alle veggene i et rom, men nå er jeg litt farget av at jeg bor i et hus med sånne gamle små vinduer og savner litt lys... Enig i at panel kan se litt kjipt ut ( i hvert fall sånn veldig tydelig, bred not og fjær-panel) mot tømmer, men også der kan sikkert maling, lister o.l gjøre inntrykket bedre. Synes papirtapetserte gipsplater og mur høres fint ut til tømmer i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #7 Del Skrevet 28. november 2005 Synes papirtapetserte gipsplater og mur høres fint ut til tømmer i hvert fall. ← Ja, det ble bra det. Beklager at jeg ikke forklarte det bedre (mer inngående)...men det er litt spesielt...og jeg har ikke lyst til å bli kjent igjen her på det. Egentlig tror jeg kanskje at hvitmalte tømmerstokker kan bli bra også...det kommer an på møblene og smaken ellers. Jeg ville valgt brunt og gråbrunt tømmer over alt....en annen ville steilet av det. Jeg liker ikke fargeoppdeling av veggene i et rom....det blir for rotete for meg...men det er smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #8 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg tror hovedpoenget må være å finne noe som underbygger inntrykket av tømmeret Hovedpoenget er å skape et hjem man liker...og blåse i hva andre sier og mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 28. november 2005 #9 Del Skrevet 28. november 2005 Jeg er litt enig med sixx jeg da, det er penest med all tømmeret fremme, men i mange tilfeller(som i mitt) er det ikke mulig, eller jo, det bare koster så Rent generelt så ville jeg prøve å finne noe som er mest mulig anonymt i forhold til tømmeret, synes ikke panel er noen dum løsning egentlig jeg. Når det gjelder selve tømmeret kommer det jo an på hvordan det ser ut, om det er hakkete, mye spor osv, trengs det eventuelt sparkel og sånne ting må det jo males. Men er den hel og fin synes jeg den er sjarmerende som den er, kanskje beiset/lakket i litt brunsjanger, men meg om det. Lakker du, er det jo særdeles lett å holde rent da. Jeg tror det er lurt å ta i betraktning hva man skal ha i rommene, og få en helhet i farger og stil. Men, bare for å ha det sagt, tømmervegg er støvsamlere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #10 Del Skrevet 28. november 2005 Når det gjelder selve tømmeret kommer det jo an på hvordan det ser ut, om det er hakkete, mye spor osv, trengs det eventuelt sparkel og sånne ting må det jo males. Ærru gæern.....hakkene og sprekkene gir jo tømmeret liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #11 Del Skrevet 28. november 2005 Hovedpoenget er å skape et hjem man liker...og blåse i hva andre sier og mener. ← Klart:-) men ikke hvis man legger lysegrønt plast-tapet på plater ved siden av fine tømmeret ellers er det jo veldig vanskelig å si bastante ting for meg som bare er på tankestadiet; ting ser oftest annerledes ut i praksis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #12 Del Skrevet 28. november 2005 Men, bare for å ha det sagt, tømmervegg er støvsamlere ← Har sett folk bruke helblank (!) maling - da innbiller jeg meg at støvet sklir av. Men støv er en grunn til å ikke male hvitt. Kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #13 Del Skrevet 28. november 2005 Klart:-) men ikke hvis man legger lysegrønt plast-tapet på plater ved siden av fine tømmeret Jo, egentlig...hvis man liker det selv så. Så får heller legen vurdere vedkommendes tilregnelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 28. november 2005 #14 Del Skrevet 28. november 2005 Har sett folk bruke helblank (!) maling - da innbiller jeg meg at støvet sklir av. Men støv er en grunn til å ikke male hvitt. Kanskje? ← Støv synes ikke så godt på hvitt....man vil merke det ved at tømmeret får vinterpels etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 28. november 2005 #15 Del Skrevet 28. november 2005 Ærru gæern.....hakkene og sprekkene gir jo tømmeret liv. ← Ja! Har papirer på det og Er helt enig med deg, men de jeg vet som har malt tømmerveggene sine, har begrunnet det med akkurat det om hakker og sprekker... Skulle sett takbjelkene mine du, de har liv de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 29. november 2005 #16 Del Skrevet 29. november 2005 Ja! Har papirer på det og Visste det var en grunn til at du virker så ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 29. november 2005 #17 Del Skrevet 29. november 2005 Nå har jeg bestemt oss for å male tømmeret i det ene rommet hvitt.....pokker...det er gjest sin feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #18 Del Skrevet 29. november 2005 Egentlig tror jeg kanskje at hvitmalte tømmerstokker kan bli bra også...det kommer an på møblene og smaken ellers. ← Vi har det i gangen, og jeg synes det ble ganske vellykka. Ser ikke for meg at gipsplater kan bli så veldig lekkert... Synes godt du kan ha fin panel (gjerne gammel) og noe tømmervegg. Vi har det på et barnerom (malt i samme farge), og det synes jeg også er fint. Det er ikke lurt å sparkle tømmeret helt glatt. Da forsvinner noe av særpreget, og siden tømmeret utvider seg etter vær og årstid, vil det uansett sprekke opp. Kjenner noen som har brukt MYE energi på å sparkle og glatte og polere - det ser ikke fint ut etter noen år. Er det store sprekker, kan man ha i litt sparkel, men som Sixx sier er det mønster og sprekker som gir tømmeret liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 29. november 2005 #19 Del Skrevet 29. november 2005 Vi har det i gangen, og jeg synes det ble ganske vellykka. Nå er det LL sin feil også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #20 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg tar gjerne skyld. Har ikke lest alt så nøye over - hva slags rom skal du male? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå