AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Er i uke 36+1. Kontroll hos jordmor i dag, og fikk vite at hodet er festet og er "langt nede i bekkenet". Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis har betydning for når fødsel skjer, men kan det bety at fødselen vil gå raskere/enklere fordi hodet allerede er langt nede i bekkenet nå? Anonymkode: 989a3...11b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Nei, det er en helt naturlig prosess som skal skje før fødsel. Betyr ikke noe mer enn at du skal føde når svangerskapet er over. Anonymkode: 335d5...aae
Flamme Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Det skjer uansett før fødsel. Positivt at kroppen din gjør som den skal. 🙂
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Det er ikke alle det skjer med. Noen må bruke tid på å få barnet godt ned i bekkenet når de endelig skal føde. Anonymkode: 623b2...117 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 Hodet skal feste seg for en fødsel. Da er barnet klar for en naturlig utdriving. Ved førstegangsfødende då skjer dette tidligere i fasen enn ved flergangsfødende. Viktig å vite om hodet er festet før veene begynner siden det vil hindre at navlestrengen kommer i klem. Anonymkode: ded36...b15
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er ikke alle det skjer med. Noen må bruke tid på å få barnet godt ned i bekkenet når de endelig skal føde. Anonymkode: 623b2...117 Nei, men de det ikke skjer med er unntaket. At hodet fester seg er det som skal skje før fødsel. Det er med unikt at det ikke skjer. Anonymkode: 335d5...aae
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 Hodet festet seg aldri her. Gikk 11 dager på overtid da jeg gikk inn i spontan fødsel (skulle igangsettes senere den dagen), men babyen kom seg aldri lengre ned i fødekanalen. Endte til slutt med keisersnitt. Jordmora på helsestasjonen sa helt fra uke 35 at hodet var festet, men det stemte altså ikke 😌 jeg har ofte tenkt i ettertid at det må jo være en fordel at hodet faktisk er kommet godt ned i bekkenet, for da er sjansen større for at babyen kommer ut naturlig 😅 men jeg har ikke faglig grunnlag til å hevde at det er sånn. Anonymkode: 826cd...d38
KristineS Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 Absolutt greit at hodet er festet. Så lenge det ikke er det er det fortsatt (om enn liten) mulighet for krumspring frem mot termin. Min første festet seg ikke, og han snudde seg fra hodeleie til seteleie to dager før termin 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men de det ikke skjer med er unntaket. At hodet fester seg er det som skal skje før fødsel. Det er med unikt at det ikke skjer. Anonymkode: 335d5...aae https://www.babyverden.no/fodsel/hva-om-hodet-ikke-er-festet/ De aller fleste førstegangsfødende vil oppleve at hodet fester seg 2-3 uker før termin. Men hos fleregangsfødende er det absolutt vanligst at hodet ikke fester seg før under fødselen. Det gjør ikke noe, sier jordmor Ragna. Anonymkode: 623b2...117
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 Skjønner jeg kunne ha vært litt tydeligere. Det jeg lurer på er egentlig dette med "langt nede". Jordmor virket så veldig "gira" for at hodet var "så langt nede". Derfor lurer jeg på om det er forskjell på hvor langt nede i bekkenet hodet fester seg, og i såfall om det da går raskere hvis hodet er festet langt nede... Anonymkode: 989a3...11b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner jeg kunne ha vært litt tydeligere. Det jeg lurer på er egentlig dette med "langt nede". Jordmor virket så veldig "gira" for at hodet var "så langt nede". Derfor lurer jeg på om det er forskjell på hvor langt nede i bekkenet hodet fester seg, og i såfall om det da går raskere hvis hodet er festet langt nede... Anonymkode: 989a3...11b Nei, ikke nødvendigvis. Anonymkode: 335d5...aae
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 Min jordmor påsto at ungen ikke hadde hodet festet og var langt opp i bekkenet, selv om det føltes ut som ungen skulle ramle ut når som helst. 4 dager etterpå kom ungen i rakettfart. Anonymkode: 96142...ccb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #13 Skrevet 21. september 2022 Min nr 2 festet hodet ca 3 uker før termin og lå langt nede i bekkenet. Fødselen startet 3 dager før termin og ble styrtfødsel. Nr 3 festet seg ikke, fødselen var omtrent lik som nr 2, men ca 30 min lenger. Anonymkode: 45b25...988
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Det har neppe noe å si. Min hadde hodet festet flere uker før fødsel og var langt nede i bekkenet. Jeg ble igangsatt og i tillegg endte det opp i hastekeisersnitt fordi barnet kom seg ikke noe sted. Var litt vanskelig å få barnet ut også siden det var på vei ned i fødekanalen. Anonymkode: 77ecf...cea
Arkana Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 Det har ingenting å si hverken for når fødselen starter eller fødselens forløp. Det er vanlig at hodet fester seg tidlig hos førstegangsfødende og ofte ikke i det hele tatt hos flergangsfødende. Hos meg festet hodet seg i uke 32 med nr 1 (fødte i uke 39) og ikke i det hele tatt med de to andre.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #16 Skrevet 24. september 2022 On 9/21/2022 at 12:21 PM, AnonymBruker said: Nei, men de det ikke skjer med er unntaket. At hodet fester seg er det som skal skje før fødsel. Det er med unikt at det ikke skjer. Anonymkode: 335d5...aae Nei, det er mange fødsler som starter uten at hodet har festet seg. Det vanlige (iallfall med førstegangs) er at det fester seg, men det er ikke unikt at det ikke skjer. Anonymkode: d686a...b88
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #17 Skrevet 24. september 2022 Jeg tror ikke det har noe å si, uten at jeg er jordmor eller har annen ekspertkunnskap på området. Jordmoren kommenterte at min første også lå "veldig lang ned i bekkenet". Jeg fikk forståelse av at det var lenger ned enn gjennomsnittet og at det var derfor hun kommenterte. Litt på samme måte som at de kommenterte det på føden da samme baby hadde lengre navlesnor enn gjennomsnittet. Jeg mener det var på kontroll i uke 36, hodet var i hvert fall festet og det var en god stund før fødsel. Fødselen gikk ganske greit. Men det gikk raskere og lettere med nr. to, som ikke hadde festet hodet på termindato, dagen før fødsel. Og de kommenterte da vi kom inn på føden at det var 6 cm åpning, men hodet står høyt i bekkenet (da var det festet). Anonymkode: 1887f...e52
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #18 Skrevet 24. september 2022 Det er en fordel at hodet er festet. Om det skulle bli behov for elektroder på baby sitt hode under fødsel så er det ingen fare for at navlesnor kommer i klem. Når det er sagt så går det helt fint om hodet ikke er festet også. Helt vanlig blant flergangsfødende at hodet ikke fester seg feks. Anonymkode: 20cd5...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå