AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Hei. Har nå hatt i flere år helseangst, dette er ikke diagnosert hos lege og har heller ikke vært i noe form for behandling. Har konkludert med at dette er helseangst ettersom at alt stemmer med symptomer. Bor ikke der jeg har fastlege, men kjenner at angsten begynner å ta over hverdagen min. Vet ikke hvem jeg skal kontakte. Har nedsatt matlyst, kvalme og tankene er virkelig altoppslukende. Får av og til panikkanfall dersom jeg føler jeg ikke får puste eller at jeg føler at jeg besvimer snart. Er så lei av å gå rundt med disse tankene om at jeg er syk og hva det kan være. Er ellers en veldig sunn person som trener og spiser sunt, men de siste dagene har bare jeg mistet matlyst og ville bare sove. Hvis jeg mediterer og fokuserer på pust tenker jeg at jeg ikke får tilstrekkelig med luft når jeg er ferdig! Føler at ingenting fungerer lengre. Har hatt nogenlunde kontroll over denne, men den starter å ta over meg. Anonymkode: 8cccf...764
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har nå hatt i flere år helseangst, dette er ikke diagnosert hos lege og har heller ikke vært i noe form for behandling. Har konkludert med at dette er helseangst ettersom at alt stemmer med symptomer. Bor ikke der jeg har fastlege, men kjenner at angsten begynner å ta over hverdagen min. Vet ikke hvem jeg skal kontakte. Har nedsatt matlyst, kvalme og tankene er virkelig altoppslukende. Får av og til panikkanfall dersom jeg føler jeg ikke får puste eller at jeg føler at jeg besvimer snart. Er så lei av å gå rundt med disse tankene om at jeg er syk og hva det kan være. Er ellers en veldig sunn person som trener og spiser sunt, men de siste dagene har bare jeg mistet matlyst og ville bare sove. Hvis jeg mediterer og fokuserer på pust tenker jeg at jeg ikke får tilstrekkelig med luft når jeg er ferdig! Føler at ingenting fungerer lengre. Har hatt nogenlunde kontroll over denne, men den starter å ta over meg. Anonymkode: 8cccf...764 Kanskje du burde få henvisning til og gå i behandling hos psykolog og nøste litt i hva helseangsten kommer av? Datteren min hadde helseangst og panikkanfall og etter litt nøsting hos BUP -så fant de ut at hennes sprøytefobi var opphavet. Da det var hpv vaksina hun ikke klarte å ta som 12/13 åring utløste angsten for å bli syk. For henne å bli syk betydde sprøyter, hun var bla annet redd for å få diabetes da det ville bety insulinsprøyter og skannet hele tiden kroppen etter symptomer for det og merket hun noe så gikk hun rett i panikkanfall hvor hun trodde hun skulle dø. Er noen år siden og hun er mye bedre i dag og håndterer angsten mye bedre. Anonymkode: 01054...f7b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Etter en runde med utredning for mulig alvorlig sykdom, så utviklet jeg også helseangst. Har hatt godt utbytte av selvhjelpskurset på nhi. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/ Anbefaler virkelig dette! Anonymkode: f898e...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå