AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 En kjæreste som kritiserer vekten din, er ikke en bra kjæreste. Dette gjelder menn, kvinner, alle. En kjæreste kan påpeke at du er inaktiv, eller usunn og forsøke å hjelpe deg med dette. Om kjæresten da ser at du gjør ditt aller beste, uten at dette nødvendigvis påvirker vekten altfor mye/umiddelbart, skal hen la deg være. Man kan være overvektig og sunn, eller undervektig og usunn. Alle er forskjellige. Eksempler på ting man IKKE sier: - "Du var tynn da vi ble sammen, hvor er personen jeg forelsket meg i?" (Hvis utseendet teller mer enn personligheten etter noen år, har dere et større problem enn den enes vekt) - "Du skal ikke prøve å slanke deg litt, da?" (Tror du ikke kjæresten din ønsker å være slankere? Nær sagt ingen i vårt samfunn ØNSKER å være overvektige) - "Jeg skjønner ikke hvorfor du spiser så mye, skal du spise alt det der?" (Mat er en avhengighet for mange. Å fokusere på et symptom heller enn årsaken, gjør vondt verre. Kanskje DU er årsaken?) Eksempler på ting man KAN si/gjøre: - "Du virker ikke så glad for tiden, jeg synes vi skal sette av litt tid hver helg til å dra et sted og gjøre noe koselig!" (Kan være svømmehallen, turgåing - eller kino, for trivsel skaper vektnedgang, glede gir motivasjon til å gjøre noe med problemer) - Spørre om personen føler seg overveldet, hvordan de har det på jobb, om de sliter med noe i hverdagen, og så forsøke å løse disse tingene heller enn å kritisere utfallet av dem. Mange tror det er støttende å si "dette klarer du", men mange av oss som sliter noe trenger hjelp med idémyldring rundt det vanskelige. - Begynn å lage middagene, og lag sunn mat. Ikke gjør det til en stor greie, bare si "oi, du, har jeg har så lyst på ____ i dag, jeg lager middagen, jeg!". Mange overvektige vet hva som er sunt, men spiser usunt fordi det er enkelt, fordi de er deprimerte eller slitne. Om du gjør litt av matlagingen, kan den nedadgående spiralen brytes. - - - Hva mer kan man si/gjøre for å hjelpe en overvektig person til å bli SUNNERE? La oss ikke fokusere på tynnhet, tynnheten kommer hvis den skal, og den skal ikke komme for alle. Vi er forskjellige. Anonymkode: b0c22...1f5 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Den som blir overvektig har med andre ord ikke noe som helst ansvar selv? Anonymkode: 20946...55f 11
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Og vi som er single og har vært overvektige, klarer å gjøre jobben selv. Anonymkode: 004a2...670
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Jeg opplever at min partner har så mye internalisert forakt for overvektige at det hjelper ikke stort hva jeg sier eller ikke sier. Jeg er også overvektig men er på vei ned i vekt og jobber hardt med tankegangen min. Men han er full av selvforakt og mener det er kun latskap det går på. Kanskje det er typisk mann? At de mener at man skal og bør være rett ut ærlig om kropp og tiltrekning. Han har vært brutalt ærlig med meg om min kropp og vekt, og det har ikke motivert meg men heller såret meg. Enden på visen blir vel at jeg blir sprekere og friskere, mens han vil slite fortsatt. Fordi han tror fullt og helt på mye av det der tankegodset. Han ser ned på kroppspositivister og mener at det har gått for langt og blitt til forherligelse av fedme. Noen har kanskje dratt det dit, men jeg mener at det handler om å ikke legge så mye verdi i hvordan kroppen ser ut. Respektere overvektige som mennesker de også, ikke tillegge dem masse negative egenskaper og at de er late og dumme som ikke er slanke. Det er for mange folk veldig vanskelig å gå ned i vekt og bli der, det krever ofte massiv jobb med tankegang og oppgjør med ting man har lært og opplevd i barndommen rundt mat, vekt, følelser, kanskje traumer, osv. Jaja, dette ble mye prat men poenget er at dette er vanskelig. Man kan prøve å gjøre og si de riktige tingene, men det betyr ikke at det hjelper noe som helst. Personen selv må ta valget og gjøre innsatsen. Anonymkode: 83bff...c73 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den som blir overvektig har med andre ord ikke noe som helst ansvar selv? Anonymkode: 20946...55f Du skjønte tydeligvis ingenting av det du leste. Anonymkode: 83bff...c73 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 Min kjære hadde fokus på meg, min selvfølelse og min helse da han oppmuntret meg til å bli sunnere og gå ned i vekt. Samt at han var ærlig om at han synes det var trist at sex hadde begynt å foregå i mørket, fordi jeg ikke likte kroppen min. Han savnet vårt mer frie sexliv. Så heiet han og oppmuntret han meg i prosessen. Det fungerte her. Ble ikke fornærmet, og var glad for støtten. Anonymkode: 0ce8b...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva mer kan man si/gjøre for å hjelpe en overvektig person til å bli SUNNERE? La oss ikke fokusere på tynnhet, tynnheten kommer hvis den skal, og den skal ikke komme for alle. Vi er forskjellige. sunnere indre helse og ytre mao? Må man snakke så mye da? Hva med kjærlige blikk, vise at man tenner på personen, kommentere så fin du er i dag med en god klem. Og så ta personen med på tur, kjøpe dem nye tursko, turjakke osv. la oss dra dit, det skal være helt utrolig fint der nå. Jeg har lyst å ta deg med hit. det hadde vært så fint å dra med deg på tur til... Vi drar på trening i kveld. Har du forresten et bra treningsopplegg? osv. Anonymkode: 0e70a...8ce
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min kjære hadde fokus på meg, min selvfølelse og min helse da han oppmuntret meg til å bli sunnere og gå ned i vekt. Samt at han var ærlig om at han synes det var trist at sex hadde begynt å foregå i mørket, fordi jeg ikke likte kroppen min. Han savnet vårt mer frie sexliv. Så heiet han og oppmuntret han meg i prosessen. Det fungerte her. Ble ikke fornærmet, og var glad for støtten. Anonymkode: 0ce8b...5e6 Høres ut som kjæresten gjorde det rett! Han var mer opptatt av at du skulle elske deg selv slik han elsket deg, eller enn at du skulle være et glansbilde for ham. Anonymkode: b0c22...1f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Den som blir overvektig har med andre ord ikke noe som helst ansvar selv? Anonymkode: 20946...55f Selvsagt har man et ansvar, men mennesker er sarte dyr og noen ganger trenger vi litt hjelp på veien. Anonymkode: b0c22...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 Hvis poenget med tråden var å si at man som partner skal opptre med omtenksomhet og vise støtte kunne det vært sagt langt enklere og uten å dra inn overvekt.. Anonymkode: c86fa...af3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg opplever at min partner har så mye internalisert forakt for overvektige at det hjelper ikke stort hva jeg sier eller ikke sier. Jeg er også overvektig men er på vei ned i vekt og jobber hardt med tankegangen min. Men han er full av selvforakt og mener det er kun latskap det går på. Kanskje det er typisk mann? At de mener at man skal og bør være rett ut ærlig om kropp og tiltrekning. Han har vært brutalt ærlig med meg om min kropp og vekt, og det har ikke motivert meg men heller såret meg. Enden på visen blir vel at jeg blir sprekere og friskere, mens han vil slite fortsatt. Fordi han tror fullt og helt på mye av det der tankegodset. Han ser ned på kroppspositivister og mener at det har gått for langt og blitt til forherligelse av fedme. Noen har kanskje dratt det dit, men jeg mener at det handler om å ikke legge så mye verdi i hvordan kroppen ser ut. Respektere overvektige som mennesker de også, ikke tillegge dem masse negative egenskaper og at de er late og dumme som ikke er slanke. Det er for mange folk veldig vanskelig å gå ned i vekt og bli der, det krever ofte massiv jobb med tankegang og oppgjør med ting man har lært og opplevd i barndommen rundt mat, vekt, følelser, kanskje traumer, osv. Jaja, dette ble mye prat men poenget er at dette er vanskelig. Man kan prøve å gjøre og si de riktige tingene, men det betyr ikke at det hjelper noe som helst. Personen selv må ta valget og gjøre innsatsen. Anonymkode: 83bff...c73 TS her: Sant alt det du sier! Internalisert selvhat holder seg dessverre aldri på innsiden. Hater man egen fedme, vil man hate fedme i andre. Det vil jo minne en på ens egne problemer. Jeg liker ikke kroppspositivister selv, jeg synes kroppsnøytralisme er bedre - om kroppen fungerer, er det en bra kropp, ferdig snakka. Det betyr ikke at man aldri pynter seg eller sånt, men mer at man ikke legger egenverdien i det. Anonymkode: b0c22...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her: Sant alt det du sier! Internalisert selvhat holder seg dessverre aldri på innsiden. Hater man egen fedme, vil man hate fedme i andre. Det vil jo minne en på ens egne problemer. Jeg liker ikke kroppspositivister selv, jeg synes kroppsnøytralisme er bedre - om kroppen fungerer, er det en bra kropp, ferdig snakka. Det betyr ikke at man aldri pynter seg eller sånt, men mer at man ikke legger egenverdien i det. Anonymkode: b0c22...1f5 Nettopp. Mye av det han sier om seg selv og egen kropp er det lett for meg å tenke at han mener om min kropp også. Og jeg trenger ikke flere kritikere, jeg er meg selv verst der Har også mer troen på kroppsnøytralitet. Anonymkode: 83bff...c73
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #13 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Internalisert selvhat akkurat det der er man ansvarlig for å ta tak i. ihvertfall om det går utover andre. Anonymkode: 0e70a...8ce
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #14 Skrevet 21. september 2022 Da jeg var overvektig, så kommenterte ikke kjæresten min noen ting. Jeg var smertelig klar over det selv, og tok tak i det. Han viste at han var glad i meg. Han flørtet med meg, og han viste at han tente på meg. Og det gjorde at jeg holdt motivasjonen oppe og ikke trøstespiste ekstra. ❤️ Nå er jeg midt på normal-BMI-en. Jeg trengte ikke han for å fortelle meg at jeg skulle bli tynnere. Men jeg er kjempetakknemlig for at han fortsatt digget meg da jeg var overvektig, for det hjalp meg utrolig mye!! Slankende middager klarte jeg fint å styre med selv. Men jeg forstår jo at TS sitt innlegg er myntet på par der den overvektige ikke er villig til å innse problemet selv, og bare fortsetter å stappe i seg mat og legge på seg... Anonymkode: 10377...c48 1
Woah0 Skrevet 21. september 2022 #15 Skrevet 21. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): En kjæreste som kritiserer vekten din, er ikke en bra kjæreste. Dette gjelder menn, kvinner, alle. En kjæreste kan påpeke at du er inaktiv, eller usunn og forsøke å hjelpe deg med dette. Om kjæresten da ser at du gjør ditt aller beste, uten at dette nødvendigvis påvirker vekten altfor mye/umiddelbart, skal hen la deg være. Man kan være overvektig og sunn, eller undervektig og usunn. Alle er forskjellige. Eksempler på ting man IKKE sier: - "Du var tynn da vi ble sammen, hvor er personen jeg forelsket meg i?" (Hvis utseendet teller mer enn personligheten etter noen år, har dere et større problem enn den enes vekt) - "Du skal ikke prøve å slanke deg litt, da?" (Tror du ikke kjæresten din ønsker å være slankere? Nær sagt ingen i vårt samfunn ØNSKER å være overvektige) - "Jeg skjønner ikke hvorfor du spiser så mye, skal du spise alt det der?" (Mat er en avhengighet for mange. Å fokusere på et symptom heller enn årsaken, gjør vondt verre. Kanskje DU er årsaken?) Eksempler på ting man KAN si/gjøre: - "Du virker ikke så glad for tiden, jeg synes vi skal sette av litt tid hver helg til å dra et sted og gjøre noe koselig!" (Kan være svømmehallen, turgåing - eller kino, for trivsel skaper vektnedgang, glede gir motivasjon til å gjøre noe med problemer) - Spørre om personen føler seg overveldet, hvordan de har det på jobb, om de sliter med noe i hverdagen, og så forsøke å løse disse tingene heller enn å kritisere utfallet av dem. Mange tror det er støttende å si "dette klarer du", men mange av oss som sliter noe trenger hjelp med idémyldring rundt det vanskelige. - Begynn å lage middagene, og lag sunn mat. Ikke gjør det til en stor greie, bare si "oi, du, har jeg har så lyst på ____ i dag, jeg lager middagen, jeg!". Mange overvektige vet hva som er sunt, men spiser usunt fordi det er enkelt, fordi de er deprimerte eller slitne. Om du gjør litt av matlagingen, kan den nedadgående spiralen brytes. - - - Hva mer kan man si/gjøre for å hjelpe en overvektig person til å bli SUNNERE? La oss ikke fokusere på tynnhet, tynnheten kommer hvis den skal, og den skal ikke komme for alle. Vi er forskjellige. Anonymkode: b0c22...1f5 Neh. Jeg er feit og jeg selv må bli flinkere til å spise bedre. Skal bare sette et mål etter støvsuginga i dag bare for å bli ferdig med den sånn at jeg kan bli motivert. Å være mindre egoistisk er en bra ting det Endret 21. september 2022 av Woah0
ClausSaus Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 10.14): […] Hva mer kan man si/gjøre for å hjelpe en overvektig person til å bli SUNNERE? La oss ikke fokusere på tynnhet, tynnheten kommer hvis den skal, og den skal ikke komme for alle. Vi er forskjellige. Anonymkode: b0c22...1f5 Hva med begynne å dekke på til henne på gulvet?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Ok. Ganske åpenbart at denne tråden er startet av en overvektig kvinne hvor mannen prøver å få henne til å ta grep, men hun er for opptatt med å vri saken over på ham istedet for å ta egen helse seriøst. Anonymkode: 6efa8...75f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 ClausSaus skrev (1 time siden): Hva med begynne å dekke på til henne på gulvet? Hva skal det være godt for? Anonymkode: 83bff...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå