Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6 mnd, ønsker å lage grøt selv. Så en oppskrift med vann og hirseflak, men blir ikke det masse biter i grøten av det?

Noen som har forslag til oppskrift til så liten baby? 

Anonymkode: f3e22...d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lagde med havremel: noen få ss havremel, og la det i litt vann noen timer (blir mer jernholdig), deretter kokte vi det opp til rett konsistens. Tilsatte dadelmos, bananmos etc :) veldig billig, lett og baby elsket det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte ida gran jansen sin oppskrift (søk på bloggen henne). Gryna bør ligge til bløt ei god stund før koking så gryna merkes ikke. 

Anonymkode: 60b4b...33b

Skrevet

Kjøp havremel, hirseflak og bokhveteflak. Kombiner gjerne to av disse. Legg i bløt over natten (bryter ned fytinsyre som hemmer jernopptaket), og kok neste morgen. Spe med morsmelk eller mme til ønsket konsistens. Tilsett en fettkilde som usaltetsmør eller kokosfett (babyer trenger en større andel fett i maten) og en cvitaminkilde som eplemos, aprikosmos eller annet (øker jernopptaket). Man kan også blande inn en eggeplomme for å gjøre det enda mer jernrikt. 

Gjør ikke noe at det er litt klumper, er min erfaring. Etter hvert gikk jeg over til vanlige (store) havregryn. Nå er barnet 1 år og vi spiser alltid samme grøt til frokost :)

Anonymkode: dbce8...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...