Gå til innhold

Hjelp!! Gått over på AAP. Hvordan skal jeg klare å leve på 26.500 netto i måneden!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått over på AAP og har levert mitt første meldekort. Ved siden av KLP og med barnetillegg, vil jeg kun få 26.500 som er en drastisk nedgang i min inntekt. Hvordan skal jeg klare å gjøre dette, nå som alt blir dyrere?

Skal denne lave inntekten også gjøre meg friskere? Mener virkelig NAV og samfunnet at når man er syk, så skal man bli fattig også, å da blir man plutselig frisk? Er det det de mener eller?

Jeg har barn å forsørge og jeg har lån. Visste at det kom til å bli strammere, men jeg trodde ærlig at jeg kom til å få rundt 30.000 utbetalt. Ikke så lite som 26.500

Hva gjør jeg nå!?

Anonymkode: 906d5...2b5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Kutt ut barnehage og SFO..

Anonymkode: 2b558...581

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått over på AAP og har levert mitt første meldekort. Ved siden av KLP og med barnetillegg, vil jeg kun få 26.500 som er en drastisk nedgang i min inntekt. Hvordan skal jeg klare å gjøre dette, nå som alt blir dyrere?

Skal denne lave inntekten også gjøre meg friskere? Mener virkelig NAV og samfunnet at når man er syk, så skal man bli fattig også, å da blir man plutselig frisk? Er det det de mener eller?

Jeg har barn å forsørge og jeg har lån. Visste at det kom til å bli strammere, men jeg trodde ærlig at jeg kom til å få rundt 30.000 utbetalt. Ikke så lite som 26.500

Hva gjør jeg nå!?

Har det på samme måte, men har heldigvis en mann med en inntekt også. Hadde jeg vært alene, så hadde jeg slitt veeeldig mye! Man blir ikke akkurat frisk med dårlig økonomi :( 

Anonymkode: b970f...998

• Liker 5
Skrevet

Kan du søke sosial stønad på det du trenger til overs? Se over alle budsjett om det er noe du kan kutte eller?

Vi kan nesten ikke svare uten å se budsjettene dine, for alt jeg vet lever du allerede på havregryn eller biff hver dag liksom

Anonymkode: 4c0d1...99d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig stressende å gå ned i inntekt, så klart, og jeg føler med deg. Du har innordna livet ditt etter en høyere inntekt. Du blir nødt til å gå over alt du bruker penger på og vurdere hvor du kan kutte på utgiftene. Kanskje må du flytte, kanskje kan du bytte forsikringer, kutte i matbudsjettet, si opp abonnementer, få deg billigere bil/transport osv. 

Dessverre er realiteten den at man får mindre som syk enn som frisk. Man kan forstå det også, selv om det er kjipt for den som er syk, siden man ikke har valgt det selv. 

Har du forresten uføreforsikring? Den gir utbetalinger også når du er på aap. 

Anonymkode: c59ac...935

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke forsikring?

De fleste sørger jo for å ha uføre- og livsforsikring som dekker tapet man får når man går ut i AAP (som i praksis er en midlertidig uførhet).

Dessuten er ikke 26500 netto i måneden ekstremt lavt. Med mindre du har helt sinnsyke lån å betjene....

Jeg blir rett og slett fascinert over at folk forventer at staten bare skal komme å finansiere livene deres. Vær glad du bor i Norge. I svært mange andre land, hadde du sittet på bar bakke nå....

Anonymkode: b1dbf...22a

TS nevner utbetaling fra KLP; som sikkert har gitt henne uførepensjon.

Den er ikke stor, men det er noe. Hvis man var redd for å bli uføre burde man tegnet ytterligere forsikring.

• Nyttig 1
Skrevet

Problemet er vel at fasaden må opprettholdes. Men hvor mye penger skal du klare å svi av hvis du i realiteten ikke skal gjøre noe hver dag annet enn å bli frisk?

Da er det faste utgifter og mat bare - og da burde 26 500 holde bra! 

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå vil du jo ikke ha så mye utgifter npr su ikke jobber da. 

26.000 i måneden er jo en bra inntekt for folk som sliter og jobber 100%

Anonymkode: 482c2...eb1

• Liker 29
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være at du kvalifiserer til redusert betaling i barnehage/sfo nå?

Anonymkode: c9fb0...b33

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gamle er barna?

Kutt ut barnehage og SFO..

Anonymkode: 2b558...581

Kutt ut barnehage og SFO? Når man er for syk for å jobbe…? 🙈

Nei, TS. Ikke kutt ut barnehage og SFO hvis du har små barn. 

Anonymkode: 00cf8...321

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
mariie skrev (3 minutter siden):

Problemet er vel at fasaden må opprettholdes. Men hvor mye penger skal du klare å svi av hvis du i realiteten ikke skal gjøre noe hver dag annet enn å bli frisk?

Opprettholde fasade? De fleste av oss innretter jo livet og økonomien etter inntekt. Dersom man går drastisk ned i inntekt, vil det jo selvsagt få store konsekvenser. Man må kanskje selge bolig og det er jo en omveltning som ikke er uproblematisk. Spesielt ikke når man har barn. 

Anonymkode: ce5d5...909

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

26.500kr har jeg inn som alenemor etter et brudd. Realiteten var hard, og mange prioriteringer måtte endres drastisk. 

Anonymkode: 3d43a...29e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du ikke forsikring?

De fleste sørger jo for å ha uføre- og livsforsikring som dekker tapet man får når man går ut i AAP (som i praksis er en midlertidig uførhet).

Dessuten er ikke 26500 netto i måneden ekstremt lavt. Med mindre du har helt sinnsyke lån å betjene....

Jeg blir rett og slett fascinert over at folk forventer at staten bare skal komme å finansiere livene deres. Vær glad du bor i Norge. I svært mange andre land, hadde du sittet på bar bakke nå....

Anonymkode: b1dbf...22a

Nei, har ikke tegnet uføreforsikring. Hvorfor skulle jeg bli syk liksom. Synd jeg ikke gjorde det..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke utgifter til barnehage og SFO heldigvis! 

Skrevet

Jeg ville selv slitt hvis jeg gikk ned til den inntekten på AAP. Dere som skriver at man klarer seg på langt mindre, har nok hele veien hatt langt mindre. Hvis man har stort boliglån for eksempel, så vil man jo fortsatt ha en høy kostnad. Selv har jeg en helt grei inntekt (50 000 etter skatt per mnd). En nesten halvering vil jo gjøre at det ikke går rundt. Jeg har buffer på konto og forsikring, slik at jeg kan håndtere situasjonen om den skulle oppstart. Dersom jeg ikke hadde hatt det, så ville jeg jo måtte selge huset. Så jeg forstår TS situasjon. Helt klart ikke statens ansvar å betale ut store summer, men likevel så er det jo helt klart kjipt for den det gjelder å måtte selge huset, flytte etc midt opp i sykdom. Vedkommende har også barn som blir berørt

Anonymkode: b288c...bb6

• Liker 8
Skrevet

Du må kutte i utgiftene. Regner med du tjente ganske bra fra før, siden du får utbetalt såpass mye? For ja, i forhold til mange andre er det en god AAP-utbetaling. Du må også sjekke om skattetrekket ditt er riktig.

Anonymkode: 75749...4c9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
mariie skrev (5 minutter siden):

Det er dyrt å være syk. Medisiner, alternative behandlinger x 100 (man blir desperat og prøver gjerne det som har hjulpet andre i samme situasjon), man må ofte ha vaskehjelp/kjøpe seg annen hjelp, betale for behandlinger hos feks psykolog, fysioterapeut osv. Noen får sikkert dekket det, men jeg måtte betale det selv. 

Anonymkode: 00cf8...321

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...