AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #1 Skrevet 21. september 2022 Hei! Vi kjøpte oss "ny" 70tallsbolig i sommer. Et par uker etter at vi flyttet inn oppdaget vi at kjelleren var full av vann etter et kraftig regnskyll. Dvs 2-3cm på det dypeste, vann over et areal på kanskje 20m2. Vi hadde takstmann og har fått dekket utgifter til utbedring inne, men selve dreneringen må også fikses. Det blir jo mye dyrere. Vi har boligkjøperforsikring, men jeg er veldig usikker på om jeg i det hele tatt skal melde inn noe. Her er viktige momenter: - huset var dødsbo solgt av familie, dermed ingen egenerklæring - huset hadde stått tomt et års tid før det ble solgt - i takstrapporten har drenering fått tg2. Det står at det er indikasjoner på at drenering har begrenset effekt/svekket funksjon, og at det ikke kan utelukkes at det er behov for tiltak. I tillegg er det nevnt et nedløp i samme område som burde sjekkes nøyere. Vi regnet med at drenering var noe vi kom til å måtte utbedre i løpet av de kommende årene, men vi hadde ikke forventet full vanninntrenging etter et par uker heller. Burde vi tatt høyde for at det måtte skiftes pronto? Er det noe vits å klage? Anonymkode: 626d5...9ea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #2 Skrevet 21. september 2022 Tg2 betyr vesentlige avvik, og at man må regne med kostnader til oppgradering. Siden dere fikk igjen på forsikringen for utbedring innvendig er boligen nå i samme tilstand dere kjøpte den i, med behov for oppgradering av dreneringen. Dette er neppe noe dere får på boligkjøperforsikring, dere visste jo at dreneringen ikke var perfekt. Men dere kan selvfølgelig høre med de, det er gratis å få avslag. Og dreneringen bør fikses umiddelbart, for jeg er ikke sikker på om forsikringsselskapet dekker innvendig neste gang. Kjedelig og dyrt, men mye med å eie hus er dessverre det. Anonymkode: ff035...56a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Var akkurat det jeg tenkte selv, vi regnet jo med at det måtte byttes. Takk for innspill! Er i gang med å fikse problemet utvendig, inne har vi kun revet. Får se hvor mye penger det er igjen til å gjøre noe inne når ute er i orden😅 Anonymkode: 626d5...9ea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 Boligkjøpeforsikring er så og si bortkastet ved dødsbo, og når det i tillegg er nevnt i takstrapport så er det ingenting å melde til forsikringen. Dette må dekkes selv. Anonymkode: 5349d...6ca
vea Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 Du kan melde det inn og ha en god sak selv om det er dødsbo. men du skulle ha meldt det inn så snart som mulig og innefor rimelighetens tid til motparten. Hva rimelighetens tid betyr er ikke fastsatt, men om dette var i juni/juli er det trolig det som blir argumentert om det er en sak eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå