Gå til innhold

Solskinnshistorier knyttet til dysmature barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at jenta vår vil være dysmatur ved fødsel... Er nå i uke 36+1 og for et par dager siden ble hun ved ultralyd estimert til å være rett under 2300 g... Skal til jordmor etterpå og lufte bekymringer, men er det noen her som allerede nå har født dysmature barn og likevel ikke opplevd problemer med amming eller andre utviklingsproblemer etter fødsel? 🥺🍀

Anonymkode: 910ce...2c9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min ble født til termin, men dysmatur. Han var lang og tynn! Ble ikke oppdaget før etter fødsel. Hadde problem med amming, men tror det var fordi han var ihjel sulten og jeg rett og slett ikke hadde nok melk til å tilfredsstille han, så jeg måtte gi flaske i tillegg. Etter 4 mnd ble det bare flaske. 
Han er en frisk og rask 4 åring i dag, verdens beste gutt! 

Anonymkode: af612...41a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne fikk en veldig liten baby, uten at ammingen ble noe problem. Hun la på seg litt lite i begynnelsen, så de måtte vekke henne for amming om natta, men etterhvert gikk det seg til.

Nå er jenta helt alminnelig stor, og frisk og rask. Hun har vært tidligere på språk og finmotorikk enn min jevnaldrende, mens min jente har vært tidligere på grovmotorikk.

Anonymkode: 99abc...217

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt ble født (keisersnitt) i uke 28 og dysmatur i tillegg. Veide 900 gram. Fikk reise hjem fra sykehuset rett før termin og da var ammingen godt i gang, ammet til barnet var 11 måneder. Frisk og fin og ligger likt med jevnaldrende både fysisk og psykisk i dag (3 år gammel). Ikke helt samme historien, men et godt utfall av en enda verre start. 

Anonymkode: d248c...09d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt ble født dysmatur for 30 år siden.

Ingen problemer med amming. Noen småting har det vært opp igjennom årene, men dette er problemer også barn som ikke er dysmature kan oppleve.

Jeg snakker om noen generelle lærevansker,  og noen problemer med magen (intoleranser).

Ut over dette: barnet har alltid vært frisk, oppegående, og svært aktiv 😊

Anonymkode: d67c6...abb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet mitt ble født (keisersnitt) i uke 28 og dysmatur i tillegg. 

Anonymkode: d248c...09d

Beklager at jeg må spørre,  har definisjonen på dysmatur endret seg?

(Da jeg fikk mitt barn var definisjonen på dysmatur "lav fødselsvekt ved termin".  Mitt barn veide 2010 g)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager at jeg må spørre,  har definisjonen på dysmatur endret seg?

(Da jeg fikk mitt barn var definisjonen på dysmatur "lav fødselsvekt ved termin".  Mitt barn veide 2010 g)

Hun tenker nok at barnet var for liten ift til ukene sine. En på 28 uker veier mer enn ni hundre gram

Anonymkode: b078b...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det eigentlig litt krevjande, men samtidig veldig fint.

Vi hadde store problemer med amming, pumpa i 3 månader og gav på flaske. Vi har og hadde utfordringar knytt til ernæring, difor fått næringsmiddler på resept. Vore på utallige vektkontrollar og innom barneklinikken ca kvart halve år nå. Noe treig motorisk utvikling fram til vi fekk konstatert mpa (melkeproteinintoleranse). Fleste trudde barnet hadde reflux fram til då, men det gav seg når vi vart melkefri. Barnet sov lite første året, mange duppar på 12-20.min.

Nå er barnet snart 4 år og det meste går veldig fint nå. Motorikk, språk og det sosiale er innafor normalen. Vi arbeide litt med at barnet skal læra seg å eta litt meir variert, det blir nå fleire og fleire matvarer som blir akseptert. Melkeproteinallergien har hen vokst av seg.

Eg tenkje at det beste rådet eg kan gi til deg er at det er ditt barn og din reise. Man gjer det beste ut av situasjonen der og då. Det er lurt å ikkje samanlikna barnet med andre barn uansett. Det kan gå litt treigare med dysmature, og det er heilt greitt. Fleste hente seg inn ganske greitt til 2 års alderen, eller til skulealder. Helsevesenet gir også god hjelp til dysmature barn, vi har berre gode erfaringar.

Anonymkode: 29c9d...b08

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt problemer første to uker, måtte bruke ammeskjold og vekke hver 3. time. Men la på seg raskt og var over gjennomsnitt vekstmessig ved 6 mnd alder. Fullammet i ett år uproblematisk etter de første uker. Har de funnet grunn til at ditt barn er lite? Her var det morkakesvikt.

Anonymkode: 7f0c3...0d0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Litt problemer første to uker, måtte bruke ammeskjold og vekke hver 3. time. Men la på seg raskt og var over gjennomsnitt vekstmessig ved 6 mnd alder. Fullammet i ett år uproblematisk etter de første uker. Har de funnet grunn til at ditt barn er lite? Her var det morkakesvikt.

Anonymkode: 7f0c3...0d0

Godt å høre det har gått greit for de fleste, tross alt ❤

Nei, skal på ny kontroll på mandag... Jeg har forståelse av at det egentlig ser ut til at det er god blodgjennomstrømning til morkaken, men samtidig har jeg oppfattet at de mistenker at morkaka kanskje kan begynne å bli sliten/det er for dårlig blodforsyning grunnet en blodpropp i bekkenet som ble oppdaget i uke 28... 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dysmatur da jeg ble født, pga. lav blodforsyning til morkaken. Mamma har fortalt at hun strevde med ammingen de første ukene, og var mye lei seg og bekymret for at jeg ikke fikk nok næring. Men det gikk helt fint, også ammingen gikk seg til . 

Anonymkode: 2c407...60e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det ser ut til at jenta vår vil være dysmatur ved fødsel... Er nå i uke 36+1 og for et par dager siden ble hun ved ultralyd estimert til å være rett under 2300 g... Skal til jordmor etterpå og lufte bekymringer, men er det noen her som allerede nå har født dysmature barn og likevel ikke opplevd problemer med amming eller andre utviklingsproblemer etter fødsel? 🥺🍀

Jeg veide rundt 2000 gram da jeg ble født 4 uker for tidlig. Så det vil da regnes som dysmatur vil jeg tro? Hadde gulsott og måtte ligge i lyskasse i to dager, utover det har det ikke vært problematisk mtp på utvikling eller sykdommer. Ammingen gikk som normalt så vidt jeg vet. Var mindre enn de andre i klassen, men fortsatt blant de som presterte best motorisk og teoretisk hvis det har noe å si. Tror ikke du trenger å bekymre deg så fryktelig! Babyen din knekker nok die-koden kjapt nok og vil klare seg helt topp her i livet ;) 

Anonymkode: e552b...25e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min ble født fullbåren, men litt liten og veldig slank. Utviklingen i svangerskapet hadde vært helt normal, for så å stoppe opp da jeg var åtte måneder på vei. Jeg gikk til kontroller to ganger i uka den siste svangerskapsmåneden, barnet virket friskt og normalt bortsett fra at fødselsvekt ble beregnet til å bli lavere.

Undersøkelser(av barnet, meg, morkake) både før og etter fødsel viste ingen ting feil; men det var mye stress i livet mitt ellers så kanskje det var grunnen i vårt tilfelle.

Amming gikk greit, og en halvannen måned etter fødsel var hun blitt ei lita bolle av en baby i forhold til da hun var nyfødt. I oppveksten var hun veldig frisk og sunn, og ble sjelden syk. Hun tok nokså raskt igjen på lengdemål men har alltid vært meget slank - dét har hun etter sin høye, smale far - og i voksen alder er hun 170 cm høy og veier ca. 55 kg.

Anonymkode: d5aeb...f81

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte dysmatur og prematur uke 34. Var å veide 1-2 ganger i uka på helsestasjonen de første månedene. Mating hver 3 time døgnet rundt. Amming gikk ikke her. I dag er hun normalt utviklet som de andre barna i bhg. Slank, muskuløs og vanvittig glad i all mat. Veldig god utviklet fysikk. Hadde div problemer med magen det første året. 

Anonymkode: f2d51...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...