Gå til innhold

Stikkende smerter i hoftene - bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med bekkenløsning, eller smerter i bekkenet pga bekkenløsning, siden uke 14. er uke 29 nå.

For 5-6 dager siden begynte jeg å få vondt i hoftene, men det har hver dag bare forverret seg og er så ekstremt vondt uavhening av om jeg ligger (også uavhengig om jeg ligger på rygg/sidene), sitter, står og går. Det føles ut som flere kniver som stikker i hoftene og jeg går veldig merkelig fordi det er så vondt. 

Kan disse hoftesmertene komme av bekkenløsning, eller er det belastning? Har gått opp 17 kg så er jo en del.

Anonymkode: 25812...c07

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har slitt med bekkenløsning, eller smerter i bekkenet pga bekkenløsning, siden uke 14. er uke 29 nå.

For 5-6 dager siden begynte jeg å få vondt i hoftene, men det har hver dag bare forverret seg og er så ekstremt vondt uavhening av om jeg ligger (også uavhengig om jeg ligger på rygg/sidene), sitter, står og går. Det føles ut som flere kniver som stikker i hoftene og jeg går veldig merkelig fordi det er så vondt. 

Kan disse hoftesmertene komme av bekkenløsning, eller er det belastning? Har gått opp 17 kg så er jo en del.

Det høres ut som bekkenløsning,uten at jeg skal si sikkert. Forferdelig vondt,er det iallfall😪

Har du vært til lege med dette ?

Skrevet

Bekkenløsning, ja, eller bekkenleddssmerter som det heter. Det er tre ledd i bekkenet som kan gjøre vond, et bakpå siden av hver hofte, og et midt foran på symfysebenet, det benet rett over vulva, som utgjør venusberget. 

Anonymkode: fc84f...820

Skrevet

Ts her, jeg skal til kommunefysio neste uke, men var så vondt at jeg slet med å sove inatt, til tross for at jeg var ekstremt trøtt. Synes det er så merkelig at når jeg ligger og ikke belaster noe i form av vekt at det skal gjøre så vondt, hadde skjønt det om jeg hadde kjent det ved belastning. Men kanskje det gjør vondt konstant fordi det er bekkenløsning?

Fortsetter det slik orker jeg ikke å vente til neste uke, og vet ikke om jeg takler det helt frem til fødsel, er så vondt

Skrevet

Mine bekkensmerter er mest i korsrygg og nedover, om jeg går for mye så er det på fremsiden og og gjerne stråler nedover bein, bruker belte men lite hjelp

Anonymkode: dce5a...432

Skrevet (endret)

kan være bekkenLåsning også. men siden du er gravid er vel bekkenløsning mest sannsynlig.

jeg har bekkenlåsning og det føles også slik du beskriver. ta hensyn til det. det finnes faktisk damer som får kroniske plager i ettertid. ❤️ 

Endret av Ænema
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, jeg skal til kommunefysio neste uke, men var så vondt at jeg slet med å sove inatt, til tross for at jeg var ekstremt trøtt. Synes det er så merkelig at når jeg ligger og ikke belaster noe i form av vekt at det skal gjøre så vondt, hadde skjønt det om jeg hadde kjent det ved belastning. Men kanskje det gjør vondt konstant fordi det er bekkenløsning?

Fortsetter det slik orker jeg ikke å vente til neste uke, og vet ikke om jeg takler det helt frem til fødsel, er så vondt

Du belaster bekkenet selv om du ligger. Pass på å snu deg ned knærne samlet, ligg med pute mellom knærne. ikke gå ut av bilen med den ene foten først, snu deg så du får begge beina ut av bilen likt. Dette var tips jeg fikk da jeg var hos fysio for en uke siden. I tillegg bør du høre om du kan få låne bekkenbelte, mulig du må betale en egenandel på de da.

Anonymkode: 714a5...fb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du belaster bekkenet når du ligger, det ligger klemt mot madrassen, og leddene "dras" av vekten og vinkelen fra det øverste benet når du ligger på siden, og ned fra begge ben når du ligger på ryggen. Det eneste som letter litt er å kjøpe deg en sånn lang, rund pute, BB-hugme gravidpute er best, og legg den mellom bena når du ligger på siden, form en kile helt inn til symfusebenet øverst og pass på at stikker opp en god bit fra lårene, og så legg den mellom bena hele veien ned til ankelen, så bena ligger i mest mulig rett vinkel ned fra bekkenet hele veien. Hvis benet øverst får den minste helning nedover, selv ved ankelen, så trekker det bekkenleddet nedover og gir smerter. 

Når du ligger på ryggen kan en pute under knærne hjelpe litt. 

Ellers er regelen med bekkenløsning at alt gjør vondt når du gjør det for lenge. Sitte, ligge, stå, gå, alt. Derfor er det lurt å ikke gjøre en ting for lenge, og bytt til noe nytt med en gang du merker smertene øker, helst før hvis du klarer å forutse det. Problemet er jo da om natten, som du har oppdaget, fordi man MÅ ligge for lenge for å sove. I tillegg vil bekkenet typisk bli vondere utover dagen siden bekkenet belastes i løpet av dagen og man merker effekten på kvelden. Så sist på kvelden og først på morgenen er verst i min erfaring. Og hvis man var dum nok til å overdrive, gå lang tur osv, da kan kvelden/neste dag bli veldig vond. 

Dessverre er ikke fysioterapi noen mirakelkur, og man må finne en som kan bekken. Men det kan hjelpe å lære hvordan bevege seg riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Og hvis det drar seg til - bruk krykker. Det hjelper på totalen, selv om det bare er på kvelden hjemme i starten. Mindre belastning totalt. 

Skrevet

Jeg hadde sånne smerter og det viste seg å være muskelsmerter på grunn av feilbelastningen som jeg fikk i leddene som følge av graviditeten. Muskelen overkompenserer derfor for å prøve å stabilisere kroppen og jeg fikk helt forferdelige smerter i hoftene. For meg hjalp det noe med fysioterapi og tøying av muskulaturen. Smertene føltes som om noen drillet inn i hoftene mine, det var helt uutholdelig og verst om nettene. 

Anonymkode: eb447...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...