AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Jeg ble henvist av en psykologspesialist til DPS pga "svært høyt lidelsesuttrykk". Jeg fikk noen uker etterpå innkalling hvor det stod at jeg hadde rett til utredning og behandling, og videre en oppsatt time til en videosamtale med en psykolog fra DPS. Den er overstått, men jeg husker ikke så mye fra den samtalen (jeg sliter veldig med hukommelse og konsentrasjon). Jeg fikk med meg at psykologen mente at jeg burde gå i behandling hos dem og at jeg ville få en innkalling om fysisk oppmøte. Nå er dette noen uker siden. Og nå lurer jeg på om jeg kanskje står i den mye omtalte helsekøen hvor jeg blir å vente frem til neste sommer eller noe. Hva er vanlig? Noen som har lignende erfaring som meg? Det er bare greit å vite slik at jeg kan justere forventningene mine. Anonymkode: 15851...433
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ble henvist av en psykologspesialist til DPS pga "svært høyt lidelsesuttrykk". Jeg fikk noen uker etterpå innkalling hvor det stod at jeg hadde rett til utredning og behandling, og videre en oppsatt time til en videosamtale med en psykolog fra DPS. Den er overstått, men jeg husker ikke så mye fra den samtalen (jeg sliter veldig med hukommelse og konsentrasjon). Jeg fikk med meg at psykologen mente at jeg burde gå i behandling hos dem og at jeg ville få en innkalling om fysisk oppmøte. Nå er dette noen uker siden. Og nå lurer jeg på om jeg kanskje står i den mye omtalte helsekøen hvor jeg blir å vente frem til neste sommer eller noe. Hva er vanlig? Noen som har lignende erfaring som meg? Det er bare greit å vite slik at jeg kan justere forventningene mine. Anonymkode: 15851...433 Det kommer helt an på alvorlighetsgraden. Standard ventetid er ca 6 måneder å få fast terapi med psykolog/psykiater fikk jeg vite. Og det stemte da jeg fikk svar på min henvisning for hjelp mot angst og spiseforstyrrelser. De mest alvorlig psyke kommer først i køen. Så du må med andre ord vente så lenge der er andre som er mer syke enn deg på samme venteliste. Regn med 3-6 måneder. Håp på kortere ventetid❤️ Anonymkode: 52c8e...f21 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #3 Skrevet 21. september 2022 Ville ringt DPS å hørt. Så du ikke misser brevet i posten eller noe sånt. Anonymkode: 0bac0...af9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #4 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ble henvist av en psykologspesialist til DPS pga "svært høyt lidelsesuttrykk". Jeg fikk noen uker etterpå innkalling hvor det stod at jeg hadde rett til utredning og behandling, og videre en oppsatt time til en videosamtale med en psykolog fra DPS. Den er overstått, men jeg husker ikke så mye fra den samtalen (jeg sliter veldig med hukommelse og konsentrasjon). Jeg fikk med meg at psykologen mente at jeg burde gå i behandling hos dem og at jeg ville få en innkalling om fysisk oppmøte. Nå er dette noen uker siden. Og nå lurer jeg på om jeg kanskje står i den mye omtalte helsekøen hvor jeg blir å vente frem til neste sommer eller noe. Hva er vanlig? Noen som har lignende erfaring som meg? Det er bare greit å vite slik at jeg kan justere forventningene mine. Anonymkode: 15851...433 Hva er noen uker? Anonymkode: f35dd...84d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #5 Skrevet 21. september 2022 Det hjelper å mase. Anonymkode: 99bad...da5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #6 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det hjelper å mase. Anonymkode: 99bad...da5 Ja la de som jobber på Dps bruke tiden sin på alle som maser istedenfor å bruke tiden på å hjelpe Anonymkode: f35dd...84d 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva er noen uker? Anonymkode: f35dd...84d Tre uker er det vel blitt nå. 17 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer helt an på alvorlighetsgraden. Standard ventetid er ca 6 måneder å få fast terapi med psykolog/psykiater fikk jeg vite. Og det stemte da jeg fikk svar på min henvisning for hjelp mot angst og spiseforstyrrelser. De mest alvorlig psyke kommer først i køen. Så du må med andre ord vente så lenge der er andre som er mer syke enn deg på samme venteliste. Regn med 3-6 måneder. Håp på kortere ventetid❤️ Anonymkode: 52c8e...f21 Takk for svar 😊. Ja, det var vel det jeg tenkte. Var bare ikke sikker på om jeg på en måte hadde sluppet inn og hjulene var igang siden jeg har hatt en time, eller om den samtalen jeg hadde var en vurdering på om jeg trengte hjelp eller ikke 🤷♀️ så tenker man ikke på å stille slike spørsmål når man blir så overveldet i øyeblikket. Men da kan jeg kanskje belage meg på en lang ventetid da. Anonymkode: 15851...433
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 Synes det er veldig rart at du ikke har fått informasjon, og synes godt du kan ta kontakt med DPSet og spørre! Ventetiden er nå en ting, men du må iallfall vite hva du har å forholde deg til. Sa ikke psykologen noen ting om gangen videre? Jeg var på (fysisk) første kartleggingssamtale nettopp, og fikk utførlig informasjon om gangen videre (satte opp flere timer til kartlegging i nærmeste fremtid, info om hva som kan være de ulike utfallene etterpå). Anonymkode: 6fe77...de4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tre uker er det vel blitt nå. Takk for svar 😊. Ja, det var vel det jeg tenkte. Var bare ikke sikker på om jeg på en måte hadde sluppet inn og hjulene var igang siden jeg har hatt en time, eller om den samtalen jeg hadde var en vurdering på om jeg trengte hjelp eller ikke 🤷♀️ så tenker man ikke på å stille slike spørsmål når man blir så overveldet i øyeblikket. Men da kan jeg kanskje belage meg på en lang ventetid da. Anonymkode: 15851...433 Om det ikke har gått mer enn tre uker så er det ikke noe å stresse med. Hadde Dps mente at det hastet og at du var et såkalt akutt tilfelle ville du fått time i løpet av 10 dager,Så du burde nok innstille deg på i hvert fall 12 uker og alt annet er en bonus https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne Anonymkode: f35dd...84d
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 Jeg ble henvist i november og fikk time før jul. Synes det er lov å ringe DPS og høre om/når du er satt opp til time. Anonymkode: 8b7b2...8b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå