AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #1 Skrevet 20. september 2022 Fant ut nylig at en meget god venn er misbrukt i tidlig barndom. Sikker kilde. Foreldre valgte å aldri anmelde, for å ikke lage støy i lokalmiljø. Så min venn har vokst opp med misbruker tett på, der da har omgås ukentlig. Jeg er helt lammet av sjokk, over hvilken feighet visse miljø har når det gjelder å rydde opp. Jeg er rasende. Ved å unngå i feighetens navn å melde fra, får overgriper frie tøyler til å fortsette. Min venn vet ingenting. Men har slitt mye i barndom og voksenliv, til tross for at hun er en nydelig person. Hun fikk noen uforklarlige episoder på barneskolen hun ikke forstår, har skammet seg over de hele livet. Videre en viss tvang i voksenledere og depresjon. Hun forstår ikke hvorfor. Samtidig som hun har slitt, sitter hun med foreldre som holder kjeft og later som alt er perfekt. Disse foreldrene vet overgriper misbrukte henne og et søsken (også uvitende med utfordringer). Overgriper er nå 60-årene. En fri mann som aldri er anmeldt. Dette synes jeg var utrolig tungt å ta inn. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 4d624...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #2 Skrevet 20. september 2022 La det være. Dette er ikke en sak som omhandler deg. Du kan ikke stole på dine "sikre" kilder. I verste fall så retraumatiserer du hun. Hun vet, men husker ikke/har fortrengt det. Kroppen er heldigvis god på den måten. Anonymkode: f209c...a94 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #3 Skrevet 20. september 2022 Hva mener du at du skal gjøre da? Anmelde på vegne av venninnen din? Snakke med henne om overgrepene? Be henne om å oppsøke hjelp? Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, for jeg kjenner ikke venninnen din og hva hun eventuelt tåler. Men en ting er nok ganske sikkert, jeg ville sørget for å få oversikt om eventuelle barn denne 60-åringen har kontakt med nå, og sørget for å hindre at han får ha kontakt med dem. Anonymkode: b04d7...0c7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #4 Skrevet 20. september 2022 Jeg er nesten mer skuffet over foreldrene enn overgriper. TS Anonymkode: 4d624...a2b 1
Eryn Skrevet 20. september 2022 #5 Skrevet 20. september 2022 Ring støttetelefonen for incest og seksuelle overgrep og drøft saken med dem. Kjempevanskelig sak. 5 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2022 #6 Skrevet 20. september 2022 Hvordan har hun det i dag? Lever hun et normalt liv og har det psykisk bra? Eller sliter hun fortsatt mye psykisk? Går hun til psykolog nå? Kan du evt. spørre om du kan bli med til psykologen, og så fortelle det du har fått vite der? Anonymkode: 2fe03...fcd
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #7 Skrevet 21. september 2022 Jeg ville ha sjikanert, trolla og plaga 60 åringen. Og så hadde jeg spurt ut foreldrene. Men jeg hadde ikke sagt noe til venninnen min. Ikke enda. Anonymkode: e0448...fcc
Helene1982 Skrevet 21. september 2022 #8 Skrevet 21. september 2022 Din venninne har opplevd at en voksen person har tatt fra henne kontroll over eget liv. For all del – ikke gjør noe uten at du har snakket med din venninne. Du kan støtte henne, men du kan ikke overkjøre henne i dette. Dette er hennes historie, og hun bør være sjef her. Sier hun at hun vil la det ligge, kan du anbefale henne om å snakke med en psykolog, eller la det ligge.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #9 Skrevet 21. september 2022 Jeg har vært borti en lik situasjon. Er desverre ikke så mye DU som venn får gjort annet enn å være støttende for venninnen din. Det er såklart hårreisende og dypt urettferdig at sånn bare kan bli «glattet» over og skjult. Og desverre er ikke dette en unik sak. Jeg hadde tatt kontakt med senter for seksuelle overgrep hvis jeg var deg.. de kan hjelpe både pårørende og venninnen din. Kanskje du kan ta kontakt for en uformell prat da dette virker til å gå innpå deg også. Ifølge senter for overgrep er det svært skjelden slike ting blir anmeldt og jeg har luftet ut frustrasjon om dette der, så saken er ikke unik. Men de kan hjelpe venninnen din og deg til å bearbeide og evt takle det. Anonymkode: 4c65b...8d8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #10 Skrevet 21. september 2022 TS her. En viktig detalj er at min venninne vet ikke om misbruket. Foreldrene har holdt det hemmelig. Anonymkode: 4d624...a2b 1
MollyJones Skrevet 21. september 2022 #11 Skrevet 21. september 2022 Du risikerer at hun faller helt sammen. Alt hun noen gang har trodd og stolt på forsvinner under beina på henne. Hun kan miste foreldrene sine, familien sin, og sannheten sin. Dette er meget alvorlig. Samtidig kan du gi henne et svar og en fasit. Du kan hjelpe henne til å forstå seg selv, og til å gå videre. Du bør diskutere dette med noen som er mer kyndige på dette enn oss. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #12 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. En viktig detalj er at min venninne vet ikke om misbruket. Foreldrene har holdt det hemmelig. Anonymkode: 4d624...a2b Så hva i all verden har du egentlig å "tjene" på å gnåle om dette?? Bare for at du selv skal følge deg "viktig" og at du gjør noe aktivt liksom... Anonymkode: 7755c...9e2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #13 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så hva i all verden har du egentlig å "tjene" på å gnåle om dette?? Bare for at du selv skal følge deg "viktig" og at du gjør noe aktivt liksom... Anonymkode: 7755c...9e2 Hun kan potensielt hjelpe venninnen. Hadde jeg vært TS’ venninne, ville jeg satt stor pris på å få vite sannheten. Anonymkode: 11bdf...513
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #14 Skrevet 21. september 2022 Så trist ❤️ Anonymkode: 1bd9d...420
billie833111 Skrevet 21. september 2022 #15 Skrevet 21. september 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Så hva i all verden har du egentlig å "tjene" på å gnåle om dette?? Bare for at du selv skal følge deg "viktig" og at du gjør noe aktivt liksom... Anonymkode: 7755c...9e2 Denne mentaliteten er så vanvittig giftig at jeg nesten begynner å lure på hva dine intensjoner er. For dette betyr at en mann på 60 år, med andre ord muligens 20 år eller mer igjen av livet sitt, hvor han kan fortsette misbruk av andre barn! Selvsagt bør TS ta det videre på noen måte, dersom det finnes selv den minste mulighet for å redde andre barn fra misbruk som ødelegger liv, enten de er klar over overgrepene eller ikke. Livet deres blir tatt fra dem. 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #16 Skrevet 21. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så hva i all verden har du egentlig å "tjene" på å gnåle om dette?? Bare for at du selv skal følge deg "viktig" og at du gjør noe aktivt liksom... Anonymkode: 7755c...9e2 Gnåle, som i kaklete masing om bagateller?! "Tjene" inn martyrpoeng for å vise omverden hvor "viktig" hun er, altså en egoistisk handling? Det er ikke TS, men du og bare DU som er bagatelliserer, er nedlatende og enormt egoistisk her! Uavhengig om det er noe poeng at TS foretar seg noe, så viser hun tydelige tegn på noe som kalles medmenneskelighet og empati!! Samtidig, TS, så gjemmer det seg et utilsiktet poeng i det jeg siterer. Hvis hun ikke husker noe, er hun da traumatisert i bevisstheten? Har hun fortrengt det? Hvordan kan hun være den eneste som ikke vet noe? Jeg støtter forslaget fra brukeren lenger oppe her om å ringe støttetelefonen. Selv om du mener godt, er det fare for at vondt blir verre. Anonymkode: e78e9...d3f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #17 Skrevet 21. september 2022 Takk for svar. Skal ikke forhaste meg. Selvfølgelig ikke springe til min venn og avsløre alt jeg vet. Jeg skal ta det opp med folk som kan mer om temaet. Personlig tror jeg min venn hadde følt lettelse av å vite, fordi det er noe som har plaget henne i alle år. Jeg tror en brikke hadde falt på plass. Jeg er mer bekymret for skade hun kan få på sin relasjon til sine foreldre. De er egentlig gode mennesker. Men veldig opptatt av fasade. TS Anonymkode: 4d624...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #18 Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): La det være. Dette er ikke en sak som omhandler deg. Du kan ikke stole på dine "sikre" kilder. I verste fall så retraumatiserer du hun. Hun vet, men husker ikke/har fortrengt det. Kroppen er heldigvis god på den måten. Anonymkode: f209c...a94 Beklager, men dette er tull. Om overgrepene skjedde før hun er i stand til å ha minner om det, «husker» kroppen likevel. Det er derfor (alvorlige) traumer kan oppstå i veldig tidlig barndom. Disse traumene er ofte vanskelige å behandle. Om traumene skjedde i en alder der hun burde huske, så husker hun nok. Det er mange myter og misforståelser rundt fortrenging, men i det store og det hele «eksisterer ikke» fortrenging. Til ts, jeg ville latt det ligge når det gjelder venninnen. Når det gjelder overgriper ville jeg vurdert om han utgjør en trussel for noen nå. Er han f.eks aktiv i organisasjoner der barn deltar? Anonymkode: 52756...4af 1
Deep Impact Skrevet 21. september 2022 #19 Skrevet 21. september 2022 Jeg tenker at dette er ikke din sak å blande deg opp i, og du skal la være.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #20 Skrevet 21. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, men dette er tull. Om overgrepene skjedde før hun er i stand til å ha minner om det, «husker» kroppen likevel. Det er derfor (alvorlige) traumer kan oppstå i veldig tidlig barndom. Disse traumene er ofte vanskelige å behandle. Om traumene skjedde i en alder der hun burde huske, så husker hun nok. Det er mange myter og misforståelser rundt fortrenging, men i det store og det hele «eksisterer ikke» fortrenging. Til ts, jeg ville latt det ligge når det gjelder venninnen. Når det gjelder overgriper ville jeg vurdert om han utgjør en trussel for noen nå. Er han f.eks aktiv i organisasjoner der barn deltar? Anonymkode: 52756...4af Slutt og snakk tull. Du vet overhodet ikke hva du snakker om, slutt å lat som du er lege. Anonymkode: 9b873...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå